Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Renault Megane (1995-2002) - artykuł, Wysokie Obroty


Mad

Rekomendowane odpowiedzi

W dzisiejszym dodatku Gazety Wyborczej - Wysokie Obroty został zamieszczony artykuł o Renault Megane. Literówki wynikają z błędów czytnika OCR.

 

Przestronny, wygodny, oszczędny, bezpieczny - takie cechy górują do dzisiaj nad słabszymi punktami pierwszej generacji Megane. Poziom wykonania wyszedł daleko ponad poprzednika (Renault 19), podobnie jak poziom wyposażenia. Zwłaszcza tego, które służyło biernemu bezpieczeństwu. Dało się to odczuć szczególnie po modernizacji w 1999 r. Megane był pierwszym kompaktem w naszym kraju, seryjnie wyposażonym w ABS i cztery poduszki powietrzne. Szeroka gama dynamicznych i oszczędnych silników stanowiła dodatkową zachętę. Ważną rolę w sukcesie modelu odegrała nowatorska i frapująca stylizacja zbierająca pochlebne recenzje i przyciągająca szerokie rzesze nabywców. Megane stał się najlepiej sprzedającym się autem w Europie, także w Polsce ustawiały się po niego kolejki. Sukces rynkowy był ogromny (4 min sprzedanych egzemplarzy), dzięki temu rynek wtórny jest dzisiaj mocno nasycony rozmaitymi odmianami nadwoziowymi i silnikowymi Megane. Można sięgnąć po pięciodrzwiowego hatchbacka (bagażnik 348/12101), czterodrzwiowego sedana o przydomku Classic (bagażnik 510/1310 1), pięciodrzwiowe kombi (bagażnik 485/1600 1), trzydrzwiowe coupe (bagażnik 2901) oraz kabriolet. Do rodziny Megane należy także jednobryło-wiec Scenie. Przekrój nadwozi jest imponujący, każdy znajdzie coś dla siebie. Ciemna strona Megane to spora awaryjność. Zawodzą elektryczne i elektroniczne komponenty auta, blado wypadają pod względem trwałości niektóre podzespoły mechaniczne (zawieszenie, rozrząd, hamulce). Na szczęście popularność tego modelu jest tak duża, że nie ma problemu z dostępem do części zamiennych i ich zamienników. Megane można naprawić tanio i szybko, z pominięciem autoryzowanych stacji obsługi.

 

Silnik

Wszystkie silniki Megane I mają w napędzie układu rozrządu pasek zębaty. Niestety, paski w tym modelu nie grzeszą trwałością i wymagają szczególnej troski. Pęknięcia zdarzają się nader często, zazwyczaj ok. 10 tys. km przed zaleconym przebiegiem wymiany, jeśli aktualny przebieg paska nie jest udokumentowany, lepiej wymienić go zaraz po zakupie auta. Paski, dla których zalecany przebieg wynosi 90 tys. km, powinny być wymienione już przy 70 tys. km. Gdy zalecany przebieg wynosi 100-120 tys., najlepiej dokonać wymiany najpóźniej przy 90 tys. km. Słabym punktem silników jest także układ chłodzenia. Zdarzają się wycieki i awarie pompy. Warto obejrzeć dokładnie chłodnicę, przewody układu chłodzenia i okolice pompy.

 

Elektronika

Zapalanie się bez przyczyny kontrolek albo „wariacje" wskaźników zdarzyć się mogą w każdej chwili. W pierwszych rocznikach zdarzało się, że warsztaty Renault wymieniały kompletne deski rozdzielcze. Takie przygody pozwalają jednak kontynuować jazdę, a nierzadko znikają i nie pojawiają się ponownie. Nierzadko dochodzi do awarii sterownika wtrysku, ale wówczas silnik milknie i dalsza jazda nie jest możliwa.

 

Instalacja elektryczna

Najsłabszym punktem instalacji elektrycznej są cewki zapłonowe, jeśli zawodzą, silnik przerywa, słabo przyspiesza albo pracuje nierówno. Podczas wymiany warto zadbać, by warsztat nie montował cewek firmy Sagem, bo właśnie one są najmniej trwałe. Lepiej wybrać niezawodne cewki firmy Beru. Alternatory nie lubią wilgoci i psują się najczęściej po zalaniu wodą (zbyt szybka jazda po głębokich kałużach). Zawodzą także rozruszniki.

 

Nadwozie

Megane I dobrze zabezpieczono przed korozją, ale najstarsze egzemplarze mają już 10-11 lat i rdza daje w nich znać o sobie. Warto zatem sprawdzić nadkola tylnych błotników, płytę podłogową w okolicach progów, tylny pas i miejsca pod listwami ozdobnymi.

 

Układ hamulcowy

Egzemplarze produkowane do 1997 r. słyną ze szczególnie szybkiego zużycia przednich tarcz hamulcowych. W późniejszych rocznikach trwałość tych elementów wzrosła.

 

Zawieszenie

Przednie zawieszenie zdumiewająco dobrze radzi sobie z dziurawymi, polskimi drogami. Poważne naprawy konieczne są zazwyczaj dopiero po 100 tys km. Wcześniejszej ingerencji mechanika mogą wymagać niektóre elementy, np. sworznie wahaczy, ale są one niedrogie i można je tatwo wymieniać. Po zakupie auta warto udać się do warsztatu, który potrafi ocenić stan tożysk belki tylnego zawieszenia. Jeśli tożyska trzeba wymienić, należy to zrobić bezzwłocznie, by nie doprowadzić do bardzo kosztownej naprawy catej belki.

 

Przeniesienie napędu

Jeśli podczas jazdy próbnej pozostawiona swobodnie dźwignia zmiany biegów porusza się bezładnie (zwłaszcza podczas otwierania i zamykania przepustnicy), to z pewnością trzeba będzie wymienić wspornik skrzyni biegów (zużyty element gumowy wspornika). Chyba że pogodzimy się z dokuczliwymi ruchami.

 

Układ wydechowy

Megane I z oryginalnym wydechem chyba nie znajdziemy. Trwałość fabrycznych tłumików i rur wydechowych sięgała zazwyczaj 3 lat. Ten model ma jednak prawdziwy dar do wypalania układu wydechowego, także wówczas, gdy sięgniemy po zamienniki. Szczególnie szybko pęka pierwszy odcinek rury wydechowej, tuż za kolektorem, a przed elastyczną siatką. Warto dotrzeć w to miejsce i obejrzeć aktualny stan wydechu właśnie w tamtym punkcie.

 

Akcje serwisowe

Liczne akcje nawrotowe dotyczyły różnych wersji Megane. Pierwsza z nich została ogłoszona jesienią 1997 r. i objęta ponad 7400 egzemplarzy wersji hatchback i cabrio, wyprodukowanych od lipca do października 1997 r. Eliminowano wadę instalacji hamulcowej przy pompie głównej. Na początku l999 r. 3400 szt. tych samych wersji nadwoziowych, wyprodukowanych w lipcu 1998 r., sprawdzano pod kątem wadliwych przegubów napędowych. Sezon 2000 rozpoczął się od wezwania ponad 4400 samochodów z silnikami wysokoprężnymi (okres produkcji 12.1998 - 05.1999), by wyeliminować możliwość awarii układu wspomagania hamulców. Wiosną 2000 r. do serwisów musiało przyjechać 1000 aut wyprodukowanych od lutego do kwietnia 2000 r. Tym razem chodziło o możliwość zmniejszenia wydajności systemu wspomagania układu hamulcowego. Latem 2001 r. przeprowadzono akcję nawrotową, obejmującą kilka elementów w różnych odmianach Megane. Poprawiano układ recyrkulacji spalin i eliminowano możliwość wycieku paliwa (produkcja 15-09.1999 - 8.02.2001). Sprawdzano instalację zapłonową i czujnik na wałku rozrządu. Pod koniec 2001 r. przeprowadzono kolejną akcję (blisko 3600 aut), obejmującą wycieki paliwa w okolicach silnika (wersje z turbodieslami). Na początku lutego 2002 r., tuż przed premierą Megane II, konieczne były jeszcze poprawki elektrycznie sterowanej przepustnicy przy silnikach 1.4 i6V oraz sprawdzenie układu hamulcowego w ponad 11700 samochodach.

 

Przystosowanie do korzystania z LPG

Na rynku wtórnym bez trudu można kupić Megane z instalacją gazową. Dostępne są wszystkie odmiany silników benzynowych, od 1.4 po 2.0, jest zatem w czym wybierać. Użytkownicy tego modelu dość powszechnie sięgali po zasilanie LPG, ponieważ jednostki napędowe Renault dobrze znoszą tego rodzaju paliwo i zdumiewająco oszczędnie potrafią się z nim obchodzić. Mocną stroną Megane jest wnęka na koło zapasowe wewnątrz bagażnika. Nie trzeba więc ponosić dodatkowych kosztów na mocowanie zbiornika na zewnątrz, pod podłogą przestrzeni bagażowej.

 

Dostępność na rynku wtórnym

Na polskim rynku wtórnym pierwsza generacja Megane ma niezwykle szeroką reprezentację. Zwłaszcza w odmianach 1.4 i 1.6. Nie brakuje też dwulitrówek oraz diesli i starszych turbodiesli. Nowoczesne turbodiesle serii 1.9 dCi należą do rzadkości, podobnie jak benzynowe 1.8 16V i szesnastozaworowe odmiany silników 1.4 i 1.6.

 

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa w formie nalepki znajduje się albo w dolnej części prawego, centralnego słupka nadwozia, albo na podłodze bagażnika przy kole zapasowym. Numer identyfikacyjny VIN wybito w przedziale silnika, na gnieździe górnego mocowania prawej kolumny zawieszenia.

 

:D Znaki 1-3 Światowy kod producenta (VFl-Renault, Francja)

:D Znaki4-6 Kod modelu (BAo - Megane)

:D Znaki 7-9 Kod zespołu napędowego (Ml-1.4 70 KM, skrzynia biegów 5-manualna)

:D Znak 10 Kod roku modelowego

:) Znaki 11-17 Numer seryjny

 

Historia

:D 1995, jesień - premiera modelu (hatchback5d i coupe), silniki 1.4 (70 lub 75 KM), 1.6 (75 KM), 1.6 (90 KM), 2.0 (113 KM), 2.016V (150 KM), 1.9 D (Diesel, komora wstępna, 64 KM), 1.9 Dt (turbodiesel, komora wstępna, 95 KM)

:P 1996, wiosna - premiera wersji sedan

:P 1996, jesień - premiera wersji cabrio;

:D 1998 - silnik 1.9 Dti (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 98 KM);

:D 1999, wiosna - modernizacja nadwozia, wersja kombi, nowa gama silników: 1.4 (75 KM), 1.416V (90 KM), 1.6 (90 KM), 1.616V (107 KM), 2.0 (114 KM), 2.016V (150 KM), 1.9 D (Diesel, komora wstępna. 64 KM), 1.9 Dt (turbodiesel, komora wstępna, 95 KM), 1.9 Dti (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 98 KM)

;) 2000 - wycofanie z oferty silników 1.6 (90 KM), 2.0 (114 KM), 2.016V (150 KM)

;) 2001 - nowe silniki 1.816V (116 KM) oraz 1.9 dCi (turbodiesel, Common Rail, 102 KM)

:) 2002, jesień - premiera Megane II

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wersje z 1.8 były charakterystyczne z uwagi na grill, normalnie poziome łopatki, a we wspomnianej wersji coś ala plaster miodu (poetycko) w chromowanej obwódce, oraz spojler tylny w standardzie (jeśli sie nie mylę). Sam w 2000 roku zastanawiałem sie czy nie poczekać na oficjalna premierę do 2001 w rezultacie wybrałem wówczas 1,6 RXE. Jeździłem 5 lat i nawet bardzo nie narzekałem :D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wersje z 1.8 były charakterystyczne z uwagi na grill, normalnie poziome łopatki, a we wspomnianej wersji coś ala plaster miodu (poetycko) w chromowanej obwódce
nieprawda bo grill w kształcie plastra miodu miały tylko wersje coupe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda bądź nie - fakt faktem, że widziałem dwa lub trzy na ulicy we wspomnianym pięcioletnim okresie i wszystkie miały właśnie taki kształt grilla (i gwarantuje, że nie były to coupe tylko hatchback`i ;-) ). Właśnie dlatego zwracały na siebie uwagę.

Aha i były w kolorze czarnym :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2001-nowe silniki 1.8 16v jeszcze takiego niewidziałem

 

ja widziałem 2 takie w PL, sam takiego szukałem bo chciałem miec coś "mocnego"....,ale nie znalazłem

 

jeden stoi koło mnie w Wawie-fajny czarny egzemplarz w wersji RXE (z wyposazenia rózni sie od mojego moedlu szyberdachem, elektrycznymi szybami tył i elektr. lusterkami)..

drugi widziałem na sprzedaz w necie.....czarny i granatowy

w osiągach od 1.6 16v rózni sie oczywiście vmax (niestety nbie wiem ile wynosi) a przyspieszenie do 100 km/h to 9.1 sekundy vs 9.8 w 1.6 16v

 

a co do artykułu w wysokich obrotach to w miare obiektywnie opisane sa usterki- w moim przypadku sprawdzają się w wielu przypadkach/podzespołach....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!