Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Komputer pokładowy do silnika E7J (1.4e)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Pragnę przedstawić jeden z moich niedokończonych projektów. Z racji że przesiadłem się do Megane II już nigdy dokończony nie będzie. O tym czego brakuje lub jest do poprawy napiszę na końcu.

 

Opis

Komputer pokładowy, służy do monitorowania stanu pojazdu. Wykonana przeze mnie wersja posiada możliwość monitorowania: spalania (chwilowego oraz średniego), napięcia akumulatora, prędkości pojazdu, obrotów silnika oraz ilości paliwa w zbiorniku.

 

Całość została zamontowana w samochodzie Renault Megane z 96r, w miejscu wyświetlacza radia. Do przełączania funkcji służy oryginalny przełącznik znajdujący się w manetce wycieraczek.

 

Budowa

Sercem układu jest mikroprocesor Atmega16. Zasilany jest napięciem 5V, przez stabilizator liniowy 7805. Do procesora podłączony jest wyświetlacz alfanumeryczny 16x2, oparty o popularny sterownik HD44780. Na wyświetlaczu prezentowane są wszelkie zebrane informacje.

 

Do poprawnej pracy, procesor potrzebuje informacji o:

 

* prędkości pojazdu

* obrotach silnika

* otwarciu wtryskiwacza

* poziomie paliwa w zbiorniku

 

W moim samochodzie, czujnik prędkości działa w opraciu o efekt Halla, sygnał z czujnika podawany jest na wzmacniacz operacyjny, który pracuje jak komparator, a następnie na optotranzystor. Stała czujnika prędkości wynosi: 0.8 (8imp/s = 10km/h)

 

Informacje o obrotach pobierane są z wyjścia ECU, do którego połączony jest obrotomierz w zegarach. Układ wejściowy jest identyczny jak dla prędkościomierza. Stała obrotomierza wynosi: 30 (1imp/s = 30RPM)

 

W Renault Megane 1.4e, zastosowany został wtrysk jednopunktowy firmy BOSCH o numerze 0280150670. Po długich poszukiwaniach, udało się mi odnaleźć wydajnośc tego wtryskiwacza, która wynosi 567cc/min = 34.02l/h = 9.45 ml/s. Zasilanie wtryskiwacza, podłączone jest do układu dopasowującego do mikroprocesora.

 

Informacje o poziomie paliwa w zbiorniku oraz napięciu akumulatora pobierane są poprzez przetwornik analogowo cyfrowy atmegi.

 

Schamat ideowy komputera:

thumb_hosting_zdjec_1361823189__komputer_schemat.png

 

Efekt końcowy

Kilka fotek układy zamontowanego w samochodzie:

thumb_hosting_zdjec_1361822765__img_20120808_204736.jpg thumb_hosting_zdjec_1361822805__img_20120808_204615.jpg thumb_hosting_zdjec_1361822843__img_20120808_204657.jpg

 

Co działa a co nie

Działa:

* Spalanie chwilowe

* Odczyt prędkości

* Odczyt obrotów silnika

* Odczyt napięcia akumulatora

* Obliczanie zasięgu

 

Co wymaga kalibracji:

* Odczyt ilości paliwa w zbiorniku

 

Co wymaga poprawy:

* Funkcja obliczania średniego spalania (trzeba by ją przepisać bo zrobiłem duzy błąd w jej implementacji i znacznie zawyża spalanie)

 

Ja już tego nie zrobię, bo M I objął brat w posiadanie, ale jeżeli ktoś będzie chciał to udostępniam kompletną dokumentację oraz kod źródłowy.

 

Jeżeli chodzi o koszt budowy jest to około 60zł, wszystko zależy od zastosowanego wyświetlacza.

Jeżeli ktoś chciałby zbudować taki komputerek dla siebie to służę pomocą.

 

W załącznikach:

* Schemat oraz płytka w formacie Eagle (spakowane do ZIP)

* Kompletny kod źródłowy + Makefile (spakowane do ZIP)

zrodla.zip

schemat.zip

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Co jaki czas następuje odświeżenie wyświetleń? Chodzi mi o np. obroty silnika, spalanie chwilowe. Nie wiesz może czy w megance 1.4 eco 8v jest taki sam wtryskiwacz? Może zrobiłbym sobie taki komputerek, ze złożeniem tego nie miałbym najmniejszego problemu. No ale to średnie spalanie... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dane pobierane są w przerwaniach, przeliczanie następuje co 1sek (chyba, nie mam teraz źródeł pod ręką :P). Naprawa średniego spalania nie jest taka trudna. Trzeba tylko dodać zliczanie łącznie spalonego paliwa oraz łącznie przebytej drogi. Potem to już matematyka :(

 

Co do wtrysku to niestety nie wiem czy są takie same, trzeba by sprawdzić po numerze części w Dialogys. Jak znajdę dziś chwilę to nagram filmik na komputerek działa (akurat jestem na wsi, gdzie M I stoi).

 

//EDIT:

Zgodnie z obietnicą, wrzucam wideo:

Edytowane przez milyges
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie to działa. Już się ucieszyłem gdy zobaczyłem że kod napisany jest w c++, ale jak sie przyjrzałem, to jednak zbyt skomplikowany, jeszcze na tyle cpp nie ogarnąłem :unsure:. Mooże, jak będę miał trochę czasu to spróbuję zrozumieć dokładnie ten kod :bash:. Jak możesz to napisz jeszcze tutaj, albo na PW, w jakim programie najlepiej to kompilować, bo ja używałem jak do tej pory VC++ 6.0 a on nawet polskich znaków nie wyświetla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Mam 1.6i BA0L 55kW, prawdopodobnie z wtryskiwaczami Siemens VDO A2C59512834. Czy ma ktoś ich parametry albo wie, czy da się je wydobyć z Dialogys'a? (ciągle z nim walczę żeby zadziałał)

 

program odpaliłem, nie ma info :!:

Edytowane przez masakrator1992
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!