Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

[Manual] Demontaż sprężarki klimatyzacji


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

ostatnio spod maski zaczęły dobiegać niepokojące dźwięki - look pod pokrywę i okazuje się że coś się dzieje na sprężarce klimy. Nie ma rady, trzeba wyjąć, w związku z tym że nie jest to trudne, zrobiłem kilka zdjęć żeby było jeszcze łatwiej :)

Opis na szybko, nie ma wiele do tłumaczenia.

 

Potrzebne narzędzia:

-kluczyk 10, najlepiej oczkowy

-kluczyk 13, płaski i nasadka z tryczką

-klucz 16 - nasadka

-ściągacz

 

1. Jedziemy na odciągnięcie czynnika z klimatyzacji. Zdejmujemy szarą, dużą osłonę silnika i odkręcamy mocowanie wiązki przewodów (zaznaczone na zielono). Później odkręcamy napinacz (zaznaczony na czerwono).

thumb_hosting_zdjec_1430329195__1.jpg

 

2. Teraz żeby było wygodniej wyjmujemy alternator. Wystarczy odkręcić czerwony gruby kabel (klucz 13) i od razu go zaizolować (lub odłączyć akumulator) oraz wypiąć wtyczkę z cienkim kabelkiem. Później odkręcamy krótką 13 z przodu alternatora (zaznaczone na żółto), a następnie "niebieską" 16. Żeby wyjąć tą długą śrubę podnosimy filtr paliwa. Zbiorniczek płynu wspomagania dla ułatwienia możemy podnieść do góry i wyciągnąć z uchwytów. Wyjmujemy alternator.

thumb_hosting_zdjec_1430329204__2.jpg

 

3. No i czas na sprężarkę. Od góry widzimy pierwszą śrubę - nie cieszymy się jeszcze, zostawiamy ją na koniec. Pod łapą alternatora znajduje się druga śruba, od niej zaczynamy. Dostęp jest trudny, ale nie ma tragedii. Śruba bez problemu wychodzi.

Trzecią śrubę znajdujemy pod spodem sprężarki, jednak wszystkie są odkręcane z jednej płaszczyzny (od przodu). Tu dostęp jest najgorszy, jednak u mnie wystarczyło kilka obrotów kluczem i dalej palcami.

Widok na sprężarkę od góry. Śruba zaznaczona na czerwona to ta pierwsza z opisu. Pozostałe dwie są takie same.

thumb_hosting_zdjec_1430329235__3.jpg

 

 

4. Odłączamy kostkę elektryczną od strony paska akcesoriów. Z drugiej strony odkręcamy przewody od klimy (zaznaczone na zielono), kluczyk 10. Wyciągamy przewody i zabezpieczamy je folią żeby żaden paproch i wilgoć się nie dostała.

thumb_hosting_zdjec_1430329268__4.jpg

 

 

Uwaga:

Po odkręceniu przewodu bliżej chłodnicy może jeszcze wylecieć gaz. To normalne zjawisko. Nie odkręcajmy zatem tego węża od razu do końca, żeby ciśnienie nie wydmuchało przypadkiem jakiejś uszczelki.

Odkręcamy ostatnią śrubę mocującą sprężarkę i wyciągamy ją do góry (trzeba znaleźć sposób, bo chętnie nie wychodzi).

 

5. Mamy sprężarkę na wierzchu, zatykamy szczelnie otwory po przewodach żeby nic się tam nie dostało.

Możemy sobie teraz zakręcić kółkiem i posłuchać czy coś hałasuje czy nie. Ja dużo kręcić nie musiałem, poleciało łożysko i kulki było widać gołym okiem. Poza tym koło pasowe było skrzywione i nie łapało całą powierzchnią no i oczywiście powodowało terkotanie na wolnych obrotach.

 

6. Demontaż sprzęgła i koła pasowego.

Odkręcamy nakrętkę 13 (najlepiej oczkowa lub nasadka. Warto poprosić o pomoc drugą osobę o mocnym uścisku żeby przytrzymała sprzęgiełko podczas gdy my odkręcamy nakrętkę.

Miałem mały problem ze ściągaczem, bo nie był sprawny w 100%, ale przypomniały mi się czasy z dzieciństwa, jak się naprawiało motorynkę Rometa :) Do zdjęcia sprzęgiełka użyłem właśnie ściągacza do koła zamachowego w motorynce, taki mały wynalazek za 5 zł a pasował idealnie, jednak potrzebna jest śrubka z dłuższym gwintem. Jak ktoś będzie chciał to wrzucę zdjęcie tego ściągacza bo na prawdę ułatwił życie.

Widok po demontażu sprzęgiełka:

thumb_hosting_zdjec_1430329429__5.jpg

 

Teraz żeby zdjąć koło pasowe potrzebujemy już dużego ściągacza. Zdejmujemy seger wewnątrz koła. Koło schodzi bez większych problemów, a sprężarka bez niego wygląda tak:

thumb_hosting_zdjec_1430329460__dsc00945.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1430329516__6.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1430329533__7.jpg

 

thumb_hosting_zdjec_1430329557__dsc00944.jpg

 

Wymieniamy co trzeba i składamy w odwrotnej kolejności.

Specjalista od klimy, który odciągał mi czynnik powiedział, żeby nie robić nic na siłę przy sprężarce bo łatwo ją uszkodzić i przy okazji sporych kosztów sobie narobić.

Opis jak wspomniałem na szybko, uwagi, pytania, zażalenia mile widziane, opis będę poprawiał i jak mi się coś przypomni to dopiszę. Mam nadzieję, że komuś się przyda.

 

W moim przypadku do wymiany jest łożysko oraz koło pasowe do przetoczenia. Te czynności zlecę już specjaliście bo nie mam narzędzi i wiedzy jak to zrobić.

Pozdrawiam.

Edytowane przez meganecoupe02
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 5 miesięcy temu...

Witam, od nie dawna mam ten sam problem - terkotanie dochodzące ze sprężarki, ale też sprzęgło bije na boki. Czy Ty też miałeś ten sam objaw? I jeszcze jedno pytanie po wymianie łożyska i zamontowaniu sprężarki od razu jechać na nabicie i dopiero można włączyć klimę? (chodzi mi o włączenie na parę sekund żeby sprawdzić czy się włącza) Wiesz w temacie klimatyzacji jestem zielony i nie chcę zepsuć sprężarki. Lepiej się dopytać niż później żałować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprzęgło bije na boki.

Tak, u mnie całe to koło pasowe latało na boki. Po włączeniu klimy było trochę ciszej, bo pasek naciągał to koło i juz tak nie hałasowało.

Jak nie będziesz miał czynnika to sprężarka się chyba nie włączy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. U mnie działa sprężarka i chłodzi słabo, ponieważ dwa lata temu nabijałem klime. Gdyby sprężarka była zespsuta to by w ogóle nie chłodziła albo się nie włączała. Jak wymienię łożysko to dam znać czy pomogło ale obstawiam na 90 % że to łożysko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobaczysz gołym okiem, jak będzie wygladać jak na 1 zdjęciu w 1 poście to już będzie z górki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam. Jak obiecałem więc piszę. Może komuś okaże się pomocne. Po wyciągnięciu sprężarki i zdemontowaniu sprzęgła okazało się, że tuleja na którym zamocowane jest łożysko jest wytarta. Po wielkich bojach w końcu znalazłem szybki i łatwy sosób na naprawę tuleji, bo łożysko nie problem wymienić. Więc znajomy polecił mi klej firmy LocTite numer 638. Jest to klej do połączeń cylindrycznych. Trzeba oczyścić tuleję (najlepiej papierem ściernym) i odtłuścić np. rozcieńczalnikiem. Odtłuszczamy też powierzchnię styku łożyska z tuleją. Nakładamy klej na tuleję i łożysko. Całość montujemy i pozostawiamy do utwardzenia się kleju. A póżniej wiadomo wszystko składamy do kupy. Nie ma potrzeby przetaczać czy tulejować. Dzięki tej metodzie zaoszczędziłem trochę kasy. W pewnej firmie za toczenie krzknęli sobie 60 pln/godz. Za niewielkie pieniądze klima śmiga. Nie ma problemu z załączaniem się. Sprzęgło już nie bije na boki i nie terkocze :-) Mam nadzieję że komuś sie przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam

 

Trochę odświeżę temat. Czy jest ktoś z Was w stanie powiedzieć co mogło być przyczyną pęknięcia tulei, tej na której siedzi łożysko(koło pasowe)? U mnie ta tuleja rozsypała się w drobny mak ;/

 

Dałem megankę do warsztatu na wymianę łożyska (kupiłem cały nowy komplet sprzęgła za 290 zł), nie mineło 20 min a fachowiec z warsztatu zadzwonił do mnie, że jest rozwalona owa tuleja...na początku pomyślałem że pewnie oni spierd**** przy ściąganiu, ale nie. Pojechałem zobaczyć. Koło pasowe ocierało od jakiegoś czasu o elektromagnes i starło lakier, a więc musiało się to stać w trakcie eksploatacji już wcześniej, być może jeszcze przed zakupem auta. Zakupiłem już używaną sprężarkę od megane II 2003 r 1.5 dCi o takich samych numerach fabrycznych (pasuje) za 225 zł i dziś ją z rana zawiozłem żeby montowali. Przy okazji megane dostanie nowy pasek wielorowkowy, rolkę i napinacz z Ruville.

 

A skąd wiedziałem że łożysko jest zużyte? inny mechanik po wymianie rozrządu stwierdził, że koło pasowe sprężarki ma luz i trzeba wymienić, a mało tego, od kiedy ją mam to dziwnie wargoliła podczas przyspieszania - to te koło pasowe na sprężarce tłukło podczas zwiększania obrotów pod obciążeniem. Dziwne jest to że to się rozleciało ;/

 

Dla informacji dodam, że chodzi o sprężarkę Delphi o numerze 8200 050 141 TSP0155140. Jak odbiorę samochód to wrzucę zdjęcia tej uszkodzonej sprężarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!