Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl

Recommended Posts

38 minut temu, mrarek napisał:

Wszystkie podzespoły mające wpływ na bezpieczeństwo, jak i cały pojazd posiadają homologację.

Cały pojazd otrzymał homologację (zapewne z różnymi wariantami) w momencie wyprodukowania go i przejścia badań (pierwszy pojazd - wprowadzenie do obrotu).

Kolejne są kopią pierwszego, zatem NIC nie wolno zmieniać producentowi podczas produkcji, bo w przeciwnym razie produkuje niezgodnie z homologacją.

Tu się zgadzam w 100% i ma to poparcie w przepisach

39 minut temu, mrarek napisał:

Podobnie jest z użytkownikiem - nie można oficjalnie zmieniać rozmiaru kół, szyb, czy elementów nadwozia innych niż dopuścił producent.

Na to poparcia w przepisach już nie znajduje.

Natomiast prawda - w zasadzie jakakolwiek zmiana w samochodzie (np. wspomniane radio) powoduję, że homologacja traci rację bytu.

 

Popatrzmy jeszcze jaki pojazd dopuszczony jest do ruchu:

Prawo o ruchu drogowym

Cytat

Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu

Art. 71.

1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.

2. Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.

Art. 66 już cytowałem, warunki techniczne, które są przepisem szczegółowym też.

Nie mówią one że części muszą mieć (spełnioną) homologację, lecz muszą odpowiadać warunkom technicznym.

 

Pozdrawiam!

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tu nie chodzi o reflektor tylko o sam LED. Jeśli ktoś by stworzył retrofit spełniający wymogi żarówki to by dostał homologację. Ale jeśli się zagłębić w homologacje żarówki dla przykładu h7 to nie ma możliwości zrobienia takiego LED, który by spełniał jej wymagania co do wielkości punktu świetlnego oraz tego, że  w standardowej żarówce jest żarnik świecący pod każdym kątem. A homologacji nikt nie zmieni.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Super idealnie faktycznie nie da się odwzorować żarówki H7, choć

przy zastosowaniu montażu diod po dwóch stronach laminatu, a samym

laminacie cienkim (~1mm) bardzo się zbliżamy do żarówki. Jednak im

cieńszy laminat (MCPCB) tym gorzej z odprowadzaniem światła.

 

Punktowość źródła ma na pewno duże znaczenie w odbłyśnikowych

reflektorach. Jednak w reflektorach soczewkowych, jak pokazują zdjęcia na

forum, mniej punktowe źródła światła, jakimi są moduły LED dobrze sobie dają

rade.

 

Temat homologacji raczej można sobie odpuścić - homologacja potrzebna

jest tylko do pierwszej sprzedaży (wprowadzenia do obrotu) i puki co nie

wskazał nikt przepisu który mówi, że jest inaczej. Ważne żeby źródło światła +

reflektor dawały takie oświetlenie jak jest opisane w warunkach technicznych -

wspomniane wcześniej rozporządzenie.

Pozdrawiam,

Karol

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Miałem w soczewkach h7 zarówno hid jak i led. Idealna linia odcięcia , sprawdzane na stacji diagnostycznej 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A czy zmierzył Ci też światłość/strumień świetlny (ile kandeli/lumenów)?

 

Pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie. Piszę o linii odcięcia i skupieniu nie o mocy. Wiem że powyżej 2000lm wymagane jest samopoziomowanie i system oczyszczania 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok, byłem ciekaw czy coś w tym stylu było mierzone, bo w teorii SKP powinno mieć sprzęt do pomiaru światłości świateł pojazdu .

Granica 2000lm zgadza się, jest ona zawarta w Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 

Przeanalizujmy jeszcze LEDowe źródło światła :)

Weźmy pierwsze lepsze ze znanego serwisu aukcyjnego, oto parametry podane przez sprzedającego:

Cytat

Temperatura barwy światła 6500K

Model All-in-One (układ LED, przetwornica, system chłodzenia)

Moc: 2x 25W

Zastosowane diody LED: PHILIPS Luxeon ZES

Ilość diod na żarówkę: 6 szt.

Dopuszczalny zakres napięcia: 12V - 24V

Zakładając, że sprzedający pisze prawdę, to dla barwy 6500K wykorzystane diody to LUXEON Z ES LXZ2-6570.

Dla typowego prądu 700mA dioda ta przy temperaturze struktury 85*C daje 270lm, napięcie przewodzenia 2,8V.

Czyli z mocy doprowadzonej 1,96W mamy 270lm.

Absolutne maximum dla tej diody to prąd 1,2A, daje wtedy 410lm, napięcie przewodzenia 2,9V.

Czyli z mocy doprowadzonej 3,48W mamy 410lm.

 

Przyjmijmy, że podany pobór mocy jest prawdziwy, czyli 25W. Sprawność przetwornicy step-down przyjmijmy na 85%.

Dla diod zostaje 21.2W, czyli na jedną diodę 3.5W - hmmm, przypadek graniczny ;)

Łącznie mamy z diod 6 x 410lm = 2460lm.

Do strat trzeba doliczyć jeszcze na pewno wyższą niż 85*C temperaturę struktury, dla 120*C jest to spadek strumienia

świetlnego prawie 10%. Strumień ten jeszcze pewnie jest gdzieś przesłonięty, kolejne 10% strat.

Wynikowy strumień świetlny to 2460lm x 90% x 90% = 1993lm. Czyli mieścimy się w granicy.

 

Moc strat (w ciepło) około = 15% x 25W + 6 x 66% x 3,5W = 17,6W

Czyli w ciepło idzie około 70% pobieranej mocy (te obliczenia mocno przybliżone).

 

Wnioski:

- Moduły LEDowy 2x25W prawdopodobnie będą mieścić się w granicy 2000lm

- Wydajność modułów LEDowych można przyjąć na poziomie 80lm/W mocy pobieranej, +/- 20%

Pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się, po kiego grzyba się tym doktoryzujesz tutaj?

1) Homologacja na reflektor jest jasna i nie podlega dyskusji.

2) Co najwyżej można w sądzie tą matematykę przedstawiać, ale sąd i tak potwierdzi pkt 1)

  • Zwycięzca 1
  • +1 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, mrarek napisał:

Zastanawiam się, po kiego grzyba się tym doktoryzujesz tutaj?

Temat podmiany źródeł światła w reflektorach obrósł w mity i miejskie legendy.

Wiele jest na ten temat różnych artykułów i postów, ale nigdzie nie znajdziesz konkretnych

informacji, a już na pewno nigdzie nie ma podstawy prawnej, a to w końcu przepisy

regulują co możesz, albo czego nie możesz.

Próbuje zebrać informację i podstawy prawne żeby skończyć z tym ciemnogrodem.

58 minut temu, mrarek napisał:

1) Homologacja na reflektor jest jasna i nie podlega dyskusji.

Oczywiście, że jest jasna - chcesz sprzedawać i montować w nowych samochodach, to musisz mieć.

59 minut temu, mrarek napisał:

2) Co najwyżej można w sądzie tą matematykę przedstawiać, ale sąd i tak potwierdzi pkt 1)

Matematyka to matematyka, chociaż to jest jednoznaczne ;)

Czy masz na myśli, że sąd potwierdzi że jak samochód wyjechał sprzedany z salonu z homologacją

na cały samochód, to do zezłomowania musi jeździć z reflektorem z jakim była robiona homologacja,

w tym też żarówka  z którą samochód był homologowany?

Widziałeś gdzieś taki wyrok, najlepiej z uzasadnieniem? To byłby wkład merytoryczny w tą dyskusję.

 

Pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

@bizongod straszny bełkot bije z Twoich postów. Homologacja to jest coś co musi mieć auto żeby zostało dopuszczone do jazdy po drogach publicznych. Wszystkie elementy, nawet te które możesz wymienić w czasie eksploatacji samochodu muszą posiadać homologację. Żarówki także. Nie masz homologacji, nie możesz używać na drogach publicznych. Koniec i . Jak chcesz sobie włożyć LEDy to sobie wkładaj tylko nie szukaj usprawiedliwienia żeby poczuć się z tym lepiej, bo nie znajdziesz.

To jest tak trochę jak z kamizelkami odblaskowymi. Możesz kupić taką, która spełnia normy dla odzieży o podwyższonej widoczności EN ISO 20471, a możesz kupić taką która jej nie spełnia (lub nie została przebadana). Niby obie mają rażący kolor i odblaski ale... nikt nie zbadał jak będziesz widoczny na drodze w ciemności, a to wpłynie na Twoje i innych bezpieczeństwo.

Edytowano przez pbet

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, pbet napisał:

 Nie masz homologacji, nie możesz używać na drogach publicznych. Koniec i .

Masz jakieś poparcie na to? Czy to tylko Twoje widzi mi się?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Bizongod, zapraszam na forum prawne, tam wszystkiego się dowiesz, bo na razie Ty tworzysz mity i legendy miejskie, pogłębiasz ciemnogród.

Ale mam do ciebie pytanie. Kto po zastosowaniu retrofita led w reflektorze homologowanym dla żarnikowego h7 może potwierdzić, że całość spełnia założone warunki techniczne homologacji?  Możesz poprzeć stosownym paragrafem?  Bo Twoja analiza leda z allegro na zasadzie: zakładając, przyjmijmy, hmmm, to jest, zresztą sam wiesz do czego. 

Tutaj warto poczytać:

http://www.infor.pl/download/site/pl/oj/2010/l_297/l_29720101113pl00010182.pdf

Co do Twojego pytania o reflektor. Tak każdy następny reflektor montowany w aucie, może być dowolnego producenta, ale musi posiadać homologacje i stosowne oznaczenia.

Czy ja mam déjà vu  czy widziałem już gdzieś Toje wpisy na ten temat?

Edytowano przez Lelupi

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Teraz widzę, że złe forum wybrałem - pisząc tu równie dobrze mogłem iść na kółko różańcowe i o ewolucji rozmawiać ;)

Nie znalazłem przepisu który mówi, że po retroficie musi spełniać warunki homologacji, natomiast znalazłem przepis, który

mówi że musi spełniać warunki techniczne, na które jest rozporządzenie (podane wcześniej). Zgodność z tym rozporządzeniem

sprawdza diagnosta w SKP, o czym też wcześniej pisałem.

Jakbyś przeczytał dokładnie czego dotyczą moje założenia, to głownie dotyczą one zapewnień sprzedawcy. Pozostałe to

wieloletnie doświadczenie inżynierskie. Nie wiem czy je rozumiesz, czy nie, ale jeśli nie to Twój komentarz na prawdę jest

też wiesz do czego ;)

Treść regulaminów ECE znam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wklejać zdjęć bezpośrednio do edytora. Wgraj lub dodaj zdjęcie z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...