Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Grzałki nurkowe - informacje


Rekomendowane odpowiedzi

Wstawiam kilka informacji nt grzałek nurkowych. Na forum było o nich wspomniane (szczątkowe informacje) kilkukrotnie, ale nie są to informacje wystarczające. A w związku z tym, że zbliża się zima, to może komuś się przyda.

/informacje z pdf-a, nie są mojego autorstwa/

 

Silnik dti

 

GRZAŁKI NURKOWE.

Silniki z wtryskiem bezpośrednim nie posiadają komory wirowej. Lepsza jest sprawność silnika, jest on

bardziej oszczędny, ale dłużej się nagrzewa. Oznacza to problemy z ogrzewaniem w zimie.

W celu poprawienia wydajności ogrzewania układ chłodzenia silnika wyposażono w urządzenie zwane

grzałkami nurkowymi.

Układ składa się z...

...elementu, w który wkręcono 3 grzałki,

oporniki grzejne, przypominające świece żarowe...

62257665.jpg

 

...i dwóch przekaźników, umieszczonych w pudełku obok akumulatora

(przykład: Laguna 2). Przekaźnik 1 zasila jedną grzałkę, przekaźnik 2

dwie pozostałe.

55897709.jpg

 

Zespół grzałek nurkowych jest zamontowany szeregowo w przewodzie wlotowym nagrzewnicy.

1...silnik

2...chłodnica

3...zbiorniczek płynu chłodzącego

4...nagrzewnica

5...termostat

6...grzałki nurkowe

7...kryza

8...kryza

 

43183430.jpg

 

Działanie.

Sterownik wtrysku paliwa uruchamia grzałki nurkowe, zależnie od temperatury powietrza i płynu

chłodzącego, jeśli spełnione są jednocześnie następujące warunki :

- nie włączona przednia szyba ogrzewana;

- obroty silnika powyżej 650 / min.;

- napięcie akumulatora powyżej 13,5 V;

- zakończone grzanie świec żarowych.

Grzałki nurkowe są zasilane do chwili gdy

temperatura płynu chłodzącego osiągnie 60°C.

Zmiana temperatury powietrza nie jest brana pod

uwagę przy zakończeniu pracy grzałek.

88094950.jpg

 

Sterowanie trzema grzałkami jest podzielone na 3 etapy :

etap 1 ... sterowanie jedną grzałką (przekaźnik nr 1) przez 20 s. ;

etap 2 ... sterowanie dwoma grzałkami (przekaźnik nr 2) przez 20 s. ;

etap 3 ... sterowanie trzema grzałkami (przekaźniki nr 1 i 2).

W zależności od warunków (przede wszystkim od napięcia akumulatora), praca grzałek może zostać

przerwana, następnie przywrócona według trzech etapów (j/w).

 

69027318.jpg

 

W załączniku rozpiska bezpieczników i przekaźników.

 

 

Jeżeli ktoś ma takie informacje dotyczące silnika 1.9 dCi to proszę o kontakt, ewentualnie przygotowanie czegoś takiego jak wyżej. Powyżej jest sama teoria, jak ktoś ma zdjęcie z komory silnika, gdzie te grzałki się znajdują to również można się zgłosić :)

 

Pozdrawiam.

przeka_niki.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mucha2390, musisz poszukać pdf-a takiego jak ten wyżej. Szukałem, ale niestety dla 1,5 dCi nie znalazłem informacji.

 

Wracając do tematu 1.9. Sprawdziłem u siebie przekaźniki, nie mam tych, które są odpowiedzialne za podgrzewacz, czyli wniosek jest prosty - nie mam takiego wynalazku :-(

Ale od tego są dwie ręce żeby coś takiego zainstalować :)

 

Mój pomysł jest następujący:

Podgrzewacz - wiadomo na przewodzie gumowym przed nagrzewnicą. W Megane jest ciasno, ale da się to zrobić. Podłączenie elektryki na razie pominę bom jeszcze jest zielenina w tym temacie :)

 

Załączanie wynalazku:

Planuję włączać/wyłączać to ręcznie. W Megance nie chcę robić pstryczków elektryczków z bazaru, więc zamówiłem oryginalny panel od Scenica z szybami z tyłu sterowanymi elektrycznie:

panelz.th.jpg

 

Przycisk od blokady tylnych szyb będzie włącznikiem podgrzewacza.

Żeby wiedzieć czy urządzenie jest włączone planuję wykorzystać nieużywaną kontrolkę licznika od podgrzewania przedniej szyby (czerwona kostka licznika, pin 3).

Teraz tylko muszę rozpracować przekaźniki, może uda mi się to zamontować w skrzynce bezpieczników pod maską żeby nie robić pajęczyn elektrycznych w komorze silnika.

 

Czekam na części i trochę czasu, może jakieś podpowiedzi, sugestie pytania?

Nie ukrywam, że przydadzą mi się wskazówki dotyczące podłączenia tych grzałek. Czy jest możliwość podłączenia tego na 1 przekaźniku? Czujniki temperatury chciałbym pominąć, sterowanie będzie ręczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.tme.eu/html/PL/termostaty-bimet...3_PL_pelny.html

BT-67L050 + przekaźnik i już grzałki włączają się automatycznie bez naszej ingerencji i wylączaja po osiągnięciu 50stC. Można nawet użyć dla każdej grzałki oddzielny bimetal + przekaźnik i wtedy można je włączać/wylączać przy różnych temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Lewy. Użycie tego termostatu spowoduje, że grzałki będą się włączały same, natomiast ja bym wolał sam je włączyć np kilka sekund po odpaleniu auta bo czasami potrzebuję szybko nagrzać kabinę, a często też uruchamiam auto i sobie stoi na wolnych obrotach kilka minut i wtedy po ruszeniu szybko robi się ciepło. W takich sytuacjach nie jest konieczne włączanie tych grzałek, poza tym będzie to używane tylko zimą.

Jest szansa, że się zdecyduję na takie rozwiązanie, jednak na początek chciałbym to spiąć tak, żeby zadziałało po najmniejszej linii oporu, a dopiero później unowocześnić to trochę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,Panowie o czym Wy mówicie? Wszystko dobrze ale minimum wiedzy trzeba mieć.

 

Takię świece żarowe zeżra Wam prądu od groma .Bez przekaźników ani rusz.poza tym właczniki zaproponowane przez Kolegę meganecupe spala sie po 4 sekundach.Owszem to zadziała ale TYLKO przy przekaźnikach!!!

Bezpieczniej jednak dorobić układ odłaczający na zabezpieczeniu termicznym takim jaki wskazał Kolega Lewy.Ten termostat z TME mógły zadziałać ale musi wysterować ceweczkę przekaźnika bo to 1 A tylko i bez przekażnika o obciązalności styków 20 A minimum ani rusz.Poza tym ręczne włączanie ma spore minusy bo łatwo o tym zapomnieć i można narobić bigosu.I to sporego.W silniku 1,9 dci jest to specjalny odlew alu z 3a świecami żarowymi wkręcanymi.Mocowany z tyłu za termostatem po prawej stronie.Można dostać na All z kanibalizmu albo w ASO za około 380 zetów.Co ciekawe świece jako element wymienialny nie wystepuja i trzeba kupić cały podzespół. U mnie spaliły sie wszystkie(nie wiem czemu) i dobrałem podobne po 14 zetów sztuka.Teraz działaja OK.Jesienią i zimą bezcenne.

Pozdrawiam Tomas

PS W razie problemów piszcie na priv : [email protected]

Stary dziad cuś Wam młodziakom wyrywnym doradzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Tomaszu, przekaźniki będą jak najbardziej 8-)

 

Tak myślę o tym termostacie i w sumie można zrobić coś takiego, żeby układ był włączany ręcznie, a termostat użyć tylko do wyłączenia grzałek.

Będzie można dzięki temu włączać grzałkę jeżeli temperatura płynu wyniesie poniżej 50stC, natomiast powyżej już się nie włączy bo termostat nie pozwoli. Przy odpalaniu ciepłego silnika (pow 50stC) też nie da rady tego włączyć, ale nie będzie też takiej potrzeby.

Jeżeli da się tak zrobić to chyba będzie to optymalne rozwiązanie.

Dziękuję za rady :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zamontowałem :mrgreen:

Na razie same grzałki, ale zawsze coś :(

Poniżej wrzucam krótki opis jak to wyglądało.

 

1. Widok po otwarciu maski.

Musimy się dostać do przewodów nagrzewnicy przy samej ścianie grodziowej.

Odłączamy górny przewód od intercoolera i odciągamy na bok. Całkowicie odłączamy przewód od odmy (ściskamy wtyczki w żółtym miejscu po obu stronach). Zdejmujemy górny przewód od zbiorniczka wyrównawczego. Odłączamy sterownik świec żarowych, czujnik ciśnienia (wtyczkę elektryczną), elektrozawór podciśnienia (zapamiętaj kolejność gumowych wężyków), czujnik temp. płynu chłodzącego. Wiązkę warto upchnąć gdzieś za silnikiem, żeby nie przeszkadzała.

001yw.th.jpg 003ba.th.jpg 004jv.th.jpg 006wl.th.jpg

 

008sz.th.jpg

 

2. Odłączamy przewody gumowe przy termostacie:

005nvv.th.jpg

Przy termostacie odłączamy tylko górny przewód, przy nagrzewnicy warto wyjąć górny i dolny - wtedy zrobi się więcej miejsca do manewrowania.

010myn.th.jpg

 

3. Widok przewodów przy ścianie grodziowej - tak, trzeba tam ścisnąć opaski zaciskowe i zdjąć przewody.

007rqu.th.jpg

 

4. Przygotowanie grzałki:

Najpierw warto sprawdzić, czy te grzałki w ogóle działają (zasada taka sama jak przy świecach żarowych).

014ucy.th.jpg 013rt.th.jpg 015rhy.th.jpg 016p.th.jpg 017ro.th.jpg

 

018tg.th.jpg

 

5. Jak już wyjmiemy cieńszy przewód, można zacząć rzeźbę z grzałką. Żeby nie ryzykować zniszczenia oryginalnego przewodu wykorzystałem kawałek przewodu który dostałem w komplecie z grzałką - oryginał od Scenica dti. Uwaga, jeśli ktoś chce kupić sobie wcześniej zwykłe przewody gumowe, to potrzebne będą przewody o dwóch średnicach: 18 i 20mm. Oryginalny przewód już sam w sobie jest redukcją.

Tak wygląda grzałka na swoim miejscu:

021ctg.th.jpg

 

6. Jakoś trzeba tą grzałkę umocować do silnika, żeby nie wisiała na przewodzie. Dorobiłem uchwyt z grubej blachy (przerobione mocowanie rynny). Mocowanie przy okazji pełni rolę przewodu masowego. Przy silniku jest akurat jeden otwór technologiczny o średnicy 6mm z gwintem (na szczęście) - wykorzystałem go do przykręcenia mocowania grzałki. Oryginalne mocowanie od Scenica dti w żaden sposób nie pasowało.

019ea.th.jpg 020gt.th.jpg

 

Grzałka już z mocowaniem:

024sz.th.jpg

 

7. No i teraz gwóźdź programu - ponowny montaż przewodów gumowych. Przydadzą się tabletki uspokajające :( Jak ktoś nie ma cierpliwości, niech zajrzy do wskazówek na dole postu.

 

8. Składamy resztę tak jak było, nie sposób się pomylić bo wtyczki nie pasują zamiennie.

 

Ja sobie wymyśliłem, że jak grzałka będzie uruchomiona, to będzie świecić lampka od podgrzewania przedniej szyby. Żeby użyć tej lampki, wpinamy się pod 3 pin w czerwonej kostce licznika:

027jmk.th.jpg 029wpk.th.jpg

 

Na razie tyle. Elektryki jeszcze nie podłączyłem, przekaźniki już są, panel od Scenica też już jest zamontowany i czeka na podłączenie.

 

Montaż tej grzałki zajął mi 6,5 godziny. Długo, bo musiałem wszystko spasować na cacy, znaleźć przewody w garażu, wyciąć odpowiednie kable z wiązki citroena itp. Jestem zadowolony, nic o nic nie obciera. Nie podaję wymiarów jak mi to wyszło, ponieważ każdy będzie robił po swojemu i może wyjść trochę inaczej.

 

Teraz wskazówka, jak sobie poradziłem z zakładaniem węży na wypusty nagrzewnicy:

po pierwsze, posmarowałem końcówki węży wazeliną :(

po drugie zrobiłem coś takiego:

022cf.th.jpg

Po męczarniach, przecinamy opaskę i zacisk zostaje na swoim miejscu.

 

Układ odpowietrzamy wg. opisu:

http://megane.com.pl/megane-i-phii-odpowie...dci-vt26730.htm

 

Na chwilę obecną to tyle, jak podłączę elektrykę to opiszę efekty działania.

 

LINK do pełnego albumu:

http://img149.imageshack.us/gal.php?g=001yw.jpg

 

:P ETAP 2: Elektryka.

 

Będzie tu problem ze zdjęciami, bo dużo jest kabli w puszce bezpieczników, a kolory się powtarzają (korzystałem z wiązki citroena i zależało mi na grubości kabli). W związku z tym wstawiam zdjęcie przekaźnika jakiego użyłem (w sumie 2szt) oraz rozpiskę który kabel do którego pinu przekaźnika.

Odłączamy akumulator, żeby zrobić trochę miejsca i odciągnąć wiązkę. Ja jeszcze wyjąłem podstawkę akumulatora do wymycia, pod nią też puściłem kable zasilające do podgrzewacza w koszulce plastikowej (widać ją na którymś zdjęciu).

dsc01142i.th.jpg

 

Proszę wybaczyć nieprofesjonalizm :P

dsc01987v.th.jpg dsc01975q.th.jpg

 

No i teraz kilka fotek, teraz to nawet mi trudno ogarnąć co jest co, ale z powyższym schematem każdy powinien sobie poradzić.

dsc01143t.th.jpg dsc01146zg.th.jpg

 

Z kabiny do komory silnika trzeba przeciągnąć jeden kabel (u mnie zielony). Przeciągnąłem go obok linki otwierania maski.

Do podłączenia podświetlenia przycisku i sterowania masą, użyłem wolnej kostki, którą znalazłem przy liczniku [czarna kostka, dochodzą do niej kable: niebieski (podświetlenie), brązowy (nie wiem od czego) i czarny (masa)].

Od razu połączyłem wszystkie niebieskie kable w całość (żeby mieść podświetlenie wszystkich przycisków). Do czarnego kabla podłączyłem zielony oraz przewód sterujący lampką przy licznikach (3pin, czerwona kostka). Po włączeniu ogrzewania świeci się kontrolka podgrzewania przedniej szyby.

dsc01144xa.th.jpg

dsc01145n.th.jpg

Tak wygląda po montażu (tu jeszcze nie ma przycisku od esp):

dsc01951zt.th.jpg

 

A tak jest w skrzynce bezpieczników, przybyły 2 przekaźniki i bezpiecznik 60A i podstawka (wyrwałem z clio II):

dsc01983r.th.jpg

 

Ważne tu jest użycie odpowiednio grubych kabli, mocno się grzeją. Sterowanie masą i +12V po stacyjce puściłem cieńszymi kablami.

Właśnie, +12V po stacyjce wziąłem ze sterowania pompką paliwa - przekaźnik jest w puszce bezpieczników, więc podpiąłem się pod biały kabel i tyle. Podłączenie nie jest trudne, tylko nie można się pogubić w kablach :P Przekaźniki pasują do podstawki bez żadnych przeróbek.

Podłączenie jest na chwilę obecną tak, jak pisałem na początku, na przycisk. Teraz jak już wiem, że wynalazek działa, będę kombinował na termowyłącznikiem.

 

Minus, jaki na chwilę obecną mnie delikatnie drażni, to najprostszy element tej instalacji - przełącznik. W momencie, gdy instalacja jest wyłączona, jest on ustawiony w pozycji "ON" czyli odchylony od poziomu panelu. To tylko estetycznie nie wygląda najlepiej, ale tego praktycznie nie widać, być może kiedyś z nim powalczę :P

 

Link do albumu:

http://img526.imageshack.us/gal.php?g=dsc01142i.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wazelinę do smarowania gumy nie zawsze można użyć (guma pęcznieje jak nie jest odporna na tłuszcze). Przypomnę stary sposób hydraulików - na "Ludwika", oczywiście myślę o płynie do mycia naczyń, może być również mydło w płynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamontowałem :mrgreen:

Na razie same grzałki, ale zawsze coś :(

 

Super :(

Czekam na fotoreklację z połączenia elektrycznego, mechanicznie wiem co i jak ( grzałkę nawet sobie zakupiłem) .

Odnośnie zakładania przewodów gumowych na złaczki tak jak kolega wyzej pisze LUDWIK jest najlepszy.

 

[ Dodano: 2010-11-09, 09:01 ]

Sprawdź tu powinieneś to mieć

NEL to co pokazaleś na zdjęciu to chyba jest przekażnik od grzałki elektrycznej ( farelka w samochodzie) . Rozbierałem konsolę aby zajrzeć czy to mam i znalazłem. Grzałki nurkowe to inna sprawa, no chyba że....... sie mylę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzorowo meganecoupe.Przewody do grzałek min 4 mm kwadrat bo prądy duże.Pozostałe okablowanie przekażników jak normalne1-1,5 mm kw.Rynna mnie powaliła ale to jest poprawne a nie McGyver.

 

Bardzo pozyteczne urządzonko zwłaszcza przy starcie i zaparowanych szybach.Wtedy bezcenne.

Pozdrawiam Tomasz

PS Warto zastosować 2 przekaźniki.Jeden na srodkowa grzałę a drugi obsługuje boczne.Jeden przekaźnik na 3 grzały to za mało.I koniecznie o wysokiej obciążalności styków.Wiekszy min 60 A!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to co pokazałem na zdjęciu to przekaźniki do"farela elektrycznego" w Megane II.

Stosowane są z silnikami 1,5dci .Ale że w Megane II jest to łatwiejsze w montażu to po zakupie tej grzałki i przekaźników zamontowałem to w 3 godziny.I teraz mam ciepełko po 5min. zobaczymy jak się sprawdzi w mrozy.

Kolego Obiboc skoro masz te przekaźniki to i masz Farelkę i to w Megane II powinno wspomagać grzanie wystarczającą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!