Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Mocowanie tarczy hamulcowej z łożyskiem w piaście koła.


Rekomendowane odpowiedzi

Zastanwia mnie aspekt mocowania tarczy do jej osi, gdy ma ona wbudowane łożysko - czyli np. tak jak  przypadku tylnej tarczy w Megane.

Nakrętka tarczy opiera się o łożysko, łożysko jest wprasowywane od wewnętrznej strony tarczy - czy oznacza to, że tarczę na miejscu trzyma tylko siła tarcia między nią i łożyskiem (zapewne spora) + pierścień osadczy łożyska?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, parabellum napisał(a):

łożysko jest wprasowywane od wewnętrznej strony tarczy

Od zewnętrznej, nie ma segera.

Od wewnętrznej strony jest wprasowywane łożysko w zwrotnicę przedniego kola i ono jest zabezpieczone segerem

Edytowane przez milejow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, parabellum napisał(a):

Zastanawia mnie aspekt mocowania tarczy do jej osi

Chyba bardziej mocowanie piasty koła do osi. Zarówno przód jak i tył mocowane są tak samo. Tarcza hamulcowa jest tylko elementem piasty, stałym lub oddzielnym.

Jakby na to nie patrzeć mocowanie jest pewne, koła nie odpadają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tak samo, z przodu piasta jest wprasowana w łożysko, z tyłu piasta jest elementem tarczy hamulcowej z wprasowanym łożyskiem i siedzi na czopie belki tylnego zawieszenia

1 godzinę temu, parabellum napisał(a):

 

Scenic - chyba pokrewna konstrukcja - 4:20 widać pierścień a 4:34 łożysko wyciskane do wewnątrz.

Przepraszam, masz rację, pomyliłem z innym autem w którym montowałem łożysko i podpierałem od wewnątrz tarczę bieżnią starego łożyska żeby nie uszkodzić pierścienia magnetycznego ABS. Z przednim też pomyliłem, łożysko montuje się od zewnątrz, zabezpiecza segerem i wprasowuje się piastę

Edytowane przez milejow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.01.2024 o 12:37, aniewa napisał(a):

Chyba bardziej mocowanie piasty koła do osi. Zarówno przód jak i tył mocowane są tak samo. Tarcza hamulcowa jest tylko elementem piasty, stałym lub oddzielnym.

Jakby na to nie patrzeć mocowanie jest pewne, koła nie odpadają.

Chciałbym tylko zrozumieć, co zapewnia tu mocowanie.
Np. w Clio 3 bęben z tyłu ma łożysko wprasowywane od zewnętrznej strony bębna aż do oparcia na występie tego bębna. Śruba dociskając łożysko mocuje całość.

Jak uzyskane jest mocowanie, gdy w Megane łożysko wchodzi od drugiej strony?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I przy tym jak koło pracuje, uderza pod różnym kątem o przeszkody, nie ma szans, że się tarcza w łożysku nic nie zluzuje (pierścień przy grubości blaszki, to chyba tu większej roli nie odegra)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, parabellum napisał(a):

Mam wątpliwość, czy faktycznie ten element jest trzymany prawie wyłącznie siłą tarcia

Nie raz wymieniałem łożysko w piaście i nie spotkałem wyrobionego segera który musiałby powstrzymywać łożysko przed wysunięciem z piasty. Łożysko przenosi większość sił w pionie, wywierana siła w poziomie nie jest w stanie wysunąć zewnętrznej bieżni łożyska z piasty. 

Jeżeli nie masz zaufania do fabryki to po prostu jeździj ostrożnie, zwłaszcza na zakrętach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • aniewa zmienił(a) tytuł na Mocowanie tarczy hamulcowej z łożyskiem w piaście koła.

Ufam, skoro jest to tak powszechnie stosowane, to musi raczej działać, wydawało mi się jednak dziwne opierac mocowanie piasty w oparciu o tarcie.

Po prostu myślałem, że czegoś tutaj nie jestem w stanie zrozumieć i jakoś ta nakrętka unieruchamia w poziomie piastę względem jej osi.

Edytowane przez parabellum
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie do końca rozumiesz :D Pista z tarczą mocowana jest na czopie poprzez łożysko. Łożysko to dwie części - bieżnia górna i bieżnia dolna, obie bieżnie połączone są kulkami pracującymi w wyżłobieniach w obu bieżniach. Bieżnia zewnętrzna mocowana jest w piaście poprzez tarcie i dodatkowo zabezpieczona pierścieniem segera. Bieżnia dolna lekko wchodzi na czop piasty, z jednej strony opiera się o większą średnicę czopa a z drugiej strony dociśnięta dużą nakrętką z odpowiednim momentem. 

Kulki wewnątrz nie pozwalają na ruch poziomy obu bieżni względem siebie. I jak wcześniej napisałem, obie bieżnie są solidnie umocowane.

Dodam jeszcze, że bieżnia dolna zazwyczaj składa się z dwóch pierścieni i dlatego musi być ściśnięta nakrętką na osi czopa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie to właśnie wyobrażam.

Myślałem natomiast, że tarcie nie wystarczy i by piasta nie wysuwała się z zewnętrznej części łożyska, konieczne byłoby unieruchomienie piasty przez występ piasty opierający się o zewnętrzny pierścień łożyska, a wewnętrzny pierścień byłby umocowany tak, jak ma to miejsce, nakrętką w osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!