Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Laguna I 2000r - problem chłodzenia


GH_Stargard

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Ja mam inny problem niż omawiany zazwyczaj wszędzie :mrgreen:

Otóż za szybko włącza mi się wentylator chłodnicy zanim termostat w ogóle się otworzy.

Ale od początku:

Jestem od niedawna posiadaczem Laguny 1,6 16V (K4M) z 2000r. Zauważyłem problem tego typu, że wentylator chłodnicy włącza się, a chłodnica i rura za termostatem jest zimna. Temperatura na wskaźniku zaraz przed 90st. Pomyślałem zacina się termostat, więc wymieniłem go na nowy -WAHLER. Zanim jednak go zamontowałem do auta, wsadziłem go do wody z termometrem i obserwowałem jak zachowuje się wraz ze wzrostem temp. Wyniki obserwacji zadowalające bo zaczął się otwierać w temp 89st czyli takiej jak powinien. Wmontowałem go do auta, zalałem płynem i odpowietrzyłem. No i niestety bez zmian, tzn podczas nagrzewania się silnika gdy temp jeszcze nie osiągnęła 89st (termostat się nie otworzył bo węże do chłodnicy zimne) wentylator zaczął pracować. Odczekałem jeszcze jakiś czas po którym termostat się otworzył (na wskaźniku 90st gdy rura do chłodnicy zrobiła się ciepła), wskazówka wskaźnika temp spadła pomiędzy 80 a 90 i wentylator się wyłączył.

 

Czyli wszystko fajnie tylko dlaczego wentylator uruchamia się gdy chłodnica jest zimna?

 

Chłodnica nie jest wyposażona w żaden czujnik temperaturowy. Sterowanie wentylatorem jest przez sterownik silnika, który odczytuje informację z czujnika temp silnika (mam ten z 3 pinami).

Co się mogło skopać? - czujnik? - więc dlaczego pokazuje na wskaźniku dobrze?

A może one tak mają? Nie chcę znowu wydawać 100pln na czujnik po to aby tylko go sprawdzić.

Stary termostat okazał się też dobry. Czujnik temp. silnika ten przy termostacie wymieniony i dalej to samo. Czy jest możliwość softwerowo podnieść temp załączania się wentylatora? Bo to w sumie normalne, że za szybko się włącza zanim termos puści skoro termos zaczyna się otwierać przy 89 a wentylator zaczyna pracować przy 87-82. Tylko że ta temp 87-82 powinna być na chłodnicy a nie silnika.

Ktoś pomoże?

Edytowane przez aston76
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź czujnik wentylatora u mnie swego czasu w "Lali" ale F3R uleg uszkodzeniu.

Na forum widzę temat dotyczący silnika K7M i tam też jest czujnik na chłodnicy.LINK

Z tego co sprawdziłem powinieneś mieć taki termo-wąłcznik =35f13725&cat[cmf]=342&cat[cmo]=8ab&cat[cve]=2b00&offset=0&sort="]link

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłodnica nie jest wyposażona w żaden czujnik temperaturowy.

Więc nie kombinuj, chyba, że masz dużo forsy na eksperymenty. Tak jak

Bo tak naprawdę to dwa czujnik w jednym. Jeden podaje sygnał na ECU, a drugi na zegary.

U mnie występuje dokładnie taki sam przypadek, jakoś czas temu opisałem to na tym forum jako informację, że coś takiego występuje i to jest normalne, jeżeli nie ma czyjnika w chłodnicy.

Edytowane przez gimak
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co sprawdziłem powinieneś mieć taki termo-wąłcznik link

No jednak niema tam żadnego termo-włącznika - obmacałem ją dokładnie :mrgreen:

W miejscu gdzie powinnien być czyli nad dolną rurą jest puste miejsce.

Kabli i kostki także brak.

 

Bo tak naprawdę to dwa czujnik w jednym. Jeden podaje sygnał na ECU, a drugi na zegary.

Tak, wiem, już zdążyłem to zdiagnozować. Kostka i czujnik 3-pinowy.

Ten osobny to sygnał na wskaźnik (mase bierze z obudowy), \

pozostałe dwa współpracują ze sobą i daje info do komputera o temp silnika.

Oba obwody nie są ze sobą powiazane, ale odczyt oporności względem temp mają ten sam.

 

Ale własnie jeśli chodzi o ten opór, to wg danych na forum przy 80st mam mniejszą opornośc niż podana.

Kupiłem nowy czujnik i ten też tak ma.

Więc albo jest inny czujnik dla aut bez termowłacznika w chłodnicy albo.....

 

W dodatku wkurza mnie to że przy załączeniu wentylatora w momecie jego załączenia jest tak duży spadek napięcia że wszystko co świeci na sekundę przygasa.

 

Dodano: 27 sie 2014 - 14:43

U mnie występuje dokładnie taki sam przypadek, jakoś czas temu opisałem to na tym forum jako informację, że coś takiego występuje i to jest normalne, jeżeli nie ma czyjnika w chłodnicy.

Ale czy u ciebie tez jest taki spadek napięcia przez sekunde?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dodatku wkurza mnie to że przy załączeniu wentylatora w momecie jego załączenia jest tak duży spadek napięcia że wszystko co świeci na sekundę przygasa.

Skoro na to dotąd nie zwróciłem uwagi, to nie przygasa. To że w momencie włączania siada napięcie, to już nie jest wina czujnika temperatury, a jakiegoś słabego styku (dużego oporu - generującego ten spadek napięcia) na wspólnej części obwodu dla przygasających świateł i silnika wentylatora - a to jest trochę szukania jak nie ma schematu. Może też być i taka sytuacja, że silnik wentylatora ma ciężki rozruch (duże opory), pobiera nadmiernie duży prąd przy rozruchu i to tez będzie generować duży spadek napięcia.

Edytowane przez gimak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie, to co mają wspólnego to tylko masa. fakt jeszcze nie czyściłem tej od wentylatorów bo kiepski dostep jest do nich.

 

Myślę tez o włożeniu w szereg przed czujnik temp jakiegoś rezystora - tylko musze pomyśleć albo wypróbować jakiego :mrgreen:

wtedy opóźnie włączenie wentylatora do momentu otwarcia termostatu.

Strzelałbym blisko progu 90st C nie za daleko aby w przyszłosci nie zagotować silnika.

 

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki Aston76

Edytowane przez aston76
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

laguna podłączona pod kompa.

Temp w garażu 19st, postój 8h więc teoretycznie temp silnika powinna być taka sama jak temp na zewn.

ale niestety komputer pokazuje 29st C :blink: - a więc jednak oszukuje.

Zaznaczam że mam nowy czujnik temp (zresztą na starym było to samo, bo oba czujniki porównywałem w 20st C i miały podobną oporność).

 

Wczoraj wstawiłem szeregowo z czujnikiem opornik 100ohm regulowany i zjechałem do ok 1/3 wartości.

Wentylator przestał się włączać zanim termostat puści.

Teraz tylko termometr do mierzenia fizycznej temp silnika, skalibrować z odczytem z komputera i będzie OK.

Jak wszystko dokończę to napiszę jaki rezystor na stałe użyje .

 

To co zauważyłem to:

- wg komputera zewn, wentylator włącza sie przy 98st C a wyłącza się w 92st C

- ustawiłem rezystor tak aby wentylator włączał się gdy wskazówka temp przekroczy lekko 4 kreskę (licząc tą pierwszą też)

 

Dodano: 10 wrz 2014 - 08:27

Z racji tego że termometry to różnie bywa ale niezbyt dokładnie można zrobić pomiar,

proszę o wypowiedź przy jakiej kresce na wskaźniku włącza się wam wentylator i otwiera termostat.

Wskaźnik mam 6 głównych kresek (pomiędzy 5 a 6 jest więcej tych kresek)

 

 

Obecnie gdy wskazówka "dojeżdża" prawie do 4 kreski, termostat się otwiera i wskazówka nieco opada.

Wskazówka pracuje więc pomiędzy 3 a 4 kreską.

 

Wentylator włącza sie gdy wskazówka jest na równi z 4 kreską.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 15 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!