Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl


Masz ciekawy materiał wideo związany z motoryzacją?
Dodaj go do na naszej bazy - kliknij tutaj, wybierz kategorię i dodaj film

aniewa

Scenic III phI Kontrolka sygnalizująca faktyczne wypalanie DPF

Recommended Posts

Niedawno nabyłem scenika III z silnikiem 1,5 dci 110 KM z FAP. Większość mojej jazdy to miasto i dlatego postanowiłem założyć dodatkową kontrolkę sygnalizującą wypalanie filtra. Po prostu chciałbym by po rozpoczęciu wypalania nie przerywać tego procesu. Normalnie jest to dosyć trudne do zaobserwowania ale jak kontrolka zaświeci to wiemy na pewno, że ten proces zachodzi. Wprawdzie w FAP-ie z piątym wtryskiwaczem można przerywać proces wypalania ale jak będę wiedział, że do końca pozostało kilka minut to po prostu nie zgaszę silnika by doprowadzić do końca to wypalanie.

Sam montaż kontrolki jest bardzo prosty i zajmie poniżej godziny. Tymczasowo na próbę kontrolkę umieściłem przy drzwiach kierowcy jak widać to na poniższym zdjęciu.

post-4670-0-64986800-1491249401_thumb.jpg

 

Sama kontrolka to np. niebieska diodka na 12 V z rezystorem ok. 100 omów by ograniczyć jej jasność.

Podłączyłem ją do cewki elektrozaworu dostarczającego paliwo do piątego wtryskiwacza. Jest on przykręcony do bloku silnika powyżej rozrusznika.

By było łatwiej dojść to można wypiąć wtyczkę i do fioletowego przewodu podłączyłem plus diodki. Jest na nim napięcie 12 V po uruchomieniu silnika. Drugi brązowy przewód to masa sterowana sterownikiem silnika. Do tego przewodu podłączyłem minus diody. Na poniższym zdjęciu widać elektrozawór ale jeszcze bez podłączonych przewodów.

post-4670-0-85974000-1491249963_thumb.jpg

 

Dzisiaj miałem okazję zaobserwować działanie kontrolki podczas wypalania filtra. Akurat byłem w trasie a wypalanie trwało 9 minut. Kontrolka cały czas to sygnalizowała.

post-4670-0-55988100-1491250087_thumb.jpg

 

Z tego co zauważyłem to nie słychać jakiejś większej różnicy w pracy silnika jak i też nie wzrosło znacząco chwilowe spalanie ale to akurat trudno ocenić bo warunki jazdy były zmienne. U mnie wypalanie występuje średnio co 800 - 1000 km.

Jest to rozwiązanie tymczasowe bo docelowo kontrolka wyląduje w wyświetlaczu i w miejscu kontrolki FAP tylko świecić będzie na inny kolor niż czerwony. Oczywiście kontrolka fabryczna nie będzie usunięta.

  • +1 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No ciekawe rozwiązanie.

Sam jestem ciekaw co ile się u mnie wypala. Chyba skopiuję Twój pomysł.

A którędy wpuściłeś kable do wnętrza?

 

 

BTW - a co zrobiłeś z poprzednimi SC?? :mrgreen:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kable doraźnie puszczone przy lewym nadkolu i do kabiny pod uszczelką drzwi. Z zewnątrz nic nie widać jedynie po otwarciu drzwi widoczny jest krótki odcinek przewodu. Jest to rozwiązanie chwilowe dla sprawdzenia działania. Teraz obczaję którędy puścić przewody na stałe do licznika.

A poprzednim scenikiem jeździ córka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajne rozwiązanie. Dioda świeci cały czas, czy miga?

Wersja Bose?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dioda świeci światłem ciągłym. Przy uruchomianiu silnika występuje krótkie mignięcie diodki.

A wersja to chyba run-tech.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zdejmowałeś osłonę silnika? Bo rozumiem, że nie ma innego podejścia?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Osłony silnika nie trzeba zdejmować. Jeżeli chodzi o dojście do elektrozaworu to wystarczy podnieść maskę i zobaczysz elektrozawór przykręcony do bloku silnika nad rozrusznikiem. Rozrusznik w tym silniku jest z przodu. Wypinasz z zaworu wtyczkę, do przewodów z wtyczki dolutowujesz swoje dwa przewody do zasilania kontrolki. Nawet nie trzeba odłączać akumulatora. Poniżej zdjęcie komory silnika z pewnego oddalenia na którym lepiej widać umiejscowienie zaworu paliwa.

post-4670-0-97653900-1491415170_thumb.jpg

  • +1 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Super - dziękuję.

Postaram się to jak najszybciej zamontować.

Chce sprawdzić jak wypala się w FAP, mając spaliny z 2T.

 

Dodano: 12 kwi 2017 - 19:52

@aniewa

 

Poszedłem Twoim tropem i dziś też zamontowałem kontrolkę.

Z moimi kowalskimi ręcami zajęło mi to nieco więcej niż godzinę, bo dostęp lutownicą do wtyczki jest słaby.

Ale ostatecznie jest zrobione - zastosowałem rezystor 470 Ohm i też ładnie świeci.

Umieściłem kontrolkę obok gniazda zapalniczki. Kabelek niestety przez nadkole i drzwi.

Że działa to wiem, bo podczas testowania układu dioda 1x błyśnie.

Teraz patrzeć kiedy się załączy.

 

Dziękuję za pomysłowe rozwiązanie!

 

thumb_hosting_zdjec_1492022888__2017-04-12_kontrolka_wypalania_fap_dpf.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że woltomierz masz w tym samym miejscu co ja. Skąd podciągnąłeś zasilanie do niego? Ja podpiąłem się pod lampkę w schowku pasażera i po włożeniu dłoni za klamkę od razu pokazuje napięcie i nie gaśnie podczas rozruchu silnika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tymczasowo z gniazda zapalniczki, bo będę docelowo ciągnął z akumulatora.

Ale porównując z wskaźnikiem OBDII to różnicę mam na -0,1V niż pokazuje ładowanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jest to rozwiązanie tymczasowe bo docelowo kontrolka wyląduje w wyświetlaczu i w miejscu kontrolki FAP tylko świecić będzie na inny kolor niż czerwony. Oczywiście kontrolka fabryczna nie będzie usunięta.

 

Cześć, mam pytanie czy nie da się podłączyć tej diody właśnie w miejsce fabrycznej kontrolki filtra, która jest na desce rozdzielczej?

Pytam ponieważ w swojej MIII mam "w polu" prędkościomierza analogowego (wersja GT/ GTline) właśnie tę kontrolkę od filtra ale chyba fabrycznie niepodłączoną bo nigdy nie zaobserwowałem by choćby mignęła. Sam filtr wypala się bo widać to w raportach z Clip-a.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ona chyba powinna sygnalizować błąd wypalania, więc nie wiem czy warto zamieniać, bo w razie "W" nie będzie informacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja planuję dołożyć obok fabrycznej kontrolki swoją kontrolkę w innym kolorze tak by wypalanie filtra świeciło na np. na pomarańczowo lub żółto a błąd tak jak to fabryka wymyśliła czyli czerwono. Miejsca w wyświetlaczu scenica wystarczy, wcześniej któryś z userów dokładał białą kontrolkę do sygnalizacji zaświecenia świateł dziennych obok fabrycznej zielonej kontrolki pozycyjnych. W meganie pewnie też miejsce się znajdzie obok fabrycznej kontrolki FAP.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

a mi chodzi o to czy konkretnie nie da się tego podłączyć do tej fabrycznej kontrolki, która "w zegarach " jest ale nigdy nie świeci.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Krzychu można , ale należy ingerować w ścieżki w liczniku

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jest ale nigdy nie świeci.

Nie świeci gdyż penie nie miałeś awarii lub błędów działania ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To inaczej zrobić można, wypalanie niech pokazuje kontrolka od filtra na liczniku (ta niewykorzystana), a kontrolkę od awarii dorobić dodatkową. Te filtry są dość trwałe i jest szansa, że kontrolka od błędu nigdy się nie zapali.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

meganecoupe02 to jest myśl, tylko jak to fizycznie wykonać? Czyli ta kontrolka pod kontrolką "STOP" to jest na wypadek awarii filtra a nie sygnalizacja wypalenia. To całe szczęście, że przez 4 lata ani razu mi nie "mrugnęła".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Fizycznie pewnie dałoby się to wykonać ale czy to dobry pomysł by czerwona kontrolka prze 10 minut waliła po oczach? Wolałbym bardziej przyjazny kolor. Obok fabrycznej diodki wywiercić mały otwór, włożyć zieloną diodę co z czerwonym tłem ikony da żółty kolor na wyświetlaczu. Można dać rezystor około 270-330 omów by nie raziło po oczach. Co najważniejsze nie ingerujesz w elektrykę licznika.

Gdybyś koniecznie chciał wykorzystać tylko tę jedną fabryczną diodę to można dać jej drugie swoje zasilanie oddzielając napięcia za pomocą dwóch diod jednokierunkowych. Konieczne cięcie ścieżek.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kontrolka się pierwszy raz zapaliła podczas jazdy - świeciła ok. 4 minut.

Zapisałem kilometry i teraz obserwuję kiedy się następny raz pojawi na dłużej, bo czasem (rzadko) zapala się na 10-15 sekund po zgaszeniu silnika.

 

Ale dziś podczas jazdy zapaliła się na niecałą minutę, a od ostatniego wypalania minęło ok. 250 km.

aniewa miałeś tak kiedykolwiek?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobnie, po wypaleniu i przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów zapaliła się podczas jazdy na kilka sekund.

Po zgaszeniu silnika potrafi czasem zapalić się na kilka sekund ale to związane jest z tym, że na zgaszonym silniku cewka elektrozaworu połączona jest na stałe z masą poprzez sterownik silnika a nie zawsze od razu rozłączy się + po zapłonie.

Edytowano przez aniewa

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie polecam elektrycznego podłączania pod kontrolkę w liczniku. Cewka generuje przepięcia. Lepiej dołożyć niezależną diodę (smd, lub fi 3mmm) w to okienko fapa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj podłączyłem kontrolkę FAP do licznika. Czynności do wykonania:

1- wyjęcie licznika. Wychodzi podobnie jak w scenicu II tylko ciężej schodzą osłony i więcej wtyczek do odpięcia.

2- należy zdjąć czarną spodnią obudowę licznika

3- nie ma możliwości zainstalowania diody obok czerwonej fabrycznej. Wywierciłem otwór 5 mm w tulei prowadzącej światło do ikony wyświetlacza.

post-4670-0-77353000-1493654011_thumb.jpg

post-4670-0-91102000-1493653502_thumb.jpg

 

poniżejszybka wyświetlacza z ikonami

post-4670-0-72012600-1493654341_thumb.jpg

 

poniżej widok diody wewnątrz tulei doprowdzającej światło do ikony DPF. Diodka jest domalowana gdyż nie zrobiłem zdjęcia po jej umiesczeniu, ale tak to wygląda w rzeczywistości.

post-4670-0-07438200-1493653596_thumb.jpg

 

poniżej wyprowadzenie przewodów z licznika

post-4670-0-27184000-1493654064_thumb.jpg

 

A tak to wygląda w samochodzie. Po zgaszeniu silnika czasem świeci prze kilka sekund.

Awaria układu DPF to ikonogram jest podświetlony na czerwono przez fabryczną diodę natomiast wypalanie podświetlane będzie na niebiesko.

post-4670-0-05781200-1493654550_thumb.jpg

 

Pozostało mi jeszcze przeprowadzić przewód z komory silnika do kabiny bo na razie mam prowizorkę puszczoną przez nadkole i uszczelkę drzwi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Bardzo ciekawy pomysł.

 

Dodano: 02 maj 2017 - 09:12

2017-05-02

No i dziś kolejne wypalanie DPF.

Od poprzedniego przejechany dystans raptem 497 km (8 dni), trasa 50/50 (miasto/nie miasto).

Wypalanie przez ok. 6 minut.

Wypalało przez jakieś 3 minuty, zgasło na chwilę i znowu zaczęło wypalać.

Mam nadzieję, że to normalny objaw <_<

Edytowano przez mrarek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

"Nie miała baba kłopotu..." ;)

 

PS.

Mieliście rację, ostatnio zaparkowałem, a filtr jeszcze się wypalał. Poczekałem specjalnie na parkingu do końca i faktycznie silnik przy wypalaniu inaczej pracuje, czego w czasie jazdy nie słychać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chcesz dodać odpowiedź ? Zaloguj się lub zarejestruj nowe konto.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to bardzo łatwy proces!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×