Jump to content
FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence
DrNO

[TUTORIAL] Jak zrobić wyjście RCA z radia fabrycznego.

Recommended Posts

DrNO    6

Witam!

 

W tymże temacie, poniżej, zamieszczony jest poradnik jak przerobić radio fabryczne, tak, żeby miało wyjście RCA "low-input" na niefabryczny wzmacniacz.

Ja oryginalnie przeprowadzam operację na radio fabrycznym z MeganeII phI tuż przed liftem, radio z serii "UpdateList" bez MP3 (czyli jedno z najnowszych). Według Renault ma ono wyjście 4x15W. Tymczasem producent użytego scalaka, chwali się wynikiem "quadric amplifier 4channels x 30Watt" :) no bywa... Ale to już i tak nieważne bo i tak będzie inny "napęd".

 

Przeróbki dokonuję samodzielnie ponieważ, w Krakowie minimalnie cenę usłyszałem 100zł, a po jednym dniu szperania i telefonie do znajomego elektronika, okazało się, że robota jest na godzinkę z wyjęciem i wsadzeniem radio do auta, gdzie 95% czasu to zabawa ze srubkami :P Łącznie wydam jakieś 10-20zł :P Jest różnica :P

 

No to do roboty majsterkowicze!!!:

 

1. Trzeba wyjąć radio z konsoli w aucie. W tym celu znajdź coś długiego na 5cm, sztuk 4, takiego co się zmieści w otworach po bokach radia i nie wygnie, musi być dość twarde! bo sprężyny trzymające zatrzaski są dość sztywne. Można sobie sprawę trochę ułatwić wyciągając półeczkę spod radio.

 

2. Teraz jak już masz radio w domu na biurku, należy je rozebrać... :P Najpierw trzeba odkręcić srubki. Torx T8. Najpierw 4szt. na górze radio

 

radio_001_s.jpg

 

... ściągnij metalową plytkę i wyjmij napęd, nie jest już trzymany żadną srubką, tylko taśmą (zielona strzałka), łatwo się odpina.

 

radio_003_s.jpg

 

Potem obrócić radio i odkręcić dwie dłuższe śrubki pod spodem.

 

radio_002_s.jpg

 

Zdejmij metalowy panel. Ten schodzi trochę gorzej. Nie szarp na siłę, możesz uszkodzić plytkę drukowaną. Weź nieduży srubokręt i lekko podważ zatrzaski, są na prawdę małe, więc łatwo idzie.

 

Na poniższym zdjęciu, zaznaczenia:

-zielone - miejsce podpięcia taśmy napędu CD

-czerwone - układ scalony wzmacniacza

-żółte - możliwe miejsca wyprowadzenia kabli

 

radio_004_s.jpg

 

3. Teraz możesz sprawdzić model scalaka wzmacniacza. Obróć radio do góry nogami. W wycięciu płytki drukowanej, przy radiatorze widać układ scalony. Na nim jest numer. W moim przypadku TDA7385 (litera na końcu jest nieistotna)

 

radio_006_s.jpg

 

Odczytany numer trzeba zapuścić do wyszukiwarki schematów. Musisz wejść na stronę :P AllDataSheet. Na tej stronie, na górze (szare pole), jest napis "Part Name", następnie rozwijana lista [match] i kolejne to pole, w które musisz wpisać nazwę modelu scalaka. W moim przypadku wpisałem TDA7385 i kliknąłem [search].

 

Jeśli wyszukiwarka znajdzie schemat to pojawi się tabelka. W kolumnie "View" kliknij ikonkę dokumentu PDF. Na nowo otwartej stronie kliknij obrazek z dużym, czerwonym napisem "alldatasheet.com". Powinien się otworzyć lub ściągnąć (w zależności od ustawień w Twojej przeglądarce) dokument PDF. Warto go zapisać na dysk.

 

Teraz w tym dokumencie musisz znaleźć rozpiskę pinów. Szukaj pinów oznaczonych "IN" lub "INPUT" z numerkami (oznaczają kolejne kanały). te piny będziesz musiał odnaleźć w swoim radio. W moim przypadku są to piny 11, 12, 14, 15. Po zlokalizowaniu pinów w radio trzeba prześledzić ścieżki i znaleźć pointy, do których można podlutować kabelki. U mnie to wygląda tak:

 

radio_005_s.jpg

 

Na schemacie (u mnie na pierwszej stronie PDF'a) trzeba jeszcze znaleźć czy przed wejściem kanałów nie ma jakichś kondensatorów. W moim przypadku na każdym kanale jest 100nF. Takie kondensatorki będzie trzeba wszczepić w kable wychodzące z powyżej zaznaczonych piontów na płytce drukowanej.

 

4. Następny krok to czysta kabelkomania, freestyle :)

Trzeba zrobić otwory wyjściowe dla kabli z obudowy (ja proponuję dwa miejsca, zaznaczone na zdjęciach na żółto). Uwzględnij, że ma się tam jeszcze zmieścić cały napęd CD!!! :P Kable trzeba polutować, na każdy "dostawić" zadany kondensator, wlutować w płytkę. Do pointów NIE powinno się lutować z użyciem lutownicy transformatorowej, istnieje możliwość odklejenia ścieżek... czego nikomu nie życzę.

Do płytki trzeba przylutować tylko 4 kable, 4 sygnały. Masę wystarczy zrobić jedną na wszystkie chinch'e. Ja zrobiłem oczko (widoczne na zdjęciu poniżej) i założyłem je między napęd CD a obudowę na jednej z górnych śrub (na ostatnim foto, niebieskie kółko).

Pamiętaj o dobrej izolacji, każda "nieszczelność" może zakończyć się zwarciem/spaleniem radio

 

Tak to się ostatecznie prezentuje.

 

radio_007_s.jpg radio_008_s.jpg

 

5. Teraz zostało Ci wsadzić radio do auta, podpiąć kable, wstukać "Code" i sprawdzić czy wszystko działa.

 

Kwestię podpięcia głośników pozostawiam otwartą. Mogę tylko napisać, że ja na tylne głośniki robię osobne kable, na przednie zaś, pociągne kable od wzmacniacza do radio, wypnę kable przednich głośników z kostki i zepne z nowymi od wzmacniacza. W ten sposób unikam kłopotliwej kwestii zdejmowana deski i ciągnięcia kabli do drzwi.

 

Wszystko zrobione, kable położone, zasilanie również, wyjścia się sprawdziły, DZIAŁAJĄ! :P

 

Pomimo kwestii radio fabrycznego (nie najwspanialszej jakości dźwięku) jest spora poprawa, zwłaszcza utrzymywania profilu dźwięku przy zmianie głośności. Z minusów, muszę zrobić dwa filtry, jeden na zasilanie, drugi na wyjścia RCA w radio, aby wykluczyć pojawiające się delikatne szumy i zakłócenia, niesłyszalne przy załączonej muzyce :P

 

Powodzenia w przeróbce i jakby co, służę pomocą.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lewy    10

Do tutoriala mam jedą uwagę. RCA trzeba podłączyć kablami ekranowanymi a nie takimi zwykłymi jak od głośników. Zastosowanie sie do tej reguły ograniczy (lub wyeliminuje) wspomniany przydźwięk i zakłucenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
djsliwa    0

Lewy ma rację. Zrobiłem, działa <ok>DrNO, dzieki za tutka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Keffer    0

DrNO, siema ja mam taki symbol TDA 73856228b i mam pytanie czy mozesz na pw albo na gg powiedziec jak dokladnie zrobiles te kabelki ??

pozdrawiam Keffer

Share this post


Link to post
Share on other sites
yarysek    0

A ja mam pytanie. Skąd wziełeś Remote do sterowania wzmacniacza znaczy sie napięcie +12V które włącza wzmacniacz razem z Radiem? Podłączyłeś się pod przewód sterowania Anteną automatyczną czy może znalazłeś inne źródło dla Remote?

 

 

 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
djsliwa    0

to napięcie o które pytaszyarysek, jest w żółtym kablu w tej kostce w której masz zasilanie radia. pozdro:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
yarysek    0

Dzieki

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
yarysek    0

Koszt cinchy 5 zł metr kabla 2 zł kondensatory 1 zł koszulka termokurczliwa 1 zł = 9 zł Wiedza zdobyta przy lutowaniu bezcenna. Nie poszło sie na łatwiznę 8-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Punx jeśli mógł byś znajdź mi jeszcze raz link do jakiegoś takiego konwertera bo ta aukcja jest już dawno nie aktualna a szukam właśnie czegoś takiego lecz niestety przez zamknięcie aukcji nie mam pojęcia jaki typ a chce kupić raz a dobrze . Mam radio fabryczne Megane 2 wersja tuner list .

Share this post


Link to post
Share on other sites
P_r_z_e_m_o    152

;) gratuluję odgrzebania tematu z przed 3 lat :D

Napisz PW do niego, może się odezwie, dawno go na forum nie było.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz , zawsze jest szansa że ktoś jeszcze pokusił się o zakup takiego adaptera i może podzielić się swoją wiedzą . Bardzo by mi na tym zależało bo ma dobry sprzęt z poprzedniego auta i jak nie wykombinuje czegoś to będę musiał sprzedać . Nie chce się bawić we włączanie innego radia niż fabryczne bo nie każde jest kompatybilne z wyświetlaczem i joistickiem .

Share this post


Link to post
Share on other sites
dziubek21    2

Witam

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja od pewnego czasu użytkuje coś takiego ale w maździe ze wzgledu na specyficzna budowe jej radia dorobienie RCA nie dalo efektu. Te konwentery sygnalu sa w cenach od 20 do 200zl cena zalezna od jakosci i marki. Ja mam taki za ok 40zl i sprawdza sie. Napewno RCA bezposrednio z przedwzmacniacza pozwoli uzyskac lepsza jakosc dźwieku niż przez konwenter sygnalu bo tak sygnał jest wzmacniany potem zmniejszany i ponownie wzmacniany co zawsze pogarsza jakość dźwieku.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pozdrawiam

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dziubek

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6; 5.9 -Prezes

Edited by Prezes

Share this post


Link to post
Share on other sites
lukash2212    0

to napięcie o które pytaszyarysek, jest w żółtym kablu w tej kostce w której masz zasilanie radia. pozdro:)

 

u mnie w megi z 2003 roklu niestety po podlaczeniu sie do zoltego kabla wzmacniacz nie wlacza sie tak samo jak do reszty kabli w kostce zasilajacej poza czerwonym gdzie jest stale 12V+...ma ktos jakis pomysl skad mozna jeszcze wziac REM dla wzmacniacza zeby wlaczal sie razem z radiem a nie caly czas byl pod napieciem...

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki, 5.7 - ortografia i logika wypowiedzi

P_r_z_e_m_o

Share this post


Link to post
Share on other sites
rafal_fm    0

Koledzy a gdzie umieściliście wzmacniacz?

 

pozdrawiam

Rafał

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×