Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

[How-to] Montujemy podgrzewacze lusterek zewnętrznych


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jako, że ostatnio zamontowałem podgrzewacze lusterek zewnętrznych w swoim aucie, postanowiłem zrobić ten poradnik.

Wariant 1 - auto posiada przednie szyby elektryczne.

Wariant 2 - auto nie posiada przednich szyb elektrycznych.

O co chodzi z wariantami...

Jeżeli mamy szyby elektryczne, na 99 % mamy już poprowadzone przewody od ogrzewanych lusterek do kostki wyjściowej z karoserii do drzwi. Nie ma ich w samych drzwiach. Naszym zadaniem pozostaje doprowadzić przewody do wtyczki drzwi-karoseria. Jeżeli nie posiadamy elektrycznych szyb, najprawdopodobniej tej instalacji nie posiadamy i musimy przewody doprowadzić aż do kabiny. Możemy się w tym momencie upewnić z którego wariantu będziemy korzystać, wkładając rękę za moduł BSI i "wymacać" wtyczkę do drzwi. Jeżeli wyczujemy, że z wtyczki wychodzi dość dużo przewodów, najprawdopodobniej mamy instalację ogrzewania lusterek. Aby mieć pewność musimy sprawdzić, czy na pinie B6, po włączeniu ogrzewania szyby tylnej (silnik musi pracować) pojawia się napięcie. Numer pinu odczytamy z wtyczki z drzwi. Przy sprawdzaniu należy uważać, aby nie zewrzeć pinów, dlatego zalecam tą wtyczkę wykręcić i wyciągnąć do środka kabiny i dopiero sprawdzić (próbnikiem, miernikiem, itd.) W przypadku zwarcia, można na prawdę dokonać zniszczeń w module BSI !

Pin B6 i interesujący nas przewód:

img004jwj.jpg

 

Czego będziemy potrzebować:

- maty grzewcze. Ja zakupiłem z allegro maty (2 szt.) o nazwie GB-10S (140x80 mm);

- przewód - linka. Jedna żyła lub 2 żyłowy, grubości 0,5 mm2 w izolacji. Wariant 1, 2 m dwu-żyłowego lub 4 m jednej żyły. Wariant 2, 5 m dwu-żyłowego lub 10 m jednej żyły.

- konektory. Wariant 1, 6 sztuk konektorów wsuwek 2,8 mm żeńskie, 2 sztuki konektorów oczkowych M5. Wariant 2, 6 sztuk konektorów wsuwek 2,8 mm żeńskie, 4 sztuki konektorów wsuwek 2,8 mm męskich.

- lutownica z cyną i kalafonią, izolacja, koszulki termokurczliwe fi 5 mm.

- narzędzia: torx-y, śrubokręty, wiertło 8, nóż, klucz nasadowy 10 mm, zaciskarka konektorów lub jak nie posiadamy to kombinerki.

- rozpuszczalnik nitro i rękawiczki nitrylowe, naczynie na nitro, które pomieści szkło lusterka. Nie może być plastikowe.

- dwu-stronna taśma klejąca (gąbkowa).

- kawałek cienkiego drutu (20-30 cm).

 

Naszą pracę zaczynamy od wyjęcia wkładu lusterka. Zabezpieczamy brzeg lusterka. Ważne, aby to zabezpieczenie wchodziło pod lustro (do środka). Ja użyłem do tego taśmy malarskiej. W ten sposób nie zostawimy odcisku na plastiku po narzędziu.

img0026.jpg

Ustawiamy lusterko maksymalnie w dół. Teraz wkładamy narzędzie w środek lusterka. Musimy odpiąć zatrzaski. Ja użyłem takiego śrubokręta:

img004eue.jpg

Jak mamy już wprawę, można to zrobić nawet nożem, ale z ostrym czubkiem. Zatrzaski wyglądają tak:

img0028.jpg

Są one małe i tak na prawdę wystarczy trochę po ugniatać pierścień osadczy w środku lusterka.

Teraz najtrudniejsza część pracy. Musimy odkleić plastikową ramkę od lustra. Jest ona przyklejona na dwu-stronną taśmę klejącą. Musimy tu bardzo uważać, ponieważ taśma mocno trzyma, a lustro jest z cienkiego szkła. Nie podam tu złotego środka na odklejenie tego. U mnie godzinne moczenie w gorącej wodzie (ok.50oC), nie bardzo pomogło. Rozpuszczalnika Nitro nie polecam do tego używać. Rozpuści plastik ! Dłubiąc w tym musimy również uważać, aby nie zarysować warstwy odblaskowej lustra. Będzie je widać później od przedniej strony. Ja pożyczyłem od swojej kobiety mały metalowy pilniczek do paznokci i ostrożnie dłubałem (około 1h). Z drugim się pospieszyłem i mi pękło...

Jak już nam się udało rozdzielić te dwa elementy, oczyszczamy plastik. Lustro czyścimy w rozpuszczalniku Nitro. Najlepiej nalać rozpuszczalnik do przygotowanego naczynia i zanurzyć w nim szkło na 3-5 min. Warto założyć też rękawiczki nitrylowe (brudzi ręce). Po takiej kąpieli wystarczy przetrzeć szmatką i mamy czyste lusterko. Skrobiąc je z pozostałości taśmy, możemy je porysować lub nawet stłuc.

Teraz naklejamy matę grzewczą.

Na plastikową ramkę kładziemy matę. Ustawiamy ją tak, aby nie wystawała poza ramkę oraz aby konektory nie trafiały na pierścień mocujący. Nie mogą być również w jego środku. Kładziemy na ramkę lustro (upewnijmy się, że spodnią stroną lustra na matę). Odwracamy wszystko, zdejmujemy ramkę i markerem zaznaczamy na lustrze pozycję maty. Odklejamy kawałek papieru zabezpieczającego klej (ok. 2 cm) i podwijamy go w dół. Po ustawieniu, dociskamy odklejony kawałek maty do szkła. Za odklejoną część papieru ciągniemy, odsłaniając dalej klej. Robimy to po kawałku i dociskamy matę do szkła. Pod matą nie mogą zostać pęcherze powietrza ! Ważne, aby to zrobić porządnie. Drugiej szansy przyklejenia tej maty nie będzie.

Po przyklejeniu maty wygląda to tak:

img0030.jpg

Teraz przykładamy wcześniej odklejoną plastikową ramkę i zaznaczamy na niej, gdzie zrobić otwory na konektory. Wiertłem robimy otwory. Plastik jest cienki i miękki, tak więc bez problemu da się to zrobić bez wiertarki. Odginamy konektory, przykładamy ramkę i jak wszystko pasuje, naklejamy na ramkę taśmę klejącą. Nie musi być cała pokryta taśmą. Trzy pasy taśmy (przez środek i po bokach) wystarczą. Zrywamy papier ochronny z taśmy i przyklejamy ramkę. Radzę od razu nakleić dobrze, w przeciwnym wypadku odkleja się paskudnie, jak podczas przygotowywania wkładu pod matę. Wygląda to tak:

img003rer.jpg

Teraz robimy elektrykę.

Piny na macie : zasilanie i masa. Bez różnicy jest, który pin wybierzemy na masę, a który na zasilanie. Nie mogą być tylko 2 jednocześnie masą lub zasilaniem.

Na przewody musimy zamontować konektory wsuwki (na jednym ich końcu). Jak nie posiadamy zaciskarki konektorów, musimy sobie poradzić kombinerkami. Koniecznie musimy konektory przylutować do przewodów. Zakładamy koszulki termokurczliwe i je podgrzewamy. Wygląda to tak:

img003wtw.jpg

Zdejmujemy boczek z drzwi oraz osłonę lusterka. Jest ona wciskana prostopadle do drzwi. W obudowie lusterka odkręcamy 3 śruby (czerwona strzałka) oraz odpinamy zatrzaski (zielona strzałka)

img0029.jpg

Zdejmujemy tył obudowy. Z tyłu odkręcamy jedną śrubkę i zdejmujemy resztę obudowy. Następnie kluczem 10 mm odkręcamy całe lusterko od drzwi. Po odkręceniu, drutem przeciągamy przewody przez podstawę lusterka. Ja miałem pod ręką szprychę rowerową.

img0034.jpg

img0035.jpg

Przewód przekładamy przez otwór od lusterka w drzwiach, przykręcamy ramę lusterka z powrotem (na razie nie mocno).

img003jwj.jpg

Sprawdzamy, czy przewód w lusterku się przesuwa. Jeżeli nie, oznacza to, że przewód został gdzieś przyciśnięty i musimy to poprawić. Dokręcamy śruby. Przekładamy przewód przez środek lusterka i składamy obudowę, pamiętając aby zostawić trochę luzu na przewodzie (zapas):

img0036.jpg

Teraz rozpinamy kostkę łączącą drzwi z karoserią:

img0058.jpg

Zabezpieczenie zdejmuje się do góry. U mnie się rozpadło przy tej operacji...

Wiązkę wpychamy do środka drzwi i wyciągamy ją przez otwór, gdzie jest silniczek szyby lub korbka (-nie wiem, czy w tym przypadku w ogóle są w wiązce jakieś przewody). W wariancie 1, przeciągamy przez wiązkę do wtyczki jeden przewód, w wariancie 2 obydwa. Peszel jest po całej długości rozcięty, tak więc można go rozwiązać i wcisnąć w środek przewód/przewody i pozostanie nam tylko przeciągnięcie przez gumę. Guma z wtyczki się zdejmuje. Na przeciągnięty przewód/przewody zakładamy konektor/y żeńskie, również lutujemy i zakładamy koszulki/ę termokurczliwe/ą. Konektor wciskamy w miejsce B6 (pokrywkę z wtyczki zdjąłem specjalnie, aby pokazać o co chodzi):

img0041.jpg

W przypadku wariantu 2, we wtyczce karoserii lokalizujemy masę i w ten pin we wtyczce drzwi wciskamy drugi konektor.

Zawiązujemy z powrotem izolacją peszel. Wiązkę z powrotem przekładamy przez bok drzwi. Drugi przewód (wariant 1) trochę skracamy, zakładamy na niego kawałek (2-3 cm) koszulki termokurczliwej, zakładamy konektor oczkowy i oczywiście go lutujemy. Konektor zakładamy na śrubę silniczka szyby. Najlepiej zrobić to od środka (estetyka), czyli trzeba poluzować pozostałe 2 nakrętki od silniczka. W przypadku wariantu 1, łączymy wtyczki drzwi-karoseria, podłączamy lustro do przewodów, uruchamiamy silnik i sprawdzamy, czy lusterko się ogrzewa po włączeniu ogrzewania tylnej szyby (lub miernikiem sprawdzamy, czy jest napięcie między przewodami). Jeżeli wszystko działa, składamy drzwi, podpięty pod przewody wkład lusterka wciskamy na miejsce i powtarzamy operację z drugiej strony.

W przypadku wariantu 2, w miejsce B6 we wtyczce od karoserii musimy zrobić pin męski, tak samo go robiąc jak pin z od strony drzwi. Drugi koniec przewodu podłączamy do przewodu ogrzewania tylnej szyby (po uprzednim odłączeniu klemy masy od akumulatora), który biegnie w lewym progu pod plastikiem. Będzie to biały gruby przewód:

img0059.jpg

W drugim progu nie ma tego przewodu, tak więc przewód od lusterka należy przeciągnąć pod kokpitem aż do przewodu z lewej strony. Przewody muszą być dobrze zaizolowane. Inaczej przy włączeniu podgrzewania zrobi się zwarcie do masy i w najlepszym wypadku spali się tylko bezpiecznik.

 

W obydwu wariantach można podłączyć ogrzewanie do oddzielnego przycisku. Należy wtedy ogrzewanie podłączyć przez przekaźnik oraz zabezpieczyć bezpiecznikiem. Przełącznik potrzebny bistabilny, przekaźnik wystarczy do 10 A. Jeżeli nie mamy podgrzewanej szyby przedniej, można wykorzystać przełącznik od jej podgrzewania (można taki dokupić). Należy również odciąć przewody pinów B6 od strony wnętrza i podłączyć pod przekaźnik, drugi pin przekaźnika (zasilanie lusterek można wziąć z zasilania po stacyjce, zasilanie cewki przekaźnika najlepiej wziąć z przełącznika ogrzewania szyby tylnej (przewodów, które do niego biegną). Takie rozwiązanie powoduje, że lusterka nie będą grzały bez włączenia silnika. Warto również podpiąć odpowiednią kontrolkę informacyjną na liczniku. Ale to już wykracza poza ramy tego poradnika...

Edytowane przez Kreciq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasilanie cewki przekaźnika najlepiej wziąć z przełącznika ogrzewania szyby tylnej (przewodów, które do niego biegną). Takie rozwiązanie powoduje, że lusterka nie będą grzały bez włączenia silnika.

W tym wypadku zostaną także wyłączone równocześnie z ogrzewaniem tylnej szyby, tak jak to ma miejsce w instalacji fabrycznej. Tego pilnuje fabryczna czasówka. Nie potrzeba do tego dodatkowej kontrolki. Funkcję tą pełni kontrolka w przycisku ogrzewania szyby tylnej.

Zamiast bawić się w odklejanie plastikowej ramki od lusterka by podkleić mate grzewczą, można nabyć już gotowe zwierciadła z podgrzewaniem, albo z demontażu, albo występujące jako zamienniki.

Są dostępne w sprzedaży internetowej jednak ich cena jest wyższa jak samych mat grzejnych.

Tu trzeba indywidualnie przekalkulować co się bardziej opłaca: podmiana, czy prace ręczne z ryzykiem uszkodzenia zwierciadeł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie całkowity koszt zrobienia podgrzewanych lusterek wyniósł 50 zł, z czego 25 nowe lustro. Jak jeszcze mamy wkłady sferyczne, koszt "rękodzieła" jest jeszcze bardziej zachęcający (redukcja kosztów 4-krotna).

W tym wypadku zostaną także wyłączone

Tu właśnie nie jestem pewien jak to dokładnie z tym przełącznikiem jest. Czy zamyka obwód na cewkę przekaźnika, czy podaje na nią napięcie. Jak to drugie, to ogrzewania będą działać niezależnie i lusterka nie będą włączać kontrolki na liczniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajefajny przepis na udoskonalenie megi :D

Mam tylko pytanie czy te szkła http://moto.allegro.pl/renault-megane-scenic-wklad-szklo-lusterka-96-03-i2441775045.html lub te http://moto.allegro.pl/wklad-lusterka-nowy-renault-clio-megane-thalia-ww-i2457026607.html są odpowienie i wystarczą żeby nie ryzykować stłuczenia oryginalnych (oczywiście + przewód i konektorki)

Posiadam el szyby przednie tak więc wystarczy podłączyć w kostce do pinu B6 i do masy drzwi a drugie drzwi muszę podłączyć do lewych czy tez w kostce drzwi do B6 i masy?

Edytowane przez pasek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W megi 1 od dobrego roku mam założone grzane lusterka. Lusterka kupiłem z demontażu całe 7zł za 1 sztukę.

Oryginalna instalacja grzanych jest na przewodach 0.35mm, trochę za cienkie także u siebie mam 1mm na przewodach z izolacja termiczną do 200C (tak na w razie czego), w między czasie mam kostki (tak aby szło rozpiąć i wyjąć instalacje) na kostkach wilgotno odpornych, masa lusterek jest wspólna z masą elektrycznych szyb w przypadku lewych drzwi, w przypadku prawych trzeba zwrócić uwagę bo druga masa jest na czujnik temperatury w lusterku. I jeśli już montować to tylko na pinach zastosowanych w instalacji, jakoś kosmicznie drogie nie są a na pewno nie będzie z nimi w przyszłości problemów. Jeśli ktoś chce ktoś to ogarnąć wg schematu to wystarczy pobrać załącznik i go rozpakować programem WinRar.

Schemat Elektryki Drzwi - Sterowanie, Opis Kabli.rar

Edytowane przez Merkaba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha ok

Trzeba się przyjrzeć instalacji i na alle poszukać części

 

Dodano: 21 lip 2012 - 14:24

Więc po sprawdzeniu wg schematu mam pociągniętą instalację do ogrzewania lusterek. Sprawdziłem to przez podłączenie w piny 1 i 10 (kostka pod trójkątem) żarówki na odpalonym aucie włączyłem/wyłączyłem ogrzewanie szyby tylnej i żarówka się zaświeciła/zgasła.

Teraz pytanie o sprawdzenie samych mat grzewczych w lusterkach >> jak to zrobić i jak odhaczyć lusterko nie uszkadzając wkładu (ja próbowałem tym sposobem co jest w manualu powyżej ale niestety wkład doznał uszczerbku i nie próbuje dalej. Czy można zdjąć jakoś ten tył lusterka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najłatwiej właśnie wydłubać zwierciadło. Zastosuj szerokie cienkie i sztywne narzędzie, szpachelka, a nawet drewniana, plaska łopatka, taka jak w kuchni do patelni z teflonem jest stosowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Ugniata" się ten element w lusterku:

img0029.jpg

Naciskając na pierścień we wkładzie, nic nie zdziałasz. Staraj się przy tym włożyć palec między wkład i obudowę i przy ugniataniu, palcem odciągać wkład na zewnątrz. Jak puści jeden zatrzask, reszta będzie prosta.

 

Sprawdziłem włącznik ogrzewania tylnej szyby. Niestety zwiera on masę na przekaźnik i nie można do niego podłączyć niezależnego przełącznika od ogrzewania lusterek. Teraz pytanie, gdzie można go podpiąć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i nie można do niego podłączyć niezależnego przełącznika od ogrzewania lusterek.

A po co dodatkowy wyłącznik????

Poszukaj przewodów biegnących od przekaźnika ogrzewania szyby, do szyby tylnej i tam podłącz przekaźnik. Jak tam pojawi się napięcie, to i dodatkowy przekaźnik zasilający ogrzewanie lusterek się włączy. Tu ważną rolę pełni właśnie czasówka, która odłącza zasilanie nawet jak o tym zapomnimy i warto wykorzystać ta od tylnej szyby ogrzewanej. Zabezpiecza to maty przed przegrzaniem i przepaleniem, a także odciąża akumulator.

Nie wiem jaką moc mają maty w lusterkach ale przykładowo szyba tylna ogrzewana w starszym sceniolu ma 222W, a w sceniolu drugim pomimo, że mniejsza 240W.

To tak jakby dodatkowo instalację obciążyć 4 żarówkami z reflektorów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gojgien , nie rozumiemy się. Chodzi o możliwość włączenia ogrzewania lusterek, bez jednoczesnego włączania ogrzewania tylnej szyby. i nie da się tego rozwiązać na jednym przełączniku bistabilnym (chyba, że jest to przełącznik bistabilny 3-stanowy). Cała instrukcja powyżej (z wyjątkiem ostatniego akapitu) dotyczy podłączenia lusterek pod ogrzewanie z tylną szybą. I z tym nie ma najmniejszego problemu.

Jak bym posiadał schematy elektryczne Megane 1 ph1, takie jak są dostępne na downloadzie (ale są od ph2), nie było by z tym problemu. A tak, jest to szukanie po omacku.

Maty mają moc 10 W każda.

 

Pasek, na zdjęciu w poprzednim moim poście, masz zaznaczone zatrzaski od tej pokrywki (zielone strzałki). Musiałbyś je odhaczyć. Ale zauważ też, ze mają zabezpieczenie przed przypadkowym odpięciem i praktycznie nie da się tego odpiąć z założonym wkładem.

Edytowane przez Kreciq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!