Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Antena w radiobudziku - naprawione


mariusz_g

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Wiem że to forum motoryzacyjne, ale mamy wielu ekspertów, pasjonatów w innej branży więc może ktoś udzieli mi odpowiedzi <szukaj>

Dostałem ostatnio od znajomego radio, które kiedyś było wyposażone w system synchronizacji czasu. Wiem tyle że u kolegi od początku nie działało, ba nawet nie wiedział że coś takiego istnieje w tym sprzęcie.

Rzuciłem okiem na antenę:

image0590.jpg

 

image0591.jpg

Czarny wihajster - czy na nim nie powinien być okręcony miedziany przewód?

 

image0592.jpg

Na zdjęciu wygląda jakby było przysmażone, jednak jest to coś w rodzaju czarnego sylikonu, który zabezpieczał przewody.

 

image0593rd.jpg

Druga strona płytki - widoczne dwa urwane druciki.

 

Działając na logikę:

1. Jeśli znajdę podobnej grubości miedziany drut (dł.1-2m) i nawinę go na ten pręt to powstanie coś w rodzaju anteny?

2. Jeżeli już nawijać to ile warstw, czy pręt (czarny wihajster) trzeba jakoś oddzielić od miedzianego drutu, czy może być bezpośrednio nim owinięty?

3. Końcówki drutu wlutuję w miejsca po jego pozostałościach na płytce.

4. Nie znam charakterystyki działania anten tego typu, dlatego głównie pytam o konstrukcję (jedynie mam świadomość że muszę użyć miedzianego, dość cienkiego przewodu) natomiast proszę o pomoc głównie w punkcie 2.

Aha radio to philips AJ3475

Z pewnością ktoś ma jakieś pojęcie na ten temat to prosiłbym o oświecenie <ok>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad2 Antena to antena, kawałek pręta w najprostszej wersji zwykle jest długość odpowiada długości fali jaką ma odbierać lub wysyłać. Ale myślę, że w tym przypadku nie będzie to miało większego znaczenia. Wziąłbym z 20-30 cm i spróbował. Może od razu nie owijał bym tego czarnego elementu, ale przynajmniej sprawdził bym czy działa.

Myślę, ze jedna żyła ze skrętki będzie <szukaj> (UTP).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarny wihajster - czy na nim nie powinien być okręcony miedziany przewód?

To jest obudowa anteny, która składa się zazwyczaj z kilkudziesięciu do kilkuset metrów drutu nawojowego, emaliowanego CuE o odpowiedniej średnicy, zazwyczaj zbliżonej do grubości włosa. Tu do odbioru samego sygnału do zegara tzw. radiocontrol zapewne jest mniej ale to byś musiał przeliczyć. Antena, nawinięta cewka na pręcie ferrytowym, odizolowana od niego zapewne znajduje się w środku tej obudowy. Z tego wihajstra jak go nazwałeś, powinny wychodzić 2 przewody przylutowane do płytki, jeden napewno tam gdzie jest przylutowany ten wciśnięty w wolna dziurkę, drugi prawdopodobnie do drugiego styku kondensatora ceramicznego (to zielone oznaczone 2A152J)

Jeśli odnajdziesz zerwane końce drutu z anteny, choć obawiam się, że może być zalana żywicą (fotki nie wstawiłeś jak wygląda jej 2 strona)to możesz podłączyć do płytki jakimkolwiek izolowanym cienkim przewodem, takim by przy lutowaniu nie odparzyć miejsc lutowania od laminatu.

Tyle w temacie z mojej strony, zapewne znajdzie się ktoś kto mnie poprawi, dla kogo elektronika jest ciężkim chlebem powszednim, ja tylko się w to bawię <szukaj>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mówiąc "po chłopsku"

1. Pręt ferrytowy (wihajster) musiałbym wpierw czymś zaizolować (taśma, papier?) zanim zabiorę się za nawijanie na niego jakiegoś przewodu.

i tutaj się zgubiłem: nawinąć gęsto na cały pręt (wcześniej zaizolowany) cienki przewód zbliżony do tego który odstaje z płytki. Musi być izolowany? bo mam kilka metrów takiego cienkiego, miedzianego ale bez izolacji.

2. Jedną i drugą końcówkę przylutować w miejsca gdzie zlokalizowałem poprzednie fragmenty przewodów anteny:

7b390afd.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mariusz_g, tak to te miejsca. Przeczytaj jeszcze raz post, który napisałem.

Nic nie nawijaj, sprawdź tylko co jest pod tym długim, czarnym, pionowym, po prawej stronie na 2 fotce. Z tego co widzę to jest to plastikowa obudowa, a od dołu w niej powinna się znajdować antena. Jeśli jest to poszukaj zerwanych przewodów (2 szt) i po przedłużeniu dolutuj do miejsc które zaznaczyłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łącznie w tej obudowie jest jedynie płytka elektroniczna z dwoma odstającymi przewodami i ten czarny stalowy pręt. Niczego niestety więcej nie ma. Dlatego chciałem zrekonstruować tą antenę, jeżeli dobrze myślę że tak powinna wyglądać..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mariusz_g, a wiec źle odczytałem fotę. Z tego co piszesz to nie jest obudowa ale sześciokątny rdzeń (wygląda jak odlane z tego samego plastiku)

Na rdzeniu powinna być nawinięta cewka.

Tak wygląda oryginalna antena do odbioru sygnału w budziku, korygowanym sygnałem z Frankfurtu.

0902201101.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz moją niewiedzę, jednak mam pytanie co do jego budowy:

 

1. Z tego co widzę przewody tworzące cewkę są nawinięte bezpośrednio na rdzeń - bez izolacji?

2. oraz same przewody - są w izolacji, czy jest to "goły" miedziany przewód?

3. Cewka na tym zdjęciu pokrywa zaledwie 1/4 długości rdzenia, czy gdybym pokrył go całego to zwiększyłbym jej moc?

4. Czy w ogóle jestem w stanie to odtworzyć, czy lepiej gdzieś kupić coś podobnego? <szukaj>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drut jest emaliowany, tak samo jak w uzwojeniach silników czy w cewkach przekaźników. Musi być izolowany, by nie nastąpiło zwarcie międzyzwojowe. Jego długość musi być dopasowana do fali jaką ma odbierać, a to się wiąże z odpowiednią średnicą, długością, ilością zwojów i dopasowaniem do tego kondensatora, by była zachowana odpowiednia częstotliwość rezonansowa. W przypadku zastosowania gotowej, czy to nowej czy z odzysku, należy się liczyć z koniecznością wymiany tego kondensatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest do wykonania ale nie ma sensu robić tego metoda prób i błędów. Długości fali w domu nie zmierzysz, by do tego odpowiednią cewkę zrobić. Warto jednak poszukać opisów takich elementów. Tam będziesz miał podane te wszystkie parametry ale wówczas trzeba je zachować przy nawijaniu. Tym bardziej, że tu brak elementu by tą antenę płynnie dostroić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajna sprawa taki budzik, ale dwa razy zaspałem do pracy licząc na niego. Burze spowodowały zanik sygnału z Frankfurtu. Od tego czasu zawsze rezerwowy budzik. <szukaj>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

makuli, problem w tym, że nasza lokalizacja już praktycznie jest na końcu zasięgu tego sygnału. (zasięg do 1500 km z tego co pamiętam) Niejednokrotnie na wyświetlaczu widziałem migający napis ZONE. Szczególnie w zegarku na rękę, którego kilkanaście lat temu używałem. No ale to było małe ustrojstwo, to i bebechy w odbiorniku malutkie.

Obecnie mam takie budziki, które pracują jak normalne zegary kwarcowe, posiadające własny układ odmierzający czas, a sygnałem radiowym są tylko korygowane.

Zresztą, ja i tak według kalendarza żyję nie według zegarka. A jeśli już to sporadycznie. <szukaj>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
      Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
       
      Renault oficjalnie rozpoczęło sprzedaż nowej, ekskluzywnej wersji specjalnej modelu Renault 5 E-Tech Electric Roland Garros. To unikalne połączenie elegancji i sportowego charakteru, które oddaje ducha legendarnego turnieju tenisowego i francuskiego stylu. Ceny startują od 157 900 zł, a model kwalifikuje się do rządowych dopłat w ramach programu NaszEauto, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność na rynku.
      • 0 odpowiedzi
    • Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi
      Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi – nowa opcja dla oszczędnych kierowców
      Renault Polska ogłasza rozszerzenie oferty modelu Megane GrandCoupe o wariant z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy 115 KM. Nowa wersja trafi do salonów już w marcu 2025 roku, oferując ekonomiczne spalanie i wydłużony zasięg na jednym baku. Ceny startują od 113 900 zł za wersję evolution oraz 117 400 zł za wersję techno z 7-biegową, automatyczną skrzynią EDC.
      Oszczędność paliwa i większy zasięg
      Nowy wariant Megane GrandCoupe będzie napędzany sprawdzoną jednostką 1.5 dCi, znaną z innych modeli marki. Silnik generuje 115 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,6-4,7 l/100 km, co oznacza, że jest o około litr oszczędniejszy od wersji benzynowej. Dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 50 litrów, samochód może przejechać nawet 1060 km na jednym tankowaniu. Niższa emisja CO₂ (120-124 g/km) czyni go także bardziej ekologicznym wyborem.
      Nowa wersja silnikowa będzie atrakcyjną propozycją zarówno dla kierowców pokonujących długie trasy, jak i dla klientów flotowych, którzy cenią sobie niskie koszty eksploatacji.
      Bogate wyposażenie w standardzie
      Megane GrandCoupe 1.5 dCi dostępne będzie w dwóch wariantach wyposażeniowych:
       
      Evolution (113 900 zł) – w standardzie oferuje m.in.:
      Systemy wspomagania kierowcy: ostrzeżenie o nadmiernej prędkości, kontrola bezpiecznej odległości, aktywne hamowanie AEBS, asystent pasa ruchu. Dwustrefową klimatyzację automatyczną. 7-calowy ekran TFT w zestawie wskaźników. System multimedialny Easy Link 7" (DAB, Bluetooth®, 2 x USB/jack, 2 x USB dla pasażerów tylnych siedzeń). Bezprzewodową replikację ekranu smartfona.
        Techno (117 400 zł) – oprócz wyposażenia evolution dodatkowo oferuje:
      System multi-sense, który pozwala na personalizację ustawień jazdy. Kartę Renault Hands Free z funkcją powitalną. Światła przednie Full LED „Pure Vision”. 17-calowe aluminiowe felgi. Klasyczna elegancja i praktyczność
      Megane GrandCoupe czwartej generacji to stylowy sedan o długości 4,63 m, oferujący przestronne wnętrze oraz dużą pojemność bagażnika – 503 litry (po złożeniu tylnych siedzeń – 987 litrów). Charakterystyczna linia nadwozia i elegancki design sprawiają, że samochód wyróżnia się na tle konkurencji.
      Pełna oferta Megane GrandCoupe
      Obok nowej wersji wysokoprężnej, Renault oferuje Megane GrandCoupe również z silnikiem benzynowym, spełniającym najnowsze normy GSR2 (General Safety Regulation 2):
      TCe 140 w wersji Evolution – od 101 900 zł. TCe 140 EDC Techno – od 111 400 zł. Nowa opcja 1.5 dCi uzupełnia gamę silnikową, dając klientom wybór między dynamiczną benzyną a oszczędnym dieslem.
       
      Źródło: Renault
       
        
       
       
       
      • 0 odpowiedzi
    • Renault otwiera pierwsze Renew Factory w Polsce
      Grupa Renault, we współpracy z KrubaGroup, inauguruje pierwsze Renew Factory w Polsce – zakład dedykowany renowacji samochodów używanych marki Renault, Dacia oraz innych producentów.
      • 1 odpowiedź
    • Ciśnienie na turbinie poniżej 2000rpm. Ile powinno wynosić? K9K636
      Pytanie jak w tytule. Ile powinno wynosić prawidłowe ciśnienie na turbinie poniżej dwóch tysięcy obrotów? Ostatnio mam wrażenie ,że nasz Scenic robił się strasznie ospały. Przerdzewiał wydech na samej przepustnicy, i wypiął się kompletnie.Żona jeździła tak z dwa tygodnie,wylapałem to dopiero kiedy wziąłem auto do pracy i na autostradzie nastąpiło wypalanie FAP (pełen przelot ).Od tamtej pory auto na jedynce nie jechało w ogole. Założylismy nowy wydech,jednak auto nadal było mułowate. Dopiero dziś zrobiłem adaptacje przepustnicy wydechu i jest jakby lepiej,ale nadal nie do konća . Auto pompuje około bar w przedziale 1600-1800/900,turbina rozkręca sie dopiero przy 2000-2100 obrotów na zadane 1.55 i scenic rusza żwawo do przodu. 
       
      Zastanawiam się czy ten wydech coś za sobą pociągnał,czy wystarczyło tylko zaadaptować inną przepustnice ,czy może jeszcze to fakt że pojeździlismy 2.0dci 150 i tylko się nam wydaję i było tak zawsze (laguna przyspiesza dość agresywnie w porównaniu do scenica). Wartości EGR i przepływomierza plynnie zmieniają się w trakcie obciązenia,auto nie ma żadnych błędów. 
      • 23 odpowiedzi
    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!