Jump to content
FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl
Sign in to follow this  
Sami

Megane III phI Czujnik cofania w skrzyni biegów

Recommended Posts

Sami    0

Witam, ponieważ w ostatnim czasie w mojej Megance III miałem problemy ze światłami wstecznymi i czujnikiem cofania tworzę temat, który może być pomocny.

 

Objawy usterki: początkowo co jakiś czas nie włączały się światła oraz czujnik cofania. Odkryłem, że czasem redukując i ponownie wrzucając bieg wsteczny, dopychając silniej gałkę, światła i czujnik się załączały. Stąd od razu przypuszczałem, że wina jest jakiegoś włącznika w skrzyni biegów, albo przetartych przewodów.

 

Najpierw skontrolowałem jednak elektrykę w module bezpieczników pod maską obok akumulatora. Nie zrobiłem wtedy zdjęcia, stąd zaznaczyłem miejsca sprawdzenia na przykładowym zdjęciu z internetu:

1. Sprawdziłem bezpiecznik nr 17 10A.

2. Bezpiecznik był dobry. Dalej sprawdziłem prąd na kostce MN blaszki 11 (przewód beżowy) i 12 (przewód pomarańczowy). Jeżeli tu nie ma prądu znaczy, że może to być uszkodzony przewód lub sam czujnik w skrzyni biegów.

3. Jeżeli na obu przewodach byłby prąd można sprawdzić przewód nr 2 (szary) na kostce CN (brązowa) - napięcie wychodzi z tego modułu na czujnik i światła cofania.

 

Dalej niż pkt. 2 nie szukałem przyczyny, bo u mnie właśnie problemem był czujnik w skrzyni, który można wymienić samemu mając kanał, lub podnośnik.

Wystarczy odkręcić osłonę silnika 4 śrubki zderzak i po 2 na środku i na końcu osłony (wykręcając warto patrzeć gdzie jaka długość śruby).

 

Następnie klucz 24 i wykręcenie czujnika (zielony) na górze skrzyni biegów - zaznaczony na zdjęciu kółkiem. Czujnik ma nr fabryczny 82000177718. Olej do uzupełnienia w skrzyni ELF NFJ 75/80 zupełnie nie jest potrzebny.

 

Po wypięciu kostki 3 pin z czujnika, a przed wykręceniem samego czujnika, wpiąłem kupiony na aukcji czujnik używany i światła oraz czujka od razu zaczęły działać.

 

Czas wymiany 10 minut.

Koszt proponowany wymiany w serwisie ASO 120zł za część 100 za wymianę = 220zł.

Koszt wymiany w warsztacie 20zł, za czujnik na aukcji dałem niecałe 70zł z wysyłką = 90zł.

post-59867-0-84215900-1384426284_thumb.jpg

post-59867-0-08744600-1384426393_thumb.jpg

post-59867-0-50533300-1384426399_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Amator43    1

Taki czujnik kupiłem za 49 w sklepie motoryzacyjnym (zamiennik EPS), wymiana od góry (bez zdejmowania osłon), pod akumulatorem-5min

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sami    0

cięcie

Szkoda, że mając to doświadczenie nie założyłeś tematu z poradą na forum. Nie wiedząc dokładnie, gdzie jest czujnik w skrzyni MegIII zajrzałem od dołu, a gdybyś wstawił temat z foto byłoby to pomocne dla mnie i innych forumowiczów...

Regulamin pkt. 5.13 – cytowanie

Nie cytujemy postu w całości odpowiadając bezpośrednio pod nim. damiar

Share this post


Link to post
Share on other sites
chicoor    0

Taki czujnik kupiłem za 49 w sklepie motoryzacyjnym (zamiennik EPS), wymiana od góry (bez zdejmowania osłon), pod akumulatorem-5min

Witam

mam ten sam problem, tzn. raz na może 10 razy załączą się światła biegu wstecznego (także nie załącza się tylna wycieraczka gdzie mam ustawione że automatycznie ma się załączać przy wstecznym. TZN załącza się wycieraczka jak się załączą światła, czyli 1 na 10 razu)

I tak pomyślałem, że to czujnik wstecznego biegu do wymiany

Powiedz tylko czy trzeba akumulator wyjmować żeby się tam dostać, czy w jaki sposób jest tam dojście ?

 

AKTUALIZACJA

wyjalem akumulator zeby sie dostac do tgo czujnika ale nie dalo rady, tzn akumulator jest w takiej plastikowej skrzyni, wiec nie bylo przejscia. Obok akumulatora mam reduktor od instalacji LPG, takze w moim przypadku jedyna opcja to dostanie sie od dolu auta

 

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki Aston76

Edited by aston76

Share this post


Link to post
Share on other sites
noandy    0

Do Amator43

Czesc mam meg 1,6 i o opisany problem z czujnikiem możesz podać cos bliżej odnosnie kupionego przez Ciebie zamienika

Faktycznie widziałem pod maska że mozna dostac sie do czujnika pod akumulatorem i mysle zamienic go samidzielne tylko kwestia zakupu czujnika w dobrej cenie dzięki za podpowiedz.

noandy

 

 

lapka2.gif

Regulamin pkt.5.6 - pl-literki Aston76

Edited by aston76

Share this post


Link to post
Share on other sites
ksawek    0

Witam. Dziś wymieniałem włącznik świateł wstecznych. Udało mi się to zrobić od góry. Dostęp jest dobry tylko trzeba posiadać odpowiednie narzędzia. Ja musiałem przeciąć klucz oczkowy na dwie części, aby wykorzystać tą w rozmiarze 24. Od tego czasu wymiana trwała około 5 min. Koszt włącznika 58 zł. Testy, jakie przeprowadziłem w ramach identyfikacji problemu to wpięcie przewodu z żarówka 12V, co pokazało mi czy jest prąd w przewodach dochodzących do włącznika. Okazało się, że jest, to wymieniłem włącznik i gotowe.

Edited by ksawek

Share this post


Link to post
Share on other sites
olos47    1

Autor postu ma 1,6 benzynę. dlatego ściągał osłonę od spodu. W 1,5 dCi można to zrobić od góry nawet bez demontażu skrzynki akumulatora. Tylko z wtyczką czasem trzeba się poszarpać. Ale daje radę

Share this post


Link to post
Share on other sites
tombo    0
Posted (edited)

Ponieważ ja także miałem problem z brakiem światła cofania i niedziającymi czujnikami parkowania, dopiszę kilka słów od siebie. Po sprawdzeniu wyżej wymienionych bezpieczników (były OK) uznałem, że przyczyną usterki jest wspomniany czujnik cofania zamontowany na skrzyni biegów. Ponieważ u poprzedników jego wymiana poszła szybko i sprawnie, stwierdziłem, że też się jej podejmę w moim 2.0 TCE.

 

Najpierw chciałem się dostać do czujnika od spodu. Po zdjęciu dolnej osłony starałem się wymacać ręką czujnik a potem zdjąć z niego wtyczkę i zacząć go wykręcać. Niestety nie udało się. Nie wiem ile miejsca jest przy silniku 1.6 (ze zdjęcia wyżej ciężko ocenić) ale u mnie już samo odłączenie wtyczki okazało się niemożliwe. Oczywiście biorę pod uwagę, że są ludzie bardziej wprawni niż ja i dysponujący kanałem bądź podnośnikiem (ja wjechałem na ułożone płyty żeby podnieść przód auta.

Drugie podejście to wymiana od góry. Tak też zaleca serwisówka (do której odsyłam). Według serwis manuala (21A. Reverse gear switch: Removal - Refitting) żeby dostać się do czujnika trzeba wyjąć akumulator a także wymontować skrzynkę/obudowę w której jest on umieszczony (80A Battery tray: Removal - Refitting).

Po dość czasochłonnym demontażu (ok. 2-3 godziny) udało mi się w końcu odsłonić i zobaczyć zielony czujnik cofania. Ponieważ, tak jak pewnie większość, nie dysponowałem specjalistycznym serwisowym kluczem nasadkowym 24 to posłużyłem się (jak wcześniej opisano) przeciętym na pół płaskim kluczem oczkowym 24. Myślę jednak, że przedłużona nasadka 24 też spełni swoją rolę. Trzeb się tylko upewnić, że tak jak przy świecach zapłonowych długość nasadki wystarczy by móc odkręcić czujnik.

Po wymianie na nowy czujnik nie sprawdziłem czy wszystko działa bo nie było przecież podłączonego akumulatora. A żeby go podłączyć trzeba z powrotem zamontować skrzynkę na której są różne sterowniki (no chyba ,że da się inaczej??).

 

Ostatecznie cała wymiana zakończyła się sukcesem ale przyznam, że się trochę narobiłem i nakląłem przy tym wszystkim. Tym którzy rzadko naprawiają swoje auto polecam zarezerwowanie większej ilości czasu. Od razu też powiem, że jeśli zlecimy taka wymianę komuś to istnieje bardzo duże ryzyko, że mechanikowi nie będzie się chciało ze wszystkim tak pieścić i nie poskładają wszystkiego tak jak należy a do tego mogą jeszcze co nieco połamać jeśli będą się spieszyć.

Edited by aston76

Share this post


Link to post
Share on other sites
mefikkk    7

ja wczoraj wymieniałem czujnik ale w szczeniaku II phi. wymiana zajęła 10 minut. auto na podnośnik.zdjęcie osłony od spodu. nagięcie osłony od lewego koła ( kierowcy) zdjęcie kostki ( u mnie czujnik 3pinowy) , wykręcenie starego, pod koniec przytkanie palcem bo trochę oleju poleciało. wkręcenie nowego . złozenie i "włala":-) . także może w szczeniaku III jest gorzej? współczuję, acz doceniam ciężką pracę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×