Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

MarkB

Strojenie antenki

Recommended Posts

Do kolegów sprawdzających SWR.

Niestety koledzy byliście w błędzie,podczas sprawdzania zestrojenia antenek.

Przed każdym pomiarem(na każdym kanale)należy SKALIBROWAĆ reflektometr.

Na potwierdzenie moich słów:

Link z forum cb-radio.pl

Link -autokącik.pl

Tak na szybko znalezione.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

pokazywałem przecież że na każdym kanale wskaźnik swr miarki wychylał się tak samo po jednorazowym skalibrowaniu więc jednorazowe ustawienie miernika daje już pozytywny wynik.

Różnica może być okolo 1mm nie więcej.

Ponadto udało się dostroić tylko u robpab z racji braku nożyc do cięcia.

u pizzy było super i przy okazji sprawdziliśmy wskazania mojego miernika i jego :-)

Chłopaki tak więc tnijcie bo swr powyżej 2 to dużo.

MarkB, ponadto drugi miernik ten krzyżowy nie wymaga kalibracji gdyż odbywa się to automatycznie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

MarkB, chyba źle to interpretujesz. jak będziesz na każdym kanale dostrajał SWR miarkę to nigdy nie uzyskasz porównania 1-20-40 na tej samej skali. Zawsze będzie inna wartość

SWR miarę skalujesz tylko raz przed pomiarem potem przełączasz i robisz pomiary tak wyskalowanym urządzeniem na tych 3 kanałach. Wówczas skala porównawcza jest adekwatna do siebie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No to teraz zgłupiałem już całkowicie :-(

Cały czas byłem przekonany,że kalibrację ustawia się do każdego kanału osobno.

Aż sprawdzę dziś jak to wygląda.Zaczynając od #40(kalibracja)itd,a później inne wersje.

Wyniki przedstawię.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Aż sprawdzę dziś jak to wygląda

Jeśli już to będziesz doświadczalnie sprawdzał to zwróć uwagę, by drzwi i klapy były pozamykane, to też ma znaczenie przy pomiarach, Radyjko i miarka jest wtedy w ekranowanej masą auta przestrzeni, a bryła przeciwwagi dla anteny jest spójna. Nawet otwarcie drzwi ma znaczenie w pomiarach.

W tej instrukcji z przed 5 lat tego nie doczytałem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

gojgien, Oczywiście,że wezmę to pod uwagę. :-) Doszukałem się jeszcze że:strojenie powinno się odbywać na pracującym silniku oraz wolnej(ok 5m)przestrzeni wokół anteny autka.

 

[ Dodano: 2010-07-04, 19:35 ]

gojgien, Zgodnie z obietnicą testy zostały przeprowadzone.

Sprzęt:Sunker SWR 1180A(wiem sprzęt nie najwyższych lotów,ale takim tylko dysponowałem),Uniden510XL,ML-145 Midland,Megane I ph II kombi.

Sprawa wygląda następująco.Nie było żadnej różnicy w strojeniu antenki z kalibracją jednego kanału,a kalibracją dla każdego z badanych.Również niczego takiego nie zaobserwowałem w przypadku strojenia z włączonym silnikiem i wył.

Jedynie co zmieniło wyniki to osoba w odl.ok 1m od antenki i to o jakieś 0,05.

Dla potwierdzenia wyniki:

Kalibracja dla #20

#1 - 1,2

#20 -1,4

#40-1,6

 

Z kalibracją każdego kanału z osobna.

wyniki identyczne.

 

Pomiary z włączonym silnikiem i kalibr.#20

J/w

 

Pomiary z włącz.silnikiem i kalibr każdego z kanałów

J/w

 

I tak jak wspomniałem wcześniej w/w parametry wzrastały o ok 0,05- przy osobie stojącej w odl.ok 1 m od antenki.

 

[ Dodano: 2010-07-04, 20:21 ]

Korzystając z testów zestroiłem do wyników:

#1-1,1

#20-1,2

#40-1,3

A dalej już nie dało rady się bawić bo już czekał grill i :).

Jednak ML-ka ślicznie stoi w parametrach bez żadnego cięcia.

Poprawki może w najbliższym czasie ;-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki bierzcie przykład z dostrojeniem jak u MarkB,

U pizzy Mlka również super wyszła.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

MarkB, choc parametry mieszczą się w granicach bardzo dobrych do dobrych, masz wartości wzrastające od #1 do #40 wiec można jeszcze antenkę dostrajać.

Ale nie jak mięsiwo na grillu się przypala heheh :-)

Na kanale 1 odczytujemy SWR = 1,9 

Na kanale 40 odczytujemy SWR = 2,1

co to oznacza?

Oznacza to że promiennik jest za długi , przycinamy po centymetrze i z powrotem mierzymy w takich samych niezmiennych warunkach , NIE WOLNO ZMIENIAĆ POCHYŁU KĄTA ANTENY !.

tak więc dobre kombonerki i po 3- 5mm tniemy bat i ponawiamy pomiary, Najpierw jednak spróbuj bacik wpuścić w cewkę, jeśli masz w tym miejscu srubki umozliwiajace jego przesuwanie. SIRIO takie posiada, i pomiary i ciecia robiłem po wpuszczeniu jej całkowicie w cewkę. Po ostatnim cieciu, jak pomiary były o odwrotnych wartościach, wystarczyło bacik wyciągnąć o 4 mm i jest szablonowo 1>20<40

Tak przy okazji, to jest nowy aktualny adres tego przywołanego forum: http://gut.nazwa.pl/forum/index.php? tamto już jest tylko magazynem z archiwalnymi informacjami, wystarczy na daty postów popatrzeć. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

gojgien

Wiem,że jest jeszcze do dostrojenia.Na szczęście posiada ona duży zakres i jest gdzie wsunąć promiennik,możliwe,że obejdzie się nawet bez cięcia.

No właśnie,co do adresu forum,to za chol...nie mogłem go sobie przypomnieć ;-) i zapodałem ten stary.

lepper_pl Jeszcze raz sorry za podważenie Twoich wiadomości i umiejętności :-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Wiem, że odgrzewam kotleta.

Jakby ktoś szukał jeszcze tego adresu to od kilku dni forum leży tutaj.

 

A jak ktoś chce porządnie zestroić antenę, niech się uda do serwisu wyposażonego w analizator antenowy. Miarka SWR nie wszystko pokazuje. Dla mnie jest tylko do użycia w celach kontrolnych.

Edytowano przez Chmarski

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sporadycznie używam CB, głównie na wakacyjne wyjazdy. Jedziemy na dwa auta w dłuższą trasę (Chorwacja), anteny i radia będą zaraz wyjęte z piwnicy i zestrojone.. i tu rodzi się pytanie - będziemy rozmawiać tylko między sobą na jednym kanale - to może SWR zoptymlizować pod ten własnie kanał i olać całą resztę?

Który kanał będzię ku temu najłatwiejszy do zestrojenia i na któym uzyskamy największy zasięg?

 

P.S. Jedno radyjko Uniden 510 drugie nie pamiętam (ale napewno jakieś markowe), obie anteny Sirio AS100 z większymi niż standardowe magnesami (12 cm) i długimi przewodami - 5 m.

Wdzięczyny będę za sugestie.

Aha, mieszkam w Jeleniej Górze, może jakoiś namiar na specjalistę?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na tym paśmie numer kanału nie ma praktycznie wpływu na zasięg.

Jedziecie razem, więc pewnie będzie blisko siebie, wtedy jest dość przydatna modulacja FM, ale te Unideny chyba jej nie mają.

Najłatwiejsze do zestrojenia są zazwyczaj kanały skrajne, ale warto to zrobić dla całego zakresu.

Za granicą przyjęło się, że ludzie z naszego kraju używają kanału 28.

Wbrew pozorom może to być przydatne, bo wiele ciężarówek można spotkać i dowiedzieć się jaka jest sytuacja na drodze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mój Uniden 510 ma tylko możliwośc regulacji głośności, redukcji szumów i jakiś przełącznik ANL (to chyba filtr).

Pisałeś coś o modulacji FM - do czego ona służy?

Z mojego doświadczenia wynika, że zasięg mamy do ok. 5 km (przy antenach Sirio AS100) - pisze o zasięgu do komfortowej rozmowy, bez szumów i trzasków. Przydałoby się trochę więcej bo wystarczy na autostradzie zatrzymać się na dosłownie 3 min "na siku" i już się traci zasięg. A Unideny ponoć i tak są "mocniejsze" od pozostałych radyjek:(

Problem drugi to rozmowy przy zbyt bliskiej odległości aut - dot. szczególnie korków, kolejek do bramek na autostradzie itp. - tworzy się niezrozumiały przekaz i trzeba dać odjechać sąsiadowi z 10m.

Radja wraz z antenami zawsze są strojone przed wyjazdami - fakt nie wiem czy dobrze, zajmuje to gościowi zazwyczaj kilkanaście sekund i po dyszcze kasuje - może jakąś kaszankę odstwia.

Jeszcze jedna sprawa, planuję kupić zewnętrzny głośnik, radio jest upchane między fotel pasażera a tunel centralny i prawie nic nie słychać - możecie coś polecić? Na allegro są od 15zł.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Radja wraz z antenami zawsze są strojone przed wyjazdami

Dostraja się tylko antenę do miejsca na danym aucie i to tylko raz. Jak ponownie za rok tą samą antenę postawisz w tym samym miejscu, to nie wymaga strojenia. Radia możesz w takim układzie zmieniać do woli.

FM służy właśnie do bliskich łączności. Takie "jak Cię widzę, to cię słyszę".

Nie słychać wówczas tego co jest w 40 kanałach AM, w tym umownych drogowych.

Tak jak w normalnym radiu, jak masz na FM-ach to nie słyszysz długich, średnich i krótkich.

By się przełączyć na FM, obydwa radia CB muszą mieć taką możliwość i trzeba się umówić kiedy to zrobicie, tak jak teraz umawiasz się, by przejść na odpowiedni kanał w AM-ach.

Sprawdź sobie też, jakie zakresy i jakie moce są dopuszczalne w krajach przez które jedziecie. Przepisy pod tym względem nie są jednoznaczne w Europie, a szkoda by było uszczuplić na drodze budżet na wakacje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

AM i FM to rodzaj modulacji.

Jak skrót sugeruje --> AM - amplitudowa, FM - częstotliwościowa.

W Polsce używa się głównie modulacji AM.

W 510 nie masz przełącznika AM/FM

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać odpowiedź i zarejestrować się później. Jeżeli posiadasz już konto, zaloguj się teraz, aby powiązać odpowiedź ze swoim kontem.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wklejać zdjęć bezpośrednio do edytora. Wgraj lub dodaj zdjęcie z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...