gwro Napisano 13 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2010 Jakiś czas temu miałem spotkanie z krawężnikiem (uderzenie lewym przednim kołem przy prędkości 20-30km/h), oczywiście felga do wymiany. Po wymianie, po około 2 tygodniach uciekła zbieżność, koło od strony pasażera uciekło (prawy przód), wymienione zostały tuleje wahacza i końcówka drążka kierowniczego (prawy przód), następnie zrobiono zbieżność i sprawdzono geometrię zawieszenia. Wyniki wyszły lekko kosmiczne :/ proszę o pomoc i o porady co mogę jeszcze zrobić aby poprawić wyniki (nie chcę aby mnie zbędnie naciągneli) oraz jaki wpływ mają takie wartości PK oraz WSZ. Auto prowadzi się dobrze, nie ściąga na prostej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
andrzej27r Napisano 13 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2010 PK-pochylenie koła,jak będzie złe to oponka będzie ścinana ,zależnie czy kąt będzie dodatni czy ujemny ,to bedzie ścięta od wewnątrz (kąt ujemny za duży ) lub od zewnątrz (kąt dodatni za duży ),z tego co pamiętam to w megance jest kąt ujemny . WSZ wyprzedzenie sworznia zwrotnicy ,wartości jaka powinna być nie pamiętam,ale w wolnej chwili obadam temat . Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy to kąt pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a pionem, mierzony w stopniach w rzucie na płaszczyznę podłużnego obrysu samochodu przy największym dopuszczalnym obciążeniu samochodu i zalecanym ciśnieniu powietrza w oponach. Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje powstanie momentu stabilizacyjnego od reakcji bocznych podłoża, co przyczynia się do stabilizacji kół kierowanych zwłaszcza przy dużych prędkościach i dużym promieniu skrętu. Przy takim ustawieniu sworznia zwrotnicy (jak na rysunku - jazda w zaznaczonym kierunku), punkt przebicia jego osi z jezdnią leży przed punktem styku koła z jezdnią i podczas jazdy sworzeń, tak jakby wlecze koło za sobą, dzięki czemu nawet w wypadku chwilowego odchylenia dąży ono do ustawienia się do jazy na wprost. Ułatwia to wyprowadzenie samochodu z zakrętu oraz zabezpiecza przed skręcaniem kół w bok przy przejeżdżaniu przez nierówności drogi. Wielkość momentu stabilizacyjnego zależy od długości odcinka wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, to jest od odległości, o jaką punkt przecięcia osi sworznia z jezdnią znajduje się od punktu styku opony z jezdnią. Wartość ta jest podawana w milimetrach. Duże dodatnie kąty wyprzedzenia stosuje się w bardzo szybkich samochodach sportowych, w celu zwiększenia stateczności jazdy z dużymi prędkościami, a także w dużych motocyklach przeznaczonych do jazdy głownie po autostradach. Mniejsze wartości dotyczą samochodów osobowych. W przypadku motocykli (a także rowerów), duże wyprzedzenia sworznia zwrotnicy powoduje trudności w skręcaniu przy małych promieniach łuków (wymagana jest większa siłą przyłożona do kierownicy przez motocyklistę), jednak "na trasie" motor zachowuje się stabilnie (praktycznie motor jedzie sam na wprost bez trzymania kierownicy). Przykłady skutków błędnego ustawienia wyprzedzenia sworznia zwrotnicy: wyprzedzenie sworznia zwrotnicy zbyt duże w kierunku jazdy (dodatnie): wysokie siły kierowania i utrzymywania kierunku; wyprzedzenie sworznia zwrotnicy zbyt duże w kierunku przeciwnym (ujemne): niezadowalające powracanie w położenie do jazdy na wprost, wrażliwość na wady opon, skłonność do ściągania, zwiększona wrażliwość na wiatr boczny; różne wartości pochylenia sworznia zwrotnicy po lewej i prawej stronie: skłonność do ściągania w bok, zwłaszcza w połączeniu z odpowiednimi reakcjami nawierzchni. polecam tą lekturę : http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/geometria.html http://www.michelintransport.com/ple/front...CAR&lang=PL Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gwro Napisano 13 Lipca 2010 Autor Udostępnij Napisano 13 Lipca 2010 Dzięki za informacje, a co mogę zrobić żeby poprawić te wartości? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
andrzej27r Napisano 13 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2010 jak autko dostało to amortyzator się troszkę nie skrzywił ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gwro Napisano 13 Lipca 2010 Autor Udostępnij Napisano 13 Lipca 2010 Popatrze jutro, a czy "na oko" będzie widać czy jest prosty czy krzywy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukilks Napisano 31 Października 2010 Udostępnij Napisano 31 Października 2010 Witam koledzy, czy rozwiązaliście problem? mi kilka osób podpowiedziało że może być zwrotnica do wymiany gdyż u mnie: pochylenie osi sworznia zwrotnicy lewe +13,38 prawe +12,48 choć nie jestem pewien czy tego nie mogą zmienić poduszki górne amortyzatora, mże u Ciebie też tak jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.