Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

[How to] Regulacja luzu zaworowego K7M


Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że ostatnio dokonywałem regulacji luzu zaworowego w swoim autku, postanowiłem zrobić dla potomnych ten mały poradnik.

Przed zakupem nowej uszczelki, upewnijmy się, czy aktualnie zainstalowana uszczelka pokrywy zaworów jest metalowa, czy papierowa. Jeżeli jest metalowa i nie rozwarstwia się od rdzy, można będzie jej użyć ponownie. Papierową musimy wymienić.

Do dzieła więc...

 

Potrzebne narzędzia: klucze TORX - T15, T50; klucz do świec - 16mm nasadowy długi; klucz 13mm; klucz 10mm (płaski lub oczkowy); szczelinomierz; lewarek; klucz dynamometryczny (opcjonalnie); kombinerki;

Potrzebne materiały: uszczelka pokrywy zaworów (najlepiej metalowa); szmatka do wycierania;

Czas "operacji": ok. 1h;

Stopień trudności: dosyć łatwe do wykonania;

 

Regulacji dokonujemy na całkowicie zimnym (wystudzonym) silniku.

 

Zanim cokolwiek zaczniemy robić, upewnijmy się, że narzędziami, które posiadamy damy radę odkręcić śrubę pokrywy zaworów zaznaczoną na zdjęciu czerwonym kółkiem:

silnik.jpg

Jeżeli nie możemy się do niej dobrać, musimy odkręcić przepustnicę. W takim przypadku profilaktycznie powinniśmy zaopatrzyć się w uszczelkę przepustnicy lub silikon wysokotemperaturowy.

Proponuję również mieć na stanie co najmniej jedną śrubę zastępczą do pokrywy zaworów (standardowa śruba na klucz 10mm długości 3cm jest odpowiednia - oryginalnie wyglądającą raczej ciężko zdobyć).

Zaczynamy od podniesienia jednej strony auta na lewarku tak, aby jedno z kół przednich było w powietrzu. Oczywiście zaciągamy przed tym "ręczny".

Odkręcamy wszytko, co jest zaznaczone na zdjęciu żółtymi kółkami, następnie odpinamy wszystko zaznaczone zielonymi okręgami.

Cewki z przewodami odkładamy na bok, na razie nie będą nam potrzebne <ok>

Wykręcamy (lub tylko luzujemy) świece zapłonowe. Odkręcenie ich pomaga w kręceniu kołem, ponieważ nie musimy mocować się z ciśnieniem w cylindrach.

Teraz dochodzimy do odkręcenia pokrywy. W tym celu odkręcamy wszystkie śruby zaznaczone niebieskimi kółkami.

Zdejmujemy pokrywę. Jeżeli nie chce zejść, upewnijmy się, że odkręciliśmy wszystkie 8 śrub (TORX T50). Jeżeli trzyma, należy lekko w nią puknąć - powinna puścić.

Ukaże się nam taki widok:

zawory.jpg

Jest to widok od przodu auta. Zawory zaznaczone na zielono, są to zawory wylotowe, na żółto zawory dolotowe. Numerki oznaczają numerację cylindrów.

Przed przystąpieniem do regulacji, trochę teorii:

Zawór całkowicie otwarty, to taki który jest maksymalnie wepchnięty do silnika. Otwieranie zaworu można zaobserwować kręcąc kołem (zawsze w kierunku jazdy). Włączamy 5-ty bieg i kręcimy kołem. Dźwigienka poruszająca się w dół, otwiera zawór. W pewnym momencie dźwigienka zacznie poruszać się w górę. Oznacza to zamykanie zaworu.

Kolejność regulacji luzu zaworów:

 

tabelka.jpg

Jak postępować wg tej tabelki:

Kręcimy kołem do momentu, aż zawór wylotowy na cylindrze 1 (patrz na obrazek z numeracją cylindrów) zostanie maksymalnie wciśnięty do silnika. W tym momencie przestajemy kręcić kołem, bierzemy szczelinomierz (listek 0,10mm) i wkładamy w miejsce sprawdzania luzu. Jeżeli nie chce wejść, oznacza to, że mamy za mały luz i trzeba go wyregulować. Jeżeli wchodzi dosyć luźno, bierzemy grubszy listek (0,15) i wciskamy. Jeżeli ten też wchodzi, oznacza to, że mamy za luźno ustawiony luz i musimy go wyregulować. Po wyregulowaniu luzu, nie kręcąc kołem, sprawdzamy i ewentualnie regulujemy luz na zaworze wylotowym cylindra 4-go (listkiem 0,25). Kolejnym krokiem jest ponowne kręcenie kołem do momentu, aż zawór wylotowy na cylindrze 3 będzie całkowicie otwarty (wciśnięty do silnika) i regulujemy odpowiednie zawory jak w tabelce. Postępujemy jak wyżej, aż do końca tabelki. Dla pewności, przekręcamy kołem jeszcze kilka razy i sprawdzamy ponownie szczelinomierzem.

Gdzie wtykamy listki szczelinomierza ? Tu:

zawor1.jpg

 

zawor2.jpg

Jak regulujemy ?

Odkręcamy przeciwnakrętkę (strzałka w kolorze zielonym). Jak listek szczelinomierza nie wchodzi nam w to miejsce (odpowiednia grubość listka dla odpowiedniego zaworu), odkręcamy (lekko, nie całkowicie) śrubę zaznaczoną strzałką czerwoną. Wkładamy listek i palcami dokręcamy śrubę (czerwona strzałka). Następnie dokręcamy przeciwnakrętkę (zielona strzałka). Jednocześnie zwracamy uwagę, czy śruba (czerwona strzałka) nie kręci się razem z przeciwnakrętką. Jeżeli się kręci, przytrzymujemy ją kombinerkami (za główkę) i dokręcamy przeciwnakrętkę. Po dokręceniu wyjmujemy listek. Jak listek wychodzi nam bardzo ciężko lub nie chce wyjść, oznacza to, że luz jest za mały. Musimy trochę poluzować (ponownie odkręcić przeciwnakrętkę, poluzować śrubę i dokręcić przeciwnakrętkę). Niedopuszczalne jest poluzowanie samej przeciwnakrętki i pozostawienie jej w takim stanie ! Aby się upewnić, czy luz nie jest za duży, próbujemy wcisnąć listek grubszy o 0,05mm (czyli jak regulujemy na 0,10mm to próbujemy wcisnąć listek 0,15mm). Jeżeli się nam mieści (nie wciskamy "na chama"), oznacza to, że luz jest za duży i musimy go ponownie ustawić.

 

Po zakończonej regulacji, przecieramy szmatką miejsca (na pokrywie i silniku) pod uszczelkę.

 

Mała dygresja w tym miejscu.

Jeżeli założymy uszczelkę papierową, jest ona praktycznie jednorazowa. Ponowne odkręcenie pokrywy (w przypadku niepowodzenia regulacji i chęci jej poprawy) najprawdopodobniej zniszczy uszczelkę. Podobno taka uszczelka jest także mało trwała. Dlatego zalecam kupno uszczelki metalowej. Ja do tego celu zakupiłem uszczelkę ELRING EL 773.700 (koszt ok. 35 zł na dzień 01.04.2011r).

 

Zakładamy uszczelkę na silnik, zakładamy pokrywę i ją dokręcamy. Ważne jest w tym momencie, aby nie używać do tego za dużej siły. Wbrew pozorom, śruby są delikatne i mało trwałe. Zanim śruba zacznie stawiać dosyć znaczny opór, prawdopodobnie wcześniej się urwie. Tak więc trzeba to robić z wyczuciem. Jeżeli posiadamy klucz dynamometryczny, moment dokręcenia śruby wynosi 12-15 Nm. Następnie montujemy wszystkie wcześniej zdemontowane elementy i przeprowadzamy jazdę próbną. Po jeździe próbnej sprawdzamy, czy spod pokrywy nie wydobywa się olej. Jeżeli tak, dokręcamy (nie za mocno) śruby pokrywy.

Teraz możemy być z siebie dumni. Właśnie sami ustawiliśmy luz zaworowy w naszym aucie.

 

Do administracji:

Jeżeli powstały jakieś niezgodności, proszę mnie o tym powiadomić. Poprawię i dodam jako pdf. Zdjęcia są umieszczone na moim picasa, tak więc nie znikną z czasem. Warto by było również podwiesić dla potomnych...

 

/0cool: poprawiono formatowanie po migracji na nowy silnik forum

Edytowane przez 0cool
  • +1 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 4 lata później...

Połaczonono

 

witam wziolem sie za regulacje zaworow w renault megan scenik 1.6 8v wedlug instrukcji z internetu i cos zrobilem nie tak bo zaczol dymic prosze o pomoc

 

 

lapka2.gif

Regulamin pkt.

5.6 - pl-literki

5.7 - logika wypowiedzi i ortografia Aston76

 

Dodano: 22 lis 2015 - 17:28

dodam jeszcze ze zmienilem mu olej z 10w40 na 20w50

Edytowane przez aston76
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!