FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence: [TUTORIAL] Jak zrobić wyjście RCA z radia fabrycznego. - FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence

Skocz do zawartości


  • 2 stron +
  • 1
  • 2
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

[TUTORIAL] Jak zrobić wyjście RCA z radia fabrycznego.

#1 Użytkownik nie jest zalogowany   DrNO 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 08-wrzesień 06
  • Skąd:Kraków
  • Auto:MeganeII 1.5dCi SportWay 3d
  • Silnik:K9K722@100,5KM/220,5Nm
  • Przebieg (tys.km):146

Napisano 04 wrzesień 2008 - 23:44

Witam!

W tymże temacie, poniżej, zamieszczony jest poradnik jak przerobić radio fabryczne, tak, żeby miało wyjście RCA "low-input" na niefabryczny wzmacniacz.
Ja oryginalnie przeprowadzam operację na radio fabrycznym z MeganeII phI tuż przed liftem, radio z serii "UpdateList" bez MP3 (czyli jedno z najnowszych). Według Renault ma ono wyjście 4x15W. Tymczasem producent użytego scalaka, chwali się wynikiem "quadric amplifier 4channels x 30Watt" :) no bywa... Ale to już i tak nieważne bo i tak będzie inny "napęd".

Przeróbki dokonuję samodzielnie ponieważ, w Krakowie minimalnie cenę usłyszałem 100zł, a po jednym dniu szperania i telefonie do znajomego elektronika, okazało się, że robota jest na godzinkę z wyjęciem i wsadzeniem radio do auta, gdzie 95% czasu to zabawa ze srubkami :P Łącznie wydam jakieś 10-20zł :P Jest różnica :P

No to do roboty majsterkowicze!!!:

1. Trzeba wyjąć radio z konsoli w aucie. W tym celu znajdź coś długiego na 5cm, sztuk 4, takiego co się zmieści w otworach po bokach radia i nie wygnie, musi być dość twarde! bo sprężyny trzymające zatrzaski są dość sztywne. Można sobie sprawę trochę ułatwić wyciągając półeczkę spod radio.

2. Teraz jak już masz radio w domu na biurku, należy je rozebrać... :P Najpierw trzeba odkręcić srubki. Torx T8. Najpierw 4szt. na górze radio

Dołączona grafika

... ściągnij metalową plytkę i wyjmij napęd, nie jest już trzymany żadną srubką, tylko taśmą (zielona strzałka), łatwo się odpina.

Dołączona grafika

Potem obrócić radio i odkręcić dwie dłuższe śrubki pod spodem.

Dołączona grafika

Zdejmij metalowy panel. Ten schodzi trochę gorzej. Nie szarp na siłę, możesz uszkodzić plytkę drukowaną. Weź nieduży srubokręt i lekko podważ zatrzaski, są na prawdę małe, więc łatwo idzie.

Na poniższym zdjęciu, zaznaczenia:
-zielone - miejsce podpięcia taśmy napędu CD
-czerwone - układ scalony wzmacniacza
-żółte - możliwe miejsca wyprowadzenia kabli

Dołączona grafika

3. Teraz możesz sprawdzić model scalaka wzmacniacza. Obróć radio do góry nogami. W wycięciu płytki drukowanej, przy radiatorze widać układ scalony. Na nim jest numer. W moim przypadku TDA7385 (litera na końcu jest nieistotna)

Dołączona grafika

Odczytany numer trzeba zapuścić do wyszukiwarki schematów. Musisz wejść na stronę :P AllDataSheet. Na tej stronie, na górze (szare pole), jest napis "Part Name", następnie rozwijana lista [match] i kolejne to pole, w które musisz wpisać nazwę modelu scalaka. W moim przypadku wpisałem TDA7385 i kliknąłem [Search].

Jeśli wyszukiwarka znajdzie schemat to pojawi się tabelka. W kolumnie "View" kliknij ikonkę dokumentu PDF. Na nowo otwartej stronie kliknij obrazek z dużym, czerwonym napisem "alldatasheet.com". Powinien się otworzyć lub ściągnąć (w zależności od ustawień w Twojej przeglądarce) dokument PDF. Warto go zapisać na dysk.

Teraz w tym dokumencie musisz znaleźć rozpiskę pinów. Szukaj pinów oznaczonych "IN" lub "INPUT" z numerkami (oznaczają kolejne kanały). te piny będziesz musiał odnaleźć w swoim radio. W moim przypadku są to piny 11, 12, 14, 15. Po zlokalizowaniu pinów w radio trzeba prześledzić ścieżki i znaleźć pointy, do których można podlutować kabelki. U mnie to wygląda tak:

Dołączona grafika

Na schemacie (u mnie na pierwszej stronie PDF'a) trzeba jeszcze znaleźć czy przed wejściem kanałów nie ma jakichś kondensatorów. W moim przypadku na każdym kanale jest 100nF. Takie kondensatorki będzie trzeba wszczepić w kable wychodzące z powyżej zaznaczonych piontów na płytce drukowanej.

4. Następny krok to czysta kabelkomania, freestyle :)
Trzeba zrobić otwory wyjściowe dla kabli z obudowy (ja proponuję dwa miejsca, zaznaczone na zdjęciach na żółto). Uwzględnij, że ma się tam jeszcze zmieścić cały napęd CD!!! :P Kable trzeba polutować, na każdy "dostawić" zadany kondensator, wlutować w płytkę. Do pointów NIE powinno się lutować z użyciem lutownicy transformatorowej, istnieje możliwość odklejenia ścieżek... czego nikomu nie życzę.
Do płytki trzeba przylutować tylko 4 kable, 4 sygnały. Masę wystarczy zrobić jedną na wszystkie chinch'e. Ja zrobiłem oczko (widoczne na zdjęciu poniżej) i założyłem je między napęd CD a obudowę na jednej z górnych śrub (na ostatnim foto, niebieskie kółko).
Pamiętaj o dobrej izolacji, każda "nieszczelność" może zakończyć się zwarciem/spaleniem radio

Tak to się ostatecznie prezentuje.

Dołączona grafika Dołączona grafika

5. Teraz zostało Ci wsadzić radio do auta, podpiąć kable, wstukać "Code" i sprawdzić czy wszystko działa.

Kwestię podpięcia głośników pozostawiam otwartą. Mogę tylko napisać, że ja na tylne głośniki robię osobne kable, na przednie zaś, pociągne kable od wzmacniacza do radio, wypnę kable przednich głośników z kostki i zepne z nowymi od wzmacniacza. W ten sposób unikam kłopotliwej kwestii zdejmowana deski i ciągnięcia kabli do drzwi.

Wszystko zrobione, kable położone, zasilanie również, wyjścia się sprawdziły, DZIAŁAJĄ! :P

Pomimo kwestii radio fabrycznego (nie najwspanialszej jakości dźwięku) jest spora poprawa, zwłaszcza utrzymywania profilu dźwięku przy zmianie głośności. Z minusów, muszę zrobić dwa filtry, jeden na zasilanie, drugi na wyjścia RCA w radio, aby wykluczyć pojawiające się delikatne szumy i zakłócenia, niesłyszalne przy załączonej muzyce :P

Powodzenia w przeróbce i jakby co, służę pomocą.
avatar tymczasowy
nowy: LOADING...
3

Sprawdź:

Części samochodowe


Samochody używane


 

#2 Użytkownik nie jest zalogowany   Lewy 

  • Grupa: Mod Team
  • Rejestracja: 04-wrzesień 06
  • Skąd:Warszawa
  • Auto:MIIphI GT
  • Silnik:2.0 16V
  • Przebieg (tys.km):130

Napisano 03 styczeń 2009 - 23:16

Do tutoriala mam jedą uwagę. RCA trzeba podłączyć kablami ekranowanymi a nie takimi zwykłymi jak od głośników. Zastosowanie sie do tej reguły ograniczy (lub wyeliminuje) wspomniany przydźwięk i zakłucenia.
Megane II GT 2.0 16V
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów"
S. Lem
0

#3 Użytkownik nie jest zalogowany   djsliwa 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 17-styczeń 09
  • Skąd:Łask woj. Łódzkie
  • Auto:Megane CC
  • Silnik:1.9dCi
  • Przebieg (tys.km):200

Napisano 18 sierpień 2009 - 21:58

Lewy ma rację. Zrobiłem, działa <ok> DrNO, dzieki za tutka
Moja Megi: MOJA MEGI
0

#4 Użytkownik nie jest zalogowany   Keffer 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 16-sierpień 09
  • Skąd:warszawa
  • Silnik:1,6
  • Przebieg (tys.km):120000

Napisano 21 sierpień 2009 - 19:14

DrNO, siema ja mam taki symbol TDA 73856228b i mam pytanie czy mozesz na pw albo na gg powiedziec jak dokladnie zrobiles te kabelki ??
pozdrawiam Keffer
moja megi :D
0

#5 Użytkownik nie jest zalogowany   yarysek 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 06-sierpień 08
  • Skąd:Włocławek
  • Auto:Scenic RXT 2000 r.
  • Silnik:1.6 16V 107KM
  • Przebieg (tys.km):120

Napisano 24 sierpień 2009 - 12:40

A ja mam pytanie. Skąd wziełeś Remote do sterowania wzmacniacza znaczy sie napięcie +12V które włącza wzmacniacz razem z Radiem? Podłączyłeś się pod przewód sterowania Anteną automatyczną czy może znalazłeś inne źródło dla Remote?



Pozdrawiam.
0

#6 Użytkownik nie jest zalogowany   djsliwa 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 17-styczeń 09
  • Skąd:Łask woj. Łódzkie
  • Auto:Megane CC
  • Silnik:1.9dCi
  • Przebieg (tys.km):200

Napisano 24 sierpień 2009 - 16:24

to napięcie o które pytaszyarysek, jest w żółtym kablu w tej kostce w której masz zasilanie radia. pozdro:)
Moja Megi: MOJA MEGI
0

#7 Użytkownik nie jest zalogowany   yarysek 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 06-sierpień 08
  • Skąd:Włocławek
  • Auto:Scenic RXT 2000 r.
  • Silnik:1.6 16V 107KM
  • Przebieg (tys.km):120

Napisano 24 sierpień 2009 - 22:25

Dzieki

Pozdrawiam
0

#8 Użytkownik nie jest zalogowany   punx 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 27-maj 09
  • Skąd:Ostrów Wielkopolski
  • Silnik:1,5DCI
  • Przebieg (tys.km):100000

Napisano 07 wrzesień 2009 - 18:45

Witam nie ma co się bawić w to lutowanie, ja kupiłem fajny konwerter z głośników przerabia na sygnał RCA. Polecam kosztował mnie 30zł zawsze mogę go zlikwidować jeśli tylko będzie taka potrzeba.

Polecam: http://www.allegro.pl/item724091554_konwer..._rca_cincz.html
1

#9 Użytkownik nie jest zalogowany   yarysek 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 06-sierpień 08
  • Skąd:Włocławek
  • Auto:Scenic RXT 2000 r.
  • Silnik:1.6 16V 107KM
  • Przebieg (tys.km):120

Napisano 07 wrzesień 2009 - 19:48

Koszt cinchy 5 zł metr kabla 2 zł kondensatory 1 zł koszulka termokurczliwa 1 zł = 9 zł Wiedza zdobyta przy lutowaniu bezcenna. Nie poszło sie na łatwiznę 8-)
0

#10 Użytkownik nie jest zalogowany   silver.dragon 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 29-grudzień 12
  • Skąd:Poznań
  • Auto:Renault Megane II
  • Silnik:1.9 DCI
  • Przebieg (tys.km):135

Napisano 23 styczeń 2013 - 18:39

Witam

Punx jeśli mógł byś znajdź mi jeszcze raz link do jakiegoś takiego konwertera bo ta aukcja jest już dawno nie aktualna a szukam właśnie czegoś takiego lecz niestety przez zamknięcie aukcji nie mam pojęcia jaki typ a chce kupić raz a dobrze . Mam radio fabryczne Megane 2 wersja tuner list .
0

#11 Użytkownik nie jest zalogowany   P_r_z_e_m_o 

  • Wyświetl blog
  • Wyświetl galerię
  • Grupa: Mod Team
  • Rejestracja: 05-wrzesień 06
  • Skąd:Oświęcim
  • Auto:Scenic Kaleido / Vectra C
  • Silnik:1,6/16V K4M7 / 2,0 TDi
  • Przebieg (tys.km):~200

Napisano 23 styczeń 2013 - 18:52

;) gratuluję odgrzebania tematu z przed 3 lat :D
Napisz PW do niego, może się odezwie, dawno go na forum nie było.
Pozdrawiam - P_r_z_e_m_o
Dołączona grafika
ıɯɐƃou ʎɹoƃ op ɹoʇıuoɯ zsɐɯ ǝz ʎzɔɐuz oʇ ɔɐʇʎzɔǝzɹd oʇ ǝıuɐʇs ʍ sǝʇsǝɾ ılǝzǝɾ
Zaglądnij TU - hasło: renault
0

#12 Użytkownik nie jest zalogowany   silver.dragon 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 29-grudzień 12
  • Skąd:Poznań
  • Auto:Renault Megane II
  • Silnik:1.9 DCI
  • Przebieg (tys.km):135

Napisano 23 styczeń 2013 - 19:38

Wiesz , zawsze jest szansa że ktoś jeszcze pokusił się o zakup takiego adaptera i może podzielić się swoją wiedzą . Bardzo by mi na tym zależało bo ma dobry sprzęt z poprzedniego auta i jak nie wykombinuje czegoś to będę musiał sprzedać . Nie chce się bawić we włączanie innego radia niż fabryczne bo nie każde jest kompatybilne z wyświetlaczem i joistickiem .
0

#13 Użytkownik nie jest zalogowany   dziubek21 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 20-styczeń 13
  • Skąd:Rybnik
  • Auto:Espace IV i Megane II ph I
  • Silnik:2.0T i 1.5dCi
  • Przebieg (tys.km):162 i 174

Napisano 05 luty 2013 - 10:18

Witam
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ja od pewnego czasu użytkuje coś takiego ale w maździe ze wzgledu na specyficzna budowe jej radia dorobienie RCA nie dalo efektu. Te konwentery sygnalu sa w cenach od 20 do 200zl cena zalezna od jakosci i marki. Ja mam taki za ok 40zl i sprawdza sie. Napewno RCA bezposrednio z przedwzmacniacza pozwoli uzyskac lepsza jakosc dźwieku niż przez konwenter sygnalu bo tak sygnał jest wzmacniany potem zmniejszany i ponownie wzmacniany co zawsze pogarsza jakość dźwieku.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pozdrawiam
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dziubek
Dołączona grafika

Regulamin
pkt. 5.6; 5.9 -Prezes

Użytkownik Prezes edytował ten post 05 luty 2013 - 18:14

0

#14 Użytkownik nie jest zalogowany   lukash2212 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 08-styczeń 12
  • Skąd:Radom/Grójec
  • Auto:Megane II ph I
  • Silnik:1,9 dci
  • Przebieg (tys.km):170 000

Napisano 02 czerwiec 2013 - 19:51

Wyświetl postUżytkownik djsliwa dnia 24 sierpień 2009 - 16:24 napisał

to napięcie o które pytaszyarysek, jest w żółtym kablu w tej kostce w której masz zasilanie radia. pozdro:)


u mnie w megi z 2003 roklu niestety po podlaczeniu sie do zoltego kabla wzmacniacz nie wlacza sie tak samo jak do reszty kabli w kostce zasilajacej poza czerwonym gdzie jest stale 12V+...ma ktos jakis pomysl skad mozna jeszcze wziac REM dla wzmacniacza zeby wlaczal sie razem z radiem a nie caly czas byl pod napieciem...
Dołączona grafika
Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki, 5.7 - ortografia i logika wypowiedzi
P_r_z_e_m_o
0

#15 Użytkownik nie jest zalogowany   rafal_fm 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 04-czerwiec 13
  • Skąd:Lublin
  • Auto:Megane II PhI
  • Silnik:1.5 DCI
  • Przebieg (tys.km):158000km

Napisano 30 czerwiec 2013 - 21:41

Koledzy a gdzie umieściliście wzmacniacz?

pozdrawiam
Rafał
0


Udostępnij ten temat:


  • 2 stron +
  • 1
  • 2
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

Ostatnie artykuły



Podobne tematy Zwiń


Forum motoryzacyjne megane.com.pl zrzesza fanów i posiadaczy samochodów marki Renault, a w szczególności posiadaczy modeli Megane, Scenic, Fluence oraz modeli Clio Laguna Vel Satis Latitude i innych. Forum megane.com.pl nie jest formalnie powiązane z koncernem Renault. Znaki towarowe wykorzystane w treściach forum należą do ich właścicieli i zostały użyte wyłącznie w charakterze informacyjnym.
Wszelkie naruszenia praw autorskich należy zgłaszać pod adres: [email protected]. W sieci od 2006-09-04.

Renault Forum :: Fiat Klub Polska :: Hosting www :: Symfony2 developer :: Blog mechatronika :: Książka pojazdu (beta)