Jump to content
FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence

Recommended Posts

slavOK    0

Z racji, że wymieniałem dziś w swojej Meganie II przednie klocki hamulcowe postanowiłem spłodzić ten mini poradnik jak to zrobić, może się komuś przyda :)

 

Co nam będzie potrzebne:

-nowe klocki :)

-młotek - dobrze mieć gumową pałkę,

-podnośnik do samochodu

-klucz do kół

-trochę benzynki do czyszczenia

- dobry mocny klucz 13 do odkręcania śruby

-mała szczotka druciana bądź twardy pędzel

-płaski śrubokręt

-rękawiczki :)

 

A więc zaczynamy, pierwsze co należy zrobić to podnieść samochód i odkręcić koło, warto popodkładać cegłowki pod koła by nam samochód nie odjechał :) nie odnosimy samochodu z zaciągniętym hamulcem ręcznym. :)

476978c784a6db16.jpg

 

 

Gdy już odkręcimy koło naszym oczom ukaże się taki ów widok:

 

8eb97be3bad31926.jpg

 

 

Co teraz, ano teraz zabieramy się za wymianę klocków, jak to zrobić...

po kolei

-odkręcamy śrubkę znajdującą się po wewnętrznej stronie zacisku hamulcowego, śrubka znajduje się u góry (widać zaznaczenie czerwoną strzałką, klucz 13):

thumb_hosting_zdjec_1379705155__b6da9cce6d957d92.jpg

 

 

 

tutaj fotka przedstawia miejsce gdzie ów śrubka się znajdowała(została już odkręcona żeby nie było hehe):

 

ab10815fa75f6420.jpg

 

 

następnie należy "odciągnąć" zacisk od tarczy hamulcowej jak to zrobić pokazane jest na zdjęciu, trzeba użyć troszkę siły ale bez przesady, zacisk winien z lekkim oporem wysunąć się ze swojego miejsca (można sobie pomóc gumową pałką):

 

thumb_hosting_zdjec_1379705235__036b636c5fafdc26.jpg

trzeba uważać by nie szarpnąć zbyt mocno bo można sobie uszkodzić przewód hamulcowy:

 

thumb_hosting_zdjec_1379705280__fbfdca85b0d2dadf.jpg

 

 

gdy już się z tym uporamy wyciągamy stare "błeee" nie hamujące klocki :)

należy je odciągnąć od tarczy, zewnętrzny do siebie wewnętrzny od siebie, jak widać na załączonym obrazku (pomagamy sobie za pomocą płaskiego śrubokręta podważając klocek) :

4e439485860eef8b.jpg

można sobie teraz wszystko przeczyścić benzynką i szczotką drucianą...

 

 

dobrze jest też wyciągnąć blaszki prowadzące w których pracują klocki hamulcowe i przeczyścić je w benzynie za pomocą szczotki, na blaszkach zbiera się pył z klocków, warto to zrobić przed założeniem nowych, blaszki wyciągamy podważając je śrubokrętem przy zatrzasku, wkładamy tak samo zwracając uwagę na to by zatrzask zaskoczył:

 

thumb_hosting_zdjec_1379705342__8a09dc7057be7de9.jpg

 

zakładamy nowe klocki odwrotnie do czynności jakie wykonywaliśmy przy ściąganiu starych zużytych, przy zamykaniu zacisku hamulcowego trzeba użyć trochę siły by wcisnąć tłoczek hamulcowy(niebieska strzałka), najlepiej zrobić to np. drewnianym trzonkiem młotka, trzeba sobie przytrzymać cały zacisk by nie wyskoczył nam z prowadnic, dobrze jest zaczepić jego przeciwległą krawędź o założony klocek hamulcowy...

 

6ebbae938775e2e4.jpg

 

 

gdy już się z tym uporamy zacisk powinien bez oporu wejść na swoje miejsce:

 

ede459271998ce0e.jpg

 

 

następnie po złożeniu wszystkiego wkręcamy nową śrubkę na swoje miejsce (nowe śrubki powinny być dołączone do zestawu nowo zakupionych klocków, dlaczego nowa ? ano dlatego, że pokryta ona jest specjalną farbą zapobiegającą przypadkowemu wykręceniu się, no i stara zawsze może nam się obrobić :) ) mocno dokręcamy śrubę:

 

thumb_hosting_zdjec_1379705394__845cc981187f2bdf.jpg

po skręceniu wszystkiego posprawdzać czy wszystko jest ok i nic nie haczy...

thumb_hosting_zdjec_1379705416__12cfbeaaf5644e90.jpg

 

porównanie nowych i starych klocków: :)

bb8fbe534a3f4422.jpg

31b38d194d13cc65.jpg

 

te same czynności wykonujemy na drugim kole :)

po skręceniu wszystkiego wsiadamy do samochodu, zapalamy i przed jazdą próbną kilka razy pompujemy hamulcem by przystosować wcześniej wciśnięte tłoczki do pracy z nowymi klockami, jest to ważne by nie jechać od razu na sprawdzanie bo może być zonk i nie wyhamujemy, warto podpompować :) .

 

-Ważne jest też by przy tym wszystkim nie upaprać tarcz i nowych klocków jakimś olejem czy smarem bo może być nie wesoło :)

 

 

 

Tylne Klocki Hamulcowe:

 

 

 

Krok 1:

 

Analogicznie do przodu, podnosimy samochód, zabezpieczamy poprzez podłożeni czegoś pod budę w razie jak by podnośnikowi się coś odwidziało...

odkręcamy koło, oczywiście zmieniamy klocki ze spuszczonym hamulcem ręcznym :)

 

Krok 2:

przed naszymi oczami ukazuje się tarcza oraz zacisk.

 

no więc zapuszczamy żurawia we wnętrze nadkola tak byśmy widzieli "wewnętrzną" stronę zacisku, są tam dwie śrubki jedna z góry druga z dołu, należy je odkręcić:

74277057.jpg

jak pokazuje fotografia potrzebujemy 2ch kluczy, 13mm i 15 mm kluczem 15 mm chwytamy sobie śrubkę oznaczoną literką B a 13mm śrubkę oznaczona literką A, w ten sposób wykręcamy śrubkę z prowadnic zacisku, to samo należy zrobić z dolną śrubką trzymającą zacisk.

 

 

 

Krok 3:

 

thumb_hosting_zdjec_1379705457__79715421.jpg

przyda się tu gumowa pała zwana też młotkiem gumowym, należy wysunąć zacisk w sposób pokazany przez strzałkę na zdjęciu.

 

tak to wygląda od strony wewnętrznej jak zejdzie zacisk:

 

thumb_hosting_zdjec_1379705492__19591174.jpg

 

widać dwie prowadnice zacisku, powinny lekko chodzić bez żadnych zacięć. Nie zwracajcie uwagi na popuszczoną śrubę jarzma, ja zmieniałem jeszcze łożysko wiec musiałem to odkręcić, do zmiany klocków nie jest to wymagane

 

 

 

Krok 4:

 

Wysuwamy stare klocki hamulcowe:

 

thumb_hosting_zdjec_1379705541__46270721.jpg

 

 

 

Krok 5:

 

należy wszytko w miarę sił oczyścić z syfu i WYMIENIĆ BLASZKI PROWADZĄCE KLOCKI Powinny być w zestawie z nowymi klockami, blaszki zaznaczone na fotce, wyciągamy jak pokazuje niebieska strzałka podważając śrubokrętem płaskim.

Jeżeli blaszek nie ma w zestawie co raczej rzadko się zdarza to stare należy dobrze oczyścić i sprawdzić czy nie mają uszkodzeń, w każdym razie ferrodo daje nowe blaszki.

 

Nowe blaszki wchodzą dość ciężko więc wymaga to troszkę gimnastyki należy sprawdzić czy w każdym miejscu dobrze dolegają, warto blaszki przed założeniem nowych klocków przesmarować smarem miedziowym w miejscu styku z klockami.

 

thumb_hosting_zdjec_1379705591__49389204.jpg

 

 

Krok 6:

 

W przeciwieństwie to tłoczków przedniego układu hamulcowego tutaj musimy sobie tłoczki wkręcić, nie da się ich wcisnąć jak z przodu, są do tego specjalne przyrządy ale ja sobie odpuściłem zakup, klocków co 2 dni się nie zmienia więc wystarczą obcęgi zaciskowe z możliwością regulacji i mały ścisk stolarski (ścisk nie jest konieczny aczkolwiek się przydaje)

Tak jak pokazują strzałki na zdjęciu, należy chwycić tłoczek i wkręcać zgodnie ze wskazówkami zegara, wkręcić trzeba dosyć sporo bo różnica pomiędzy starymi a nowymi klockami jest znaczna więc wkręcamy śmiało, UWAGA NA GUMKĘ KTÓRA OSŁANIA TŁOCZEK nie chwytać jej bo się potarga i będzie problem.

thumb_hosting_zdjec_1379705659__41601097.jpg

 

Krok 7:

 

Tutaj analogicznie do przodu, zakładamy nowe klocki, wciskamy zacisk na miejsce (tutaj przyda się znów gumowa pałka bo czasami ciężko zacisk wchodzi, zwłaszcza jak za mało sobie wkręcimy tłoczek)

wkręcamy NOWE śruby w prowadnice, tak samo jak przy odkręcaniu chwytamy jednym kluczem prowadnice, drugim śrubkę i wkręcamy, góra i dół.

 

 

Te same czynności wykonujemy przy 2gim kole.

 

czyścimy, tarczę zmywaczem by usunąć smar itp. zmywacz do hamulców i wcześniej wspomniany smar miedziowy możemy kupić w sklepie motoryzacyjnym.

 

przykręcamy koło opuszczamy samochód sprawdzamy wszytko i jazda testowa, przez pierwsze kilometry mogą pojawiać się jakieś dziwne dźwięki czy wibracje, klocek musi się dotrzeć do starych tarcz, w przypadku wymiany kompletu nie ma tego problemu.

 

 

to by było na tyle...

 

 

 

Tutaj jeszcze poglądowe zdjęcie nowych klocków, jak widać w zestawie są nowe blaszki i śrubki

 

klocki.jpg

 

to tyle z ważniejszych rzeczy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przez pierwsze 30-40 km unikamy gwaltownego hamowania, bo klocki moga sie zeszklic i beda do wyrzucenia - rada kolegi @Easy thx

 

 

To by było na tyle pozdrawiam :)

slavOK

:) :)

 

proponuje podwiesić ten temat.

Edited by Krzychu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Easy    1

Jeszcze jedno :) Przez pierwsze 30-40 km unikamy gwaltownego hamowania, bo klocki moga sie zeszklic i beda do wyrzucenia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
DrNO    6

a tylne jak wymienic? :>

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hadson    9

Co oznacza zeszklić??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Easy    1

Nie wiem dokladnie, ale na jakims madrym forum tak przeczytalem + takie info dostalem w sklepie z czesciami, wolalem nie ryzykowac. A 50km bez gwaltownego hamowania to raczej zaden problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gienek    0

zeszklić tz powstanie taka cięka twarda powloka na powieszchni roboczej klocka

Share this post


Link to post
Share on other sites
kocuper    2

Z tym zeszkleniem to jakaś urban legend. Pierwsze słysze. Faktem jest, że producent klocków zaleca ostrożne hamowanie, tylko dlatego ażeby klocki "dopasowały" się do powierzchni tarczy/bębna. Zresztą jest to napisane w ulotkach dostarczanych wraz z kocakami/szczękami. Nic ponadto.

W nawiązniu do HOW TO wymiany klocków dotyczy ona Megane/Scenic II ph I - układ hmamulcowy Bosch. W wersji póżniejszych Megane/Scenic II ph II jest układ hamulcowy ATE (inne klocki). Tył jest w cały czas ten sam LUCAS.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hadson    9

A tarcze jak się wymienia. Trzeba ściągać zacisk??

I potem odkręcamy te imbusy w środku i sama schodzi... ?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
DrNO    6

i ja ponawiam pytanie, co z tylnymi?! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Easy    1

DrNO, poszukaj, bylo na forum :D

 

Nie pamietam gdzie i kto pisal, ale nawet bylo napisane ze jest trudniej, bo z przodu tloczki sie wciska, a z tylu trzeba wkrecic :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
DrNO    6

bylo, ale nie debiloodpornie :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
slavOK    0

z tyłu nie wymieniałem bo mam jeszcze dobre :D ale pewnie tak samo tylko te tłoczki się jakoś wkręca :D dasz rady DrNO, :D

 

W nawiązniu do HOW TO wymiany klocków dotyczy ona Megane/Scenic II ph I - układ hmamulcowy Bosch. W wersji póżniejszych Megane/Scenic II ph II jest układ hamulcowy ATE (inne klocki).

myślę, że zasada wymiany jest podobna :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
P_r_z_e_m_o    152

Co do Megi Ph1 i Scenica Ph1 to na pewno inaczej odkręca sie zacisk hamulca, jest inaczej mocowany. Potrzebne są dwa klucze jeden wkłada się pomiędzy jarzmo, a zacisk, a drugi (tak jak na powyższych zdjęciach) na śrubę trzymającą zacisk i ją sie wykręca.

Przypuszczalnie tak samo jest w MegiII i dlatego została zerwana śruba, niestety na zdjęciach tego nie widać.

 

Odnośnie tarcz to naprawdę trzeba zwrócić uwagę, czy nie ma zanieczyszczeń na ośce na którą zakłada się tarcze. Trzeba to naprawę dobrze wyczyścić, jak się tego dobrze nie oczyści to bicie tarcz gwarantowane.

post-8-1188476420_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
slavOK    0
Przypuszczalnie tak samo jest w MegiII i dlatego została zerwana śruba, niestety na zdjęciach tego nie widać.

 

w MII nie trzeba używać 2 kluczy, przynajmniej na przednich zaciskach, jest tam taki kołnierz który sam blokuje to w co się śrubę wkręca (widać go na fotkach) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
kocuper    2

Uklad hamulcowy ATE (teves) jest inaczej zbudowany jak Bosch i wymiana klocków jest inna. Taki sam system jest w Lagunie II, Clio III

post-924-1188499069_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×