FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence: [HOW TO] Wymiana klocków hamulcowych MEGANE - FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence

Skocz do zawartości

  • 6 stron +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ostatnia »
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

Megane II phI
[HOW TO] Wymiana klocków hamulcowych MEGANE

#-11 Użytkownik nie jest zalogowany   slavOK 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 04-lipiec 07
  • Skąd:KwKz
  • Auto:MII Ph I
  • Silnik:1.9dci
  • Przebieg (tys.km):90000

Napisano 21 sierpień 2007 - 15:16

Z racji, że wymieniałem dziś w swojej Meganie II przednie klocki hamulcowe postanowiłem spłodzić ten mini poradnik jak to zrobić, może się komuś przyda :)

Co nam będzie potrzebne:
-nowe klocki :)
-młotek - dobrze mieć gumową pałkę,
-podnośnik do samochodu
-klucz do kół
-trochę benzynki do czyszczenia
- dobry mocny klucz 13 do odkręcania śruby
-mała szczotka druciana bądź twardy pędzel
-płaski śrubokręt
-rękawiczki :)


A więc zaczynamy, pierwsze co należy zrobić to podnieść samochód i odkręcić koło, warto popodkładać cegłowki pod koła by nam samochód nie odjechał :) nie odnosimy samochodu z zaciągniętym hamulcem ręcznym. :)

Dołączona grafika


Gdy już odkręcimy koło naszym oczom ukaże się taki ów widok:

Dołączona grafika


Co teraz, ano teraz zabieramy się za wymianę klocków, jak to zrobić...
po kolei

-odkręcamy śrubkę znajdującą się po wewnętrznej stronie zacisku hamulcowego, śrubka znajduje się u góry (widać zaznaczenie czerwoną strzałką, klucz 13):
Dołączona grafika



tutaj fotka przedstawia miejsce gdzie ów śrubka się znajdowała(została już odkręcona żeby nie było hehe):

Dołączona grafika


następnie należy "odciągnąć" zacisk od tarczy hamulcowej jak to zrobić pokazane jest na zdjęciu, trzeba użyć troszkę siły ale bez przesady, zacisk winien z lekkim oporem wysunąć się ze swojego miejsca (można sobie pomóc gumową pałką):

Dołączona grafika

trzeba uważać by nie szarpnąć zbyt mocno bo można sobie uszkodzić przewód hamulcowy:


Dołączona grafika


gdy już się z tym uporamy wyciągamy stare "błeee" nie hamujące klocki :)
należy je odciągnąć od tarczy, zewnętrzny do siebie wewnętrzny od siebie, jak widać na załączonym obrazku (pomagamy sobie za pomocą płaskiego śrubokręta podważając klocek) :

Dołączona grafika
można sobie teraz wszystko przeczyścić benzynką i szczotką drucianą...


dobrze jest też wyciągnąć blaszki prowadzące w których pracują klocki hamulcowe i przeczyścić je w benzynie za pomocą szczotki, na blaszkach zbiera się pył z klocków, warto to zrobić przed założeniem nowych, blaszki wyciągamy podważając je śrubokrętem przy zatrzasku, wkładamy tak samo zwracając uwagę na to by zatrzask zaskoczył:


Dołączona grafika

zakładamy nowe klocki odwrotnie do czynności jakie wykonywaliśmy przy ściąganiu starych zużytych, przy zamykaniu zacisku hamulcowego trzeba użyć trochę siły by wcisnąć tłoczek hamulcowy(niebieska strzałka), najlepiej zrobić to np. drewnianym trzonkiem młotka, trzeba sobie przytrzymać cały zacisk by nie wyskoczył nam z prowadnic, dobrze jest zaczepić jego przeciwległą krawędź o założony klocek hamulcowy...

Dołączona grafika


gdy już się z tym uporamy zacisk powinien bez oporu wejść na swoje miejsce:

Dołączona grafika


następnie po złożeniu wszystkiego wkręcamy nową śrubkę na swoje miejsce (nowe śrubki powinny być dołączone do zestawu nowo zakupionych klocków, dlaczego nowa ? ano dlatego, że pokryta ona jest specjalną farbą zapobiegającą przypadkowemu wykręceniu się, no i stara zawsze może nam się obrobić :) ) mocno dokręcamy śrubę:

Dołączona grafika
po skręceniu wszystkiego posprawdzać czy wszystko jest ok i nic nie haczy...
Dołączona grafika


porównanie nowych i starych klocków:
:)
Dołączona grafika
Dołączona grafika

te same czynności wykonujemy na drugim kole :)
po skręceniu wszystkiego wsiadamy do samochodu, zapalamy i przed jazdą próbną kilka razy pompujemy hamulcem by przystosować wcześniej wciśnięte tłoczki do pracy z nowymi klockami, jest to ważne by nie jechać od razu na sprawdzanie bo może być zonk i nie wyhamujemy, warto podpompować :) .

-Ważne jest też by przy tym wszystkim nie upaprać tarcz i nowych klocków jakimś olejem czy smarem bo może być nie wesoło :)



Tylne Klocki Hamulcowe:



Krok 1:

Analogicznie do przodu, podnosimy samochód, zabezpieczamy poprzez podłożeni czegoś pod budę w razie jak by podnośnikowi się coś odwidziało...
odkręcamy koło, oczywiście zmieniamy klocki ze spuszczonym hamulcem ręcznym :)


Krok 2:
przed naszymi oczami ukazuje się tarcza oraz zacisk.

no więc zapuszczamy żurawia we wnętrze nadkola tak byśmy widzieli "wewnętrzną" stronę zacisku, są tam dwie śrubki jedna z góry druga z dołu, należy je odkręcić:

Dołączona grafika
jak pokazuje fotografia potrzebujemy 2ch kluczy, 13mm i 15 mm kluczem 15 mm chwytamy sobie śrubkę oznaczoną literką B a 13mm śrubkę oznaczona literką A, w ten sposób wykręcamy śrubkę z prowadnic zacisku, to samo należy zrobić z dolną śrubką trzymającą zacisk.



Krok 3:

Dołączona grafika
przyda się tu gumowa pała zwana też młotkiem gumowym, należy wysunąć zacisk w sposób pokazany przez strzałkę na zdjęciu.

tak to wygląda od strony wewnętrznej jak zejdzie zacisk:

Dołączona grafika

widać dwie prowadnice zacisku, powinny lekko chodzić bez żadnych zacięć. Nie zwracajcie uwagi na popuszczoną śrubę jarzma, ja zmieniałem jeszcze łożysko wiec musiałem to odkręcić, do zmiany klocków nie jest to wymagane



Krok 4:

Wysuwamy stare klocki hamulcowe:

Dołączona grafika



Krok 5:

należy wszytko w miarę sił oczyścić z syfu i WYMIENIĆ BLASZKI PROWADZĄCE KLOCKI Powinny być w zestawie z nowymi klockami, blaszki zaznaczone na fotce, wyciągamy jak pokazuje niebieska strzałka podważając śrubokrętem płaskim.
Jeżeli blaszek nie ma w zestawie co raczej rzadko się zdarza to stare należy dobrze oczyścić i sprawdzić czy nie mają uszkodzeń, w każdym razie ferrodo daje nowe blaszki.


Nowe blaszki wchodzą dość ciężko więc wymaga to troszkę gimnastyki należy sprawdzić czy w każdym miejscu dobrze dolegają, warto blaszki przed założeniem nowych klocków przesmarować smarem miedziowym w miejscu styku z klockami.

Dołączona grafika


Krok 6:

W przeciwieństwie to tłoczków przedniego układu hamulcowego tutaj musimy sobie tłoczki wkręcić, nie da się ich wcisnąć jak z przodu, są do tego specjalne przyrządy ale ja sobie odpuściłem zakup, klocków co 2 dni się nie zmienia więc wystarczą obcęgi zaciskowe z możliwością regulacji i mały ścisk stolarski (ścisk nie jest konieczny aczkolwiek się przydaje)
Tak jak pokazują strzałki na zdjęciu, należy chwycić tłoczek i wkręcać zgodnie ze wskazówkami zegara, wkręcić trzeba dosyć sporo bo różnica pomiędzy starymi a nowymi klockami jest znaczna więc wkręcamy śmiało, UWAGA NA GUMKĘ KTÓRA OSŁANIA TŁOCZEK nie chwytać jej bo się potarga i będzie problem.

Dołączona grafika

Krok 7:

Tutaj analogicznie do przodu, zakładamy nowe klocki, wciskamy zacisk na miejsce (tutaj przyda się znów gumowa pałka bo czasami ciężko zacisk wchodzi, zwłaszcza jak za mało sobie wkręcimy tłoczek)
wkręcamy NOWE śruby w prowadnice, tak samo jak przy odkręcaniu chwytamy jednym kluczem prowadnice, drugim śrubkę i wkręcamy, góra i dół.


Te same czynności wykonujemy przy 2gim kole.

czyścimy, tarczę zmywaczem by usunąć smar itp. zmywacz do hamulców i wcześniej wspomniany smar miedziowy możemy kupić w sklepie motoryzacyjnym.

przykręcamy koło opuszczamy samochód sprawdzamy wszytko i jazda testowa, przez pierwsze kilometry mogą pojawiać się jakieś dziwne dźwięki czy wibracje, klocek musi się dotrzeć do starych tarcz, w przypadku wymiany kompletu nie ma tego problemu.


to by było na tyle...



Tutaj jeszcze poglądowe zdjęcie nowych klocków, jak widać w zestawie są nowe blaszki i śrubki


Dołączona grafika

to tyle z ważniejszych rzeczy









Przez pierwsze 30-40 km unikamy gwaltownego hamowania, bo klocki moga sie zeszklic i beda do wyrzucenia - rada kolegi @Easy thx


To by było na tyle pozdrawiam :)


slavOK

:) :)

proponuje podwiesić ten temat.

Użytkownik Krzychu edytował ten post 20 wrzesień 2013 - 20:36

- slavOK - sprzedana ;(
0

Sprawdź:

Zapleczowo.pl
Hosting www z dyskami SSD


Szukasz samochodu?
Sprawdź najnowsze oferty sprzedaży


 

#-10 Użytkownik nie jest zalogowany   Easy 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 02-styczeń 07
  • Skąd:Dąbrowa Górnicza
  • Silnik:K4J
  • Przebieg (tys.km):155

Napisano 21 sierpień 2007 - 16:27

Jeszcze jedno :) Przez pierwsze 30-40 km unikamy gwaltownego hamowania, bo klocki moga sie zeszklic i beda do wyrzucenia :)
0

#-9 Użytkownik nie jest zalogowany   DrNO 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 08-wrzesień 06
  • Skąd:Kraków
  • Auto:MeganeII 1.5dCi SportWay 3d
  • Silnik:K9K722@100,5KM/220,5Nm
  • Przebieg (tys.km):92

Napisano 28 sierpień 2007 - 16:02

a tylne jak wymienic? :>
avatar tymczasowy
nowy: LOADING...
0

#-8 Użytkownik nie jest zalogowany   Hadson 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 26-styczeń 07
  • Skąd:Kraków
  • Auto:Renault Megane
  • Silnik:dCi
  • Przebieg (tys.km):110000

Napisano 28 sierpień 2007 - 16:10

Co oznacza zeszklić??
MEGΛNE II Grandtour 1,9 dCI
EBC BRAKES Eibach Pro-Kit
0

#-7 Użytkownik nie jest zalogowany   Easy 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 02-styczeń 07
  • Skąd:Dąbrowa Górnicza
  • Silnik:K4J
  • Przebieg (tys.km):155

Napisano 28 sierpień 2007 - 16:38

Nie wiem dokladnie, ale na jakims madrym forum tak przeczytalem + takie info dostalem w sklepie z czesciami, wolalem nie ryzykowac. A 50km bez gwaltownego hamowania to raczej zaden problem.
0

#-6 Użytkownik nie jest zalogowany   gienek 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 15-luty 07
  • Skąd:Gliwice
  • Auto:Megane II
  • Silnik:1,4 16 V
  • Przebieg (tys.km):97

Napisano 28 sierpień 2007 - 17:13

zeszklić tz powstanie taka cięka twarda powloka na powieszchni roboczej klocka
0

#-5 Użytkownik nie jest zalogowany   kocuper 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 14-marzec 07
  • Skąd:Polska
  • Auto:brak
  • Silnik:brak
  • Przebieg (tys.km):0

Napisano 30 sierpień 2007 - 08:24

Z tym zeszkleniem to jakaś urban legend. Pierwsze słysze. Faktem jest, że producent klocków zaleca ostrożne hamowanie, tylko dlatego ażeby klocki "dopasowały" się do powierzchni tarczy/bębna. Zresztą jest to napisane w ulotkach dostarczanych wraz z kocakami/szczękami. Nic ponadto.
W nawiązniu do HOW TO wymiany klocków dotyczy ona Megane/Scenic II ph I - układ hmamulcowy Bosch. W wersji póżniejszych Megane/Scenic II ph II jest układ hamulcowy ATE (inne klocki). Tył jest w cały czas ten sam LUCAS.
Pozdrawiam Sławek
("Nic nie robić, nie mieć zmartwień, chłodne piwko w cieniu pić. Leżeć w trawie, liczyć chmury, gołym i wesołym być ..." - Ryszard Rynkowski)
0

#-4 Użytkownik nie jest zalogowany   Hadson 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 26-styczeń 07
  • Skąd:Kraków
  • Auto:Renault Megane
  • Silnik:dCi
  • Przebieg (tys.km):110000

Napisano 30 sierpień 2007 - 08:36

A tarcze jak się wymienia. Trzeba ściągać zacisk??
I potem odkręcamy te imbusy w środku i sama schodzi... ?!?
MEGΛNE II Grandtour 1,9 dCI
EBC BRAKES Eibach Pro-Kit
0

#-3 Użytkownik nie jest zalogowany   DrNO 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 08-wrzesień 06
  • Skąd:Kraków
  • Auto:MeganeII 1.5dCi SportWay 3d
  • Silnik:K9K722@100,5KM/220,5Nm
  • Przebieg (tys.km):92

Napisano 30 sierpień 2007 - 09:15

i ja ponawiam pytanie, co z tylnymi?! :D
avatar tymczasowy
nowy: LOADING...
0

#-2 Użytkownik nie jest zalogowany   Easy 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 02-styczeń 07
  • Skąd:Dąbrowa Górnicza
  • Silnik:K4J
  • Przebieg (tys.km):155

Napisano 30 sierpień 2007 - 09:18

DrNO, poszukaj, bylo na forum :D

Nie pamietam gdzie i kto pisal, ale nawet bylo napisane ze jest trudniej, bo z przodu tloczki sie wciska, a z tylu trzeba wkrecic :D
0

#-1 Użytkownik nie jest zalogowany   DrNO 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 08-wrzesień 06
  • Skąd:Kraków
  • Auto:MeganeII 1.5dCi SportWay 3d
  • Silnik:K9K722@100,5KM/220,5Nm
  • Przebieg (tys.km):92

Napisano 30 sierpień 2007 - 09:27

bylo, ale nie debiloodpornie :]
avatar tymczasowy
nowy: LOADING...
0

#0 Użytkownik nie jest zalogowany   slavOK 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 04-lipiec 07
  • Skąd:KwKz
  • Auto:MII Ph I
  • Silnik:1.9dci
  • Przebieg (tys.km):90000

Napisano 30 sierpień 2007 - 10:23

z tyłu nie wymieniałem bo mam jeszcze dobre :D ale pewnie tak samo tylko te tłoczki się jakoś wkręca :D dasz rady DrNO, :D

kocuper napisał:

W nawiązniu do HOW TO wymiany klocków dotyczy ona Megane/Scenic II ph I - układ hmamulcowy Bosch. W wersji póżniejszych Megane/Scenic II ph II jest układ hamulcowy ATE (inne klocki).

myślę, że zasada wymiany jest podobna :D
- slavOK - sprzedana ;(
0

#1 Użytkownik nie jest zalogowany   P_r_z_e_m_o 

  • Wyświetl blog
  • Wyświetl galerię
  • Grupa: Mod Team
  • Rejestracja: 05-wrzesień 06
  • Skąd:Oświęcim
  • Auto:Scenic Kaleido / Vectra C
  • Silnik:1,6/16V K4M7 / 2,0 TDi
  • Przebieg (tys.km):~200

Napisano 30 sierpień 2007 - 13:20

Co do Megi Ph1 i Scenica Ph1 to na pewno inaczej odkręca sie zacisk hamulca, jest inaczej mocowany. Potrzebne są dwa klucze jeden wkłada się pomiędzy jarzmo, a zacisk, a drugi (tak jak na powyższych zdjęciach) na śrubę trzymającą zacisk i ją sie wykręca.
Przypuszczalnie tak samo jest w MegiII i dlatego została zerwana śruba, niestety na zdjęciach tego nie widać.

Odnośnie tarcz to naprawdę trzeba zwrócić uwagę, czy nie ma zanieczyszczeń na ośce na którą zakłada się tarcze. Trzeba to naprawę dobrze wyczyścić, jak się tego dobrze nie oczyści to bicie tarcz gwarantowane.

Załączone pliki


Pozdrawiam - P_r_z_e_m_o
Dołączona grafika
Zaglądnij TU - hasło: renault
0

#2 Użytkownik nie jest zalogowany   slavOK 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 04-lipiec 07
  • Skąd:KwKz
  • Auto:MII Ph I
  • Silnik:1.9dci
  • Przebieg (tys.km):90000

Napisano 30 sierpień 2007 - 19:30

Cytat

Przypuszczalnie tak samo jest w MegiII i dlatego została zerwana śruba, niestety na zdjęciach tego nie widać.


w MII nie trzeba używać 2 kluczy, przynajmniej na przednich zaciskach, jest tam taki kołnierz który sam blokuje to w co się śrubę wkręca (widać go na fotkach) :D
- slavOK - sprzedana ;(
0

#3 Użytkownik nie jest zalogowany   kocuper 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 14-marzec 07
  • Skąd:Polska
  • Auto:brak
  • Silnik:brak
  • Przebieg (tys.km):0

Napisano 30 sierpień 2007 - 19:37

Uklad hamulcowy ATE (teves) jest inaczej zbudowany jak Bosch i wymiana klocków jest inna. Taki sam system jest w Lagunie II, Clio III

Załączone pliki


Pozdrawiam Sławek
("Nic nie robić, nie mieć zmartwień, chłodne piwko w cieniu pić. Leżeć w trawie, liczyć chmury, gołym i wesołym być ..." - Ryszard Rynkowski)
0

Udostępnij ten temat:


  • 6 stron +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ostatnia »
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

Ostatnie artykuły



Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post
*Brak nowych odpowiedzi Zakup Megane II Zakup - Megane II Gość__* 
  • -1 Odpowiedzi
  • 1754 wyświetleń
  • --
  • przez Gość__* 
Zamknięty Instrukcja do megane 1997 rok Forum Ogólne jarek.m2 
  • 8 Odpowiedzi
  • 23898 wyświetleń
Nowe odpowiedzi Megane Clasic RXE 1.6, 16v 2000r. jakie fabr Mech.-Ogólne - Megane I, Scenic I Mistic 
  • 12 Odpowiedzi
  • 11878 wyświetleń

Forum motoryzacyjne megane.com.pl zrzesza fanów i posiadaczy samochodów marki Renault, a w szczególności posiadaczy modeli Megane, Scenic, Fluence oraz modeli Clio Laguna Vel Satis Latitude i innych. Forum megane.com.pl nie jest formalnie powiązane z koncernem Renault. Znaki towarowe wykorzystane w treściach forum należą do ich właścicieli i zostały użyte wyłącznie w charakterze informacyjnym.
Wszelkie naruszenia praw autorskich należy zgłaszać pod adres: naduzycia@ruzam.pl. W sieci od 2006-09-04.

Renault Forum :: Fiat Klub Polska :: Hosting w Polsce :: Hosting SSD z Memcached :: Symfony2 developer