Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Czy da się przegrzać trubinę?


majki252

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Szukałem na forum jakiś informacji niestety nic nie znalazłem.

 

chciałbym zaciągnąć informacji, ponieważ gdzieś kiedyś czytałem na jakimś forum, to było dawno więc nie pamiętam gdzie. Mianowicie ludzie tam pisali, że można przegrzać turbinę jadąc długo (znaczną odległość) z wyższymi obrotami. Teraz gdy mam diesla 1.9dti, uważam że ta teoria była bezsensu. Na 5 biegu przy 3tyś obrotach mam 140km/h, przy 3300 mam 160km/h a przy 4 tys mam 200km/h. Często się zdarza, że poruszam się na dość długim dystansie z prędkością ok 130-170km/h bez zwalniania czyli ok 3-3,5tys obrotów non stop. Czy mogę w ten sposób przegrzać turbinę?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

szczerze wątpię żeby istniała taka możliwość ;-)

Przecież ma smarowanie? No chyba, że ktoś jest hardcorem i jeździ bez oleju w silniku :-/

Przegrzać to ona się może jak po ostrej jeździe od razu gasisz silnik bo nagle zostanie wychamowana i nie dostanie oleju (czynnik smarny),wtedy z tego co pamiętam zapiekają się kierowniczki wirnika. Druga sprawa to jest taka że szybko "odturbić" silnik można też przez wysokie kręcenie go kiedy nie osiągnął jeszcze temperatury pracy.

Podsumowując i idąc logicznym tokiem myślenia- gdyby istniała możliwość przegrzania podczas jazdy na wyższych obrotach na pewno producent by o tym ostrzegał i zalecał robić przerwy w dłuższych trasach.

Oczywiście cały czas mam na myśli w miarę normalną jazdę, jeżeli ktoś ciśnie "do dechy" (na czerwone i poza ) przez powiedzmy 200-300 km to trudno powiedzieć czy silnik to wytrzyma,pomijam tu już fakt że diesel ma dość mały zakres obrotów użytkowych ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, dzięki za info. Tak sądziłem, chciałem się tylko upewnić, bo moja turbina ma co robić gdy jeżdże, oczywście potem ma należyly odpoczynek :mrgreen:, to jak użytkować diesla wiem tylko ta kwestia mnie troszkę męczyła. czasami odpoczywa nawet 7-10min. dla mnie to żaden koszt jak i dla wszystkich w porównaniu z naprawą. moje autko zawsze duzo odpoczywa, nie wazne ile i jak jechalem.

Dzieki i pozdrawiam.

Milego weekendu:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

majki252, gdyby tak było to producenci ciężarówek nie montowali by tam turbin bo co to za transport gdy samochód musi sobie odpocząć

gwoli ścisłości do pytania kolegi Pan M, czujesz ja dopiero od 1,8 ty ś obrotów bo poniżej tej prędkości turbina, a dokładnie jej sprężarka nie wytwarza ciśnienia wyższego niż atmosferyczne po przekroczeniu zakresu tzw turbodziury zaczynasz czuć czyli masz wrażenie że się turbina włączyła.

 

Zasada działania TURBO

 

Turbosprężarka (zwana potocznie turbo nie mylić z kompresorem ) jest urządzeniem, które pozwala sprężać powietrze dostarczane do cylindrów w silniku. Im bardziej powietrze jest sprężone, tym więcej mieszanki paliwowo-powietrznej może ulec spaleniu i tym większą moc rozwija silnik.

Turbosprężarka, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch części: turbiny i sprężarki. W pierwszej - znajduje się ona na kolektorze wydechowym - przepływające spaliny obracają wirnik. Jego obroty za pośrednictwem ośki przekazywane są do drugiej części czyli sprężarki. Sprężarka umiejscowiona jest na kolektorze dolotowym i jej zadaniem jest ,,wciskanie powietrza do silnika”.

Ze względu na fakt, że wirnik opływają gorące spaliny, a sprężarkę zimne powietrze, ten pierwszy wraz z obudową nazywany jest stroną gorącą, a sprężarka wraz z obudową - stroną zimną.

Omawiając podstawy działania turbosprężarki nie sposób nie wspomnieć o intercoolerze. Intercooler jest urządzeniem, która ma za zadanie chłodzić powietrze ,,ściskane” przez sprężarkę zanim wleci ono do silnika. Wynika to z faktu, iż sprężanie powietrza powoduje wzrost jego temperatury - to właśnie dlatego gdy pompujemy dętkę w rowerze czujemy jak pompka się nagrzewa. Wzrost temperatury powietrza powoduje jego rozrzedzenie, a to z kolei oznacza, że do silnika dostaje się mniej tlenu. A jak wiadomo, mało tlenu - mało mocy.

Poniższy rysunek przedstawia schemat całego układu turbodoładowania.

turbosprezarka.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, nie popadajmy z jednej skrajności w drugą ;-)

Nie chodzi o to żeby się uspokoiła, tylko żeby się wychamowała w miarę łagodnie (bo jak nagle zgasisz silnik to silnie wysokoobrotowa konstrukcja turbosprężarki zamiast siły napędzającej ze spalin natrafia tylko na siłę tarcia) i troszkę przestygła. Tak na chłopski rozum to chodzi o to żeby nie gasić silnika ani po wyższym kręceniu ani od razu po wjechaniu do garażu kiedy na obrotomierzu jest jeszcze 2500 obr, wszystko to sprowadza się do smarowania i chłodzenia turbiny.

Na pewno nie zaszkodzi jak odczekasz powiedzmy 5-10 sekund przed zgaszeniem auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi
      Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi – nowa opcja dla oszczędnych kierowców
      Renault Polska ogłasza rozszerzenie oferty modelu Megane GrandCoupe o wariant z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy 115 KM. Nowa wersja trafi do salonów już w marcu 2025 roku, oferując ekonomiczne spalanie i wydłużony zasięg na jednym baku. Ceny startują od 113 900 zł za wersję evolution oraz 117 400 zł za wersję techno z 7-biegową, automatyczną skrzynią EDC.
      Oszczędność paliwa i większy zasięg
      Nowy wariant Megane GrandCoupe będzie napędzany sprawdzoną jednostką 1.5 dCi, znaną z innych modeli marki. Silnik generuje 115 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,6-4,7 l/100 km, co oznacza, że jest o około litr oszczędniejszy od wersji benzynowej. Dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 50 litrów, samochód może przejechać nawet 1060 km na jednym tankowaniu. Niższa emisja CO₂ (120-124 g/km) czyni go także bardziej ekologicznym wyborem.
      Nowa wersja silnikowa będzie atrakcyjną propozycją zarówno dla kierowców pokonujących długie trasy, jak i dla klientów flotowych, którzy cenią sobie niskie koszty eksploatacji.
      Bogate wyposażenie w standardzie
      Megane GrandCoupe 1.5 dCi dostępne będzie w dwóch wariantach wyposażeniowych:
       
      Evolution (113 900 zł) – w standardzie oferuje m.in.:
      Systemy wspomagania kierowcy: ostrzeżenie o nadmiernej prędkości, kontrola bezpiecznej odległości, aktywne hamowanie AEBS, asystent pasa ruchu. Dwustrefową klimatyzację automatyczną. 7-calowy ekran TFT w zestawie wskaźników. System multimedialny Easy Link 7" (DAB, Bluetooth®, 2 x USB/jack, 2 x USB dla pasażerów tylnych siedzeń). Bezprzewodową replikację ekranu smartfona.
        Techno (117 400 zł) – oprócz wyposażenia evolution dodatkowo oferuje:
      System multi-sense, który pozwala na personalizację ustawień jazdy. Kartę Renault Hands Free z funkcją powitalną. Światła przednie Full LED „Pure Vision”. 17-calowe aluminiowe felgi. Klasyczna elegancja i praktyczność
      Megane GrandCoupe czwartej generacji to stylowy sedan o długości 4,63 m, oferujący przestronne wnętrze oraz dużą pojemność bagażnika – 503 litry (po złożeniu tylnych siedzeń – 987 litrów). Charakterystyczna linia nadwozia i elegancki design sprawiają, że samochód wyróżnia się na tle konkurencji.
      Pełna oferta Megane GrandCoupe
      Obok nowej wersji wysokoprężnej, Renault oferuje Megane GrandCoupe również z silnikiem benzynowym, spełniającym najnowsze normy GSR2 (General Safety Regulation 2):
      TCe 140 w wersji Evolution – od 101 900 zł. TCe 140 EDC Techno – od 111 400 zł. Nowa opcja 1.5 dCi uzupełnia gamę silnikową, dając klientom wybór między dynamiczną benzyną a oszczędnym dieslem.
       
      Źródło: Renault
       
        
       
       
       
      • 0 odpowiedzi
    • Renault otwiera pierwsze Renew Factory w Polsce
      Grupa Renault, we współpracy z KrubaGroup, inauguruje pierwsze Renew Factory w Polsce – zakład dedykowany renowacji samochodów używanych marki Renault, Dacia oraz innych producentów.
      • 1 odpowiedź
    • Ciśnienie na turbinie poniżej 2000rpm. Ile powinno wynosić? K9K636
      Pytanie jak w tytule. Ile powinno wynosić prawidłowe ciśnienie na turbinie poniżej dwóch tysięcy obrotów? Ostatnio mam wrażenie ,że nasz Scenic robił się strasznie ospały. Przerdzewiał wydech na samej przepustnicy, i wypiął się kompletnie.Żona jeździła tak z dwa tygodnie,wylapałem to dopiero kiedy wziąłem auto do pracy i na autostradzie nastąpiło wypalanie FAP (pełen przelot ).Od tamtej pory auto na jedynce nie jechało w ogole. Założylismy nowy wydech,jednak auto nadal było mułowate. Dopiero dziś zrobiłem adaptacje przepustnicy wydechu i jest jakby lepiej,ale nadal nie do konća . Auto pompuje około bar w przedziale 1600-1800/900,turbina rozkręca sie dopiero przy 2000-2100 obrotów na zadane 1.55 i scenic rusza żwawo do przodu. 
       
      Zastanawiam się czy ten wydech coś za sobą pociągnał,czy wystarczyło tylko zaadaptować inną przepustnice ,czy może jeszcze to fakt że pojeździlismy 2.0dci 150 i tylko się nam wydaję i było tak zawsze (laguna przyspiesza dość agresywnie w porównaniu do scenica). Wartości EGR i przepływomierza plynnie zmieniają się w trakcie obciązenia,auto nie ma żadnych błędów. 
      • 23 odpowiedzi
    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
        • +1
      • 11 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!