Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Modus 1.6 16v 88KM - co jeszcze można zrobić przy silniku jak wyjęty ?


drookash

Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanowną brać :)

Dwa tygodnie temu wydłubałem z Modusa silnik. Przyczyna - rozszczelnił się na połączeniu pokrywki odmy, połączeniu pokrywy wałków z głowicą i zaczął (ponownie) terkotać przy rozruchu - czyli "KZFR - odcinek II".

Czemu drugi... a no dla tego, że jakieś 15 tyś temu było wymieniane wraz z rozrządem. Jak się później okazało - winny terkotce był zawór a kółko dobre :(

Dodatkowe atrakcje zapewnił wyciek oleju spod uszczelki termostatu (plastikowa obudowa). Efektem tego było zapaćkanie skrzyni olejem od góry i ściekanie pod samochód.

Przez 6 lat użytkowania nie brał ani grama oleju aż tu nagle... się "opluł" po zimie do tego stopnia, że poziom zszedł do minimum. Czekał aż się nim zajmę - żonka śmigała drugim naszym Scenicem I 1.6 automacik.

Jak mogę przypuszczać - zamarzła odma z racji mega krótkich przebiegów a nadciśnienie w komorze korbowej zrobiło swoje a może ten typ tak ma ? Widziałem kilka K4M i większość cewki w oleju woziła :(

Od razu zaznaczę - blokady rozrządu mam swoje, mam klucze dynamometryczne, manuale i doświadczenie, miejsce i narzędzia by to robić. Mam ori interfejs MAXIECU 2.0 z licencją na Renault - ogarnia :)

Każde auto w życiu sam serwisowałem. Każde jeździło super i sprzedawało się "na pniu". Taki silniczek R4 na tle wcześniejszych V8 40v nie powinien mnie zaskoczyć.

 

Wymienię listę części i operacji jakie zrobiłem i proszę o podpowiedź - co jeszcze by mieć spokój na lata (zakładam 3-5 lat używania tego auta).

 

- KZFR ori

- zawór sterujący - ori

- sprzęgło komplet czyli dociski + tarcza ori

- wysprzęglik - ori

- uszczelki : kolektora ssącego, wydechowego, dolotu = 4 oringi + mały oring odmy + oring przepustnicy - ori

- uszczelniacze w skrzyni biegów - na wałku, na obu półosiach - ori, jeden z Nissana

- zaślepki rozrządu - zrozumiała rzecz

- świece - ori

- cewki BERU

- pasek osprzętu 5PK1199 - ori (tak 5PK - wiem o co kaman - taki był i taki będzie)

- siatka wydechu wraz z flanszą (nie mogłem kupić do MODUSa, kupiłem do Megane II i pospawałem po swojemu pod właściwy kąt), flansza z 3-otworami. Całość spawania poza autem na stole.

- wtryski ori z używki - profilaktycznie bo miałem jeden nie od kompletu. Druga linia oznaczenia na 3szt to M60 a jeden był DC9. Kiedyś ot tak sobie padł.

- śrubki / nakrętki tam gdzie było konieczne - tej samej klasy twardości itd...

- zbiorniczek wyrównawczy w zamienniku bo stary był już brzydki i mnie w oczy kuło :)

- filtr oleju ori

- olej LiquiMoly TopTec 4100 5W40

- olej w skrzyni MANNOL 75W90 syntetyk

- śruba na wale - ori, zasada - zawsze nowa

 

Rozrząd czyli pompa, pasek, rolka, napinacz były zmieniane 15 tyś temu - nie wymieniałem elementów teraz. Został na nowo na blokadach poskładany i napięty

Silnik został dokładnie umyty - chemia + karcher, następnie rozebrany "górą" czyli zrzucony rozrząd i odkręcona pokrywa zaworów. Dokładnie wyczyszczone powierzchnie styku i ponowne sklejenie na "warstewkę" silikonu szarego Dirko +350C. Wałki przed montażem posmarowane AMSOIL - czyli olej montażowy do panewek/wałków. Wszelkie śrubki / nakrętki wydechu przykręcone na smar ceramiczny +1400C by w przyszłości nie mieć problemów. Wszelkie śrubki z momentem i w/g kolejności poszły + lekki dociąg tak od siebie by trzymało w starych gwintach.

Zawór KZFR okazał się zacięty (pewnie słaba sprężyna cofająca) a koło okazało się OK - zero luzu, trzpień zapięty. Mierzona po rozruchu kompresja - 14,6 do 14,8 bara na każdym garnku na sucho - czyli jak na 116tyś nalotu wzorowo.

 

Silnik wsadzony już do auta i odpalił od strzału lecz zanim poskładam cały przód naszło mnie... może coś jeszcze ?

Być może powinienem wymienić uszczelniacze na wale przód tył, ale były suche jak pieprz a przód zmieniałem z rozrządem.

Napinacz paska osprzętu ? W sumie sprężyna mocna pracował płynnie i lekko - data produkcji 2009r - warto zmieniać ?

Może jakieś czujniki temp / stukowy póki mam dostęp ?

Jakieś inne rzeczy do których teraz jest dojście a potem będą zabudowane ?

Podpowiedzcie coś bo z Modusa silnik szarpałem pierwszy raz a widząc gdzie do wsadzili nie chcę tego robić po raz drugi :)

 

p.s. czemu nie ma prefixu tematu "Modus I" czy "Modus I FL" - to też Renault :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W napinaczu powinno dać się wymienić samą rolkę - koszt ok 55zł.

Nie widzę, czy wymieniłeś uszczelniacze na wałkach rozrządu, ale teraz to już po ptokach jak silnik w aucie.

Olej do skrzyni zazwyczaj był 75w80, ale nie wiem jaką masz skrzynię, może do niej jest inny zalecany.

 

Ogólnie silniki k4m są proste i trwałe, przy Twoim przebiegu to i tak sporo zrobiłeś na wyrost - powinien spokojnie posłużyć kilka lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rolka napinacza paska osprzętu nie miała luzu ani "rowka" zrobionego przez pasek. Przed myciem silnika została dodatkowo zdemontowana by łożyska nie trafiło. Wymieniałem w Scenicu i wiem jaki pasek potrafi wydeptać uskok na rolce - w Modusie było równo.

Tak.. nie dopisałem - uszczelniacze obu wałków rozrządu wymienione - Corteco i Elring bo akurat połowa ceny ori była. Swoją drogą - są bardzo cienkie - nie widziałem takich delikatnych nigdzie jeszcze.

 

Wiem... sporo na wyrost i nie małym kosztem, ale miejska jazda w stylu mojej żony nie służyła ani sprzęgłu ani silnikowi. Jak robić to porządnie.

Tak jak wspomniałem - jak otwierasz tą "maseczkę" w Modusie to ze silnika widać jedynie wlew płynu chłodniczego i korek bagnetu oleju :( Tam jest tak ciasno, że wolę nie zaglądać drugi raz.

 

Olej... no właśnie - nie miałem pojęcia czy 75W80 czy 75W90. Dobrali mi z katalogu do marki/modelu/rocznika auta i wyszło, że właśnie taki jaki wlałem. W razie czego dojście jest od dołu a wlew można obsłużyć z wężyka i wymiana nie zajmie dużo czasu. Z ustaleniem oznaczenia skrzyni może być problem. Karcher zerwał naklejkę i poleciała w czeluść :( Są gdzieś nabite oznaczenia to odpalę kamerkę i poszukam dla pewności.

 

W Twojego doświadczenia korzystając - wlewasz 75W80 czy 90 do 5 biegowych w Kangoo / Modusie ?

 

Przy okazji lampy poszły do odnowienia - ale to na inny wątek temat...

Edytowane przez drookash
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z 5 biegowymi skrzyniami nie miałem zbyt wiele do czynienia - dwie skrzynie jc5 w megane i scenicu I phII. Jedna skrzynia ciągle jeździ w scenicu mamy, wlewałem tam 75w80, ale nie pamiętam czy to był elf NFP czy NFJ, jeden z nich zastąpił drugi.

Do skrzyń 6 biegowych leję 75w80.

Rolkę masz plastikową - pomyliłem z silnikiem 2.0 f4r z megane/scenica II, tam jest metalowa.

Jak mam niepewne auto to daję rozrusznik i alternator do sprawdzenia, nie jest to droga impreza, a uszkodzenie tych elementów chwilę po remoncie mocno denerwuje (bo przecież miałem wszystko na wierzchu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A widzisz... alternator. W sumie ładowanie sterowane jest chyba po LIN - podobny patent jak w Mesiach i uwzględnia stopień rozładowania aka itd. Na wolnych daje (czytając z diagnozy) 13,9v do 14,2 a jak na 5-10 minut odepnę wtyczkę sterującą to po podpięciu ponownym daje 15,6v.. strasznie dużo jak na samochodowe warunki. Dam do sprawdzenia - zwalić pasek i dwie śruby i leci. Słuszna uwaga... dzięki.

 

Zadzwonię do ASO w sprawie tego oleju... wiem, że niektóre skrzynie są mega wrażliwe na olej (nie mówię to o Renault) ale kiedyś w Audi zalałem olejem "z półki" i haczyły synchronizatory.

 

Dotychczas silnik jeździł na ELF 5W30... ale teraz po tym wycieku wszędzie dokoła zalałem 5W40 - chyba mu nie zaszkodzi ? Mam zaufanie do LM w kwestii oleju a źródło pewne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5w40 będzie ok. Do swojego espace 3,5 zalewam Liqui Moly toptec 4100 i nie narzekam. Po 5tys km po wymianie olej nadal żółto-złoty, z tym że ja wymieniam co 8-9tys km bo tak zaleca producent silnika (nissan) a renault jak zwykle swoje 30tys km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji podpytam tutaj bo nie znalazłem innego działu do którego by pasował Modusek :(.

 

Jakie powinny być odczyty pozycji pedału przyspieszenia widziane przez ECU ?

 

Podciśnienie w dolocie 32kPa, uchylenie przepustnicy na jałowym 10,8 do 11,4% a pedał gazu mimo, że puszczony wskazuje 14,8%. Jak do podciągnę nogą 14,5%.

Obroty jałowe 700rpm -/+ 8.

To jest dobrze z tym odczytem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem... 32kPa -/+4 dla K4M czyli jest OK.

Zastanawia mnie jeszcze czas wtrysku...

Na jałowym ma 3100-3140us, dodam gazu na około 2000 rpm to czas zmniejsza się do 2200us. Nie pojmuję tej logiki... skoro wyższe obroty to czas wtrysku powinien być dłuższy.

Wczoraj dałem mu hehmmm w palik do odcinki - 10 sekund trzymania na odcince, po tym czas wtrysku na jałowych zrobił się 3400us przez moment i czuć było "zbuki" czyli katalizator ;)

Zastanawia mnie czy czasami pompa paliwa / filtr nie nawala - swoje lata już ma.

Inna sprawa, że spotkałem się już ze sterowaniem gdzie na jałowych czas się wydłużał by chronić silnik przed przegraniem.

Tem czytana z kompa 94C. Przy 98C załącza się wentylator na niskich obrotach zbija do okolic 90C i wyłącza.

Kąt wtrysku na jałowych przy 700rpm to 0 BTDC - czasami wskoczy na minus a więc 2-4 ADTC, a przy 80C ma 4-6 BTDC.

Klima nie jest napełniona jeszcze. Natomiast ECU widzi ją jako "włączoną" - możliwe, że MAXIECU źle czyta ten parametr a CLIP by to ogarnął lepiej, ale CLIPA niet :(

 

Wiecie... dopytuję po jak już poskładam pas i zderzak i nadkola i lapmy... to się później człowiekowi nie che drugi raz tego rozbierać :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takim przebiegu to złóż auto i trochę przegoń na trasie - wydmuchasz pająki z wydechu i będzie ok. Ja tak robię ze scenicem mojej mamy, która jeździ max 60-70km/h. Czuć wyraźną poprawę po przegonieniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpuściłem sprawdzanie altka... żona już mnie goniła ze składaniem a ja nie mogłem się doczekać aż pośmigam :)

Śmiga aż miło... cisza, zrywny a jak się zatrzymam to nie czuć by silnik działał. Jutro klimę nabijam i do jazdy !

Pytanie pomocnicze : Jak ograniczona jest moc w silniku K4M 792 ? Pedał gazu wciśnięty na maxa = przepustnica uchylona na 65%.

 

Może ktoś sprawdzić jak to jest w wersjach 113KM / 116KM ?

 

Przypuszczam, że ograniczenie mocy zrobili softem a dokładnie uchyleniem przepustnicy. Kiedyś w Hondzie civic było 90KM i 115KM - ograniczenie na rynek niemiecki gdzie płaciło się OC od mocy a nie od pojemności. Wówczas kryzą w postaci mniejszej uszczelki pod jednopunkt zrobiono limiter mocy. Może tutaj w Modusie ograniczyli moc uchyleniem przepustnicy ? Inne wałki ? Inne tłoki ? Bo dolot jest przecież ten sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!