Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl

DrNO

[TUTORIAL] Jak zrobić wyjście RCA z radia fabrycznego.

Recommended Posts

Witam!

 

W tymże temacie, poniżej, zamieszczony jest poradnik jak przerobić radio fabryczne, tak, żeby miało wyjście RCA "low-input" na niefabryczny wzmacniacz.

Ja oryginalnie przeprowadzam operację na radio fabrycznym z MeganeII phI tuż przed liftem, radio z serii "UpdateList" bez MP3 (czyli jedno z najnowszych). Według Renault ma ono wyjście 4x15W. Tymczasem producent użytego scalaka, chwali się wynikiem "quadric amplifier 4channels x 30Watt" :) no bywa... Ale to już i tak nieważne bo i tak będzie inny "napęd".

 

Przeróbki dokonuję samodzielnie ponieważ, w Krakowie minimalnie cenę usłyszałem 100zł, a po jednym dniu szperania i telefonie do znajomego elektronika, okazało się, że robota jest na godzinkę z wyjęciem i wsadzeniem radio do auta, gdzie 95% czasu to zabawa ze srubkami :P Łącznie wydam jakieś 10-20zł :P Jest różnica :P

 

No to do roboty majsterkowicze!!!:

 

1. Trzeba wyjąć radio z konsoli w aucie. W tym celu znajdź coś długiego na 5cm, sztuk 4, takiego co się zmieści w otworach po bokach radia i nie wygnie, musi być dość twarde! bo sprężyny trzymające zatrzaski są dość sztywne. Można sobie sprawę trochę ułatwić wyciągając półeczkę spod radio.

 

2. Teraz jak już masz radio w domu na biurku, należy je rozebrać... :P Najpierw trzeba odkręcić srubki. Torx T8. Najpierw 4szt. na górze radio

 

radio_001_s.jpg

 

... ściągnij metalową plytkę i wyjmij napęd, nie jest już trzymany żadną srubką, tylko taśmą (zielona strzałka), łatwo się odpina.

 

radio_003_s.jpg

 

Potem obrócić radio i odkręcić dwie dłuższe śrubki pod spodem.

 

radio_002_s.jpg

 

Zdejmij metalowy panel. Ten schodzi trochę gorzej. Nie szarp na siłę, możesz uszkodzić plytkę drukowaną. Weź nieduży srubokręt i lekko podważ zatrzaski, są na prawdę małe, więc łatwo idzie.

 

Na poniższym zdjęciu, zaznaczenia:

-zielone - miejsce podpięcia taśmy napędu CD

-czerwone - układ scalony wzmacniacza

-żółte - możliwe miejsca wyprowadzenia kabli

 

radio_004_s.jpg

 

3. Teraz możesz sprawdzić model scalaka wzmacniacza. Obróć radio do góry nogami. W wycięciu płytki drukowanej, przy radiatorze widać układ scalony. Na nim jest numer. W moim przypadku TDA7385 (litera na końcu jest nieistotna)

 

radio_006_s.jpg

 

Odczytany numer trzeba zapuścić do wyszukiwarki schematów. Musisz wejść na stronę :P AllDataSheet. Na tej stronie, na górze (szare pole), jest napis "Part Name", następnie rozwijana lista [match] i kolejne to pole, w które musisz wpisać nazwę modelu scalaka. W moim przypadku wpisałem TDA7385 i kliknąłem [search].

 

Jeśli wyszukiwarka znajdzie schemat to pojawi się tabelka. W kolumnie "View" kliknij ikonkę dokumentu PDF. Na nowo otwartej stronie kliknij obrazek z dużym, czerwonym napisem "alldatasheet.com". Powinien się otworzyć lub ściągnąć (w zależności od ustawień w Twojej przeglądarce) dokument PDF. Warto go zapisać na dysk.

 

Teraz w tym dokumencie musisz znaleźć rozpiskę pinów. Szukaj pinów oznaczonych "IN" lub "INPUT" z numerkami (oznaczają kolejne kanały). te piny będziesz musiał odnaleźć w swoim radio. W moim przypadku są to piny 11, 12, 14, 15. Po zlokalizowaniu pinów w radio trzeba prześledzić ścieżki i znaleźć pointy, do których można podlutować kabelki. U mnie to wygląda tak:

 

radio_005_s.jpg

 

Na schemacie (u mnie na pierwszej stronie PDF'a) trzeba jeszcze znaleźć czy przed wejściem kanałów nie ma jakichś kondensatorów. W moim przypadku na każdym kanale jest 100nF. Takie kondensatorki będzie trzeba wszczepić w kable wychodzące z powyżej zaznaczonych piontów na płytce drukowanej.

 

4. Następny krok to czysta kabelkomania, freestyle :)

Trzeba zrobić otwory wyjściowe dla kabli z obudowy (ja proponuję dwa miejsca, zaznaczone na zdjęciach na żółto). Uwzględnij, że ma się tam jeszcze zmieścić cały napęd CD!!! :P Kable trzeba polutować, na każdy "dostawić" zadany kondensator, wlutować w płytkę. Do pointów NIE powinno się lutować z użyciem lutownicy transformatorowej, istnieje możliwość odklejenia ścieżek... czego nikomu nie życzę.

Do płytki trzeba przylutować tylko 4 kable, 4 sygnały. Masę wystarczy zrobić jedną na wszystkie chinch'e. Ja zrobiłem oczko (widoczne na zdjęciu poniżej) i założyłem je między napęd CD a obudowę na jednej z górnych śrub (na ostatnim foto, niebieskie kółko).

Pamiętaj o dobrej izolacji, każda "nieszczelność" może zakończyć się zwarciem/spaleniem radio

 

Tak to się ostatecznie prezentuje.

 

radio_007_s.jpg radio_008_s.jpg

 

5. Teraz zostało Ci wsadzić radio do auta, podpiąć kable, wstukać "Code" i sprawdzić czy wszystko działa.

 

Kwestię podpięcia głośników pozostawiam otwartą. Mogę tylko napisać, że ja na tylne głośniki robię osobne kable, na przednie zaś, pociągne kable od wzmacniacza do radio, wypnę kable przednich głośników z kostki i zepne z nowymi od wzmacniacza. W ten sposób unikam kłopotliwej kwestii zdejmowana deski i ciągnięcia kabli do drzwi.

 

Wszystko zrobione, kable położone, zasilanie również, wyjścia się sprawdziły, DZIAŁAJĄ! :P

 

Pomimo kwestii radio fabrycznego (nie najwspanialszej jakości dźwięku) jest spora poprawa, zwłaszcza utrzymywania profilu dźwięku przy zmianie głośności. Z minusów, muszę zrobić dwa filtry, jeden na zasilanie, drugi na wyjścia RCA w radio, aby wykluczyć pojawiające się delikatne szumy i zakłócenia, niesłyszalne przy załączonej muzyce :P

 

Powodzenia w przeróbce i jakby co, służę pomocą.

  • +1 3

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Do tutoriala mam jedą uwagę. RCA trzeba podłączyć kablami ekranowanymi a nie takimi zwykłymi jak od głośników. Zastosowanie sie do tej reguły ograniczy (lub wyeliminuje) wspomniany przydźwięk i zakłucenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Lewy ma rację. Zrobiłem, działa <ok>DrNO, dzieki za tutka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

DrNO, siema ja mam taki symbol TDA 73856228b i mam pytanie czy mozesz na pw albo na gg powiedziec jak dokladnie zrobiles te kabelki ??

pozdrawiam Keffer

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie. Skąd wziełeś Remote do sterowania wzmacniacza znaczy sie napięcie +12V które włącza wzmacniacz razem z Radiem? Podłączyłeś się pod przewód sterowania Anteną automatyczną czy może znalazłeś inne źródło dla Remote?

 

 

 

Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

to napięcie o które pytaszyarysek, jest w żółtym kablu w tej kostce w której masz zasilanie radia. pozdro:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Koszt cinchy 5 zł metr kabla 2 zł kondensatory 1 zł koszulka termokurczliwa 1 zł = 9 zł Wiedza zdobyta przy lutowaniu bezcenna. Nie poszło sie na łatwiznę 8-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Punx jeśli mógł byś znajdź mi jeszcze raz link do jakiegoś takiego konwertera bo ta aukcja jest już dawno nie aktualna a szukam właśnie czegoś takiego lecz niestety przez zamknięcie aukcji nie mam pojęcia jaki typ a chce kupić raz a dobrze . Mam radio fabryczne Megane 2 wersja tuner list .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

;) gratuluję odgrzebania tematu z przed 3 lat :D

Napisz PW do niego, może się odezwie, dawno go na forum nie było.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiesz , zawsze jest szansa że ktoś jeszcze pokusił się o zakup takiego adaptera i może podzielić się swoją wiedzą . Bardzo by mi na tym zależało bo ma dobry sprzęt z poprzedniego auta i jak nie wykombinuje czegoś to będę musiał sprzedać . Nie chce się bawić we włączanie innego radia niż fabryczne bo nie każde jest kompatybilne z wyświetlaczem i joistickiem .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Witam

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja od pewnego czasu użytkuje coś takiego ale w maździe ze wzgledu na specyficzna budowe jej radia dorobienie RCA nie dalo efektu. Te konwentery sygnalu sa w cenach od 20 do 200zl cena zalezna od jakosci i marki. Ja mam taki za ok 40zl i sprawdza sie. Napewno RCA bezposrednio z przedwzmacniacza pozwoli uzyskac lepsza jakosc dźwieku niż przez konwenter sygnalu bo tak sygnał jest wzmacniany potem zmniejszany i ponownie wzmacniany co zawsze pogarsza jakość dźwieku.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pozdrawiam

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dziubek

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6; 5.9 -Prezes

Edytowano przez Prezes

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

to napięcie o które pytaszyarysek, jest w żółtym kablu w tej kostce w której masz zasilanie radia. pozdro:)

 

u mnie w megi z 2003 roklu niestety po podlaczeniu sie do zoltego kabla wzmacniacz nie wlacza sie tak samo jak do reszty kabli w kostce zasilajacej poza czerwonym gdzie jest stale 12V+...ma ktos jakis pomysl skad mozna jeszcze wziac REM dla wzmacniacza zeby wlaczal sie razem z radiem a nie caly czas byl pod napieciem...

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki, 5.7 - ortografia i logika wypowiedzi

P_r_z_e_m_o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Koledzy a gdzie umieściliście wzmacniacz?

 

pozdrawiam

Rafał

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czołem, odświeżam temat.

Czy ktoś to wykonał dla Tuner list??

Czy Tuner list ma tą samą końcówkę mocy co Update List??

Proszę o info, z góry dzięki.

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie zastosowałem takiego gówienko http://allegro.pl/konwerter-poziomow-glosnik-rca-2-chinch-m006-i3497175059.html i może nie ma super jakości dźwięku ale też nie jest bardzo zła, ja bym powiedział że 4+ bym dał :D zawsze jakieś rozwiązanie, bo też nie chciałem wymieniać radia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiem o istnieniu tzw. konwerterów Hi-Low, ale nie chce ich stosować jeśli jest taka możliwość. Jeśli w Tuner List nie można zrobić przeróbki to wtedy zastosuje konwerter

---------------------------------------------

Odpowiadam sobie sam, może się komuś przyda:

TAK - przeróbka jest możliwa i robi się ją tak samo jak w dostępnej na forum instrukcji do Update List. Jedyna różnica jaką napotkałem to typ końcówki mocy, u mnie też była TDA ale inny numer, nie pamiętam jaki.

Nowe wyjścia RCA podłączyłem do klocków, które akurat miałem w domu i zastosowałem w megi:

- przód Genesis Profile Two + fabryczne głośniki bez wygłuszania drzwi;

- tylne głośniki pod radiem;

- tylne RCA do Fli Loaded 400 i Hertz Es250 w Zamkniętej skrzyni;

- kable Eagle, kondzior Signata itd.

Wrażenia: To radio to naprawdę badziewie, dostępne ustawienia to mniej niż minimum, basu jest bardzo mało (być może jest to spowodowane pojemnością kondensatorów wlutowanych przed scalakiem na nowych wyjściach RCA - im większa pojemność tym więcej basu, nie pamiętam ile dałem ale coś z rzędu nF). Jest spory problem ustawić jakiekolwiek akceptowalne brzmienie nie rezygnując z tylnych głośników wpiętych w radio - w innych radioodbiornikach nigdy nie miałem tego problemu, w końcu coś tam ustawiłem kręcąc wzmacniaczami na wszystkie sposoby.

 

Wnioski: TunerList to g.wno. Wcześniej jakimś cudem nie zwracałem na to uwagi. Gdyby nie wyświetlacz i pilot to wywalił bym to w cholere (dostępne adaptery są moim zdaniem bez sensu, albo nie działają w 100% albo mają opóźnienie i sporo kosztują).

 

Trochę się rozpisałem, ale proszę nie wytykać mi w tym temacie fabrycznych głośników i nie wygłuszonych drzwi. Naprawdę zdaję sobie z tego sprawę, jest to zręsztą stan przejściowy, ale o instalacji będzie inny temat. Nie jest to moja pierwsza instalacja i wycisnąłem z fabrycznych papierzaków co się dało co pozwoliło mi wydać krytyczną opinię dla radia TunerList.

Pozdrawiam.

Tyszor

 

Witam ponownie.

Zapomniałem napisać, że buczy w głośnikach. Jak leci cicho muzyka to słychać buczenie, jak głośniej to już go nie słychać ale ono nadal jest tylko się nie zgłaśnia razem z muzyką. Próbowałem przerwać obwód masy sygnału RCA, oraz zewrzeć go do masy od strony wzmacniaczy ale było jeszcze gorzeć (ciekawe bo zwykle mi to pomagało), nie zwierałem od strony radia bo chyba w tutorialu pisało, abuy tego nie robić. Jak się z tym uporam to dam znać. A może ktoś rozwiązał już ten problem?

Edytowano przez Tyszor

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kabelek powinien mieć jakąś minimalną grubość?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Użyj grubości takiej jaką będziesz prowadził do wzmacniacza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chcesz dodać odpowiedź ? Zaloguj się lub zarejestruj nowe konto.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to bardzo łatwy proces!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×