Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam takie 2 analizy zużycia oleju, wykonane na dostarczonym przeze mnie 2x oleju silnikowym z SCIII 1,5 dCi 110 KM. Analiza wykonana spektometrem z podziałem na pierwiastki.

Moje pytanie - czy ktoś ma wiedzę, dane, jakie powinny być wartości zanieczyszczeń i zużyć metalicznych w oleju. Wiadomo - zużywa się wał i panewki. Jakieś zużycie miedzi i żelaza w tych analizach jest. Ale muszą być jakieś parametry odniesienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, mrarek napisał:

Ale muszą być jakieś parametry odniesienia.

Trzeba zrobić analizę czystego ojeju, z fabryki.

Takich danych nigdzie nie znajdziesz, to jest raczej tajemnica producenta, nieudostępniana.

Na pewno w oleju będą ślady metali, szczególnie przepracowanym. Spodziewałbym zawartości metali na poziome tysięcznych części procenta.

Możliwe również, że producent do oleju dodaje jakieś związki chemicznych zawierających metale w celu poprawienia właściwości oleju, np. polepszających smarowność, chyba tak to się nazywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem dwa badania świeżego Elf Evolution FULL-TECH FE 5W/30 RN0720 i dwa przepracowanego po 10 kkm. Metoda badania: ASTM D6595-00:2011, wartości ppm

 

Żelazo: olej świeży 1,1 pierwsze badanie (1,7 drugie badanie); olej przepracowany 18,6 pierwsze badanie (23,1 drugie badanie)

Miedź: olej świeży 0,2 (0,3); olej przepracowany 3,3 (4,1)

Cyna: olej świeży 3,7 (1,5); olej przepracowany 0,3 (1,2)

Chrom: olej świeży 1,3 (0,7); olej przepracowany 2,6 (3,6)

Aluminium: olej świeży 4,7 (4,6); olej przepracowany 9,0 (6,0)

 

To oczywiście niektóre wartości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przeanalizowaniu tych wyników, mam poważne wątpliwości co do poprawności przeprowadzenia  badania.

Nie znam tej techniki, ale różnica wynosząca 30% (i więcej) wyniku, dyskwalifikuje takie badanie, niezależnie od użytej techniki pomiaru.

Analizy śladowe są trudne, ale takie różnice?

Norma podaje zdecydowanie mniejsze różnice wyników.

Znalazłem  coś takiego, po angielsku

Table 1. Typical source of elements analyzed by spectroscopy in oil

Metal Engine, Transmission, Gears Hydraulic Fluid Coolants
Aluminum Al Pistons or Crankcases on Reciprocating Engines, Housings, Bearing Surfaces, Pumps, Thrust Washers Pumps, Thrust Washers Radiator Tanks, Coolant Elbows, Piping, Thermostat, Spacer Plates
Barium Ba Synthetic Oil Additive Synthetic Fluid Additive Not Applicable
Boron B Coolant leak, Additive Coolant Leak, Additive pH Buffer, Anticorrosion Inhibitor
Calcium Ca Detergent Dispersant Additive, Water Contaminant, Airborne Contamination Detergent Dispersant additive, Water Contaminant, Airborne Contamination Hard Water Scaling Problem
Chromium Cr Pistons, Cylinder Liners, Exhaust Valves, Coolant Leak from Cr Corrosion Inhibitor Shaft, Stainless Steel Alloys Corrosion Inhibitor
Copper Cu Either brass or bronze alloy detected in conjunction with zinc for brass alloys and tin for bronze alloys. Bearings, Bushings, Thrust Plates, Oil Coolers, Oil Additive Bushings, Thrust Plates, Oil Coolers Radiator, Oil Cooler, Heater Core
Iron Fe Most common of wear metals. Cylinder Liners, Valve Guides, Rocker arms, Bearings, Crankshaft, Camshaft, Wrist Pins, Housing Cylinders, Gears, Rods Liners, Water Pump, Cylinder Block, Cylinder Head
Lead Pb Bearing Metal, Bushings, Seals, Solder, Grease, Leaded Gasoline Bushings Solder, Oil Cooler, Heater Core
Magnesium Mg Housings on Aircraft and Marine Systems, Oil Additive Additive, Housings Cast Alloys
Molybdenum Mo Piston Rings, Additive, Coolant contamination Additive, Coolant Contamination Anti-cavitation Inhibitor
Nickel Ni Alloy from Bearing Metal, Valve Trains, Turbine Blades Not Applicable Not Applicable
Phosphorous P Anti-wear Additive Anti-wear Additive pH Buffer
Potassium K Coolant Leak, Airborne Contaminant Coolant Leak, Airborne Contaminant pH Buffer
Silicon Si Airborne Dusts, Seals, Coolant Leak, Additive Airborne Dusts, Seals, Coolant Leak, Additive Anti-foaming and Anticorrosion Inhibitor
Silver Ag Bearing Cages (silver plating), Wrist Pin Bushings on EMD Diesel Engines, Piping with Silver Solder Joints from Oil Coolers Silver Solder Joints from Lube Coolers Not Applicable
Sodium Na Coolant Leak, Salt Water and Grease in Marine Equipment, Additive Coolant Leak, Salt Water and Grease in Marine Equipment, Additive Inhibitor
Tin Sn Bearing Metal, Piston Rings, Seals, Solder Bearing Metal Not Applicable
Titanium Ti Gas Turbine Bearing Hub Wear, Turbine Blades, Compressor Discs Not Applicable Not Applicable
Zinc Zn Anti-wear Additive Anti-wear Additive Wear Metal from Brass Components

 

Może to coś Ci rozjaśni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do poprawności badań to racze nie będę miał obiekcji. Przeprowadza to moja znajoma pracująca w dużej firmie transportowej. Mają własne dobre laboratorium. Muszę ją w takim razie zapytać o interpretację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!