Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl

bizongod

Nowy użytkownik
  • Zawartość

    15
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Reputacja

0 Neutralny

Samochód

  • Auto
    Megane 3 phII
  • Silnik
    1.5 dCi
  • Przebieg (tys.km)
    150

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. Teraz widzę, że złe forum wybrałem - pisząc tu równie dobrze mogłem iść na kółko różańcowe i o ewolucji rozmawiać ;) Nie znalazłem przepisu który mówi, że po retroficie musi spełniać warunki homologacji, natomiast znalazłem przepis, który mówi że musi spełniać warunki techniczne, na które jest rozporządzenie (podane wcześniej). Zgodność z tym rozporządzeniem sprawdza diagnosta w SKP, o czym też wcześniej pisałem. Jakbyś przeczytał dokładnie czego dotyczą moje założenia, to głownie dotyczą one zapewnień sprzedawcy. Pozostałe to wieloletnie doświadczenie inżynierskie. Nie wiem czy je rozumiesz, czy nie, ale jeśli nie to Twój komentarz na prawdę jest też wiesz do czego ;) Treść regulaminów ECE znam.
  2. Masz jakieś poparcie na to? Czy to tylko Twoje widzi mi się?
  3. Temat podmiany źródeł światła w reflektorach obrósł w mity i miejskie legendy. Wiele jest na ten temat różnych artykułów i postów, ale nigdzie nie znajdziesz konkretnych informacji, a już na pewno nigdzie nie ma podstawy prawnej, a to w końcu przepisy regulują co możesz, albo czego nie możesz. Próbuje zebrać informację i podstawy prawne żeby skończyć z tym ciemnogrodem. Oczywiście, że jest jasna - chcesz sprzedawać i montować w nowych samochodach, to musisz mieć. Matematyka to matematyka, chociaż to jest jednoznaczne ;) Czy masz na myśli, że sąd potwierdzi że jak samochód wyjechał sprzedany z salonu z homologacją na cały samochód, to do zezłomowania musi jeździć z reflektorem z jakim była robiona homologacja, w tym też żarówka z którą samochód był homologowany? Widziałeś gdzieś taki wyrok, najlepiej z uzasadnieniem? To byłby wkład merytoryczny w tą dyskusję. Pozdrawiam!
  4. Ok, byłem ciekaw czy coś w tym stylu było mierzone, bo w teorii SKP powinno mieć sprzęt do pomiaru światłości świateł pojazdu . Granica 2000lm zgadza się, jest ona zawarta w Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Przeanalizujmy jeszcze LEDowe źródło światła Weźmy pierwsze lepsze ze znanego serwisu aukcyjnego, oto parametry podane przez sprzedającego: Zakładając, że sprzedający pisze prawdę, to dla barwy 6500K wykorzystane diody to LUXEON Z ES LXZ2-6570. Dla typowego prądu 700mA dioda ta przy temperaturze struktury 85*C daje 270lm, napięcie przewodzenia 2,8V. Czyli z mocy doprowadzonej 1,96W mamy 270lm. Absolutne maximum dla tej diody to prąd 1,2A, daje wtedy 410lm, napięcie przewodzenia 2,9V. Czyli z mocy doprowadzonej 3,48W mamy 410lm. Przyjmijmy, że podany pobór mocy jest prawdziwy, czyli 25W. Sprawność przetwornicy step-down przyjmijmy na 85%. Dla diod zostaje 21.2W, czyli na jedną diodę 3.5W - hmmm, przypadek graniczny ;) Łącznie mamy z diod 6 x 410lm = 2460lm. Do strat trzeba doliczyć jeszcze na pewno wyższą niż 85*C temperaturę struktury, dla 120*C jest to spadek strumienia świetlnego prawie 10%. Strumień ten jeszcze pewnie jest gdzieś przesłonięty, kolejne 10% strat. Wynikowy strumień świetlny to 2460lm x 90% x 90% = 1993lm. Czyli mieścimy się w granicy. Moc strat (w ciepło) około = 15% x 25W + 6 x 66% x 3,5W = 17,6W Czyli w ciepło idzie około 70% pobieranej mocy (te obliczenia mocno przybliżone). Wnioski: - Moduły LEDowy 2x25W prawdopodobnie będą mieścić się w granicy 2000lm - Wydajność modułów LEDowych można przyjąć na poziomie 80lm/W mocy pobieranej, +/- 20% Pozdrawiam!
  5. A czy zmierzył Ci też światłość/strumień świetlny (ile kandeli/lumenów)? Pozdrawiam!
  6. Super idealnie faktycznie nie da się odwzorować żarówki H7, choć przy zastosowaniu montażu diod po dwóch stronach laminatu, a samym laminacie cienkim (~1mm) bardzo się zbliżamy do żarówki. Jednak im cieńszy laminat (MCPCB) tym gorzej z odprowadzaniem światła. Punktowość źródła ma na pewno duże znaczenie w odbłyśnikowych reflektorach. Jednak w reflektorach soczewkowych, jak pokazują zdjęcia na forum, mniej punktowe źródła światła, jakimi są moduły LED dobrze sobie dają rade. Temat homologacji raczej można sobie odpuścić - homologacja potrzebna jest tylko do pierwszej sprzedaży (wprowadzenia do obrotu) i puki co nie wskazał nikt przepisu który mówi, że jest inaczej. Ważne żeby źródło światła + reflektor dawały takie oświetlenie jak jest opisane w warunkach technicznych - wspomniane wcześniej rozporządzenie. Pozdrawiam, Karol
  7. Tu się zgadzam w 100% i ma to poparcie w przepisach Na to poparcia w przepisach już nie znajduje. Natomiast prawda - w zasadzie jakakolwiek zmiana w samochodzie (np. wspomniane radio) powoduję, że homologacja traci rację bytu. Popatrzmy jeszcze jaki pojazd dopuszczony jest do ruchu: Prawo o ruchu drogowym Art. 66 już cytowałem, warunki techniczne, które są przepisem szczegółowym też. Nie mówią one że części muszą mieć (spełnioną) homologację, lecz muszą odpowiadać warunkom technicznym. Pozdrawiam!
  8. Piszesz prawdopodobnie o wprowadzeniu części/wyposażenia do obrotu - czyli coś nowego co dopiero będzie sprzedawane - tu Twoja wypowiedź jest całkowicie zgodna z moim postem, a dokładnie punkt 2/ Kiedy można zrobić homologację. Z przepisów jakie podałem wynika, że homologacja jest potrzebna do pierwszej sprzedaży (wprowadzenia do obrotu). Natomiast nie znalazłem przepisu, który mówi, że mając jakąś część w swoim samochodzie musisz się legitymować homologacją na tą część. W zamian za to części muszą spełniać warunki techniczne, które wymieniłem. Parametry te powinny być sprawdzane przy okazji badania na SKP. Pozdrawiam!
  9. Ok, fajny wniosek. Teraz proszę wskaż konkretny przepis prawa - ustawę, rozporządzenie, a w nim artykuł, paragraf - na jakim opierasz swój wniosek. Dopiero wtedy dyskusja będzie merytoryczna, a nie na zasadzie - jak wcześniej pisałem - nie bo nie, bo mi się wydaje. Pozdrawiam!
  10. Cześć! Zainteresowałem się tematem używania "LEDów" na zewnątrz samochodu - głównie od strony prawnej. W internetach jest ogromna ilość "miejskich legend" i osądów, ale NIKT nie podaje tak na prawdę żadnych przepisów, podstawy prawnej. Poczytałem wiele ustaw, rozporządzeń i regulaminów odnośnie wyposażenia i części samochodowych. Oto do czego doszedłem wraz z podaniem obowiązującej podstawy prawnej: 1/ Jak to jest z tą homologacją: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Jak więc widać, część powinna być oznakowana znakiem E/e lub nawet starczy CE. Nie interesuje kogokolwiek czy MA homologację albo czy faktycznie spełnia normy. Co więcej, nas jako użytkowników, posiadaczy nawet to nie powinno interesować, bo nie jesteśmy producentem, importerem itp. A przez analogię do treści homologacji - żadna firma nie udostępnia protokołu z badań CE swojego produktu, bo nie ma obowiązku, podobnie jest z homologacją. 2/ Kiedy można zrobić homologację Prawo o ruchu drogowym 2a/ Co to jest "wprowadzenie do obrotu" Uchwała SN (7) z 21.9.2005 r., I KZP 29/05 Potwierdza to, że homologacja czy CE jest wymagane tylko do pierwszej sprzedaży pojazdu/wyposażenia/części. Po pierwszej sprzedaży (wprowadzenia do obrotu) homologacja jako taka traci sens i prawo jako takie nie przewiduje ponownej homologacji. Twierdzenie, że jakiś element traci homologację nie ma więc sensu. Można też dodać, że samochód jako całość wyjeżdżający z salonu też jest jako cały homologowany, a nawet wymieniając w nim radio homologacja na całość jest utracona -> Regulamin nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej [2017/260] 3/ Co możemy, a raczej czego nie możemy montować w samochodzie Prawo o ruchu drogowym Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Jest tu cały rozdział III §12 i §13 - raczej ogólniki. Ważniejszy jest załącznik 6: Wynika z tego, że zawsze, obojętnie co wstawimy do samochodu, czy to żarówka "z homologacją" czy cokolwiek innego musimy spełniać wymogi z tabeli, a jeśli je spełniamy to jest OK. Są to przepisy, które pojawiają się przy okazji okresowych kontroli pojazdów. Powyższe parametry powinien mieć możliwość sprawdzenia diagnosta w każdej SKP. Ciekawostka -> Dodatkowe informacje - Rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Załącznik I, dział I, punkt 4.1 Tu już mowy o samopoziomowaniu modułów LED nie ma (?). Kolejna ciekawa rzecz jaka tu się pojawia to kompatybilność źródła światła z obudową. Nie znalazłem ustawowej definicji kompatybilności, więc popatrzmy jak to definiuje SJP: Jeśli znajdziemy taki moduł LED, który pasuje mechanicznie do reflektora i daje właściwe parametry oświetlenia, to jest on zgodny, kompatybilny z tym reflektorem. Trzecią ciekawostką jest fakt, że ten akt prawny wprost wymaga ocechowania (oznaczenia) szyb, a reflektorów i źródeł światła już nie. Przechodząc do podsumowania i wniosków na podstawie przytoczonych aktów prawnych: 1. Niektóre części powinny mieć oznakowanie e/E lub CE, ale że nimi nie handlujemy i nie wytwarzamy nie jest to obiektem zainteresowania czy obowiązku użytkownika 2. Nie ma możliwości ponownej homologacji części która już jest w obrocie (została kiedyś pierwszy raz sprzedana). 3. Wszystkie wymagane prawem parametry diagnosta podczas badania w SKP ma obowiązek sprawdzić. 4. Jeśli nasz reflektor z nowym modułem LED spełnia opisane wymogi techniczne nie widzę przepisu który by zabraniał z takim zestawem jeździć. 5. Podstawa to znaleźć taki moduł LED, który działa dokładnie jak trzeba. To na tyle co udało mi się znaleźć. Może ktoś z Was też ma jakieś wiążące materiały, które by mogły wyjaśnić kwestie używania LEDów. Pozdrawiam!
  11. Użye były fabryczne z M3 - pasowały idealnie. Numerów musiałbym poszukać. Poszukiwany dawca to Laguna III silnik 2.0. 1.9 już miał mniejsze tarcze.
  12. Konwersja się udała, i nawet pacjent przeżył Do zmiany tarcz tylnych trzeba mieć zaciski, jarzma i czopy z Laguny III. Na przód wystarczą same zaciski i jarzma z LIII. A sam efekt zmian - hamowanie jest dużo bardziej miękkie, stopniowe, ale jak wciśniesz mocniej to staje dęba. Ponad to konstrukcja tylnych zacisków jest w/g mnie bardziej niezawodna. Stare klocki musiałem dość ostro wybijać z nich młotkiem, w tych z LIII nie widzę aż takiego zagrożenia zablokowania klocków. Koszt zacisków x4, jarzm x4 i czopów x2 wyszedł około 150zł Doszły jeszcze reperaturki, farba 2K i duuużo pracy przy czyszczeniu zacisków ze starych złogów.
  13. Dzięki za info! Tak jak patrzę, to trochę ciężko z dostępnością części do Megane IV. Puki co chyba zostanę przy komplecie tył/przód od Laguny 3 łącznie z czopem, bo to już mam na warsztacie Aktualnie czyszczę to co udało mi się dorwać. Natomiast przy czopie jest blacha od czujnika ABS. Chciałbym zdemontować ta część z czopa, żeby dokładnie wszystko wyczyścić. Czy ktoś wie jak zdjąć blachę od ABS, żeby nic nie uszkodzić?
  14. Doszedłem do podobnych wniosków. Po przeanalizowaniu zdjęć na znanym portalu akucyjnym doszedłem do: - zaciski i jażma na pewno od Laguny III - mocowanie jażma do 'piasty' z Laguny III może i ma podobny rozstaw śrub, ale jest na wiekszym promieniu, więc - 'piastę' z czopem też na pewno trzeba przełożyć - zaciski od LIII maja nieco inne podejście pod przewod hamulcowy, trzeba zastosować krótka 'przedlużkę' Za to są kolejne pytania: - czy mocowanie 'piasty' do belki będzie pasować (rozstaw śrub - w MIII jest to 60mm x 60mm, otwór 45mm) - czy śruby mocowania mają ten sam gwint - czy starczy linki hamulcowej, bo jest ona w innym miejscu - serwisówka podaje, że śruby mocowania 'piasty' do belki należy dać nowe - czy faktycznie? Dorwałem całą oś tylną od Laguny III, w tym 'piastę', jażma i zaciski - wiec niedługo będzie wiadomo więcej ----- Wczoraj dotarły elementy z Laguny III, nowe dane: - mocowanie 'piasty' do belki ma ten sam rozstaw (60x60/45) - śruby mocowania w Lagunie III to M12x1,5, nasadka TORX E14 Śruba od MIII jest na nasadkę TORX E18. Sugeruje to śrubę o większym gwincie, prawdopodobnie M14. Jeśli tak jest faktycznie to jak to rozwiązać (?) : - wstawić jak jest, śruby M12 w większy otwór w belce - rozwiercić i przegwintować piastę od LIII na większe śruby
  15. Czesc! Temat troche odgrzewany Czy ktoś próbował wstawić do Megane III tarcze i zaciski tylne od Laguny III ? Pozdrawiam!
×
×
  • Utwórz nowe...