Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

dywagacje o tarciu, przyczepności i kierowalności


bronius

Rekomendowane odpowiedzi

na zimę proponuję stalowe 13" z oponą 155/80 R13 na zimę
nie popadajmy w skrajność :-) autko na takich oponkach źle będzie się prowadzić, bo na suchym i na mokrym na zakręcie będzie nosić z racji zbyt małej powierzchni, fakt na śniegu będzie wymiatać, ale ile % zimy jeździ się w kopnym śniegu?

 

jeśli 13" to 175/70/13

jeśli 14" to 175/65/14 lub 185/60/14

jeśli 15" to 185/55/15 lub 195/50/15

jeśli 16" to 195/45/16

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bronius, ale masę auta masz stałą więc im mniejsza powierzchnia tym większy nacisk na dane koło o to mi chodzi, choc masz rację do megi będą za wąskie czyli zostajemy przy rozmiarze 175/70 R13

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robak, nacisk w każdym punkcie powierzchni jest taki sam.

 

[ Dodano: 2007-10-23, 23:24 ]

Kiedyś, jeszcze w szkole średniej pytałem sie fizyka, czy węższe opony są lepsze na zimę. Powiedział, że tarcie przy hamowaniu, nacisk będzie takie samo jak przy szerszych oponach. Jednakże biorąc pod uwagę stan naszych dróg to węższe opony w zimę lepiej prowadzą się w koleinach. Jednak przy hamowaniu nie ma to znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak ale na centymetr kwadratowy powierzchni przy węższej oponie występuje większy nacisk ze względu na to że ta sama masa musi się rozłożyć na mniejszej powierzchni czyż nie?

Z tego względu śmiem twierdzić że na węższej oponie uzyskamy większy nacisk na mniejszej powierzchni co za tym idzie większą przyczepność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg praw fizyki jest inaczej

 

Drugie prawo tarcia

 

Siła tarcia ślizgowego nie zależy od wielkości powierzchni zetknięcia ciał.

 

Zresztą fajny temat. Jak będę miał chwilę to napiszę przykład, w którym powierzchnia "S" wyklucza się przy wyliczeniach siły tarcia - czyli nie ma na nią wpływu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poza tym, idąc dalej za tekstem z wikipedii z którego zdunman cytuje to:

 

Prawa tarcia

Podstawowe prawidłowości zachodzące dla tarcia suwnego znał już Leonardo da Vinci, pisał o nich Guillaume Amontons, a zbadał je dokładnie upowszechnił Charles Coulomb. Prawa te są prawami empirycznymi, zostały sformułowane całkowicie na drodze obserwacji i doświadczeń. Dlatego nie są zawsze spełnione dokładnie.

 

Pierwsze prawo tarcia

Siła tarcia ślizgowego między dwoma ciałami jest proporcjonalna do składowej normalnej siły utrzymującej ciała w zetknięciu, co wyraża wzór:

T= μ * N

gdzie:

* N – siła dociskająca powierzchnie trące, prostopadła do powierzchni styku ciał

* μ — współczynnik tarcia

 

czyli tylko iloczyn μ * N jest taki sam, ale proporcje pomiędzy tymi zmiennymi mogą być różne, ważny jest tylko wynik ich mnożenia, a co za tym idzie, siła dociskająca powierzchnie trące może być mniejsza w przypadku gdy współczynnik tarcia jest większy i na odwrót w porównaniu do sytuacji wyjściowej c.n.d.

 

można by jeszcze wykorzystać to pojęcie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(cieszysz się)

 

Komentarz zbędny - bo nie robię Wam na złość, tylko chcę pomóc koledzękolegom

 

bronius, tak, chyba, że coś się zmieniło :-P , obciach nie jest tu ważny, istotne jest bezpieczeństwo.

 

Siła nacisku jest równa masie samochodu(ciała)

 

A przyczepność nie jest związana z tarciem ? Czy to przy hamowaniu, czy przy ruszaniu, czy jadąc na zakręcie, to co decyduję czy stracimy przyczepność to chyba tarcie o podłoże.

 

bronius, sądze, że chyba przeczytałem ze zrozumieniem, no chyba, że naprawdę chodzi o coś innego. Jest już późno i mogę coś źle zinterpretować przyznaję. Ale w moich wypowiedziach nie miałem na celu nikomu robić na złość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wcześniej napisałem :

ale masę auta masz stałą więc im mniejsza powierzchnia tym większy nacisk na dane koło o to mi chodzi, choc masz rację do megi będą za wąskie czyli zostajemy przy rozmiarze 175/70 R13.

 

węższa opona nacisk stały, ale na mniejszą powierzchnię tak po chłopsku czyli jak na asfalcie częściowo oblodzonym przyłożysz siłę nacisku stałą równą 1/4 masie auta na dane koło i powierzchnia tego styku będzie się równała małej żółtej karteczce, to wyobraź sobie jakie tu będzie wielkie tarcie, a teraz sobie przelicz oponę o większej szerokości gdzie powierzchnia styku będzie równa powierzchni kartki z zeszytu B5, widzisz subtelną różnicę?

przy dużej kartce najeżdżając na lód na każdy z tych centymetrów kwadratowych działa mniejsza siła nacisku niż przy najechaniu na taki sam kawałek lodu opona o powierzchni tarcia równą żółtej karteczce. jeszcze tłumaczyć czy starczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robak, masz racje że nacisk na jednostkę powierzchni wzrośnie węższa opona lepiej będzie sie prowadzić w śniegu jak napisał bronius, ale stanie sie to niestety kosztem przyczepności.

W mechanice klasycznej jak juz nie chce Ci sie czegoś liczyć to badasz (wyobrażasz sobie) zachowanie w granicach -> zmniejszamy skrajnie opone, nacisk na jednostke powierzchni rośnie, opona wcina sie w snieg i super sie prowadzi ale kiedy hamujesz to niestety do pokonania poziomej składowej pędu potrzebna jest Ci powierzchnia i im większa tym lepsza.

W praktyce paniki nie ma ponieważ zalecana opona zimowa jest najczęściej o oczko węższa od zalecanej letniej , co daje raptem 1cm różnicy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdunman, przeczytałem wszystko jeszcze raz i znalazłem pewną nieścisłość :

1) mówiąc o nacisku na powierzchnię chodzi nam (przynajmniej mi) o nacisk np. na 1cm2, ponieważ węższe opony mają mniejszą powierzchnię styku z drogą to nacisk na 1cm2 będzie większy niż przy szerszych oponach

2) to prawda, że sumaryczny nacisk auta na drogę będzie taki sam niezależnie od opon, autko mogłoby nawet w jednym punkcie dotykać drogi i też łączny nacisk auta na drogę byłby taki sam

Myślę, że te dwa punkty pokazują różnicę w naszym myśleniu. Zdunman strzelam, że masz jakieś wykształcenie techniczne więc Twój umysł patrzy w inny sposób na problem niż mój (matematyczny). Nie pisz, że nie chcesz nam na złość robić, bo nikt Cię absolutnie o to nie posądza i wskazana jest nawet polemika z nami celem wyprowadzenia nas z błędu. Fajnie się dyskutuje z ludźmi, którzy mają większą wiedzę, albo potrafią spojrzeć na pewne rzeczy z innej perspektywy. Taka dyskusja może każdego czegoś nauczyć. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!