Skocz do zawartości

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Megane IV phI Napięcie akumulatora po zaparkowaniu


Recommended Posts

Witam,

 

w związku z pracą zdalną i małą liczbą przejazdów, w mojej Megane IV 1.2 TCe (2016), padł akumulator.

Objawy były takie, że S&S nie był proponowany i auto potrafiło zgasnąć na biegu wstecznym, lub przy wolnej jeździe (niedługo po wyruszeniu, ale już przy zagrzanym silniku, np. gdy samochód wcześniej jeździł i był na jakiś krótki czas zgaszony) z komunikatem "Skontroluj system Start & Stop", "Skontroluj system wtrysku paliwa".

Prawdopodobnie słaby akumulator nie był w stanie zasilić komputera sterującego instalacją LPG Prins, bo po wymianie aku problem ustał.

 

Oryginalny Exide EFB 64Ah został wymieniony z podtrzymaniem napięcia na Yuasę EFB 72Ah, w związku z czym samochód nie "pytał" czy został zainstalowany nowy akumulator. Przed wymianą system Start-Stop praktycznie się nie uruchamiał, po wymianie działa bez zarzutu (chociaż go wyłączam). Kontrolka ładowania się nie zapala.

 

Gdy samochód stoi w swoim (ciepłym) garażu, podłączam go pod Lidlową ładowarkę w celu utrzymania odpowiedniego napięcia (Instalacja LPG zdaje się pobierać ok. 30mA na postoju - pomiar z miernika cęgowego na przewodzie z bieguna (+) do instalacji LPG).

 

Moje obawy wzbudza jednak fakt, że po wyjeździe z pełnym akumulatorem, ok. 30 jazdy minut w miasteczku (brak korków) bez gaszenia i przyjeździe, wypakowaniu się i zamknięciu pojazdu, napięcie na akumulatorze wynosi ok. 12.4V - 12.3V. Podłączona ładowarka pokazuje, że ładuje akumulator "od jednej (z czterech) kreski" (niedoładowany) i rzeczywiście naładowanie małym prądem (na początku 4A, później 0.8A) trwa ok. 2-3h.

 

Co o tym sądzicie? Czy ten typ tak ma?

Można coś podiagnozować pomiarem napięcia, więdząc, że ładowanie w tym modelu jest bardzo zmienne?

Czy jest sens np. odłączyć klemę, żeby samochód zauważył, że ma nowy akumulator?

 

W mojej Megane III (bez S&S) napięcie po przyjeździe to ok. 12.5V, ale ładowarka zaczyna ładowanie "od 3 (z 4) kresek" (napięcie momentalnie osiąga właściwą wartość).

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, macks napisał:

Oryginalny Exide EFB 64Ah został wymieniony z podtrzymaniem napięcia na Yuasę EFB 72Ah,

w związku z czym samochód nie "pytał" czy został zainstalowany nowy akumulator.

Po wymianie baterii na nową;

   -   zapisać  ten fakt  w  sterowniku, aby ten realizował program przewidziany dla nowej baterii.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W MIV, wg. mnie nie ma nastawy z typem akumulatora. Mam IV i oryginalny akumulator to 70Ah typu EFB.

Lidlowa ładowarka nawet nie dociagnie z naładowaniem do 80% że względu na napięcie końca ładowania chyba po przekroczeniu 15V. Aby doładować odpowiednio trzeba przekroczyć 16. To potrafią dobre ładowarki lub prostowniki. Ja ładuje Agro 30/12. Ona podnosi napięcie do 16,2V. Akumulator musi być odpięty od auta.

Zachowanie auta z tymi napięciami jest ok. Mam tak samo. [email protected] nie włącza się z wielu powodów i nie koniecznie z powodu akumulatora: temperatura we wnętrzu pojazdu itp... po zamknięciu pojazdu z pomiarem wstrzymaj się że 20 min. bo komputery jeszcze nie śpią - zmierz cęgowym prąd na przewodzie masowym to zobaczysz kiedy uśnie.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Andrzej-2010 napisał:

Po wymianie baterii na nową;

   -   zapisać  ten fakt  w  sterowniku, aby ten realizował program przewidziany dla nowej baterii.

Czy w Megane IV można ten fakt zaznaczyć poprzez odłączenie klemy akumulatora na jakąś chwilę (i później odpowiedź na zadane pytanie), czy też trzeba np. CLIP-a?

8 godzin temu, szwagier24a napisał:

Lidlowa ładowarka nawet nie dociagnie z naładowaniem do 80% że względu na napięcie końca ładowania chyba po przekroczeniu 15V. Aby doładować odpowiednio trzeba przekroczyć 16. To potrafią dobre ładowarki lub prostowniki. Ja ładuje Agro 30/12. Ona podnosi napięcie do 16,2V.

Co do pełnego ładowania do gęstości elektrolitu 1.28g/cm3 - zgadza się, nie jest to robione automatycznie ani przez auto (wtedy byłoby częste gazowanie i odparowywanie elektrolitu), ani przez bezpieczną ładowarkę. Pewnie warto z 2 razy do roku w ten sposób doładować poza pojazdem.

 

U mnie nawet po naładowaniu ładowarką Lidlową w bezpiecznym trybie standardowym (końcowe napięcie ładowania max. 14.4V), po jej wyłączeniu, napięcie akumulatora przez kilka dni utrzymuje się na poziomie 12.9V-12.8V. Po przyjeździe mam 12.3V-12.4V. Jeśli odczekam 0,5h, bywa 12.5V. Ta różnica trochę mnie zastanawia (ze względu na zasiarczanie niedoładowanego akumulatora podczas postoju), aczkolwiek może sterownik ładowania zostawia sobe jakiś bufor np. na odzysk podczas hamowania.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, macks napisał:

Czy w Megane IV można ten fakt zaznaczyć poprzez odłączenie klemy akumulatora na jakąś chwilę

 (i później odpowiedź na zadane pytanie), czy też trzeba np. CLIP-a?

1/ Nie zaszkodzi odłączenie klemy akumulatora na jakąś chwilę;

      - szereg błędów istniejących w sterowniku ulegnie kasowaniu,

      - po ponownym podłączeniu klemy ;

            -  nic nie trzeba przyuczać,  

23 minuty temu, macks napisał:

Pewnie warto z 2 razy do roku w ten sposób doładować poza pojazdem.

2/ Pewnie , że warto,

3/ Nic nie napisałeś jakie wartości napięcia masz w czasie jazdy ;

     - poczytaj temat ; Padł akumulator

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Auto celowo tak robi aby nie doładować akumulatora. Z tym napięciem wg. mnie wszystko ok. I tak się lepiej zachowuje to auto niż MIII bo tam przestaje w ogóle ładować podczas jazdy (napięcie 12V) a w MIV schodzi tylko do 12,8V. Oczywiście wszystko w określonych warunkach. Mając 70Ah pod maską jestem spokojny o codzienny rozruch. Jak chcesz zbadać Aku to zbadaj: spadek napięcia pod obciążeniem (voltomierz z opornicą) oraz rezystancję wewnętrzną - powinna być poniżej 4mOhm.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj po południu mieliśmy krótką przejażdżkę, więc mogłem pomierzyć napięcia (na razie multimetrem, jak odzyskam ELM, to może uda mi się uzyskać ciągły wykres napięcia podczas jazdy).

 

Akumulator naładowany "do pełna" (napięcie końcowe 14.4V) kilka dni temu, przed otwarciem drzwi trzymał ok. 12.8V, po otwarciu (obciążenie oświetleniem i systemami) 12.5V.

Przed wyjazdem zmierzyłem napięcia na akumulatorze i w gnieździe zapalniczki na biegu jałowym - oba 14.55V

Późniejsze pomiary wykonywałem już tylko multimetrem w gnieździe zapalniczki.

 

Pogoda słoneczna, temperatura ok. 10°C.

 

Starałem się mierzyć napięcia podczas jazdy i w momentach zatrzymania:

  • Jazda 5km, droga wojewódzka, miasto bez korków: 14.55V
  • Postój ok. 30 min.
  • Jazda 1km, miasto bez korków: 11.99V <-- tutaj chyba decyzja o braku doładowywania, ale dziwne, że sam akumulator nie miał wyższego napięcia
  • Postój ok. 10 min.
  • Jazda 6km, miasto bez korków, droga wojewódzka: 12.5V-12.65V (początek - koniec trasy)

Teraz auto stoi sobie w garażu i akumulator trzyma 12.6V.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czyli wszystko ok<piwko>

Z tym naładowaniem do pełna to bym nie przesadzał. Napięcie końcowe 16,2 V można byłoby uznać za naładowanie akumulatora.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

A po kiego grzyba ładować akumulator do 16V żeby go zagotować? Wyznawcy wytwarzania "gęstości" masakrują wszelkie "markietowe" ładowarki tylko nie zwracają uwagi że to nie ma żadnego sensu bo przyrost ładunku od 15 V do 16 jest żaden. Trzeba też pamiętać że przy wyższym napięciu akumulator gazuje co przy bezobsługowych powoduje wzrost ciśnienia w puszce. Testerzy otwierają nierzadko do testów nawet Aku bezobsługowe żeby mierzyć boską gęstość więc warunki ich eksperymentu są inne niż przy Waszej próbie ładowania do 16.  Kolejny bzdet w tych testach to założenie że ładowarka ma naładować akumulator w 12h czy jeszcze szybciej. Ciekawe po co? Jeżeli mam codziennie ładować akumulator i "nie zdanżać" w 12h to nie ładowarka jest winna tylko regulator w alternatorze albo śmieć zamiast akumulatora.

Ja zetknąłem na swój wskaźnik: na biegu jałowym mam ok 13,6 czyli jest to takie napięcie podtrzymania, po wyłączeniu zapłonu mam ok 12,5 więc wszystko ok. Akumulator działa bez zarzutu, auto odpala bez zarzutu nawet na mrozie. 

Edytowano przez Pitrek
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 2 weeks later...

Dziękuję za odpowiedzi w wątku - wygląda na to, że wszystko jest ok. System dostosowuje się z rosnącą liczbą przejechanych km.

Teraz po przyjeździe mam zazwyczaj wyższe napięcie (12.8-12.9), chyba, że Start-Stop zadziała podczas czekania na otwarcie bramy garażowej 😉.

Dołączam jeszcze wykresy Car Scanner  z jazdy na krótkiej trasie w dwie strony:

  1.  wyjazd po kilkudniowym postoju w ogrzewanym garażu (nie doładowywałem akumulatora ładowarką) - skoki napięcia w górę głównie przy hamowaniu silnikiem i ładowanie po zadziałaniu Start-Stop (piki w dół), na koniec rozładowanie podczas wypakowywania z samochodu przy zgaszonym silniku;
  2. powrót po 30-minutowym postoju - potrzeba doładowania.

Screenshot_2021-02-28-17-36-06-493_com.ovz.carscanner.png  Screenshot_2021-02-28-17-34-51-185_com.ovz.carscanner.png

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać odpowiedź i zarejestrować się później. Jeżeli posiadasz już konto, zaloguj się teraz, aby powiązać odpowiedź ze swoim kontem.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wklejać zdjęć bezpośrednio do edytora. Wgraj lub dodaj zdjęcie z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!