Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

K4M Skrzynia biegów - modyfikacja 5 go biegu


rsxx

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

 

Po 3 długich trasach samochodem do Włoch postanowiłem podjąć się modyfikacji 5 go biegu. Chodzi o wydłużenie przełożenia w rozsądnych granicach.

Po każdej trasie zwiększałem zakres wygłuszenia kabiny, oczywiście apetyt rośnie w miarę jedzenia. 

 

W tej chwili jest wygłuszona maska, ściana grodziowa za oryginalnym wygłuszeniem aż do uszczelki maski wraz z zewnętrznymi elementami kanałów wentylacji. Podstawy słupków A (okolice zawiasów maski) - zaizolowanie tych rejonów przynosi znaczącą poprawę. Miejsce w którym ściana grodziowa przechodzi w nadkola, nadkola z zewnątrz i od strony kabiny, podłoga do foteli przednich, pod kanapą tylną, bagażnik, z podwójną warstwą przy tłumiku, trochę grodzi od środka, puste przestrzenie deski wypchane woreczkami z wełną mineralną (brzmi Januszowo ale efekt jest).  Poprawa jest kolosalna. Dlatego z dachem i z drzwiami się wstrzymuję. Bardzo dużo wnosi wygłuszenie nadkoli dwustronne. Wiadomo, że wycisza dźwięki toczenia opon, ponad to jest wrażenie jakby zawieszenie ciszej pracowało na bruku i innych nierównościach. Dla mnie było zaskoczeniem ile dźwięków wydają opony uderzając o nierówności. Nie słychać też szumu wody. 

 

Wstęp wyszedł przydługi, więc do brzegu.

 

Cel modyfikacji: Obniżenie obrotów przy prędkościach przelotowych, celem zwiększenia komfortu, zmniejszenia zużycia jednostki napędowej oraz spalania. Przy jednoczesnej akceptacji obniżenia dynamiki. 

 

Zakres prac: Wymiana dwóch kół zębatych 5 biegu bez zrzucania skrzyni - koła są dostępne pod deklem na końcu skrzyni. Przy okazji wymiana oleju w skrzyni. 

 

 

Skrzynia 5 biegowa montowana do Fluence, Megane, i innych modeli z koncernu przeważnie ma symbol: JR5-342.

 

Ze źródeł do których dotarłem wynika, że w obrębie modelu skrzyń JR5 wymiana kół zębatych powinna być P&P ze względu na te same średnice wałków.

 

Tutaj jest tabela z wszystkimi przełożeniami:

http://www.daciaklub.pl/user/dacia-specyfikacje_skrzyn.htm

 

Obecne tryby to 32/39 - przełożenie 0,82. Co przy prędkości 120 km/h daje 3600rpm

Wymieniam na 45/31 - przełożenie 0,688. Co przy prędkości 120 km/h daje 3000rpm

 

Z obliczeń wynika, że minimalne prędkości dla 5 biegu z 55km/h zmieni się na 70km/h. 

Natomiast 4 bieg przy 70km/h ma 2700rpm. Przy zmianie na 5 trzeba będzie dokręcić do tych obrotów

 

W mieście jest ograniczenie 50 lub 70 na przelotówkach. Powinno być ok.

 

 

Koła zębate w ASO kosztuję około 490zł brutto / sztuka.

Natomiast używane skrzynie 250zł :)

 

Skrzynia dziś / jutro dojdzie do warsztatu, w następnym tygodniu oddaję samochód na wymianę.

Podzielę się kosztami i doświadczeniami PO

 

Czy ktoś z forumowiczów ma z tym doświadczenia?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez rsxx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa modyfikacja, ale równie ciekawe jest jak zareaguje tempomat jak nie będzie mu się zgadzała prędkość obrotowa silnika z prędkością z jaka jedziesz. Z tego co mi wiadomo, to w przypadku zmiany skrzyni 6 z przed liftu na polift tempomat przestaje działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet jak by był to mała strata.Swego czasu takie mody robili ludzie w vw t4, po wymianie padnitego td na tdi skrzynia robiła się za krótka i to latało ,ale ciężko mi uwierzyć że zmienisz tryby przez dekielek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie :)

 

Samochód odebrany. Pierwsze co przychodzi na myśl, to że to powinni robić w fabryce :)
Do ekspresówki mam za daleko, żeby bez celu pojechać, jednak sprawdzałem na kawałku oddanej obwodnicy z ograniczeniem do 70.

Przy 55 można wrzucić 5 bieg i jechać z tą prędkością bez efektu duszenia. Ekonomizer nie podpowiada o zmianie biegu na niższy.

Przy 80 jest 1950 obrotów. U szwagra w najnowszej Micrze 1.0T 100KM jest przy tej prędkości 1800

Na 5 biegu przestał działać tempomat. 

Tak to mniej więcej wygląda: Żałuje, że się nie odezwałem podczas nagrania, pokazało by to stopień wygłuszenia.

https://youtu.be/GSLBpeLoSVA


 
 

IMG_20200729_130912.jpg

IMG_20200729_131003.jpg

Edytowane przez rsxx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 9 miesięcy temu...
W dniu 5.08.2020 o 13:53, Sarna1 napisał:

:lapka:

REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.13 :!: - aniewa

Byłem po przekładce 5 begu w trasie Szczecin - Karpacz. Oraz ok 130 km po lokalnych drogach. I jest lepiej niż się spodziewałem. Spalanie z całej trasy w obie strony 6,8l. Jazda z dozwoloną prędkością + 10%. 3 osoby oraz pełny bagażnik. Żadnego problemu z utrzymaniem prędkości na trasie. Różnica w głośności jest znaczna, wyraźna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
W dniu 15.07.2020 o 10:33, rsxx napisał:

Skrzynia dziś / jutro dojdzie do warsztatu, w następnym tygodniu oddaję samochód na wymianę.

Podzielę się kosztami i doświadczeniami PO

Z ciekawości, pamiętasz, ile wtedy wyniosła cię robocizna?

Edytowane przez parabellum
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!