Jump to content

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl
Orfi

Scenic I phI Wymiana rozrządu 1.6 8V

Recommended Posts

Orfi    14

Witam

Ponieważ jest wiele zapytań o wymianę rozrządu w silniku 1.6 8V K7M (najpopularniejszy silnik) postanowiłem, że opisze krok po kroku jak to należy wykonać. Uważam, że każdy kto ma odrobine pojęcia i smykałki zrobi to w krótkim czasie we własnym zakresie.

 

Wymiana rozrządu w silniku Renault K7M 1,6 8V Renault Megane Scenic 1996-1999

 

Do wymiany potrzebne są:

Nowy pasek zębaty, rolka napinacza, uszczelniacz wału korbowego (koniecznie uszczelniacz, opisze później dlaczego), 3 godziny wolnego czasu i dobrej pogody

 

1. Auto unieruchamiamy, zdejmujemy prawe przednie koło, zdejmujemy osłonę przeciwbłotną - część przednią

2. W komorze silnika luzujemy przeciwnakrętkę naciągu paska wielorowkowego od wspomagania oraz od klimatyzacji (klucz 13mm), następnie wykręcamy śrubę naciągu paska na około 2 cm

 

post-28989-0-90191300-1311794927_thumb.jpg

 

3. Zapamietujemy jak ułożony jest pasek (pasek przechodzi pod rolką napinacza, często ludzie robią błąd i opasają rolkę napinacza od góry, przez co przeciera się pokrywa rozrządu z powodu błędnego przeprowadzenia paska, miałem już kilka egzemplarzy Sceniców w których właściciele mieli wadliwie założony pasek)

 

post-28989-0-17825200-1311795021_thumb.jpg

 

4. Luzujemy dwie śruby (13mm) mocujące rolkę napinacza na szynie (dobre dojście od spodu auta) i zdejmujemy pasek

 

post-28989-0-91842100-1311795074_thumb.jpg

 

5. Następnie odkręcamy 4 śruby (13mm) na kole pasowym wału korbowego, zdejmujemy pierwsze koło pasowe aluminiowe, na drugim nastepnym kole pasowym znajduje się pasek od alternatora, nie ma potrzeby luzować alternatora, koło pasowe aluminiowe zdejmiemy wraz z paskiem wielorowkowym alternatora

 

post-28989-0-16414700-1311795034_thumb.jpg

post-28989-0-03280900-1311795092_thumb.jpg

post-28989-0-74811600-1311795109_thumb.jpg

 

6. Teraz odkręcamy pokrywę rozrządu, jeśli jest fabrycznie montowana to potrzebujemy torx 6 do odkręcenia śrub mocujących, niestety to rozwiązanie jest nieszczęśliwe, ponieważ te śrubki często się nie chcą odkręić jak mamy za słaby torx, ja zmieniam zawsze te śruby na normalne szóstki z łbem 10mm z kołnierzem i problem przy nastepnej wymianie mija, niejednokrotnie miałem przypadek, że śrubki te były tak zmasakrowane przez poprzednich mechaników, że nie dało się ich odkręcić, ratuje nas wtedy Allegro i zakup za 30 zł nowej pokrywy rozrzadu, a tą musimy niestety wyłamać i śrubki odkecić cęgami, pokrywa rozrządu jest mocowana na 3 śrubki i jedną nakrętkę 10mm

 

post-28989-0-17825200-1311795021_thumb.jpg

 

7. Po zdjęciu pokrywy rozrządu oceniamy czy jest wyciek z uszczelniacza wałka rozrządu (uszczelniacz średnio starcza na 200 tys.km, zaś uszczelniacz na wale korbowym bezwzględnie wymieniamy zawsze przy wymianie rozrządu, ponieważ nawet jeśli nie cieknie, to po kilku tysiącach po wymianie rozrządu gwarantuje, że zacznie ciec, a koszt uszczelniacza CORTECO 3358960-138590 35x47x7 to wydatek maks. 30,00zł więc nie oszczedzajmy)

8. Teraz musimy przygotować duzy klucz nastawny (tzw. francuski), aby uchwycić kwadratowy dystans znajdujący się na wale korbowym, chwytamy element kwadratowy w klucz nastawny, zapieramy o wahacz i kluczem nasadowym 18mm (dużym bo będzie potrzebna spora siła) odkręcamy śrubę wału korbowego, tu należy użyć naprawdę dobrego klucza i sporej siły

 

post-28989-0-60362900-1311795149_thumb.jpg

 

9. Po odkręceniu śruby zdejmujemy dystans stalowy i oczom naszym ukaże się koło zębate wału korbowego

10. Teraz musimy ustawić rozrząd, na kole zębatym wałka rozrządu jest znacznik (nacięcie), ten znacznik ustawiamy na godzinę 12:00, wtedy znacznik na kole zębatym wału korbowego znajdzie się na godzinie 6:00, markerem zaznaczamy pozycję wałka rozrządu (na głowicy robimy kreske markerem) oraz pozycję wału korbowego (na okapniku korpusu robimy markerem kreskę)

 

post-28989-0-11896600-1311795122_thumb.jpg

post-28989-0-94985100-1311795166_thumb.jpg

post-28989-0-68383500-1311795189_thumb.jpg

 

11. Teraz kluczem zasadowym 16mm luzujemy rolkę napinacza paska rozrządu (po zluzowaniu paska delikatnie kółko zębate wału korbowego odchyli się od zaznaczonego punktu, ale nie korygujmy tego)

 

post-28989-0-49460200-1311795207_thumb.jpg

 

12. Zdejmujemy stary pasek, wysuwamy kółko zębate wału korbowego (powinno zejść z luzem, uważać aby nie wypadł klin)

13. Wydłubujemy stary uszczelniacz (simering) małym śrubowkrętem od wewnetrznej strony

 

post-28989-0-41510600-1311795225_thumb.jpg

 

14. Benzyną ekstrakcyjną czyścimy wszystkie elementy rozrządu jeśli zostały zaoliwione, również gniazdo uszczelniacza

15. Nowy uszczelniacz (simering) smarujemy olejem i wciskamy równolegle do ścianek w gniazdo, uszczelniacz wejdzie nam palcami, nie trzeba żadnych narzedzi z kuźni, usadawiamy go równo z płaszczyzną, nie za głęboko

16. Następnie jeśli musimy wymienić uszczelniacz wałka rozrządu to blokujemy koło zębate wałka rorządu i kluczem 16mm odkręcamy śrubę mocującą koło zębate, zdejmujemy koło, wydłubujemy uszczelniacz jak w pkt.13 i montujemy nowy uszczelnia jak w pkt.15, zakładamy koło zębate i dokręcamy śrubę wałka rozrządu, ustawiamy ponownie na poprawnej pozycji wg znacznika

 

post-28989-0-93043300-1311795243_thumb.jpg

 

17. Teraz odkręcamy rolke napinacza i zakładamy nową rolkę napinacza, zwracając uwagę aby punkt styku z głowica nie był tłusty, nakręcamy nakrętkę 16mm ale nie dokręcamy

18. Zakładamy nowy pasek zębaty zgodnie ze strzałkami na pasku - strzałki pokazują kierunek pracy, wygiętym imbusem 7mm wstawionym w otwór napinacza naciągamy pasek (obracając rolkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) jednocześnie dociągając nakrętkę napinacza 16mm

 

post-28989-0-35428400-1311795277_thumb.jpg

 

19. Po wstępnym naciągu sprawdzamy znaczniki czy są poprawnie ustawione (teraz kółko zębate wału korbowego powinno wrócić na zaznaczony punkt)

20. Teraz odwieczny problem naciągu bez przyrządu.... są różne teorie, ja jednak mając doświadczenie z paskami które zakładałem i wróciły po 60 tys. km do kolejnej wymiany wiem, że nie jest dobrze naciągać paski na tzw. 180 stopni obrotu tylko nieco ciaśniej, ponieważ często po 60 tys. km pasek mogłem ściagnąć z kół żebatych, nie odkręcając rolki, samymi palcami. Tak więc ja stosuje naciąg 90stopni, to znaczy na najdłużym odcinku paska rozrządu obracam wokół własnej osi pasek o 90 stopni i nie powinno się więcej dać go obrócić

 

post-28989-0-88881500-1311795293_thumb.jpg

 

21. Po poprawnym naciągu paska dokręcamy dość solidnie nakrętkę rolki napinacza, sprawdzając czy na końcu czy pasek jest tak samo naciągnięty (jeśli nie odtłuścimy punktu styku rolki z głowicą czasami przy dokręcaniu rolka nam się zluzuje)

22. Zakładamy dystans kwadratowy na koło zębate wału korbowego i przykręcamy śrubę 18mm (dość solidnie, z taką siłą jak odkręcaliśmy)

23. Włączamy bieg 0 (luz) i odpalamy auto, sprawdzamy czy wchodzi na obroty (nie działa oczywiście wtedy alternator bo nie mamy jeszcze założonych pasków), obserwujemy, czy pasek nie przesuwa się na kołach zębatych podczas pracy w lewo-prawo, jeśli tak się dzieje, to znaczy, że rolka napinacza nie jest osiowa i czasami musimy poprawić ułożenie rolki napinacza

 

post-28989-0-87805100-1311795310_thumb.jpg

 

24. Jeśli wszystko jest OK unieruchamiamy auto, zakładamy pokrywę rozrządu, czyścimy koła aluminiowe pasowe i zakładamy najpierw większe wraz z paskiem od alternatora (troszkę używamy siły aby delikatnie przeciągnąć pasek wielorowkowy alternatora, nastepnie zakładamy drugie koło pasowe aluminiowe i przykręcamy 4 śruby mocujące 13mm

25. Zakładamy pasek wielorowkowy (poprawnie zakładamy) od wspomagania oraz klimatyzacji, śrubą 13mm naciągamy rolke napinacza tak aby pasek w dolnej najdłuższej części (odcinku)obrócił się wokół własnej osi o 180 stopni, dosiągamy dwie śruby 13mm prowadnicy rolki napinacza i kontrujemy przeciwnakrętką śrubę naciągu rolki

 

post-28989-0-16414700-1311795034_thumb.jpg

 

26. Zakładamy osłonę przeciwbłotną i zakładamy koło

27. Odpalamy auto i jedziemy z bananem na ustach, że zaoszczedziliśmy minimum 200 zł :applause:)

 

Nie opisałem wymiany pompy wodnej, to należy robic co około 150 tys km , jest przy tym trochę zegarmistrzowskiej roboty, mało miejsca, trzeba spuszczać płyn chłodniczy i mieć Loktite do wklejenia nowej pompy wody więc to sobie podarowałem, może innym razem to opisze dla bardziej zaawansowanych.

 

Tak czy inaczej, praca trwa około 3 godzin jeśli dobrze się przyłożymy i będziemy wszystko czyścić, można to zrobić na szybko w 2 godziny ale ja wolę się przyłożyć zawsze do tego.

Pamiętajmy jednak, ZAWSZE WYMIENIAMY USZCZELNIACZ WAŁU ponieważ wał korbowy ma pewien luz i po wymianie paska rozrządu inaczej pracuje simering i w 90% wypadków jeśli go nie wymienimy to powrócimy do w/w schematu aby jednak go wymienić, olej niszczy gumy.... a pasek rozrządu jest z gumy, wieć nie oszczedzajmy 30 zł na ten uszczelniacz, jakby wszyscy mechanicy go wymieniali przy okazji wymiany rozrządu to nie byłoby takiej opinii o Megankach,że w nich siąpi olej z simeringu wału korbowego.

Dane fabryczne mówią, że simering na wale wytrzymuje 100-150 tys, simering na wałku rozrzadu 200-250 tys

Więc nie ma siły, musi lecieć jeśli go nie wymienimy...

 

Pozdrawiam wszystkich... i mam nadzieję, że lektura przyda się nie jednej osobie

ORFI

 

(na życzenie dodałem zdjęcia poglądowe.... akurat trafił się taki Scenic na wymianę rozrządu z uszczelniaczami) - 27-07-2011 -

Edited by Orfi
  • Upvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
P_r_z_e_m_o    155

Pięknie :applause:

A teraz poproszę parę zdjęć lub rysunków poglądowych w opisie, wykonanie pdf-a i umieszczenie w Pliki do pobrania

Share this post


Link to post
Share on other sites
Orfi    14

wow.... ok... jak tylko znajdę troszkę czasu to podeslę, przy nastepnym Scenicu porobię fotki

Share this post


Link to post
Share on other sites
andrzej27r    47

dobry manual,ja również zawsze ustawiam ''na czuja'' obracając pasek o 90 st. więcej to napewno za dużo :applause: Co do uszczelniacza,tu zapewne większośc mechaników będzie miała zdania podzielone,bo nikomu niechce się go wymieniać <ok>

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcindj    8

Co do tego uszczelniacza nie był bym taki pewien bo sam u siebie zrobiłem już 2 wymiany paska bez wymiany simeringów. Do twojego opisu dodał bym jeszcze, że zanim odpalimy silnik przekręcamy silnikiem na 5 biegu kilka razy tak dla pewności, że wszystko jest ok. Co do samego paska to najlepiej zanim ściągniemy go to zaznaczyć sobie na nim i na kołach kreski. Potem przenieść je ze starego paska na nowy i nie będzie potem problemów z prawidłowym ustawieniem - tu akurat bardziej przydatne przy silnikach 16v

Share this post


Link to post
Share on other sites
Orfi    14

Oczywiście nikt nikogo nie zmusza do wymiany simeringu, nie rozumiem stwierdzenia tylko , że mechanikom nie chce się go wymieniać, wymiana trwa około 2 minut i jest prozaiczna, simering jest cały z gumy (wzmocniony blaszka na obwodzie), nie trzeba go wybijac ani nabijać, wydłubujemy go w 10 sekund, myślę, że niechęć do jego wymiany wiąże się z dodatkową opłata 30 zł a to juz źle rzutuje na koszt wymiany, są wtedy tańsi mechanicy... no ale ze starym simeringiem. Problem pojawia się wtedy, gdy po 2-3 tysiacach zaczyna lecieć, podwójna niepotrzebna robota. Miałem wielu uzytkowników, którzy się uparli, że jak będzie suchy simering to nie mam wymieniac, klient nasz pan... do niczego nie zmuszam, część z nich nie przyjechała... ale część wróciła.. po 2-3 tys. trzeba było zwalać pasek i wymieniać uszczelniacz... a co z tymi co przyjechali po 30 tys. ??? założyć stary pasek - na odpowiedzialność użytkownika ? czy może nowy ? Zawsze są dylematy... Dylematy za jedyne 30 zł !

Share this post


Link to post
Share on other sites
bax1508    0

Od wczoraj próbuję wymienić prawidłowo uszczelniacz wału korbowego. Teraz jest już wstawiony trzeci i nadal cieknie. Pierwsze dwa były earlinga(różnią się sporo od Corteco),a teraz wspomniany Corteco. Z pierwszego spadła sprężynka i wcale lekko nie chciał wejść ani wyjść. Drugi rzucał olejem przy obrotach, też lekko nie było z nim. Dopiero z Corteco było lekko. Wchodził jak w masło. Jak na razie zauważyłem, że wyrzuca olej, gdy silnik jest zimny i gdy dodam gazu choć trochę. Później jest już wszystko dobrze. Już nie mam sił na to ustrojstwo. Jak sądzicie, czy da się z tym coś zrobić?

 

Corteco-24zł

Earling-34zł

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pawel    175

Pewnie masz "siodło" na wale i dlatego żaden dobrze nie uszczelnia.

Można to rozwiązać poprzez mocniejsze ściśnięcie sprężynki.

Inna opcja to wyrównać siodełko za pomocą odpowiedniego preparatu np. Metal-Glu Pasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bax1508    0

Dodam jeszcze słowo - tuleja odległościowa(czarna), na którą montuje się uszczelniacz ma pewien luz. Porusza się na wale gdzieś 3mm. (Zauważyłem to podczas zdjęcia pierwszego uszczelniacza i jest tak za każdym założeniem. Podczas wydłubywania pierwszego uszczelniacza wpadł mi on trochę dalej.) Poradzono mi bym tą tuleje uszczelnił, gdyż to ona jest powodem tej nieszczelności(tuleja-wał).

Czy ruch tulei może być przyczyną? Czy ona powinna mieć ruch?

 

A sprężynkę to skrócę swoją drogą :applause:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Orfi    14

Pięknie :applause:

A teraz poproszę parę zdjęć lub rysunków poglądowych w opisie, wykonanie pdf-a i umieszczenie w Pliki do pobrania

 

 

...na życzenie dodałem zdjęcia poglądowe.... akurat trafił się taki Scenic na wymianę rozrządu z uszczelniaczami) - 27-07-2011 -

Pozdrawiam

Orfi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Orfi    14

Dodam jeszcze słowo - tuleja odległościowa(czarna), na którą montuje się uszczelniacz ma pewien luz. Porusza się na wale gdzieś 3mm. (Zauważyłem to podczas zdjęcia pierwszego uszczelniacza i jest tak za każdym założeniem. Podczas wydłubywania pierwszego uszczelniacza wpadł mi on trochę dalej.) Poradzono mi bym tą tuleje uszczelnił, gdyż to ona jest powodem tej nieszczelności(tuleja-wał).

Czy ruch tulei może być przyczyną? Czy ona powinna mieć ruch?

 

Witam

Tuleja o której mówisz może mieć luz, ale nie ma on żadnego związku z wyciekiem.

Poniżej zobacz schemat

 

post-28989-0-69584400-1311799812_thumb.jpg

 

Tuleja odległościowa nr 5 na schemacie pasuje się z kołem zębatym pompy oleju i kołem zębatym małym paska rozrządu. Na tej tulei na zewnetrznej powierzchni pracuje wewnętrzna część uszczelniacza. Może przeciekać nowy uszczelniacz jeśli jest wyrobiony rowek na tulei (wtedy poprostu wyciagamy tuleje i wsadzamy odwrotnie żeby część wyrobiona weszła do wewnątrz) albo jeśli przy wsadzaniu uszczelniacza uszkodziliśmy wewnętrzną część kołnierza simeringu bądź poprostu podwinął się fartuszek uszczelniacza, innej opcji nie ma ponieważ dokręcając kółko pasowe dolne śrubą dociskamy tuleję dystansową kołem zębatym rozrządu do kółka pompy oleju, przez co tuleja o której mówisz przestaje być luźna i co więcej nie ma możliwości przedostania się oleju wewnątrzną stroną tuleji bo siła docisku śruby jest tak duża iż przez gwint napewno nie przedostanie się olej. Powodu nieszczelności szukaj w uszczelniaczu nr 3 na poniższym schemacie

 

post-28989-0-25999900-1311800371_thumb.jpg

 

Pozdrawiam

Orfi

Share this post


Link to post
Share on other sites
jasiu44    0

Jaka może być przyczyna głośniejszej pracy silnika po wymianie rozrządu i pompy ?

Edited by jasiu44

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam takie pytanie,bo urwał mi się pasek rozrządu i po zdemontowaniu wszystkiego nie ma żadnych znaków na bloku silnika i na pokrywie jedynie są na kołkach,i tu się rodzi moje pytanie,czy ustawić go tak jak na powyższym opisie górny na 12 godzinę a dolny na 6??.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pawelb5913    14

Jak wymienić pompe wody.??

 

Dodano: 29 kwi 2012 - 09:12

Nie opisałem wymiany pompy wodnej, to należy robic co około 150 tys km , jest przy tym trochę zegarmistrzowskiej roboty, mało miejsca, trzeba spuszczać płyn chłodniczy i mieć Loktite do wklejenia nowej pompy wody więc to sobie podarowałem, może innym razem to opisze dla bardziej zaawansowanych.

 

Faktycznie jest to skomplikowane.?? W sam naprawiam jest to opisane i wydaje się dosyć prosta ta operacja.?? Trzeba mieć loktite czy może być jakiś zwykły silikon.??

Edited by pawelb5913

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×