Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl

witman

Użytkownik
  • Zawartość

    1009
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Reputacja

316 Super

10 obserwujących

Samochód

  • Auto
    Scenic III 1,4TCe MIII Coupe GTline 1.4TCe MIII Coupe GT 2.0TCe
  • Silnik
    1.4TCe162 & 1.4TCe158 & 2.0TCe228
  • Przebieg (tys.km)
    95 110 170

Ostatnio na profilu byli

2519 wyświetleń profilu
  1. Podłącz oscyloskop diagnostyczny, a w nim nałóż i porównaj wykresy z czujnika położenia wału korbowego i czujnika wałków rozrządu, na Pb synchronizacja może być jeszcze w granicach tolerancji, ale dla LPG już nie będzie, bo to jest inne paliwo, przede wszystkim LPG o wiele trudniej wzbudzić do zapłonu i trzeba większej energii i dobrej synchronizacji, dlatego doradziłam sprawdzenie wartości spalań stukowych zarejestrowanych przez sterownik na poszczególnych cylindrach.
  2. Wykręć czujnik położenia wału korbowego i wyczyść jego powierzchnię z brudu i opiłków. Odczytując parametry odczytaj jaką wartość spalań stukowych zarejestrował sterownik na poszczególnych cylindrach. Kolejnym etapem może być sprawdzenie rozrządu stanu łańcucha i jego napinacza. Uszkodzenie lub niedomaganie cewek w tym silniku jest bardzo mało prawdopodobne, wręcz niespotykane.
  3. Jak już wcześniej pisałem ten silnik z instalacją BRC.SQ32 pracuje bez najmniejszych problemów, mam takie dwa w wersji ~160KM, a w rodzinie mamy ich już chyba z 8szt. i większość ma BRC.SQ32, kilka z nich w tym moje dwa były strojone na hamowni + sonda AFR, reszta aut pod obciążeniem z AFR bez hamowni. Pierwsza rzecz do świece i filtry, a druga to strojenie najlepiej z sondą szerokopasmową AFR. Czy wypadanie zapłonu występuje również podczas dogrzanego silnika czy tylko tuż po przełączeniu się na LPG ? Spróbować zamienić wtryskiwacz LPG 4 z 1 czy się problem przeniesie na 1 cylinder i sprawdzić drożność wężyka na 4 cylindrze.
  4. Po zatrzymaniu się auta mata opadła na rozgrzany czasem do czerwoności korpus turbiny i samozapłon mamy gotowy. Poniżej fotka opadniętej maty podszybia, który leży sobie na osłonie turbiny i czeka na samozapłon ! Klient już wcześniej czuł dziwną spaleniznę z nawiewu.
  5. Podobne regulacje emisyjne dla pojazdów chcą wprowadzić w centrach dużych miast w PL ( np. Kraków i Wrocław ) to tylko kwestia czasu za nimi pójdą inne miasta. Od kiedy jeżdżę na LPG, a będzie to już ze 20lat, zawsze opowiadano i straszono, że LPG podrożeje i nie będzie się opłacać, a puki co nadal się opłaca i to jeszcze bardziej niż kiedyś przy obecnych cenach paliw i relacji cen LPG vs. Pb czy ON. Nie wiem jak u Was, ale ja obecnie tankuję LPG po 2,14zł, Pb jest po 5,23zł, więc licząc szybko, że spali mi nawet 20% więcej to LPG wychodzi to 2,56zł co daje ponad połowę taniej jak na Pb95, chodziarz powiewem porównać do Pb98/100 z racji liczby oktanowej obu paliw.
  6. Jak już o cenach paliw to niedawno wróciłem z żeglarskiego wyjazdu z Chorwacji, tam różnice LPG/Pb są jeszcze większe, LPG po 2.43zł, Pb i ON po 5.85zł na stacjach tylko z LPG nawet 2,32zł, na stacjach autostradowych LPG 2,73zł, Pb i ON 6.29zł, a na Węgrzech jeszcze drożej LPG 3,1zł, Pb i ON prawie 7zł ! Na szczęście 71 litrowy (65-67L) pozwala mi przejechać duże odległości i mogę tankować poza stacjami autostradowymi lub w państwie, gdzie są lepsze ceny (Czechy, Słowacja) Dorzucę jeszcze cytat na forum LPG : ``Odpowiednio dobrana i zamontowana instalacja gazowa zapewnia obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, a podczas spalania LPG powstaje o 20 proc. mniej związków węgla, niż w przypadku spalania benzyny. Ponadto LPG nie emituje związków siarki i ołowiu, a emisja azotu jest niższa niż w przypadku innych paliw ``
  7. Dobra instalacja i zestrojenie to pewność poprawniej pracy i przyszłej kondycji silnika, kiedyś będziesz chciał autko sprzedać, instalka po 14tys.km Ci się zwróci, ale auto przy sprzedaży auto będzie miało nadal LPG, a to niewątpliwie jest fajny dodatek i większe zainteresowanie kupujących. Mnie co chwilę ktoś pyta z rodziny, znajomych oraz z forum kiedy sprzedaje któreś ze swoich alkano-hybrydowych renówek
  8. Dokładnie tak, montujesz go w miejsce standardowego filtra FL.
  9. Oba filtry są ważne, jednak filtr fazy lotnej ma za zadanie zatrzymywać frakcje ciężkie, które zaklejają tłoczki wtrysków przez co wtryski się szybciej zużywają, a gdy są brudne niestabilnie pracują, czas ich reakcji na włączenie i wyłączenie zwiększa się powodując zwiększenie spalania i niestabilną pracę silnika. Frakcje ciężkie to taka śmierdząca maź koloru ciemno brązowego. Filtr FL powinien się znajdować się między reduktorem, a listwą wtryskową wtryskiwaczy LPG. Taki filtr FL Ultra360 możesz kupić sobie samemu i np. dostarczyć go instalatorowi przed montażem. Natomiast mały filterek fazy ciekłej LPG, wyłapuje zanieczyszczenia stałe (mechaniczne) są to głównie kawałki rdzy, opiłki metalu i grafitu pochodzące z pomp dystrybutorów, filtr jest umieszczony między zbiornikiem a reduktorem (parownikiem). W takim filterku znajduje się również mały magnesik neodymowy, który wyłapuje wszelkie ferromagnetyki - głównie opiłki grafitu i metalu, tego typu zanieczyszczeń jest ostatnim czasem coraz mniej w LPG, ja przykładowo unikam stacji LPG na których są dystrybutory starej generacji. Całkowite zapchanie się filtra FC jest obecnie praktycznie niespotykane, u mnie przy ostatniej kontroli po 20tys.km filtry FC były praktycznie czyste, a na magnesiku było wyłapanych trochę opiłków i rdzy. W instalacjach najnowszych z bezpośrednim wtryskiem ciekłego LPG przez wtryskiwacze Pb taki filtr ma duże znaczenie, dlatego zalecane są dodatkowe filtry ceramiczne zakładane lub wkręcane do złączki przy tankowaniu, można je również stosować dodatkowo przy zwykłych instalacjach.
  10. Za większy zbiornik trzeba dać nieco więcej około 100-120zł, jednak 56L (45L realnie) też wystarczy to codziennej eksploatacji, podpytaj instalatora o wyregulowaniu pływaka tak, aby wyszło z 50-52L, w naszej M3 Coupe przy 65L po bokach zbiornika jest jeszcze na tyle miejsca, że wchodzi podnośnik, lewarek i kilka innych potrzebnych akcesorów, a w Sceniku przy 71L wciskam jeszcze oprócz podnośnika i lewarka zestaw naprawczy pompka i zbiorniczek z płynem. Pogadaj z instalatorem o filtrze odstojnikowym fazy lotnej np. Utlra360, naprawdę świetnie odfiltrowuje on ciężkie frakcje znajdujące w gazie, są one bowiem odwirowane i zatrzymane na dnie przez co wtryskiwacze praktycznie się nie brudzą, a czyste wtryskiwacze to gwarancja poprawnej pracy instalacji, właściwego spalania, a przede wszystkim ich żywotności, sprawdziłem ten filtr osobiście na moich ``zapalniczkach`` jeżdżąc przez ostanie 5 lat, wtryskiwacze są czyste i pracują jakby były nowe. Filtr Ultra360 bardzo łatwo samemu wyczyścić wymieniając jego wkład, który jest bezproblemowo dostępny i tani. A tak na marginesie muszę przyznać, że w ostaniach 5~7 latach jakość LPG w PL poprawiła się diametralnie i widać to właśnie bardzo dobrze po zawartości filtra fazy lotnej.
  11. Korekty przez OBD to takie zestrojenie standardowe, strojenie z AFR + obserwacja parametrów czujników silnika oraz pracy silnika przez OBD to tak jak u człowieka badanie krwi, moczu, EKG w spoczynku i podczas wysiłku, zaletą silnika K4M 1,6 16V jest jego prosta konstrukcja i duża tolerancja na różnice w rodzaju paliwa. Dobrym przykładem możne być mój wcześniejszy ScII 2.0 16V F4R, który powinien mieć wg. danych producenta 99kW = 134,64KM w rzeczywistości miał 128KM na Pb95 i 124KM na LPG, dopiero po solidnym strojeniu z AFR + hamownia udało się magikom wykrzesać 136KM na LPG i faktycznie auto zaczęło fajnie jeździć. Pierwsze słyszę o jakimś przerabianiu wanny, w naszej M3 Coupe jest 65L i nic nie było przerabiane u kuzyna w M3 Kombi również bez przeróbek. Spalanie 10% większe to bajki, trzeba liczyć 15-20% w zależności od stylu jazdy, a przy dużych prędkościach i obrotach silnika nawet do 25% . Więc jeśli miałeś średnie spalanie na poziomie 7,4 Pb/100 to musisz się liczyć z 8,5~9 LPG/100, a 9 litrów LPG = 3,5 ON
  12. Między max. a 3/4 na bagnecie to różnica około 0,15L, więc na 1000km wychodzi jakieś 0,12L, co by dało 1,2 litra na 10tys.km, nie pamiętam w tej chwili jakie wartości zużycia oleju zakłada producent w tym silniku. Myślę, że te 0,12/1000km to nic złego, wręcz przywozicie.
  13. Kolego @pbet bardzo mądra decyzja z LPG, teraz trzeba znaleźć dobry zakład, a w nim kumatego instalatora, czytam też, że kolega @MichalVTS zdecydował się na LPG do swojego 1.4TCe, gratuluję Miałem już trochę renówek z LPG w rodzinie też ich mamy sporo, zdecydowana większość jeździ na BRC, jednak każda instalacja jest dobra, gdy się ją dobrze podłączy i solidnie zestroi. Bardzo słusznie pisze kolega @MichalVTS zakładając zbiornik o pojemności 67L, ponieważ taki rozmiar bez problemów wchodzi w miejsce koła do Meganek, w naszej Coupe 1.4TCe też jest 65L. Większy zbiornik to większy komfort w czasie długich tras, np. do Chorwacji, ja mam w ScIII 1.4TCe 71L z lekko poniesioną podłogą (5~7mm), z podgiętym pływakiem w zbiorniku wchodzi mi 64-67L co wystarcza na przejechanie 620~650km w trybie autostradowym 130-140km/h. Często ludzie pytają czy nie będzie za bardzo obciążony tył auta, otóż sam zbiornik waży ~28kg raptem 3kg więcej od 53L, do zbiornika 67L wejdzie 52-55L (jest to zależne od temp. LPG, zaworu oraz ciśnienia pompy dystrybutora) przy podgięciu pływaka można uzyskać wartości tankowania rzędu 60-64L. Reasumując waga własna zbiornika 28kg + 53L LPG (~27kg) = ~55kg (1litr LPG waży ~ 0,52kg), biorąc pod uwagę, że nie wozimy dużo paliwa w zbiorniku (ja mam zawsze około 1/5 zbiornika) wyjdzie na to, że te dodatkowe 55kg + 20kg Pb = 75kg razem będzie cięższe jedynie o 15kg od pełnego zbiornika Pb (60L) = ~60kg. Uważam, że absolutną podstawą przy zakładaniu LPG jest strojenie, przy dobrze zestrojonej instalacji najlepiej przy użyciu sondy szerokopasmowej AFR można uzyskać lepsze parametry jak na Pb95 (zwłaszcza przy silnikach z turbo), a to z racji tego, że LPG ma 102-104 oktany, większość współczesnych sterowników LPG potrafi to odpowiednio wykorzystać, do takiego zabiegu trzeba jednak sondy AFR podłączonej do końcówki rury wydechowej oraz fachowej wiedzy i doświadczenia instalatora, który będzie to stroił. Bardzo dobrą metodą jest hamownia, jednak nie każdy zakład posiada takową, wtedy mamy wykresy ile auto miało przed, a ile po na LPG. Można również podjechać po instalacji na hamownię i sprawdzić wyniki, taka usługa to koszt około ~150zł. Tak więc niezalezienie czy to silnik wolnossący 1,6 16V K4M, 1.6SCe H4M, 2.0 F4R lub M4R czy z turbo 1.2TCe, 1.4TCe czy 2.0TCe warto dopytać instalatora o strojenie AFR, a gdyby instalator twierdził, że 1.6 K4M to silnik o prostej konstrukcji i nie trzeba stroić z AFR, to znaczy, że mu się porostu nie chce lub zakład nie posiada takiego sprzętu lub nie potrafią z niego korzystać. Co do emulatora to już wybór należy do użytkownika, ja nie mam i nie miałem w żadnym aucie, przyzwyczaiłem się już do tego, że podczas jazdy na LPG wskaźnik Pb opada, a po ponownym uruchomieniu silnika pływak zbiornika Pb zaktualizuje stan Pb w zbiorniku.
  14. Przy dobrej instalacji jaką jest BRC.SQ32 i zestrojeniu z użyciem sondy szerokopasmowej AFR oraz wiedzy i doświadczeniu z zakresu takiego strojenia w silnikach doładowanych uzyskuje się lepsze parametry jak na Pb95, ponieważ paliwo LPG ma 102-104 oktany i nowej generacji instalacje LPG potrafią to w skuteczny sposób wykorzystać. Przy moich zagazowanych 1.4TCe 160KM na paliwie LPG jest o 6~8Nm więcej.
×
×
  • Utwórz nowe...