Renault wprowadza na rynek nowy, silnik dCi o mocy 160KM, najnowszy produkt downsizingu – silnik Energy dCi 160 Twin Turbo jest pierwszym wysokoprężnym silnikiem 1,6 l z układem podwójnego doładowania. Przy pojemności 1598 cm3 silnik rozwija moc 160 KM i osiąga 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest to pierwszy taki przykład wśród silników 1,6 l, wyróżniający się obniżonym o 25% zużyciem paliwa i emisją CO2.
Wysokie osiągi dzięki doskonałemu opanowaniu technologii podwójnego doładowania. Technologia „twin-turbo” pozwala połączyć w silniku wysokoprężnym znaczny moment obrotowy przy niskich obrotach z wysoką mocą w górnym zakresie obrotów, oferując kierowcy dużą przyjemność prowadzenia.
Układ ten składa się z dwóch turbosprężarek zamontowanych szeregowo:
- Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności pozwala na uzyskanie znacznego momentu obrotowego dostępnego już od najniższych obrotów, co zapewnia szybszą reakcję silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Gwarantujące elastyczną i dynamiczną jazdę 90% momentu obrotowego jest dostępne już przy 1 500 obr./min, co umożliwia bezzwłoczne reakcje silnika, dobre przyspieszenia na niskich obrotach i błyskawiczne wchodzenie na obroty.
- Druga turbosprężarka wkracza do akcji przy wyższych obrotach i umożliwia bezproblemowe osiągnięcie wysokiej mocy (100 KM/litr pojemności skokowej). Zapewnia tym samym ciągłe, równomierne przyspieszenie. Silnik zawsze pracuje w odpowiadających optymalnej sprawności zakresach obrotów, co ma bezpośredni wpływ na obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2.
Silnik z technologiami przejętymi z Formuły 1
Zaawansowane układy doładowania nie są jedynym wspólnym elementem silników 1.6 Renault Energy F1 i 1.6 Renault Energy dCi. W kadłubie silnika Energy dCi 160 Twin Turbo zastosowano szereg technologii będących owocem bogatego doświadczenia Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie chłodzenia i zmniejszania oporów tarcia:
- system poprzecznego obiegu płynu chłodzącego, zapewniający szybkie i skuteczne chłodzenie komory spalania;
- pierścienie typu U-flex (o przekroju w kształcie „U”): bardzo elastyczne dzięki swojemu kształtowi, doskonale dopasowują się do odkształceń cylindra (powstających pod wpływem wysokich temperatur i ciśnień) i zapewniają maksymalny kompromis między skutecznością a oporami tarcia;
- zmniejszające opory tarcia powłoki diamentopodobne DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach zaworów.
Silnik 1.6 l Energy dCi 160 Twin Turbo jest wyposażony w układ wtryskowy o ciśnieniu 1 800 barów, przystosowany do współpracy z układem podwójnego doładowania. Spełnia on wymagania normy czystości spalin Euro 6b dzięki katalizatorowi tlenków azotu NOx Trap i układowi regeneracji filtra cząstek stałych. Dzięki swoim wysokim osiągom silnik ten będzie w stanie skutecznie napędzać samochody o znacznych rozmiarach. Będzie on w szczególności montowany w przyszłych modelach Renault z segmentów C i D.
Już wkrótce przekonamy się jak nowy silnik sprawdzi się w rzeczywistości i jak zniesie polskie stacje paliw. Technologia twin-turbo z pewnością jest ciekawym rozwiązaniem, czy będzie jednak na tyle trwałe by pokonać przebiegi rzędu 200 tys. km bez kosztownych regeneracji lub wymiany jednej lub dwóch turbosprężarek?
Zapraszamy do dyskusji na forum: http://megane.com.pl/topic/54313-nowy-silnik-od-renault-16-dci-twin-turbo/
Rekomendowane komentarze
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.