Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

[HOW TO] zmiana podświetlenia zegarów - MII


DrNO

Rekomendowane odpowiedzi

[center:e4d6e2ed4d]Tutorial dla tych, którzy chcą zmienić podświetlenie zegarów w swojej MII.[/center:e4d6e2ed4d]

 

1. Najpierw trzeba się zaopatrzyć, w sklepie z elektroniką, w odpowiednią ilość diód do montażu powierzchniowego o wybranym kolorze. O ilości później.

Następnie trzeba mieć lutownicę wraz z materiałami (kalafonia + cyna), torx T20, maly, płaski srubokręt, spinacz biurowy, czystą kartkę papieru, zastrugany ołówek oraz pisak (najlepiej alkoholowy).

 

2. Następnie trzeba się zaopatrzyć w zegary ze swojego auta :-D Aby to zrobić, ściągamy osłonę znad zegarów. Trzeba jąpociągnąć do siebie, z dwu stron, tam są dwa, jedyne, zakrzaski. Spokojnie, można użyć siły, nie ma nic co by się mogło złamać.

 

zeg_01_s.jpg zeg_02_s.jpg

 

 

3. Po zdjęciu osłony, wystarczy już tylko odkręcić jeden wkręt torx'em, na środku, na samej górze zegarów.

 

zeg_03_s.jpg

 

 

4. Potem ścisnąć dwa białe zaczepy po bokach zegarów, wyjąć zegary do góry, lekko wychodzą, nie trzeba dużo siły.

 

zeg_04_s.jpg

 

 

5. W kolejnym kroku odpinamy wtyczkę. Należy najpierw przekręcić czarną dźwignię, aż do poziomu z drugiej strony, powinno lekko kliknąć. Wtyczka sie równo wysunie, następnie trzeba ją delikatnie wyciągnąć, nie przechylając w żadną stronę, trzyma ją jeszcze jeden zatrzask. Nic nie powinno się złamać.

 

zeg_05_s.jpg

 

Po odpięciu zegarów edyne co tracimy to te dane, które można w dowolnym momencie kasowac ręcznie. Dystans całkowity i km do serwisu zostają nietknięte.

 

 

6. Idziemy do domu. Mamy już nasze zegary na biurku. Teraz trzeba zdjąć obie, górną i dolną, pokrywy. Wystarczy palcami i srubokrętem podważyć zatrzaski na bokach i zdjąć pokrywy.

 

zeg_06_s.jpg zeg_07_s.jpg

 

 

7. Następnie będziesz chciał ściągnąć wskazówki, można to zrobić na dwa sposoby. Zanim o tym, to jedna, BARDZO WAŻNA sprawa. Bierzemy do ręki przygotowaną kartkę papieru i ołówek. Wskazówki ręcznie, delikatnie przekręcamy wskazówki poniżej "zer" do oporu, ważne by nie przestawic wskazówki. Mając tak ustawione wskazówki, przerysowujemy pozycję, wszystkich 4 wskazówek. To się przyda do ponownego, poprawnego ustawienia wskazówek.

 

A teraz obiecane sposoby zdjęcia wskaźników.

 

7.1. Mocno chwytamy wskazówkę za kółeczko, a następnie, pomimo oporu, krecimy wskazówkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, jednocześnie ciągnąc wskazówkę do góry.

 

zeg_08_s.jpg

 

7.2. po przeciwnej stronie wskazówki, podkładamy pod kółeczko srubokręt. nie płytko lecz głębiej, lekko podważając kółeczko, by zrobic trochę więcej miejsca. Codzi o to by ominąć biały "kołnierz" z dolnej części zegarów, widoczny na kolejnych zdjęciach. Potem podważamy wskazówkę do góry, powinna zejść bez większego problemu.

 

zeg_09_s.jpg

 

 

8. Mając zdjęte wskazówki, możemy ściągnąć tarcze zegarów, pierwszy raz spoglądając na płytkę drukowaną :)

 

zeg_10_s.jpg zeg_11_s.jpg

 

 

9. Obracamy całość, na spodzie jest 8 zatrzasków. Wystarczy je kolejno ściskać palcami i lekko podnosić całą płytkę do góry. Ważne by płytki nie wyginac, może pęknąć. Podnosić płytkę równomiernie. Nie trzeba się przejmować pin'ami wyswietlacza / wyświetlaczy, gdyż wchodzą one delikatnie w odpowiednie sloty podstawek. Przy montażu tylko trzeba zwrócić uwagę czy równo wchodzą w odpowiednie dziurki.

 

zeg_12_s.jpg zeg_13_s.jpg

 

10. Nareszcie! Mamy przed sobą płytkę drukowaną w całej okazałości! :)

 

zeg_14_s.jpg

 

Na kolejnych zdjęciach zaznaczyłem miejsca diód podświetlających kolejne elementy oraz ich polaryzację. Każda dioda musi być odpowiednio umieszczona plusem i minusem. Gdy sie przyjży każdej diodzie, ma ona jeden bok oznaczony zieloną kreską lub kropką. Warto to zaznaczyć pisakiem na płytce przy każdej diodzie, tak by potem nie głowić się jak umieścić nowe diody.

 

Lewy "budzik", 4 diody na duże "kółko", jedna (na dole) na temp:

 

zeg_15_s.jpg

 

Środek, na górze 8 diód podświetlających wyświetlacz komputera, na dole miejsca na 4 diody podświetlające ekranik z samochodzikiem :) Dolnych polaryzacji niestety nie znam. Musicie sami sprawdzić i zaznaczyć na płytce. W wersji z jednym wyświetlaczem na dole, między czterema miejscami na diody są dwie czerwone, świecą, gdy którekolwiek drzwi są otwarte.

 

zeg_16_s.jpg

 

Prawy budzik, analogicznie do lewego, polaryzacje są troche inaczej(!):

 

zeg_17_s.jpg

 

Co do polaryzacji, sprawdźcie jak jest u was, nie sugerujcie się strikte moimi fotkami, mogłem się gdzieś pomylić.

Same diody pomarańczowe są wyjątkowo wredne, ze względu na ich wielkość, co widać poniżej:

 

zeg_18_s.jpg

 

Poradziłem sobie z nimi w sposób destruktywny (przetrwały dwie, nie wiem czy sprawne... poleciały i tak do kosza). Spinacz biurowy rozprostowałem i jedną ręką, przytrzymując płytkę drukowaną jednocześnie naciskałem z boku diody tymże spinaczem, starając się jakby ją zepchnąć w bok. Drugą ręką starałem się rozgrzać oba luty diody, tak by się "puściła". Zwykle najpierw dioda się rozpadała, ale to nieważne :-P

 

Ja je wymieniłem na diody białe, do montażu powierzchniowego, o takie pytajcie w sklepach elektronicznych. Białe niestety są drogie. Około 2zł/szt. Kupcie przynajmniej jedną zapasową, na wypadek uszkodzenia lub przepalenia diody podczas montażu. "Starymi" diodami się nie przejmujcie, zwykłe kolory (czerwony, zielony, pomarańczowy, niebieski) są 3-5x tańsze od białych. Więc zawsze można kupić dosłownie za pare złotych "stare" pomarańczowe.

 

zeg_19_s.jpg

 

 

11. W czasie montażu, miejcie auto blisko domu, tak by móc "latać" do niego z samą płytką drukowaną, by sprawdzić czy nowe diody są dobrze zamontowane i czy świecą. Przyznam, że to niestety trochę czasu zajmuje... Ale efekt jest warty poświęconego czasu.

 

zegary_biale_s.jpg

 

No i ta satysfakcja!!! :) :) :) :) 8-)

 

Na koniec jeszcze rzucę jednego tip'a. Z racji wielkości oryginalnych, pomarańczowych diód, pola do lutowania są bardzo mało odsłonięte. Całe pola to te dwa kwadraciki pod diodą. Zawsze można, po odlutowaniu i ściągnieciu starej cyny tak by pole było możliwie czyste, jakimś nożykiem zeskrobać "lakier" i dostać się do pola. W ten sposób można sobie ułatwić proces lutowania nowych, większych diód w wymarzonym kolorze.

 

 

Jeśli macie jakieś pytania czy wątpliwości, proszę do mnie śmiało pisać na maila, gg, tlen'a lub pw na forum. Postaram się pomóc i rozwiać wszelkie wątpliwości. No i chcę zobaczyć zdjęcia dokumentujące wasze gotowe dzieła :)

 

PS: Ja nie skończyłem przeróbki na tym co widać. W następnym etapie przerabiam zeskanowane tarcze w Corel'u. Robię swój własny projekt, który potem postaram się wydrukować w profesjonalnej firmie. Oprócz tego, kółeczka (obecnie srebrne) na strzałkach zostaną pomalowane na czarny mat (kółeczka są ściągalne!!!).

 

PS2: Jeśli ktoś chce zmienić kolory strzałek, musi zrobić tak:

1. Zmienić podświetlenie strzałek (diody zaraz obok osi) na wzór powyższego opisu.

2. Czymś w płynie, co rozpuszcza farbę zmyć osłonę i czerwony lakier ze spodu strzałek.

3.* Korektorem w płynie zamalować spody strzałek, jeśli nie chce się mieć poświaty na tarczy od strzałki.

 

I to tyle :) owocnego majsterkowania.

 

PS3: Jeśli kogoś z was natchnie do stworzenia własnego projektu tercz zegarów, to dla posiadaczy takich jak moje (MIIphI 1.5dCi 80KM, jeden wyswietlacz):

 

meg2_s.jpg

 

podaję linki do spakowanego projektu w Corel'u z zeskanowanymi, powyższymi tarczami:

 

zegary_projekt_m2_diesel.part1.rar :: zegary_projekt_m2_diesel.part2.rar

Edytowane przez DrNO
  • +1 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Diody, jaki należy użyć, to diody świecące SMD 805

805 to rozmiar - mogą być większe od 805, ale z mniejszymi jest lipa.

Ja kupiłem białe 805 i niebieskie 603 (805 nie było) i niebieskie okazały się krótsze od odległości między polami ;)

Odlutowywanie starych przy pomocy spinacza u mnie się nie sprawdziło. Za to świetnie udało mi się je rozbroić za pomocą szczypczyków.

Najpierw rozgrzewałem lut i odsysałem odsysaczem tyle cyny, ile się dało.

Portem wystarczy złapać taką diodę szczypczykami, rozgrzewać lut i lekko unosić, dość łatwo odejdzie.

Jak tylko dostanę gdzieś diody niebieskie 805 to wkleję przykład podświetlenia biało - niebieskiego ;-)

 

[ Dodano: 2007-10-11, 00:29 ]

et voila ;) 64060425zi2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 18 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!