Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Poradnik (Tutorial) wymiana sworznia bez zdejmowania wahacza


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Opisze mój sposób na wymianę sworznia bez konieczności zdejmowania wahacza i wciskania sworznia na prasie.

Potrzebne narzędzia: dobry młotek, rura w którą wejdzie sworzeń oznaczona nr. 1 i rura na której oprze się rant sworznia oznaczona nr.2, ja używałem rur ale może być duży klucz nasadowy o odpowiedniej średnicy.

Zdjęcie nr,1 narzędzia (rurki) których używałem. Rura nr.1 to większa od średnicy sworznia, rura nr.2 to średnica na której opiera się rant sworznia.

Zdjęcie nr,2 odkręcamy śrubę łączącą zwrotnice ze ze sworzniem.

Zdjęcie nr,3 Podkładamy rurę nr.1 pod wahacz w którą wybijemy sworzeń.

Zdjęcie nr,4 Od góry musimy dopasować coś w co będziemy uderzać młotkiem żeby wybić sworzeń, ja znowu miałem rurę.

Zdjęcie nr,5 Tak wygląda wybity sworzeń.

Zdjęcie nr,6 Na rurcę nr.2 kładziemy sworzeń, to co wcześniej pisałem sworzeń musi nam się opierać na rancie rury, podkładamy to pod wahacz i podpieramy czymś o ziemię, ja miałem kostke brukową, a od góry dajemy rurę nr.1 która ma średnice większą od sworznia, żebyśmy wahacz wbili w sworzeń. Kilka mocnych uderzeń młotkiem w rurę i sworzeń wejdzie.

Zdjęcie nr,7 Tak wygląda wbity sworzeń, wczesniej go posmarowałęm smarem żeby lepiej wchodził.

Zdjęcie nr,8 Wkładamy czop sworznia w zwrotnice i skręcamy, uwaga zawsze śruba i nakrętka mocująca sworzeń ze zwrotnicą musi być nowa, starą należy wyrzucić.

 

Może komuś się przyda. Pozdrawiam Artur

 

Dziasiaj robiłem to po raz drugi i zajeło mi to 40 minut :notacrook:

Uwaga- Jeśli nigdy tego nie robiłeś lub nie czujesz się na siłach to lepiej odpuść bo może się okazać że stary sworzeń wyjmiesz ale nowego za cholerę nie wciśniesz na miejsce.

Robisz to tylko na własną odpowiedzialność

post-24954-0-10061600-1363485191_thumb.jpg

post-24954-0-20880600-1363485200_thumb.jpg

post-24954-0-39907400-1363485211_thumb.jpg

post-24954-0-86785200-1363485298_thumb.jpg

post-24954-0-47405900-1363485350_thumb.jpg

post-24954-0-83873800-1363485555_thumb.jpg

post-24954-0-17511000-1363485635_thumb.jpg

post-24954-0-28599900-1363485771_thumb.jpg

Edytowane przez Malix7
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podobną wymianę ostatnio znalazłem na youtube dla scenica II może się komuś przyda :

Od razu zapodam fotki z moje wymiany w Scenicu II ,praktycznie ta sama zasada :notacrook: przy okazji wymieniłem obie końcówki drążków kierowniczych

Do wymiany potrzebne będą ,młotek ,lewarek ,dwie nasadki o średnicy większej jak średnica sworznia, albo pocięte dwa kawałki rury ,wybijak ,klucz 22mm ,16 mm,13 mm ,dwa sworznie oraz dwie końcówki drążków kierowniczych ,(sworznie zakupiłem Ruville ,ważna uwaga kupujcie takie gdzie w zestawie jest śruba ,bo potem są problemy ,końcówka febi )wszystkie części ok 160 zł

thumb_hosting_zdjec_1373183445__dsc_0618.jpg

Po ściągnięciu koła ,odkręcamy nakrętkę B mocującą sworzeń kluczem 16 mm i wybijamy śrubę A ,mimo zastosowania odrdzewiacza obie śruby mi się urwały i musiałem je wybić wybijakiem ,następnie podpieramy zwrotnicę lewarkiem i wybijamy sworzeń C ze zwrotnicy ,robiąc dźwignię rurą ,albo uderzając w wahacz od góry .

thumb_hosting_zdjec_1373183511__dsc_0627.jpg thumb_hosting_zdjec_1373183567__dsc00111.jpg thumb_hosting_zdjec_1373183995__dsc00112.jpg thumb_hosting_zdjec_1373184049__dsc00114.jpg

Gdy uda nam się wybić sworzeń odkręcamy nakrętkę końcówki drążka kierowniczego kluczem 16 mm ,i odchylamy zwrotnicę tak by mieć dostęp do sworznia .Uwaga ,trzeba uważać by półoś nie wypadła !U mnie lewa półoś niestety wyskoczyła i trochę oleju się wylało :notacrook:

thumb_hosting_zdjec_1373183899__dsc00107.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1373184189__dsc_0631.jpg

Jeśli sworzeń ma zabezpieczenie ,to je wyciągamy ,jeśli nie to od razu podpieramy wahacz od dołu i za pomocą nasadki uderzając młotkiem od góry wybijamy sworzeń z wahacza .

thumb_hosting_zdjec_1373184288__dsc_0632.jpg

Gdy wybijemy sworzeń czyścimy gniazdo sworznia w wahaczu i zwrotnicy i wkładamy nowy sworzeń w gniazdo wahacza ,trzeba uważać by nie uszkodzić gumowej osłony sworznia

thumb_hosting_zdjec_1373184480__77.jpg

Podpieramy sworzeń od dołu nasadką większą jak średnic a sworznia ,

thumb_hosting_zdjec_1373184610__dsc00120.jpg

następnie od góry zakładamy drugą nasadkę ,albo kawałek rury ,ewentualnie bieżnie ze starego łożyska i uderzając młotkiem od góry nabijamy sworzeń w wahacz

thumb_hosting_zdjec_1373184664__dsc00121.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1373184755__dsc00116.jpg

Po nabiciu sworznia mocujemy go w gniazdo zwrotnicy ,lepiej jest to robić w dwie osoby ,jedna trzyma wahacz maksymalnie do dołu ,druga nastawia zwrotnicę ,uważając by nie wyszła półoś .Następnie sprawdzamy czy sworzeń wszedł w zwrotnicę do końca i blokujemy go nową śrubą-w moim zestawie jej nie było więc dałem zastępczą ,akurat mam kilka sztuk o odpowiedniej wytrzymałości .

thumb_hosting_zdjec_1373184986__dsc00126.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1373185603__dsc00130.jpg

Śruba powinna wejść z lekkim oporem ,jeśli idzie ciężko znaczy że sworzeń nie wszedł do końca ,zawsze lepiej obejrzeć sobie otwór na śrubę i zobaczyć czy jest przelot .

Gdy już mamy założony sworzeń bierzemy się za końcówkę drążka kierowniczego .Kluczem 13 mm blokujemy sobie drążek ,a kluczem 22 lekko popuszczamy nakrętkę kontrującą ,następnie przy zablokowanym drążku odkręcamy końcówkę drążka

thumb_hosting_zdjec_1373223441__dsc_0626.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1373185656__dsc00131.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1373185146__dsc00128.jpg

Wcześniej zmierzyłem sobie odległość suwmiarką od osłony drążka do śruby kontrującej by się zbieżność mocno nie rozjechała ,następnie wkręciłem nową końcówkę ustalając zapisany wcześniej wymiar .Po całej operacji i tak trzeba jechać ustawić zbieżność ,ale z doświadczenia wiem,że błąd ustawienia jest niewielki .Po dokręceniu końcówki mocujemy ją do zwrotnicy .

thumb_hosting_zdjec_1373185272__dsc00129.jpg

stare części to już złom,swoje jak widać przeszły :

thumb_hosting_zdjec_1373185701__dsc00133.jpg

Korzystając z okazji że jest ściągnięte koło od razu pomalowałem zaciski ,uprzednio je oczyszczając z zabrudzeń

thumb_hosting_zdjec_1373185559__dsc00135.jpg

Edytowane przez andrzej27r
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Na rynku są dostępne dwa rodzaje sworznia, z pierścieniem osadczym w zestawie oraz bez takiego pierścienia. Czy ktoś z Was miał taki pierścień w oryginale? Czy sworzeń trzyma się jedynie na wcisku wieloklinu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Koledzy jedno krótkie pytanie.Ja jak w temacie wymiany sworznia wahacza.Ile razy możemy w ww sposób wymienić sworzeń po mniejszych kosztach?.Dziś obdzwoniłem rózne serwisy w tej sprawie i w jednym powiedzieli ,że tak tylko można 1 raz wymienić.Nastepnym razem i tak trzeba cały wahacz.Czy to prawda?.Moje zawieszenia ma 5 lat mam od nowości i tylko ok 30 tys.km.Słabe te części w tej reni!!.Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W megane II z prawej strony wymieniałem sam sworzeń 2 razy, a z lewej strony raz. Tam gdzie był wymieniany 2 razy nie było żadnych problemów. Chyba przesadzają, że można wymieniać tylko raz, a potem cały wahacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yetiq dzieki za opinię.A jak wymieniałeś czy może w sposób ww.Czy też demontaż wahacza -na prasę delikatnie wymiana i ponowny montaż?.Opinię o wymianie wahacza za drugim razem dostałem dziś z reno.Co ciekawe jedni sami się przyznają,że najpierw próbują wymienić bez demontażu -a jak nie pójdzie to wyjęcie wahacza,a inni od razu mówią,że wahacz do pola i na prasę.W samym fabrycznym serwisie odmienne sposoby tej naprawy.Słyszałem także opinię,że jak delikatnie na prasie to robimy to można kilka razy sam sworzeń bez wymiany wahacza.Tylko za każdym razem trzeba w ww przypadkach zbieżność doliczyć.

 

Dodano: 09 lis 2013 - 12:51

Gdybyśmy mieli Scenic 1 lub 3 tam normalne sworznie na śruby bez problemowo,że tez skusiłem się na 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko za każdym razem trzeba w ww przypadkach zbieżność doliczyć.

Osobiście miałem wymieniane sworznie (na prasie i w aucie bez zdejmowania wahacza) i nie byłem na zbieżności. A auto przejechało od tamtego czasu już grubo ponad 20tyś km. I opony są zarówno letnie i jak zimowe równomiernie zużyte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aston76 cenna uwaga.A co sądzicie koledzy o czętotliwości wymian tych sworzni.Ja uważam,że jeżdżę mało 5lat 30000 km/prosto z salonu/ po gładkich równych drogach-nie jakiś tam poligon,tramwajowiska itp.Uważam ,że 30 tys to trochę mało.Miałem już kilka aut w życiu i pierwszy raz to robię.Golfy focus/ten od nowości/70 tys przebieg tylko olej klocki i świece wymieniłem.Czy renie tak mają?.

Edytowane przez sobiepan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie wymieniałem po 180 tys. kilometrów. I była to pierwsza wymiana od nowości. Z tego ok 100 kkm było zrobione we Francji a 80 tys. po naszych drogach. I powiem, że nie były zbytnio zużyte. W porównaniu ze scenicem I którego wcześniej miałem to w II jest dużo lepiej. Dla mnie problem zawieszenia praktycznie nie istnieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to gratulacje 180 tys km i pierwsza wymiana w zawieszeniu czegokolwiek brawo.A popatrz w scenicu 1 jest o niebo lepiej wymienić sworzeń niż tu,a Piszesz ,że w 2 jest o niebo lepiej???. To widocznie ja mam pecha,że juz po 30 tys.padł sworzeń i tez po dobrych gładkich drogach zazwyczaj jeździłem.

Edytowane przez sobiepan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytaj ze zrozumieniem, pisałem o sworzniu wahacza a nie o czymkolwiek w zawieszeniu. Temat dotyczy właśnie tego sworznia.

Pisząc "w II jest dużo lepiej" miałem na myśli całość problemów z zawieszeniem a nie sam proces wymiany sworznia który w SII jest akurat po stokroć trudniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiszę zakończenie mojej sprawy może komuś się przyda.Wymiana sworznia wahacza TRW+ robocizna ze zniżkami na SKP ,gdzie robię przeglądy-100zł.Wszystko wydaje się być ok nie robiłem zbieżności.Tylko jedno ale-mieli wyciągnąć wahacz i na prasie wymiana- widzę ,że wahacz nie był wyjmowany więc sworzeń był wymieniony na aucie.Nie wiem czy to dobrze,czy źle czas pokaże.Było szybko 2 godziny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!