Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

bob4u

Megane III phI Skrzynia CVT - wymiana oleju

Recommended Posts

Witam,

zakupiłem Megane III z skrzynia CVT i silnikiem 2.0 BZ. Przebieg samochodu to 53000 km (udokumentowany i pewny).

Jak wygląda obsługa serwisowa takiej skrzyni? Przy jakim przebiegu należy wymienić olej? Czy są jakieś inne czynności które należy wykonać / skontrolować?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Też mam ten model.  W ASO powiedzieli mi ze nie wymienia się w tych skrzyniach oleju. Nawet nie ma zawru spustowego tam. jedynie możesz dolać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 9.03.2018 o 11:37, kraverek napisał:

Nie papuguj.

To wcale nie znaczy, ze nie powinno się go wymieniać :-)

lapka2.gif

REGULAMIN

5.13    Pisząc odpowiedź kategorycznie zabrania się cytowania w całości treści postu, który widnieje na liście napisanych jako ostatni. - mireczek01

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wow, w końcu ktoś z CVT i to aż 3 osoby, będzie można się wymienić doświadczeniami ;)

Też mam ten model (dodatkowo z LPG ;) ) i też zastanawiam się nad wymianą, aczkolwiek nie wiem czy kiedykolwiek ktoś go wymieniał wcześniej, więc przy 150k może być ryzyko ;).

U mnie ASO też twierdzi, że oleju się w niej nie wymienia, mało tego - mówili, że kiedyś ktoś się uparł to wymienili i wtedy zaczęły się problemy :). Swego czasu poszperałem trochę w necie i na oficjalnej stronie producenta skrzyni (Jatco) też była informacja, że skrzynia jest bezobsługowa i nie ma konieczności okresowej wymiany oleju jeżeli skrzynia działa prawidłowo... Z kolei serwisówka zawiera rozdział poświęcony wymianie oleju w CVT (rozdział 23A-17) i wszystko wygląda na mało skomplikowaną czynność, ale interwał wymiany też nie jest podany ;). Jeżeli kogoś to interesuje, to filtr oleju do miski kosztuje jakieś 80zł + koszt oleju też do przyjęcia (Elfmatic CVT, ok 60zł za 1l, wg serwisówki do grawitacyjnej wymiany potrzeba 4-5l, dynamicznej nie opisano, ale do tego trzeba mieć specjalistyczny sprzęt, w skrzyni jest 7,6l ogólnie, więc przy tej metodzie trzeba coś koło tego + zapas).

@kraverekserwisówka podaje, że jest korek spustowy, zobacz sobie do tego rozdziału.

Jakiś czas temu znalazłem przypadkiem bagnet od skrzyni (a już myślałem, że go nie ma), poziom oleju był w normie, olej nie był brudny, nie śmierdział dziwnie, więc chyba ok :). 

BTW:

1. czy u Was też przełączenie po jeździe z "D" w pozycję "P" skutkuje często (ale nie zawsze) słyszalnym jakby metalicznym "klikiem" gdzieś pod autem? Zastanawiam się czy tak powinno być (kliknięcie to nie występuje, gdy pierw z "D" na chwilę włączę "N" i potem dopiero "P", zamiast szybko z "D" na "P") - tak się zastanawiam - może to po prostu uchodzi jakieś ciśnienie i ten odgłos to normalne zjawisko...

@kraverek - zobaczyłem później Twój temat o tym, więc już wiem, że u Ciebie też to występuje, co zrobiło mnie spokojniejszym człowiekiem ;)

2. Czy czujecie lekko po aucie gdy przełączacie dźwignię na "R" jakby auto się "napinało" do tyłu? na "N" "rozluźniało" i na "D" napinało ale lżej i przeciwnie? Nie wiem jak to wytłumaczyć ;). Zwróciłem na to uwagę, bo niedawno miałem okazję przejechać się nową Toyotą z CVT (ale chyba to była sławetna eCVT), to tam nic nie było czuć a to, że przełącza się dźwignię, było widać tylko na wyświetlaczu (ogólnie to niepotrzebnie siadłem za kółkiem tej Toyoty, bo wrażenia z jazdy były znacznie lepsze, no ale auto nowe i z 4x droższe ;) ).

3. Jak działa u was "kick down"? U mnie auto bardziej przyspiesza gdy jednak odpuszczę trochę z kick down, ale podejrzewam, że to nie wina samej CVT co jakiejś pierdoły innej.

4. Ile wam pali?

 

Pozdro.

Edytowano przez Ravvar

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Ravvar Hej, jeśli chodzi o Twoje pytanie to wziąłem meganke na S8 i troszkę po-testowałem. Jeśli chodzi o naprężenia na R i D to tak, mam odczucie jakby coś tam, ciężko chodziło. Ale z tego co mi tłuumaczyli, auto powinno zadrzeć przy zmianie biegów na samej skrzynki P,N,D,R. Mimo wszystko mnie to nie uspakaja i pewnie niebawem udam się na przegląd tej skrzni.

Jesli chodiz o kick down - w DSG wyglądało to pięknie a tutaj jest inaczej. Mianowicie jak wciszniesz mu mocno przytrzymaj go sekundę - dwie a potem odpuśc to zamiast zwiększać obroty zacznie zwiększać przekładnie na wyższym obrocie . I w efekcie będzie przyspieszenie. Na początku zawsze trzymałem opór to zwykle dochodził 5k obrotów i potem powoli zwiększał przekładnie ale to nie było to.

A jeśli chodzi o ten stukot z D na P - to tak, sprawdziłem i jak przechodzę przez N to nic nie słychać, a jak bezpośrednio z D na P - jest takie mocne walniecie (poproś kogoś aby to zrobił i stań z boku auta.) Dźwięk jest dość głośny, a w środku prawie go nie słychać przez wyciszenie. I dzieje się to na gorącym silniku, na zimnym nie słysze więc albo jakieś naprężenia przy rozgrzanym osprzecie albo ciśnienie albo Bóg wie co. Podjadę do Bosha i sprawdzę. Z tego co też wyczytałem, jak stoisz w korku nie powinno się go przerzucać co chwilę z P na D i na odwrót. Wtedy niszczą się te stożki podobno. Więc ja śmigam na hamulcu. 

x

Jeśli chodiz o spalanie to 45l gazu wyjeżdzam na 360-420km. Styl jazdy mieszany i na autostradzie poniżej 140 nie schodzę. Raz jechałem eco to 450km ogarnąłem z klimą. Natomiast jeśli chodzi beznyzne, stanowczo za dużo. 500km na pełnym baku :/

x

BTW: jak chcesz mam sporo częsci od silnika bo wymieniałem na nowy. Bo w starym się panewka zatarła. APROPO! wymieniaj olej co 12k, nie słuchaj ludzi. Te silniki są bardzo podatne na zatarcie. I używaj lubrykantuu do gazu.

x

Opisz jak u Ciebie to wygląda, możliwe ze dojdziemy co tam się dzieje. A jeśli chodzi o same CVT to bajka. Jak ktoś nie jest rajdowcem a lubi wygodę i ma żonke nie lubiącą manuala, polecam.

x

PS: Możesz mi podesłać gdzie jest ten bagnet od skrzyni ? Kurcze może za mało oleju jest. Jakieś foto, opis. Cokolwiek.

x

x

lapka2.gif

REGULAMIN

pkt. 5.9 Zabrania się nadmiernego i niepotrzebnego stosowania klawisza ENTER...-mireczek01

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Hej @kraverek

 

Na zdjęciach pokazałem gdzie jest bagnet od poziomu oleju w skrzyni. Oczywiście ma dwie skale HOT i COLD. U mnie na COLD jest ok - poziom oleju zdaje się być idealnie po środku (piszę "zdaje się", bo fatalnie - przynajmniej dla moich oczu - jest z jego odczytem na tej skali - nie jest brązowy więc nie odznacza się zbytnio na bagnecie). Przyjrzałem mu się też pod ostre słońce i zauważyłem jakby miał dwie gęstości - pośród bardziej płynnej otoczki odznaczał się ciut ciemniejszy i gęstszy środek (coś jakby rozbite żółtko pośród białka, ale nie aż tak kontrastowe ;) ). Aczkolwiek może nie ogarnąłem i to zwykłe zwidy lub refleksy od słońca, bo faktycznie musiałem się ostro przyglądać. Ewentualnie zahaczyłem bagnetem o szyjkę przy wyciąganiu i zanieczyściłem próbkę.

 

Co do czucia przełączenia PRND - też słyszałem, że powinno być coś czuć, ale nie na tyle by rozchodziło się po budzie, więc chyba ok (a to, że we wspomnianej przeze mnie Toyocie nie było nic kompletnie czuć to wynik tego, że ma eCVT - czyli m.in. nie ma standardowego wybieraka za który się ciągnie tylko niewielki elektroniczny przełącznik do zmiany PRND, więc tam pewnie gładko przełącza to jakaś elektronika..). Co do stania w korku - tak, ja też czytałem, że nie powinno się wrzucać na P, dlatego nigdy tego nie robiłem. A jeżeli przychodzi mi dłużej postać (np. przed zamkniętymi rogatkami) to zaciągam ręczny, wrzucam N i tak sobie spokojnie czekam.

 

Co do kick-down - dzięki za wytłumaczenie, ma to teraz sens. W manualu napisali tylko "Przyspieszanie i wyprzedzanie: Wcisnąć zdecydowanie pedał gazu (poza punkt oporu). Automatyczna skrzynia biegów wybierze wówczas optymalne przełożenie, uwzględniające charakterystykę silnika", więc jakby nie pełny opis, ale ok.

 

No i na koniec te stuknięcie/kliknięcie. Fakt, w środku auta nie bardzo to słychać, a jak gra radio to już w ogóle. Gdy ma się otwarte okno lub drzwi to dźwięk jest już wyraźny. Mi przypomina lekko metaliczny, jak nie zapomnę to jutro postaram się go nagrać. Tak sobie teraz myślę, że skoro (jak napisali w manualu): "Po zatrzymaniu samochodu, trzymając nogę na pedale hamulca, należy ustawić dźwignię w położeniu P: Skrzynia biegów znajduje się w położeniu neutralnym, natomiast koła napędowe są zablokowane mechanicznie.", to może dźwięk pochodzi z mechanizmu blokującego koła (cokolwiek to jest)... Ja ten dźwięk słyszę, jakby dochodził ze spodu auta. Na ten weekend lub następny postaram się temu bardziej przyjrzeć na podnośniku (szkoda tylko, że ten dźwięk nie występuje za każdym razem, a jak już wystąpi raz to o ile pamiętam nie można go powtórzyć od razu bez odbycia kolejnej jazdy... A od początku go słyszałeś? Mi ze 2 lata temu na chwilę wyświetlił się komunikat "Skontroluj automat. skrzynię biegów" - czyli to czego nigdy zobaczyć nie chciałem, zamarłem wtedy, mimo, że napis nie był czerwony i zauważyłem go w sumie przypadkiem ;). Dojechałem do sklepu, wyłączyłem silnik, włączyłem ponownie i komunikatu już nie było, nie powtórzył się też od tamtego czasu. Byłem nawet w ASO parę dni później dla pewności, ale w kompie nic nie było zapisane, jakby błąd w ogóle się nie przydarzył. Od tamtej pory właśnie bacznie zacząłem przyglądać się skrzyni i dopiero wtedy zacząłem to słyszeć. Ale bardzo prawdopodobne, że tylko dlatego iż zacząłem zwracać uwagę na działanie skrzyni.

 

A i co do spalania - ostatnio jeżdżę tylko na benzynie dla sprawdzenia no i fakt - w mieście, korkach i na odcinkach rzędu 10km z włączoną klimą spalanie oscyluje ok 12-13l, ale spod świateł zawsze pierwszy ;). Ostatnio sprawdzałem nie na kompie a metodą 'na dystrybutor', to wyszło mi, że komp zawyża o ok 1l. Poza miasto rzadko na razie wyjeżdżam, więc w trasie już nie pamiętam ile wychodzi, ale chyba coś ok 8-9l jadąc ~120-130km/h. Ze 2 razy byłem przepalić kata na autostradzie w DE, to gaz do dechy - auto idzie max 198km/h. Wtedy spalanie jest powyżej 20l, ale jedzie się całkiem przyjemnie ;).

 

Olej silnikowy wymieniam własnie co ok 10kkm, więc luzik. Lejesz ciągle 5w30 czy już gęstszy? Ja leję 5w30 ciągle, Elf, ale ponoć to jeden z najgorszych, więc następnym razem wleję jakiś lepszy a i zastanawiam się czy aby nie przejść już na gęstszy... Co do LPG: Lubryfikatora nie mam, instalacja była już założona jak odkupowałem auto, bez niego. Na necie czytałem, że to pic na wodę i dobrze zestrojona instalacja tego nie wymaga (ale czy jest dobrze zestrojona? ;) ).

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

@Ravvar

Jeśli chodzi o lubrykant, to nie jest pic na wodę. Japońskie silniki mają ten problem ze gaz lekko je wysusza i zaleca się używać lubrykantu. Instalacja to koszt 150zł, więc nie jest to majątek przy tej cenie auta, a koszty późniejszych napraw są o wiele mniejsze. Mam bardzo sprawdzonego gazownika w Dobroniu (obsługuje mi 4 auta) i nigdy żadna jego teza nawet w przypadkach beznadziejnych nie była zła. Niestety przy naszym silniku lubrykant sięgnie tylko do 3 wtrysku więc 4 i tak jest narażony. Bo to jest taka mgiełka wpuszczana do kolektora bodajże (tam gdzie są wtryski gazu). Starsze auta a szczególnie niemieckie nie potrzebują tego bajeru, ale japońskie silniku już tak. A nasze meganki mają niestety silniki od Nissana :/ (durny wariator zmiennych faz rozrządu! 1200zł oryginał - brak części zamiennych i aby go wymienić trzeba wyjąć silnik)

Jeśli chodzi o bagnet skrzyni biegów, dziękuję za zdjęcia! Dzisiaj postaram się zajrzeć tam i ocenić. Teraz z rana podjechałem do znajomego mechanika i mówił mi aby bagnet od automatów CVT zawsze sprawdzać na włączonym silniku! Bo wtedy działa pompa i ciśnienie się wyrównuje (nie rozwarstwia się olej - cokolwiek to oznacza). 

Jeśli chodzi o maks prędkość - nigdy nie przekroczyłem 170 bo raz mi się cewki uszkodziły od tego :-) I musiałem wymieniać (150 zł robocizna, 300 zł cewki) - i teraz zwyczajnie się lękam.

Jeśli chodzi o olej silnikowy - leje 5W30 (dzisiaj wymieniałem). I zawsze biorę elfa z "FE" bo te silniki wymagają tego. Jest droższy, ale póki co idealnie silnik pracuje. Dodatkowo elfa poleca sam Renault (https://autochemia.pl/product-pol-3065-Olej-silnikowy-ELF-Evolution-Full-Tech-FE-5W-30-5L-uniw.html?gclid=EAIaIQobChMI863js9Ox2gIVUIuyCh04bQJYEAQYBSABEgLRtvD_BwE)

 

Jak masz jakieś inne pytania, wal śmiało. 

 

Edytowano przez kraverek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@kraverek @bob4u

Wracając do tematu wymiany oleju - znalazłem na rosyjskim forum instrukcję krok po kroku jak wymienić olej w naszej skrzyni (Jatco JF011E) na podstawie Nissana. Jest też lista zakupów, być może do lekkiej modyfikacji. Google translator tłumacząc całą stronę radzi sobie średnio na jeża, ale idzie zrozumieć co i jak. Poradnik podzielony jest na 4 części.

CZĘŚĆ #1: https://www.drive2.ru/l/7839137/ , reszta części też tam.

(i jeszcze jakieś inne tematy: tutaj i tutaj). I co, ktoś gotowy do wymiany? ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Ravvar Wybacz ale nie mam odwagi robić tego na własną rękę. Nie wiadomo czy osoba która to wykonała (tutorial) potem nie poniosła konsekwencji swoich czynów - uszkodzona skrzynia..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@kraverek hej, jakieś nowe info u Ciebie? ;) zdecydowałeś się na wymianę oleju gdzieś?

Ja doczytałem, że dźwięk przy przejściu z D na P nie jest niczym dziwnym. Na kilku forach zagranicznych określali to jako "parking paw" tj. "łapa parkingowa". Ma to związek z blokowaniem się przekładni w pozycji P. Wyjaśnienie tutaj: LINK i dłuższe tutaj: LINK . Aha, w miarę ważną rzeczą jest - jeżeli parkujesz na wzniesieniu - pierw wrzucaj N, zaciągnij ręczny, puść pedał hamulca (tak by auto "spoczęło" na hamulcu postojowym) a dopiero na końcu wbij P. Chodzi o to, że lepiej aby auto zablokowało się i trzymało przed stoczeniem na ręcznym niż na łapie właśnie.

Edytowano przez Ravvar
  • Like 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Ravvar Hej, kompletnie zapomniałem o problemie. Urodziłą mi się córa dwa miech temu i nie mam za grosza czasu na sprawdzenie tego. Mimo wszystko umówie się w Boshu na telefonicznej aby zerkneli na to co tam stuka. Orientujesz się co ta łapa blokuje? KMoło czy stożki w CVT ? w sesnie czy jest ona widoczna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ja też cvt co prawda w napompowanym bracie ( grand scenic III)

przebieg ponad 200 i nic sie nie dzieje złego ze skrzynią

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czy jadac na tempomacie i naciskajac "+" tylko 1 raz  ( czyli plus 2 kmh) obserwujecie lekki wzrost obrotow silnika (jakby troche przesadny) i potem spadek?

Na pedale nie ma takiego podbicia obrotow.

jestem nowym posiadaczem i zastanawiam sie czy to jest NORMALNE ... 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać odpowiedź i zarejestrować się później. Jeżeli posiadasz już konto, zaloguj się teraz, aby powiązać odpowiedź ze swoim kontem.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wklejać zdjęć bezpośrednio do edytora. Wgraj lub dodaj zdjęcie z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...