Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Jak ekonomicznie korzystać z klimy manualnej?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam Meg II phI od niecałego miesiąca. Klima jest manualna. Oto moje pytania:

1) czy u Was klima też jest "średnio" wydajna? Miałem pełen serwis klimy z napełnianiem zaledwie 5 dni temu, ale nawet przy klimatyzacji włączonej na max temperatura przy nawiewach nie jest tak niska jak to widywałem w innych autach (gdzie miałem wrażenie że temperatura z nawiewu jest wręcz bliska 0).

2) podobno zużycie paliwa przy włączonej klimie może wzrosnąć nawet o 2l/100km. Czy ktos to potwierdza?

3) czy włączenie klimy powoduje taki sam wzrost zużycia paliwa w przypadkach:

- gdy ustawimy temperaturę minimalną i wentylator na 1

- gdy ustawimy temperaturę minimalną i wentylator na 2 (albo 3 lub 4)

- gdy ustawimy temperaturę "średnią" i wentylator na...

4) jeśli we wszystkich tych przypadkach klima powoduje takie samo zwiększenie zużycia paliwa, to czy nie korzystniej jest włączać klimę powiedzmy na 30 minut (temp. min) po czym wyłączać ją na jakiś czas itd.?

5) czy komputer pokładowy uwzględnia zwiększone zużycie spowodowane włączeniem klimy? Ja osobiście tego nie zauważyłem...

 

Pozdr.

Edytowane przez punxhc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1. Jest całkowicie sprawna czyli leci powietrze zimne.

Ad2. Powoduje wzrost spalania o około 1-1,5l na 100km.

Ad3. Tak. Ponieważ wentylator tłoczy tylko schłodzone powietrze do kabiny z różnymi prędkościami obrotowymi wiatraka, a silni cały czas pracuje pod takim samym obciążeniem kompresora klimatyzacji.

Ad4. A po co kombinować. Klimę należny używać z głową inaczej będziemy się leczyć z przeziębienia. Osobiście mam też manualną i na początku jak jest ciepło w aucie to klima włączona, wiatrak na 4, i zimne powietrze na pokrętle. W miarę schłodzenia się kabiny wentylator na 2 i włączenie ciepła w położeniu koniec niebieskiej i początek czerwonej linii. Różnica między temperaturą zewnętrzną a wewnętrzną w aucie powinna być maksymalnie 7st. C. I najlepiej na jakieś 5 minut przed wysiadaniem wyłączyć klimę.

Ad5. Uwzględnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto fragment artykułu:

 

Duże znaczenie dla zużycia paliwa ma także typ klimatyzacji. Specjaliści z ADAC stwierdzili, że część urządzeń pracuje z dużą mocą (chłodzenia), niezależnie od ustawionej temperatury. W miarę potrzeb zimne powietrze mieszane jest z ciepłym, aby uzyskać stopień chłodzenia wybrany przez użytkownika, co w praktyce oznacza marnotrawstwo paliwa – przykład Ford Fiesta 1.4 i Mazda 6. Lepsze urządzenia potrafią regulować wydajność chłodzenia kompresora, dzięki czemu samochód zużywa tylko tyle paliwa ile jest niezbędne, np. Audi A4.

 

Czyli w Megane II jest ten mniej zaawansowany typ, który zawsze pracuje z pełną mocą i gdy ustawimy trochę wyższą temp. to zwyczajnie dodaje ciepłego powietrza, tak? Ma ktoś jakiś dokument który by to opisywał w megankach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ja wyłączam klimę jak jest odpowiednio chłodno potem znów włączam tylko trzeba o tym pamiętać, ale mniej zużywa paliwa bo nie chodzi kompresor.Radzę tez przed wyjsciem z auta oczywiście 5-10 min przed wyłączeniem silnika wyłączyć klimę i włączyć ogrzewanie na max ,aby wysuszyć układ z wody przez to trochę mniej śmierdzi sam to obecnie testuję i obserwuję.Pewnie mnie jednak nie ominie odgrzybianie bo już trzeci sezon jej używam a nic nie robiłem tylko szukam opisu jak to najlepiej zrobić w scenic 2/czyli gdzie włożyć rurkę .jaki srodek itp./.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 lat później...
Dnia 14.06.2011 o 09:42, punxhc napisał:

1) czy u Was klima też jest "średnio" wydajna? ...

2) podobno zużycie paliwa przy włączonej klimie może wzrosnąć nawet o 2l/100km. ...

3) czy włączenie klimy powoduje taki sam wzrost zużycia paliwa w przypadkach...

4) czy nie korzystniej jest włączać klimę powiedzmy na 30 minut (temp. min) po czym wyłączać ją na jakiś czas itd...

5) czy komputer pokładowy uwzględnia zwiększone zużycie spowodowane włączeniem klimy? ...

 

 

Witam serdecznie,

na wątek naprowadziło mnie google, widzę że jest archiwalny, ale akurat znam odpowiedzi na te pięć dylematów, więc pozwolę sobie odpowiedzieć.

 

1) Tak, w starszych samochodach wydajność klimatyzacji mimo teoretycznie dobrego stanu technicznego jest zazwyczaj niższa. Powodów jest kilka. Pierwszy to osad na przewodach chłodniczych od ich wewnętrznej strony - w parowniku i skraplaczu - ograniczający odbieranie ciepła od powietrza (parownik w kabinie) lub chłodu od powietrza (skraplacz przed chłodnicą). Bez zniszczenia elementu trudno jest ocenić, czy i jak znaczny ten osad jest.

 

Druga przyczyna - bardziej oczywista - to osad i większe zanieczyszczenia na zewnątrz parownika i skraplacza. W przypadku skraplacza można to zobaczyć, bo w starszym aucie jest on zazwyczaj solidne zanieczyszczony, a spora porcja brudu siedzi między skraplaczem a chłodnicą. Parownik także ulega zanieczyszczeniu i w tym przypadku trzeba rozebrać częściowo układ wentylacji aby zobaczyć parownik. Żeby go naprawdę dobrze oczyścić, trzeba odessać czynnik z układu i wyjąć parownik z samochodu.

 

Trzeci powód to szczelność sekcji tłoczącej kompresora. To, że kompresor jest szczelny w sensie braku wycieków czynnika na zewnątrz (konieczność częstego uzupełniania czynnika, plamy oleju na osi i obudowie kompresora) nie oznacza, że jego sekcja tłocząca uzyskuje pełny, fabryczny spręż.

 

Te trzy czynniki wystarczą, aby znacząco obniżyć wydajność klimatyzacji. Osłabienie wydajności jest najbardziej odczuwalne na maksymalnym biegu dmuchawy, ponieważ wtedy przepływ powietrza jest największy i potrzeba najwięcej chłodu, aby to powietrze schłodzić. Temperatura na wylocie układu wentylacji przy włączonej klimatyzacji to zazwyczaj około 5 stopni Celsjusza. Na niskim biegu stara klima daje sobie z tym radę, a im wyższy bieg, tym powietrze mniej schłodzone.

 

2) Tak, zużycie paliwa przy włączonej klimie wzrasta, ale dwa litry na setkę to jakaś ekstremalna wartość. Nasza Meganka nigdy nie zanotowała takiego przyrostu.

 

3) Nie, wzrost zużycia paliwa nie będzie taki sam przy różnych biegach dmuchawy. Oto, jak to wygląda od strony technicznej.

 

Kompresory klimatyzacji w autach sterowane są najczęściej na dwa sposoby: poprzez sprzęgło elektromagnetyczne lub zawór upustowy. W pierwszym przypadku, podczas pracy klimy na postoju, słychać spod maski co jakiś czas charakterystyczne stuknięcie sprzęgła, a kompresor raz pracuje, a raz nie. Tak, jak domowa lodówka. Jest to proces zerojedynkowy, więc średnia moc chłodnicza zmieniana jest poprzez zmianę czasu włączenia i wyłączenia kompresora. Przy zaworze upustowym, kompresor pracuje cały czas, a wydatek regulowany jest zaworem, włączającym "obejście" sekcji tłoczącej.

 

I teraz w obu przypadkach średnia moc pobierana od sinika spalinowego zależy od zapotrzebowania na chłód w kabinie. Zakładając, że masz wyłączony obieg zamknięty (jazda z włączoną recyrkulacją jest bardzo niezdrowa, a mimo tego można spotkać takie zalecenia), to klimatyzacja musi schładzać powietrze z zewnątrz, kiedy wpada ono do kabiny. Im wyższy bieg dmuchawy ustawisz, tym tego powietrza jest więcej, a co ca tym idzie więcej benzyny potrzeba żeby napędzić kompresor.

 

Przy klimatyzacji automatycznej sprawa nieco się komplikuje, ale zakładając ciągłe schładzania powietrza zasysanego z zewnątrz nadal można zakładać że wyższy bieg dmuchawy oznacza wyższe spalanie, mimo iż w efekcie temperatura w kabinie szybciej się obniży i w końcu kompresor będzie musiał rzadziej lub mniej wydajnie pracować.

 

Dodatkowo, im niższa ustawiona temperatura w kabinie, tym więcej energii z paliwa trzeba włożyć w schłodzenie powietrza zasysanego z zewnątrz. Energia ta zależy od wydatku i różnicy temperatury tego co jest i tego co chcesz uzyskać w kabinie. Im niższa temperatura ustawiona w klimie i wyższy bieg dmuchawy tym wyższe spalanie.

 

4) Nie. Albo jedziesz z klimą, albo bez. Inaczej narażasz swój układ oddechowy na ogromne wahania wilgotności powietrza. Przy każdym wyłączeniu klimy która wcześniej chłodziła do kabiny dostaje się mnóstwo wilgoci z rozmrażającego się parownika. Towarzyszy temu zazwyczaj nieprzyjemny zapach. Poza tym nawet gdybyś wyłączał i włączał klimę co 15 minut to średnia pewnie wyjdzie taka sama, a Twój komfort znacznie spadnie. W upał kiedy jest słońce po wyłączeniu klimy w aucie robi się szklarnia po kilku minutach.

 

5) Tak, komputer powinien uwzględniać każde dodatkowe obciążenie. W uproszczeniu, oblicza on spalanie na podstawie czasów otwarcia wtryskiwaczy. Włączasz klimę, silnik potrzebuje więcej mocy, więc czasy wtrysku wydłużają się. Jeżeli komputer nie pokazuje wyraźnego wzrostu spalania, to znaczy, że go po prostu nie ma. Im wolniej jedziesz, albo stoisz w korkach, tym większy wzrost spalania z tytułu działającej klimy, bo stosunek mocy pobranej przez kompresor do mocy zużywanej na jazdę wzrasta. Podczas jazdy z obciążeniem - przyspieszanie, podjazd, duża prędkość - różnica będzie znikoma.

 

Mam nadzieję, że coś pomogłem :)

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
      Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
       
      Renault oficjalnie rozpoczęło sprzedaż nowej, ekskluzywnej wersji specjalnej modelu Renault 5 E-Tech Electric Roland Garros. To unikalne połączenie elegancji i sportowego charakteru, które oddaje ducha legendarnego turnieju tenisowego i francuskiego stylu. Ceny startują od 157 900 zł, a model kwalifikuje się do rządowych dopłat w ramach programu NaszEauto, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność na rynku.
      • 0 odpowiedzi
    • Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi
      Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi – nowa opcja dla oszczędnych kierowców
      Renault Polska ogłasza rozszerzenie oferty modelu Megane GrandCoupe o wariant z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy 115 KM. Nowa wersja trafi do salonów już w marcu 2025 roku, oferując ekonomiczne spalanie i wydłużony zasięg na jednym baku. Ceny startują od 113 900 zł za wersję evolution oraz 117 400 zł za wersję techno z 7-biegową, automatyczną skrzynią EDC.
      Oszczędność paliwa i większy zasięg
      Nowy wariant Megane GrandCoupe będzie napędzany sprawdzoną jednostką 1.5 dCi, znaną z innych modeli marki. Silnik generuje 115 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,6-4,7 l/100 km, co oznacza, że jest o około litr oszczędniejszy od wersji benzynowej. Dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 50 litrów, samochód może przejechać nawet 1060 km na jednym tankowaniu. Niższa emisja CO₂ (120-124 g/km) czyni go także bardziej ekologicznym wyborem.
      Nowa wersja silnikowa będzie atrakcyjną propozycją zarówno dla kierowców pokonujących długie trasy, jak i dla klientów flotowych, którzy cenią sobie niskie koszty eksploatacji.
      Bogate wyposażenie w standardzie
      Megane GrandCoupe 1.5 dCi dostępne będzie w dwóch wariantach wyposażeniowych:
       
      Evolution (113 900 zł) – w standardzie oferuje m.in.:
      Systemy wspomagania kierowcy: ostrzeżenie o nadmiernej prędkości, kontrola bezpiecznej odległości, aktywne hamowanie AEBS, asystent pasa ruchu. Dwustrefową klimatyzację automatyczną. 7-calowy ekran TFT w zestawie wskaźników. System multimedialny Easy Link 7" (DAB, Bluetooth®, 2 x USB/jack, 2 x USB dla pasażerów tylnych siedzeń). Bezprzewodową replikację ekranu smartfona.
        Techno (117 400 zł) – oprócz wyposażenia evolution dodatkowo oferuje:
      System multi-sense, który pozwala na personalizację ustawień jazdy. Kartę Renault Hands Free z funkcją powitalną. Światła przednie Full LED „Pure Vision”. 17-calowe aluminiowe felgi. Klasyczna elegancja i praktyczność
      Megane GrandCoupe czwartej generacji to stylowy sedan o długości 4,63 m, oferujący przestronne wnętrze oraz dużą pojemność bagażnika – 503 litry (po złożeniu tylnych siedzeń – 987 litrów). Charakterystyczna linia nadwozia i elegancki design sprawiają, że samochód wyróżnia się na tle konkurencji.
      Pełna oferta Megane GrandCoupe
      Obok nowej wersji wysokoprężnej, Renault oferuje Megane GrandCoupe również z silnikiem benzynowym, spełniającym najnowsze normy GSR2 (General Safety Regulation 2):
      TCe 140 w wersji Evolution – od 101 900 zł. TCe 140 EDC Techno – od 111 400 zł. Nowa opcja 1.5 dCi uzupełnia gamę silnikową, dając klientom wybór między dynamiczną benzyną a oszczędnym dieslem.
       
      Źródło: Renault
       
        
       
       
       
        • +1
      • 0 odpowiedzi
    • Renault otwiera pierwsze Renew Factory w Polsce
      Grupa Renault, we współpracy z KrubaGroup, inauguruje pierwsze Renew Factory w Polsce – zakład dedykowany renowacji samochodów używanych marki Renault, Dacia oraz innych producentów.
        • +1
      • 1 odpowiedź
    • Ciśnienie na turbinie poniżej 2000rpm. Ile powinno wynosić? K9K636
      Pytanie jak w tytule. Ile powinno wynosić prawidłowe ciśnienie na turbinie poniżej dwóch tysięcy obrotów? Ostatnio mam wrażenie ,że nasz Scenic robił się strasznie ospały. Przerdzewiał wydech na samej przepustnicy, i wypiął się kompletnie.Żona jeździła tak z dwa tygodnie,wylapałem to dopiero kiedy wziąłem auto do pracy i na autostradzie nastąpiło wypalanie FAP (pełen przelot ).Od tamtej pory auto na jedynce nie jechało w ogole. Założylismy nowy wydech,jednak auto nadal było mułowate. Dopiero dziś zrobiłem adaptacje przepustnicy wydechu i jest jakby lepiej,ale nadal nie do konća . Auto pompuje około bar w przedziale 1600-1800/900,turbina rozkręca sie dopiero przy 2000-2100 obrotów na zadane 1.55 i scenic rusza żwawo do przodu. 
       
      Zastanawiam się czy ten wydech coś za sobą pociągnał,czy wystarczyło tylko zaadaptować inną przepustnice ,czy może jeszcze to fakt że pojeździlismy 2.0dci 150 i tylko się nam wydaję i było tak zawsze (laguna przyspiesza dość agresywnie w porównaniu do scenica). Wartości EGR i przepływomierza plynnie zmieniają się w trakcie obciązenia,auto nie ma żadnych błędów. 
      • 23 odpowiedzi
    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!