Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Komputer pokładowy do silnika E7J (1.4e)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Pragnę przedstawić jeden z moich niedokończonych projektów. Z racji że przesiadłem się do Megane II już nigdy dokończony nie będzie. O tym czego brakuje lub jest do poprawy napiszę na końcu.

 

Opis

Komputer pokładowy, służy do monitorowania stanu pojazdu. Wykonana przeze mnie wersja posiada możliwość monitorowania: spalania (chwilowego oraz średniego), napięcia akumulatora, prędkości pojazdu, obrotów silnika oraz ilości paliwa w zbiorniku.

 

Całość została zamontowana w samochodzie Renault Megane z 96r, w miejscu wyświetlacza radia. Do przełączania funkcji służy oryginalny przełącznik znajdujący się w manetce wycieraczek.

 

Budowa

Sercem układu jest mikroprocesor Atmega16. Zasilany jest napięciem 5V, przez stabilizator liniowy 7805. Do procesora podłączony jest wyświetlacz alfanumeryczny 16x2, oparty o popularny sterownik HD44780. Na wyświetlaczu prezentowane są wszelkie zebrane informacje.

 

Do poprawnej pracy, procesor potrzebuje informacji o:

 

* prędkości pojazdu

* obrotach silnika

* otwarciu wtryskiwacza

* poziomie paliwa w zbiorniku

 

W moim samochodzie, czujnik prędkości działa w opraciu o efekt Halla, sygnał z czujnika podawany jest na wzmacniacz operacyjny, który pracuje jak komparator, a następnie na optotranzystor. Stała czujnika prędkości wynosi: 0.8 (8imp/s = 10km/h)

 

Informacje o obrotach pobierane są z wyjścia ECU, do którego połączony jest obrotomierz w zegarach. Układ wejściowy jest identyczny jak dla prędkościomierza. Stała obrotomierza wynosi: 30 (1imp/s = 30RPM)

 

W Renault Megane 1.4e, zastosowany został wtrysk jednopunktowy firmy BOSCH o numerze 0280150670. Po długich poszukiwaniach, udało się mi odnaleźć wydajnośc tego wtryskiwacza, która wynosi 567cc/min = 34.02l/h = 9.45 ml/s. Zasilanie wtryskiwacza, podłączone jest do układu dopasowującego do mikroprocesora.

 

Informacje o poziomie paliwa w zbiorniku oraz napięciu akumulatora pobierane są poprzez przetwornik analogowo cyfrowy atmegi.

 

Schamat ideowy komputera:

thumb_hosting_zdjec_1361823189__komputer_schemat.png

 

Efekt końcowy

Kilka fotek układy zamontowanego w samochodzie:

thumb_hosting_zdjec_1361822765__img_20120808_204736.jpg thumb_hosting_zdjec_1361822805__img_20120808_204615.jpg thumb_hosting_zdjec_1361822843__img_20120808_204657.jpg

 

Co działa a co nie

Działa:

* Spalanie chwilowe

* Odczyt prędkości

* Odczyt obrotów silnika

* Odczyt napięcia akumulatora

* Obliczanie zasięgu

 

Co wymaga kalibracji:

* Odczyt ilości paliwa w zbiorniku

 

Co wymaga poprawy:

* Funkcja obliczania średniego spalania (trzeba by ją przepisać bo zrobiłem duzy błąd w jej implementacji i znacznie zawyża spalanie)

 

Ja już tego nie zrobię, bo M I objął brat w posiadanie, ale jeżeli ktoś będzie chciał to udostępniam kompletną dokumentację oraz kod źródłowy.

 

Jeżeli chodzi o koszt budowy jest to około 60zł, wszystko zależy od zastosowanego wyświetlacza.

Jeżeli ktoś chciałby zbudować taki komputerek dla siebie to służę pomocą.

 

W załącznikach:

* Schemat oraz płytka w formacie Eagle (spakowane do ZIP)

* Kompletny kod źródłowy + Makefile (spakowane do ZIP)

zrodla.zip

schemat.zip

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Co jaki czas następuje odświeżenie wyświetleń? Chodzi mi o np. obroty silnika, spalanie chwilowe. Nie wiesz może czy w megance 1.4 eco 8v jest taki sam wtryskiwacz? Może zrobiłbym sobie taki komputerek, ze złożeniem tego nie miałbym najmniejszego problemu. No ale to średnie spalanie... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dane pobierane są w przerwaniach, przeliczanie następuje co 1sek (chyba, nie mam teraz źródeł pod ręką :P). Naprawa średniego spalania nie jest taka trudna. Trzeba tylko dodać zliczanie łącznie spalonego paliwa oraz łącznie przebytej drogi. Potem to już matematyka :(

 

Co do wtrysku to niestety nie wiem czy są takie same, trzeba by sprawdzić po numerze części w Dialogys. Jak znajdę dziś chwilę to nagram filmik na komputerek działa (akurat jestem na wsi, gdzie M I stoi).

 

//EDIT:

Zgodnie z obietnicą, wrzucam wideo:

Edytowane przez milyges
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie to działa. Już się ucieszyłem gdy zobaczyłem że kod napisany jest w c++, ale jak sie przyjrzałem, to jednak zbyt skomplikowany, jeszcze na tyle cpp nie ogarnąłem :unsure:. Mooże, jak będę miał trochę czasu to spróbuję zrozumieć dokładnie ten kod :bash:. Jak możesz to napisz jeszcze tutaj, albo na PW, w jakim programie najlepiej to kompilować, bo ja używałem jak do tej pory VC++ 6.0 a on nawet polskich znaków nie wyświetla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Mam 1.6i BA0L 55kW, prawdopodobnie z wtryskiwaczami Siemens VDO A2C59512834. Czy ma ktoś ich parametry albo wie, czy da się je wydobyć z Dialogys'a? (ciągle z nim walczę żeby zadziałał)

 

program odpaliłem, nie ma info :!:

Edytowane przez masakrator1992
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
      Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
       
      Renault oficjalnie rozpoczęło sprzedaż nowej, ekskluzywnej wersji specjalnej modelu Renault 5 E-Tech Electric Roland Garros. To unikalne połączenie elegancji i sportowego charakteru, które oddaje ducha legendarnego turnieju tenisowego i francuskiego stylu. Ceny startują od 157 900 zł, a model kwalifikuje się do rządowych dopłat w ramach programu NaszEauto, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność na rynku.
      • 0 odpowiedzi
    • Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi
      Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi – nowa opcja dla oszczędnych kierowców
      Renault Polska ogłasza rozszerzenie oferty modelu Megane GrandCoupe o wariant z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy 115 KM. Nowa wersja trafi do salonów już w marcu 2025 roku, oferując ekonomiczne spalanie i wydłużony zasięg na jednym baku. Ceny startują od 113 900 zł za wersję evolution oraz 117 400 zł za wersję techno z 7-biegową, automatyczną skrzynią EDC.
      Oszczędność paliwa i większy zasięg
      Nowy wariant Megane GrandCoupe będzie napędzany sprawdzoną jednostką 1.5 dCi, znaną z innych modeli marki. Silnik generuje 115 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,6-4,7 l/100 km, co oznacza, że jest o około litr oszczędniejszy od wersji benzynowej. Dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 50 litrów, samochód może przejechać nawet 1060 km na jednym tankowaniu. Niższa emisja CO₂ (120-124 g/km) czyni go także bardziej ekologicznym wyborem.
      Nowa wersja silnikowa będzie atrakcyjną propozycją zarówno dla kierowców pokonujących długie trasy, jak i dla klientów flotowych, którzy cenią sobie niskie koszty eksploatacji.
      Bogate wyposażenie w standardzie
      Megane GrandCoupe 1.5 dCi dostępne będzie w dwóch wariantach wyposażeniowych:
       
      Evolution (113 900 zł) – w standardzie oferuje m.in.:
      Systemy wspomagania kierowcy: ostrzeżenie o nadmiernej prędkości, kontrola bezpiecznej odległości, aktywne hamowanie AEBS, asystent pasa ruchu. Dwustrefową klimatyzację automatyczną. 7-calowy ekran TFT w zestawie wskaźników. System multimedialny Easy Link 7" (DAB, Bluetooth®, 2 x USB/jack, 2 x USB dla pasażerów tylnych siedzeń). Bezprzewodową replikację ekranu smartfona.
        Techno (117 400 zł) – oprócz wyposażenia evolution dodatkowo oferuje:
      System multi-sense, który pozwala na personalizację ustawień jazdy. Kartę Renault Hands Free z funkcją powitalną. Światła przednie Full LED „Pure Vision”. 17-calowe aluminiowe felgi. Klasyczna elegancja i praktyczność
      Megane GrandCoupe czwartej generacji to stylowy sedan o długości 4,63 m, oferujący przestronne wnętrze oraz dużą pojemność bagażnika – 503 litry (po złożeniu tylnych siedzeń – 987 litrów). Charakterystyczna linia nadwozia i elegancki design sprawiają, że samochód wyróżnia się na tle konkurencji.
      Pełna oferta Megane GrandCoupe
      Obok nowej wersji wysokoprężnej, Renault oferuje Megane GrandCoupe również z silnikiem benzynowym, spełniającym najnowsze normy GSR2 (General Safety Regulation 2):
      TCe 140 w wersji Evolution – od 101 900 zł. TCe 140 EDC Techno – od 111 400 zł. Nowa opcja 1.5 dCi uzupełnia gamę silnikową, dając klientom wybór między dynamiczną benzyną a oszczędnym dieslem.
       
      Źródło: Renault
       
        
       
       
       
        • +1
      • 0 odpowiedzi
    • Renault otwiera pierwsze Renew Factory w Polsce
      Grupa Renault, we współpracy z KrubaGroup, inauguruje pierwsze Renew Factory w Polsce – zakład dedykowany renowacji samochodów używanych marki Renault, Dacia oraz innych producentów.
        • +1
      • 1 odpowiedź
    • Ciśnienie na turbinie poniżej 2000rpm. Ile powinno wynosić? K9K636
      Pytanie jak w tytule. Ile powinno wynosić prawidłowe ciśnienie na turbinie poniżej dwóch tysięcy obrotów? Ostatnio mam wrażenie ,że nasz Scenic robił się strasznie ospały. Przerdzewiał wydech na samej przepustnicy, i wypiął się kompletnie.Żona jeździła tak z dwa tygodnie,wylapałem to dopiero kiedy wziąłem auto do pracy i na autostradzie nastąpiło wypalanie FAP (pełen przelot ).Od tamtej pory auto na jedynce nie jechało w ogole. Założylismy nowy wydech,jednak auto nadal było mułowate. Dopiero dziś zrobiłem adaptacje przepustnicy wydechu i jest jakby lepiej,ale nadal nie do konća . Auto pompuje około bar w przedziale 1600-1800/900,turbina rozkręca sie dopiero przy 2000-2100 obrotów na zadane 1.55 i scenic rusza żwawo do przodu. 
       
      Zastanawiam się czy ten wydech coś za sobą pociągnał,czy wystarczyło tylko zaadaptować inną przepustnice ,czy może jeszcze to fakt że pojeździlismy 2.0dci 150 i tylko się nam wydaję i było tak zawsze (laguna przyspiesza dość agresywnie w porównaniu do scenica). Wartości EGR i przepływomierza plynnie zmieniają się w trakcie obciązenia,auto nie ma żadnych błędów. 
      • 23 odpowiedzi
    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!