Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Strojenie antenki


MarkB

Rekomendowane odpowiedzi

Do kolegów sprawdzających SWR.

Niestety koledzy byliście w błędzie,podczas sprawdzania zestrojenia antenek.

Przed każdym pomiarem(na każdym kanale)należy SKALIBROWAĆ reflektometr.

Na potwierdzenie moich słów:

Link z forum cb-radio.pl

Link -autokącik.pl

Tak na szybko znalezione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pokazywałem przecież że na każdym kanale wskaźnik swr miarki wychylał się tak samo po jednorazowym skalibrowaniu więc jednorazowe ustawienie miernika daje już pozytywny wynik.

Różnica może być okolo 1mm nie więcej.

Ponadto udało się dostroić tylko u robpab z racji braku nożyc do cięcia.

u pizzy było super i przy okazji sprawdziliśmy wskazania mojego miernika i jego :-)

Chłopaki tak więc tnijcie bo swr powyżej 2 to dużo.

MarkB, ponadto drugi miernik ten krzyżowy nie wymaga kalibracji gdyż odbywa się to automatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MarkB, chyba źle to interpretujesz. jak będziesz na każdym kanale dostrajał SWR miarkę to nigdy nie uzyskasz porównania 1-20-40 na tej samej skali. Zawsze będzie inna wartość

SWR miarę skalujesz tylko raz przed pomiarem potem przełączasz i robisz pomiary tak wyskalowanym urządzeniem na tych 3 kanałach. Wówczas skala porównawcza jest adekwatna do siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz zgłupiałem już całkowicie :-(

Cały czas byłem przekonany,że kalibrację ustawia się do każdego kanału osobno.

Aż sprawdzę dziś jak to wygląda.Zaczynając od #40(kalibracja)itd,a później inne wersje.

Wyniki przedstawię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż sprawdzę dziś jak to wygląda

Jeśli już to będziesz doświadczalnie sprawdzał to zwróć uwagę, by drzwi i klapy były pozamykane, to też ma znaczenie przy pomiarach, Radyjko i miarka jest wtedy w ekranowanej masą auta przestrzeni, a bryła przeciwwagi dla anteny jest spójna. Nawet otwarcie drzwi ma znaczenie w pomiarach.

W tej instrukcji z przed 5 lat tego nie doczytałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gojgien, Oczywiście,że wezmę to pod uwagę. :-) Doszukałem się jeszcze że:strojenie powinno się odbywać na pracującym silniku oraz wolnej(ok 5m)przestrzeni wokół anteny autka.

 

[ Dodano: 2010-07-04, 19:35 ]

gojgien, Zgodnie z obietnicą testy zostały przeprowadzone.

Sprzęt:Sunker SWR 1180A(wiem sprzęt nie najwyższych lotów,ale takim tylko dysponowałem),Uniden510XL,ML-145 Midland,Megane I ph II kombi.

Sprawa wygląda następująco.Nie było żadnej różnicy w strojeniu antenki z kalibracją jednego kanału,a kalibracją dla każdego z badanych.Również niczego takiego nie zaobserwowałem w przypadku strojenia z włączonym silnikiem i wył.

Jedynie co zmieniło wyniki to osoba w odl.ok 1m od antenki i to o jakieś 0,05.

Dla potwierdzenia wyniki:

Kalibracja dla #20

#1 - 1,2

#20 -1,4

#40-1,6

 

Z kalibracją każdego kanału z osobna.

wyniki identyczne.

 

Pomiary z włączonym silnikiem i kalibr.#20

J/w

 

Pomiary z włącz.silnikiem i kalibr każdego z kanałów

J/w

 

I tak jak wspomniałem wcześniej w/w parametry wzrastały o ok 0,05- przy osobie stojącej w odl.ok 1 m od antenki.

 

[ Dodano: 2010-07-04, 20:21 ]

Korzystając z testów zestroiłem do wyników:

#1-1,1

#20-1,2

#40-1,3

A dalej już nie dało rady się bawić bo już czekał grill i :).

Jednak ML-ka ślicznie stoi w parametrach bez żadnego cięcia.

Poprawki może w najbliższym czasie ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MarkB, choc parametry mieszczą się w granicach bardzo dobrych do dobrych, masz wartości wzrastające od #1 do #40 wiec można jeszcze antenkę dostrajać.

Ale nie jak mięsiwo na grillu się przypala heheh :-)

Na kanale 1 odczytujemy SWR = 1,9 

Na kanale 40 odczytujemy SWR = 2,1

co to oznacza?

Oznacza to że promiennik jest za długi , przycinamy po centymetrze i z powrotem mierzymy w takich samych niezmiennych warunkach , NIE WOLNO ZMIENIAĆ POCHYŁU KĄTA ANTENY !.

tak więc dobre kombonerki i po 3- 5mm tniemy bat i ponawiamy pomiary, Najpierw jednak spróbuj bacik wpuścić w cewkę, jeśli masz w tym miejscu srubki umozliwiajace jego przesuwanie. SIRIO takie posiada, i pomiary i ciecia robiłem po wpuszczeniu jej całkowicie w cewkę. Po ostatnim cieciu, jak pomiary były o odwrotnych wartościach, wystarczyło bacik wyciągnąć o 4 mm i jest szablonowo 1>20<40

Tak przy okazji, to jest nowy aktualny adres tego przywołanego forum: http://gut.nazwa.pl/forum/index.php? tamto już jest tylko magazynem z archiwalnymi informacjami, wystarczy na daty postów popatrzeć. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gojgien

Wiem,że jest jeszcze do dostrojenia.Na szczęście posiada ona duży zakres i jest gdzie wsunąć promiennik,możliwe,że obejdzie się nawet bez cięcia.

No właśnie,co do adresu forum,to za chol...nie mogłem go sobie przypomnieć ;-) i zapodałem ten stary.

lepper_pl Jeszcze raz sorry za podważenie Twoich wiadomości i umiejętności :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Wiem, że odgrzewam kotleta.

Jakby ktoś szukał jeszcze tego adresu to od kilku dni forum leży tutaj.

 

A jak ktoś chce porządnie zestroić antenę, niech się uda do serwisu wyposażonego w analizator antenowy. Miarka SWR nie wszystko pokazuje. Dla mnie jest tylko do użycia w celach kontrolnych.

Edytowane przez Chmarski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Sporadycznie używam CB, głównie na wakacyjne wyjazdy. Jedziemy na dwa auta w dłuższą trasę (Chorwacja), anteny i radia będą zaraz wyjęte z piwnicy i zestrojone.. i tu rodzi się pytanie - będziemy rozmawiać tylko między sobą na jednym kanale - to może SWR zoptymlizować pod ten własnie kanał i olać całą resztę?

Który kanał będzię ku temu najłatwiejszy do zestrojenia i na któym uzyskamy największy zasięg?

 

P.S. Jedno radyjko Uniden 510 drugie nie pamiętam (ale napewno jakieś markowe), obie anteny Sirio AS100 z większymi niż standardowe magnesami (12 cm) i długimi przewodami - 5 m.

Wdzięczyny będę za sugestie.

Aha, mieszkam w Jeleniej Górze, może jakoiś namiar na specjalistę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym paśmie numer kanału nie ma praktycznie wpływu na zasięg.

Jedziecie razem, więc pewnie będzie blisko siebie, wtedy jest dość przydatna modulacja FM, ale te Unideny chyba jej nie mają.

Najłatwiejsze do zestrojenia są zazwyczaj kanały skrajne, ale warto to zrobić dla całego zakresu.

Za granicą przyjęło się, że ludzie z naszego kraju używają kanału 28.

Wbrew pozorom może to być przydatne, bo wiele ciężarówek można spotkać i dowiedzieć się jaka jest sytuacja na drodze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój Uniden 510 ma tylko możliwośc regulacji głośności, redukcji szumów i jakiś przełącznik ANL (to chyba filtr).

Pisałeś coś o modulacji FM - do czego ona służy?

Z mojego doświadczenia wynika, że zasięg mamy do ok. 5 km (przy antenach Sirio AS100) - pisze o zasięgu do komfortowej rozmowy, bez szumów i trzasków. Przydałoby się trochę więcej bo wystarczy na autostradzie zatrzymać się na dosłownie 3 min "na siku" i już się traci zasięg. A Unideny ponoć i tak są "mocniejsze" od pozostałych radyjek:(

Problem drugi to rozmowy przy zbyt bliskiej odległości aut - dot. szczególnie korków, kolejek do bramek na autostradzie itp. - tworzy się niezrozumiały przekaz i trzeba dać odjechać sąsiadowi z 10m.

Radja wraz z antenami zawsze są strojone przed wyjazdami - fakt nie wiem czy dobrze, zajmuje to gościowi zazwyczaj kilkanaście sekund i po dyszcze kasuje - może jakąś kaszankę odstwia.

Jeszcze jedna sprawa, planuję kupić zewnętrzny głośnik, radio jest upchane między fotel pasażera a tunel centralny i prawie nic nie słychać - możecie coś polecić? Na allegro są od 15zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radja wraz z antenami zawsze są strojone przed wyjazdami

Dostraja się tylko antenę do miejsca na danym aucie i to tylko raz. Jak ponownie za rok tą samą antenę postawisz w tym samym miejscu, to nie wymaga strojenia. Radia możesz w takim układzie zmieniać do woli.

FM służy właśnie do bliskich łączności. Takie "jak Cię widzę, to cię słyszę".

Nie słychać wówczas tego co jest w 40 kanałach AM, w tym umownych drogowych.

Tak jak w normalnym radiu, jak masz na FM-ach to nie słyszysz długich, średnich i krótkich.

By się przełączyć na FM, obydwa radia CB muszą mieć taką możliwość i trzeba się umówić kiedy to zrobicie, tak jak teraz umawiasz się, by przejść na odpowiedni kanał w AM-ach.

Sprawdź sobie też, jakie zakresy i jakie moce są dopuszczalne w krajach przez które jedziecie. Przepisy pod tym względem nie są jednoznaczne w Europie, a szkoda by było uszczuplić na drodze budżet na wakacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!