Jump to content

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl
miszel73

Megane II phI Sterowanie szybami przy wyłączonym silniku

Recommended Posts

miszel73    0

Witam,

Ponieważ, jak tu czytałem na naszym forum, nie możemy dojść do tego jak sterować szybami przy wyłączonym zapłonie, postanowiłem zrealizować swój pomysł

polegający na zasileniu silników podnoszenia szyb ze źródła, które podtrzymuje napięcie po zgaszeniu silnika ale przed wyjęciem karty i otwarciem drzwi.

 

Pomyślałem, aby dostać się do skrzynki bezpieczników, odciąć kabelek PRZED bezpiecznikiem szyby i w to miejsce dociągnąć zasilanie np. z dmuchawy.

Nie wiem jeszcze ile amper pobiera dmuchawa a ile silniczki, ale w dmuchawie siedzi największy bezpiecznik 20A. Poza tym dmuchawa (tak jak i radio oraz zapalniczka)

nie traci zasilania po wyłączeniu zapłonu.

I teraz moje pytanie: czy taki pomysł jest bezpieczny do zrealizowania? Np. czy nie uszkodzę komputera albo jakiegoś sterownika, no i i czy kabel zasilający dmuchawy

pociągnie obciążenie dmuchawy i silniczków?

 

Zastawia mnie poza tym, dlaczego renault zdecydował się na takie rozwiązanie a nie inne? Może nie należy tego zmieniać?

 

Dziękuję za wszelkie porady

 

Michał

Share this post


Link to post
Share on other sites
kolo 5000    0

No wlasnie pewnie tak ma byc,ja bym sie w elektro-majstra nie bawil znajac elektryke reni tylko po przeczytaniu na forum paru postow.

Nie jest to najwygodniejszy sposob jaki tam zostal zastosowany ale w wiekszosci samochodow tez dopiero po wlaczeniu zaplonu mozna otwierac okna.

Ja bym zostawil jak jest,przynajmniej dziala i wiem ze jakis dymek mi spod deski nie pojdzie (w przypadku zapozyczenia pradu od dmuchawy czy radyjka).

Jak juz chcesz sie zabawic to lepiej prad od akumulatora pociagnij boczkiem by nie obciarzac innych przewodow.

Pozdro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kwinto29    0

A z tego co pamiętam to szyby mają zabezpieczenie 25/30A więc jak i po co chcesz je zasilać z dmuchawy? Przecież jak wyjmiesz kartę lub otworzysz drzwi to wszystko się wyłącza łącznie z radiem. U mnie przy hands free jak zostawię kartę w czytniku to szyby działają i tak jak kolega pisał wszelkie kombinacje przy tej instalacji bym po prostu odpuścił niestety <piwko>

Share this post


Link to post
Share on other sites
gojgien    302

miszel73 - nie rozumiem po co takie kombinacje <piwko>

Nawet przed chwilą byłem ponownie sprawdzić jak to działa, by głupot nie pisać. (stosuję to już intuicyjnie i nawet nie zastanawiałem się nad zależnościami)

Więc wystarczy, nawet przy otwartych drzwiach, by karta była w środku auta (HF) i tylko nacisnąć krótko na przycisk START/STOP bez dotykania pedałów. W tym momencie szyby mają zasilanie i można nimi dowolnie sterować. Po ustawieniu ich w odpowiedniej żądanej pozycji kolejne naciśniecie START/STOP pozbawia wnętrze auta zasilania.

Często tak robię, gdy auto na podwórku w nasłonecznionym miejscu stoi. Szyby wówczas uchylam by była lepsza wentylacja wnętrza.

Wszystko na ten temat.

Jeden "klik" jest mniej pracochłonny jak przerabianie instalacji, a i ryzyko późniejszych komplikacji zerowe.

Edited by gojgien

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rolandzikl    9

Byłem przy aucie i stwierdziłem dokładnie to samo co Gojgien. Nie rozumiem celu przeróbki, którą chcesz wykonać, ale mimo wszystko powodzenia. <piwko>

Share this post


Link to post
Share on other sites
miszel73    0

No więc muszę Was rozczarować kochani Gojgien i Rolandzikl. U mnie ten sposób NIE DZIAŁA!

Jeżeli by tak było to nie pisałbym tego posta dziś i tak samo rok temu.

Niestety w mojej wersji po włożeniu karty i naciśnięciu START/STOP bez wciskania pedałów, owszem włącza się radio, wentylatory, zapalniczka ale NIE SILNIKI SZYB.

I właśnie z tym mam problem.

Jeżeli macie inny pomysł na rozwiązanie tej zagadki niż podany przeze mnie, czyli przeróbkę zasilania, to Was ozłocę, ponieważ nikt nie był w stanie mi pomóc.

I nie mam bladego pojęcia czy to wina wersji wyposażenia czy błędu montażu itp...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nel    78

Miszel73 nie możesz zrobić tej zamiany przewodów - bo bezpieczniki szyb są zasilane z akumulatora a wentylator z przekaźnika akcesoriów (dawna I pozycja stacyjki) więc wentylator by ci chodził cały czas.Problem jest w UCH (komputer komfortu) ta puszka za bezpiecznikami to ona zasila włączniki szyb.We wszystkich spotkanych do tej pory megankach działa tak jak u kolegów.

 

Napisz jeszcze czy sterowanie masz impulsowe czy zwykłe?

Share this post


Link to post
Share on other sites
miszel73    0

Sterowanie szyb mam zwykłe.

Dlaczego sądzisz, że wentylator chodziłby cały czas? On się wyłącza w momencie wyjęcia karty i otwarcia drzwi.

Więc jednocześnie i szyby dostałyby odcięcie prądu.

Do puszki bezpieczników, jak dedukuję, dociągnięte są kable zasilające +12V i na nich założone są bezpieczniki do akcesoriów.

Myślę, iż obciążenie ich dodatkowo (najgrubszego w zasadzie od nawiewów) silnikami szyb nie spowoduje nic groźnego.

Jeszcze przyszło mi na myśl, że z puszki bezpieczników - o ile taki tam jest - namierzyłbym najgrubszy kabel na którym panuje +12V non stop i przez przekaźnik

podpiął do silniczków. Napięciem sterującym/odcinającym było by dowolne +12v z któregoś z akcesoriów, które się wyłącza po wyjściu z auta: np. radio lub zapalniczka.

Wszystkie przełączenia i podłączenia zrealizowałbym w skrzynce bezpieczników.

 

*************

Aktualizacja:

Rozwiązanie znalazłem przeszukując dział Tips & Tricks: Kolega Malykubek podał następujący trick, który załatwia sprawę:

Auto na 1 biegu (pewnie może być na dowolnym byle nie wciskać sprzęgła), karta w czytniku, nacisnąć hamulec nożny i przycisnąć krótko START. Załącza się cała elektryka i można sterować szybami.

Uff. To ominęło mnie kombinowanie z instalacją. Myślę, że temat można zamknąć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nel    78

W ramach wyjaśnienia w samochodzie są 3 rodzaje zasilań +12V

1- bezpośrednio z akumulatora - kolor czerwony czyli na danym przewodzie jest zawsze prąd bez względu na kartę (i takim przewodem zasilone są silniczki szyby)

2 - akcesoria (dawna pierwsza pozycja stacyjki) - kolor żółty prąd na niej jest w Megane II po krótkim naciśnięciu na start (zasila np. radio , wentylator)

3 - po odpaleniu silnika (lub jak opisał Malykubek)- dawniej nazywany "zapłon" kolor żółty.

Jeżeli u ciebie szyby nie są impulsowe to sprawdź czy masz dwa przekażniki nad bezpiecznikami .Jeżeli tak to ten u samej góry jest od zasilania szyb .Powinien do niego dochodzić przewódy: gruby czerwony ,gruby żółty ,czarny i cienki żółty .Przetnij ten cienki żółty i podłącz na chwilę ten przewód od strony przekażnika z przewodem do wentylatora. naciśnij raz na przycisk start nie dotykając pedałów i sprawdz czy działają szyby.

Edited by Nel

Share this post


Link to post
Share on other sites
miszel73    0

Znaczy twierdzisz, że może być uwalony przekaźnik? Ale byłby jeden przekaźnik na dwie szyby? Dobrze rozumuję?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nel    78

Ze schematu wynika że przekaźnik szyb (jest jeden na obie) jest załączany z pozycji "zapłon" a ty chcesz mieć szyby z pozycji "akcesoria " tak jak jest w przypadku impulsowych. Dlatego sugerowałem zmianę przewodów. Przekaźnik jest raczej dobry bo działa po "zapłonie".

Share this post


Link to post
Share on other sites
miszel73    0

W takim razie nie rozumiem projektantów z renault: mogli zostawić zasilanie w tym przypadku z akcesoriów. Przecież to nikomu nie wadzi, a znacznie ułatwia życie...

Spróbuję więc dostać się tam i przeanalizować połączenia. Mam nadzieję, że niczego nie spalę...

Share this post


Link to post
Share on other sites
gojgien    302

Mam nadzieję, że niczego nie spalę...

Nie powinno się nic złego przytrafić, gdyż zasilanie do szyb pozostanie takie jak jest obecnie. Zmienisz tylko sposób zasilania plusem cewki przekaźnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aniewa    135

W takim razie nie rozumiem projektantów z renault: mogli zostawić zasilanie w tym przypadku z akcesoriów.

Zrobili tak dla bezpieczeństwa. Przy sterowaniu impulsowym szyby mają zasilanie z akcesorii. Jednak te szyby mają zabezpieczenie przed przypadkowym przycięciem np. rączki dziecka. Szyba czuje opór i automatycznie cofa się o 5 cm. Ty masz sterowanie zwykłe i dlatego zasilanie jest przy włączonym zapłonie by być pewnym, że kierowca znajduje się w pojeździe i kontroluje otwieranie i zamykanie szyb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
miszel73    0

Chyba utknąłem: pozdejmowałem plastiki i nie mogę wyjąć puszki z bezpiecznikami oraz tych przekaźników. Coś tam jeszcze trzyma tylko nie wiem co...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×