Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Niedziałający wentylator chłodnicy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, opisze, nieco zawiły problem, jaki pojawił się w moim Renault Megane Scenic rok prod. 1998 (silnik 1,6):

1. Nie działa wentylator chłodnicy (wolne/szybkie obroty)

- gdy wyjąłem przekaźnik od szybkich obrorów (przekaźnik C) i zmosrkowałem obwód - wentylator ruszył i kręcił się normalnie. Gdy tak zrobiłem silnik samochodu ewidentnie "czuł" obciążenie - obroty silnika spadały

- gdy wyjąłem przekażnik od wolnych obrotów (przekaźnik G) i zmostkowałem obwód wentylatora - żadnej reakcji wentylatora.

- dodatkowo gdy włącze klimatyzację silnik automatycznie zwiększa obroty, ale klimatyzacja nie działa (nie jest podawane napięcie na elektromagnez sprężarki),

 

Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, przekaźniki itp.

Niedziałającą klimatyzację można tłumaczyć, z tego co wyczytałem na forum, niedziałającym wentylatorem (jest to warunek konieczny podania napięcia na sprężarkę).

 

Co może więc być przyczyną niedziłającego wentylatora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmostkowałem obwód wentylatora - żadnej reakcji wentylatora.

Na tym obwodzie masz jeszcze rezystor I-go biegu, jest na chłodnicy sprawdziłeś go ?

jest to warunek konieczny podania napięcia na sprężarkę

ale wentylatora, dmuchawy, nadmuchu powietrza.
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym obwodzie masz jeszcze rezystor I-go biegu, jest na chłodnicy sprawdziłeś go ?

 

Gdzie dokładnie znajduje się ten rezystor (obok silnika?)

 

ale wentylatora, dmuchawy, nadmuchu powietrza.

 

Wielkie DZIĘKI, TWOJEe sprostowanie wiele wyjaśnia. Czyli niedziałająca klima nie musi być związana z niedziałającym wentylatorem chłodnicy, inaczej: klimatyzacja powinna działać pomimo, że wentylator chłodnicy nie jest włączony. Dodam, że gdy włączę przycisk klimy, dioda (na tym klawiszu) zapala się.

 

Teraz mój strzał: Przyczyną niedziałającego wentylatora chłodnicy jest uszkodzony czujnik temperatury cieczy w chłodnicy. Przy termostacie są (też wyczytane gdzieś na forum) dwa czujniki temperatury - jeden podający odczyt do zegara przy licznikach; drugi zapodaje temperaturę do komputera. Czyli wina leży po stronie tego drugiego - pomimo wysokiej teperatury rzeczywistej (samochód był grzany na postoju, aż woda prawie zaczęła wrzeć) komputer "myśli", że jest ona w normie i nie włącza wentylatora.

 

Proszę o korektę, ewentualnie potwierdzenie, mojego toku myślenia.

 

Jeszcze jedna sprawa: w mojej Reni do wentylatora chłodnicy dochodzą 2 przewody - jak więc jest w nim realizowana zmiana obrotów: szybkie /wolne?

Edytowane przez mruz12m
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1) na chłodnicy

ad2) Nie koniecznie. Wentylator chłodnicy ma II biegi. I włącza się w przypadku włączenia klimy, drugi w przypadku zbyt wysokiej temp. silnika. Jeżeli uszkodzony jest czujnik temp. płynu chłodzącego po zapłonie włącza się wentylator na chłodnicy.

Nie wiem czy w Twojej wersji nie ma dodatkowego czujnika temp. w chłodnicy.

Piszesz, że

gdy wyjąłem przekażnik od wolnych obrotów (przekaźnik G) i zmostkowałem obwód wentylatora - żadnej reakcji wentylatora.

Tu szukaj przyczyny, albo masz spalony bezpiecznik, albo nie dochodzi napięcie do przekaźnika, albo rezystor I-go biegu.

Trzeba sprawdzić czy dochodzi napięcie w konkretne miejsca.

Poszukaj pliku NT8144A.pdf - tam znajdziesz schematy dotyczące Twojego modelu.

Na pewno jest w linku w mojej stopce.

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy w Twojej wersji nie ma dodatkowego czujnika temp. w chłodnicy.

U mnie na obudowie termostatu są 2 czujniki temp (jeden pod drugim).

Tu szukaj przyczyny, albo masz spalony bezpiecznik, albo nie dochodzi napięcie do przekaźnika, albo rezystor I-go biegu.

Trzeba sprawdzić czy dochodzi napięcie w konkretne miejsca.

Bezpieczniki sprawdzone - od wentylatora jest w środku, po lewej stronie kierownicy na dole?

Nie pisałem o tym wcześniej, ale do tego wentylatora (wtyczka 2-pinowa) nie dochodzi napięcie, niezależnie od tego czy silnik jest gorący, czy też klima jest włączona.

Własnie do przekaźnika C dochodzi napiecie robocze - brak jest napięcia sterowania przekaźnikiem.

Do przekaźnika G nie dochodzi żadne napięcie.

Oba przekaźniki (Ci G) są od wentylatora - nie wiem który jest od I, II biegu.

Jeszcze jedna prośba: móbłbyś pokrótce opisać idee sterowania wentylatora - dzieś wyczytałem, że + podłączony jest na stałe, a załączanie odbywa się podaniem masy. I jak ma to się do tego, ze do wentylatora dochodzą tylko 2 dwa kable.

Odnośnie schematów to wszystkie są opisane po rosyjsku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na obudowie termostatu są 2 czujniki temp

Napisałem żebyś spojrzał na chłodnicę, nic o termostacie nie pisałem.

Ale teraz jeszcze raz przeglądnąłem schematy i wychodzi, że nie będziesz go miał.

Odnośnie schematów to wszystkie są opisane po rosyjsku.

Czy to jakiś problem w dobie różnych elektronicznych tłumaczy?

Poza tym ściągnij sobie TO Schemat jest uproszczony ale powinien Ci co nieco rozjaśnić. Z tego co piszesz wychodzi, że masz urwany przewód sterujący przekaźnikiem I-go biegu wentylatora.

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za pomoc - Jestem Wam bardzo wdzięczny.

Odnośnie awarii - elektromechanicznie jest teraz wszystko sprawne. Gdy zdejmę wtyczkę z czyjnika temperatury (3 piny: 1 i 2 od sterowania przekaźnikami obrotów wentylatora, a w 3 (według schematu zapodanego przez P_r_z_e_m_o) powinno być napięcie po stacyjce. Niestety nie u mnie. Mogę sterować wentylatorami gdy podam napięcie z zewnątrz na któryś z kabli przy czujnku. Niestety w moim Sceniku kabelek ten nie idzie na przekaźnik paliwa (jak w schemacie), ale (razem z całą masą innych kabli) idzie do jakiegoś sterownika po prawej stronie nadkola.

I w tym momencie, mimo wielkich chęci, moja ingerencja musi się zakończyć. Muszę wybrać się do kogoś kto zdiagnozuje usterkę tego sterownika i usunie ewentualne błędy.

Jeszcze jedno pytanie do Was: jeżeli ten sterownik będzie nie do postawienia to czy mogę odciąć kabel wychodzący z niego (prowadzący do czujnika temperatury)i poprowadzić drugi jak na schemacie od P_r_z_e_m_o? Taki "układ" powinien działać.

Jeszcze raz dzięki za pomoc i odezwę się co udało mi się (diagnoście) wskórać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha.. Sorry, ale nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z tego typu schematami.

 

Skoro tak to ostatnie, mam nadzieję, pytania: czy powodem awari może być zwalony czujnik temperatury na termostacie (drugi licząc od góry)- on podaje temperaturę do ECU, który to z kolei daje napięcie na termowłącznik na chłodnicy?

Jak sprawdzić ten czujnik temperatury (w jakim przedziale powinna być jego rezystancja)?

Czy oba czujniki na obudowie termostatu (jeden pod drugim) są identyczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Albo Kolega mruz12m pomylił opis auta o którym mowa ...albo nie, w tym drugim przypadku sterowanie wentylatorem odbywa się za pomocą dwustopniowego włącznika termicznego (tak wynika ze schematów).Jeżeli to wersja benzynowa to, może nie być przekaznika od podgrzewacza paliwa (fuel heater relay).Jeżeli bezpiecznik jest OK to przerwa musi byc pomiędzy bezpiecznikiem a zasilaniem przekazników wentylatora lub stacyjką a bezpiecznikiem.Niebieskim kolorem zaznaczylem miejsce możliwej przerwy.post-37975-0-40406100-1336683203_thumb.jpg

Ciekawe ,że w tym schemacie nie ma możliwości załączenia wentylatora bez kluczyka w stacyjce :)

Jeżeli sterowanie jest realizowane przez ECU to próba podania napięcia z zewnątrz na którykolwiek z przewodów "czujnika trzy-pinowego" napewno nie załączy wentylatora.

Edytowane przez meganelapua
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle, że po podaniu napięcia na przewód 3- pinowy dochodzącego do elektrowłącznika - dokładnie na kabelki sterujące przekaźnikami (na schemacie pomarańczowy i brązowy) wentylator rusza na 1 lub 2 biegu.

 

Silnik to benzyniak. Schemat jest najprawdopodobniej prawidłowy z tym, że w miejscu przekaźnika podgrzewacza paliwa jest przekaźnik odcięcia zapłonu.

Przewód, który może być przerwany (kolor niebieski zaznaczony przez Ciebie) biegnie (u mnie) od termowłącznika do ECU i kurde nie ma na nim napięca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat w załączniku jest w 99% procentach do Twojej wersji silnikowej i wyposażenia.

I żeby nie było, to jest tylko schemat elektryczny wentylatora chłodnicy, żeby np. zobaczyć jak lecą kabelki czujnika temp. silnika to trzeba wziąć inny schemat.

Opis do schematu:

248 - czujnik temperatury

206 - trzy-funkcyjny czujniki ciśnienia czynnika klimatyzacji

319 - panel sterowania klimatyzacją

645 - UHC

597 - skrzynka bezpieczników i przekaźników w komorze silnika

120 - ECU

163 - układ zapłonu silnika

262 - wentylator chłodnicy

321 - rezystor I-go biegu wentylatora

171 - sprzęgło sprężarki klimatyzacji

Schemat wentylatora Scenic K7M_F3R (1998).pdf

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz wielkie dzięki. Schemat jest rzeczywiście dobry. Teraz już prawie wszystko jasne - tylko co to za element który zaznaczyłem na załączniku jako 1) i gdzie on się znajduje.

post-45690-0-42740600-1336718675_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 15 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!