Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

dywagacje o tarciu, przyczepności i kierowalności


bronius

Rekomendowane odpowiedzi

Kwitując, ja też wolę węższe opony zimowe, bo lepiej prowadzą się w koleinach.

Ja już teraz sam nie wiem jak to jest z tym naciskiem, tarciem, przyczepnością.

Zależności jest strasznie dużo, oby zima w tym roku była łagodna i obyśmy nie musieli sprawdzać tej przyczepności.

Swoją drogą chciałbym dla własnej świadomości znaleźć kogoś, kto mi to ładnie policzy, wyliczy, udowodni i wytłumaczy.

bronius, zgadza sie, zdobywam wykształcenie techniczne.

 

Życzę Wam przyczepności :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robak napisał

czyli jak na asfalcie częściowo oblodzonym przyłożysz siłę nacisku stałą równą 1/4 masie auta na dane koło i powierzchnia tego styku będzie się równała małej żółtej karteczce, to wyobraź sobie jakie tu będzie wielkie tarcie, a teraz sobie przelicz oponę o większej szerokości gdzie powierzchnia styku będzie równa powierzchni kartki z zeszytu B5, widzisz subtelną różnicę?
No właśnie nie. Tarcie (siła tarcia) będzie identyczne. Tak jak napisał zdunman, a bronius nieświadomie to udowodnił.
Siła tarcia ślizgowego między dwoma ciałami jest proporcjonalna do składowej normalnej siły utrzymującej ciała w zetknięciu, co wyraża wzór:

T= μ * N

gdzie:

* N – siła dociskająca powierzchnie trące, prostopadła do powierzchni styku ciał

* μ — współczynnik tarcia

Siła dociskająca to ciężar pojazdu który nie zmieniamy. Wpółczynnik tarcia zależy tylko i wyłącznie od rodzaju materiałów trących się nie od powierzchni styku materiałów. Czyli zmiana powierzchni nie zmienia siły tarcia. c.n.d.

Szerokość opon to kompromis pomiędzy bezpieczeństwem np w trakcie awaryjnego hamowania z piskiem i smrodem palonej gumy (cienka oponka zaraz by wybuchła) a komfortem, trwałością i niskimi oporami toczenia wpływającymi na zużycie paliwa. Zimą to właśnie opory toczenia w sypkim śniegu decydują o wyborze węższej opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!