Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Tempomat w dCi ?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

podczas grzebania pod maską natrafiłem na potencjometr gazu i wpadł mi do głowy pomysł z tematu. Czy jest to możliwe? Myślę że tak :)

Całe urządzenie chyba nie byłoby zbyt skomplikowane, a mogłoby umilić niektórym podróżowanie.

Działanie:

Linka od pedału gazu wchodzi do potencjometra i tam sygnał jest zamieniany w impulsy elektryczne czy coś w tym stylu. Czyli układ analogowy-cyfrowy.

Żeby zrobić tempomat (jak to sobie wymyśliłem), trzeba się wpiąć w instalację przed wtyczką do potencjometru gazu i zrobić sterowanie elektryczne zamiast linki. Do regulacji prędkości obrotowej silnika można wtedy użyć pokrętła (potencjometru) i nim ustawić odpowiadające nam obroty. Żeby jednak nie sterowanie elektryczne nie kłóciło się z linką, trzeba tempomat wpiąć w instalację za pomocą przekaźnika, który uruchomi tempomat i jednocześnie odłączy potencjometr sterowany linką. Wydaje się proste.

 

Teraz bezpieczeństwo:

Żeby uniknąć sytuacji, że jedziemy ze stałą prędkością, coś się dzieje na drodze a my wjeżdżamy z tą samą prędkością w przeszkodę, trzeba zrobić kilka zabezpieczeń.

Najważniejsze to czujniki przy pedałach. Przy sprzęgle już jeden jest i nikt nie wie do czego służy, przy hamulcu jest drugi czujnik także można z nich skorzystać. Brakuje tylko czujnika przy pedale gazu, takiego, który wyłączałby tempomat przy wciśnięciu pedału "do dechy". Montaż czegoś takiego to żaden problem. Urządzenie można by też oczywiście wyłączać tym samym przyciskiem, który to wszystko włącza.

 

Moim zdaniem po poprawnym podłączeniu powinno zadziałać. Proszę jednak o uwagi jakie problemy mogły by stanąć na przeszkodzie i czy jest to możliwe do wykonania elektrycznie (elektronicznie?). Do potencjometru dochodzi wiązka sześciu przewodów i na pewno trzeba sie dowiedzieć co tymi przewodami płynie bo to chyba będzie najważniejsze :)

 

Czekam na jakieś sugestie i pozdrawiam,

Marcin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

art-wol, nie wiem jak w benzynie wygląda sprawa regulacji gazu, czy jest tak samo jak w dCi (linka+elektroniczny potencjometr). Jeżeli tak to ten układ powinien działać na tej samej zasadzie :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Znalazłem na allegro scenica DCI z 2001 r. z tempomatem wiec na pewno się da jakoś zamontować tempomat w modelach z silnikiem dci być może tez w DTI bo tam tez linka od gazu porusza potencjometrem tak jak w dci , myślę ze ten z allegro nie ma fabrycznego tempomatu bo nie było takich modeli :/ tak więc trzeba szukać informacji <czerwona>

 

http://moto.allegro.pl/item962713976_slicz..._wszystkie.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P_r_z_e_m_o, dokładnie <czerwona>

drekrobak, dowód na istnienie tempomatu jest dobry, tylko "robić nie ma komu" :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

ja u siebie zainstalowałem oplowski tempomat(u mnie Vectra b ale inne modele mają ten sam) z wyjściem na linkę,całość przetestowana na dystansie 10000km i działa idealnie, jako manipulator wykorzystałem inny pilot radia przykręcony z lewej strony kiery.Koszt niewielki ingerencja w auto praktycznie żadna a na autostradach poważne ułatwienie,jeśli temat kogoś zainteresuje moje rozwiązanie chętnie podzielę się swoimi doświadczeniami

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli temat kogoś zainteresuje moje rozwiązanie chętnie podzielę się swoimi doświadczeniami

pegaz rx4, gdzie byłeś jak Cie nie było? Pewnie, że jeden zainteresowany już jest <piwko>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

no i temat chyba umarł śmiercią naturalną :-( szkoda, bo sam zaczynam teraz kminić co z czym ugryźć

Brakuje tylko czujnika przy pedale gazu, takiego, który wyłączałby tempomat przy wciśnięciu pedału "do dechy".

tego w większości samochodów nie ma...tylko czujnik na sprzegle i hamulcu - można wykorzystać wg mnie np tylne światłą i przekaźnik lub czujnik tylko na pedale hamulca - naciska się hamulec przerywa się obwód - przestaje działać tempomat...

trzeba się wpiąć w instalację przed wtyczką do potencjometru gazu i zrobić sterowanie elektryczne zamiast linki

a dlaczego tak a nie za wtyczką od potencjometru :) przerwało by sie tylko obwód

ja u siebie zainstalowałem oplowski tempomat(u mnie Vectra b ale inne modele mają ten sam) z wyjściem na linkę,całość przetestowana na dystansie 10000km i działa idealnie, jako manipulator wykorzystałem inny pilot radia przykręcony z lewej strony kiery.Koszt niewielki ingerencja w auto

praktycznie żadna a na autostradach poważne ułatwienie,jeśli temat kogoś zainteresuje moje rozwiązanie chętnie podzielę się swoimi doświadczeniami

jak coś wiesz kolego to podziel się - minęło trochę czasu i chyba tylko chęci pozostały ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
      Renault 5 E-Tech Electric: Start sprzedaży wersji Roland-Garros – hołd dla sportowej elegancji
       
      Renault oficjalnie rozpoczęło sprzedaż nowej, ekskluzywnej wersji specjalnej modelu Renault 5 E-Tech Electric Roland Garros. To unikalne połączenie elegancji i sportowego charakteru, które oddaje ducha legendarnego turnieju tenisowego i francuskiego stylu. Ceny startują od 157 900 zł, a model kwalifikuje się do rządowych dopłat w ramach programu NaszEauto, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność na rynku.
      • 0 odpowiedzi
    • Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi
      Renault Megane GrandCoupe z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi – nowa opcja dla oszczędnych kierowców
      Renault Polska ogłasza rozszerzenie oferty modelu Megane GrandCoupe o wariant z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy 115 KM. Nowa wersja trafi do salonów już w marcu 2025 roku, oferując ekonomiczne spalanie i wydłużony zasięg na jednym baku. Ceny startują od 113 900 zł za wersję evolution oraz 117 400 zł za wersję techno z 7-biegową, automatyczną skrzynią EDC.
      Oszczędność paliwa i większy zasięg
      Nowy wariant Megane GrandCoupe będzie napędzany sprawdzoną jednostką 1.5 dCi, znaną z innych modeli marki. Silnik generuje 115 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,6-4,7 l/100 km, co oznacza, że jest o około litr oszczędniejszy od wersji benzynowej. Dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 50 litrów, samochód może przejechać nawet 1060 km na jednym tankowaniu. Niższa emisja CO₂ (120-124 g/km) czyni go także bardziej ekologicznym wyborem.
      Nowa wersja silnikowa będzie atrakcyjną propozycją zarówno dla kierowców pokonujących długie trasy, jak i dla klientów flotowych, którzy cenią sobie niskie koszty eksploatacji.
      Bogate wyposażenie w standardzie
      Megane GrandCoupe 1.5 dCi dostępne będzie w dwóch wariantach wyposażeniowych:
       
      Evolution (113 900 zł) – w standardzie oferuje m.in.:
      Systemy wspomagania kierowcy: ostrzeżenie o nadmiernej prędkości, kontrola bezpiecznej odległości, aktywne hamowanie AEBS, asystent pasa ruchu. Dwustrefową klimatyzację automatyczną. 7-calowy ekran TFT w zestawie wskaźników. System multimedialny Easy Link 7" (DAB, Bluetooth®, 2 x USB/jack, 2 x USB dla pasażerów tylnych siedzeń). Bezprzewodową replikację ekranu smartfona.
        Techno (117 400 zł) – oprócz wyposażenia evolution dodatkowo oferuje:
      System multi-sense, który pozwala na personalizację ustawień jazdy. Kartę Renault Hands Free z funkcją powitalną. Światła przednie Full LED „Pure Vision”. 17-calowe aluminiowe felgi. Klasyczna elegancja i praktyczność
      Megane GrandCoupe czwartej generacji to stylowy sedan o długości 4,63 m, oferujący przestronne wnętrze oraz dużą pojemność bagażnika – 503 litry (po złożeniu tylnych siedzeń – 987 litrów). Charakterystyczna linia nadwozia i elegancki design sprawiają, że samochód wyróżnia się na tle konkurencji.
      Pełna oferta Megane GrandCoupe
      Obok nowej wersji wysokoprężnej, Renault oferuje Megane GrandCoupe również z silnikiem benzynowym, spełniającym najnowsze normy GSR2 (General Safety Regulation 2):
      TCe 140 w wersji Evolution – od 101 900 zł. TCe 140 EDC Techno – od 111 400 zł. Nowa opcja 1.5 dCi uzupełnia gamę silnikową, dając klientom wybór między dynamiczną benzyną a oszczędnym dieslem.
       
      Źródło: Renault
       
        
       
       
       
        • +1
      • 0 odpowiedzi
    • Renault otwiera pierwsze Renew Factory w Polsce
      Grupa Renault, we współpracy z KrubaGroup, inauguruje pierwsze Renew Factory w Polsce – zakład dedykowany renowacji samochodów używanych marki Renault, Dacia oraz innych producentów.
        • +1
      • 1 odpowiedź
    • Ciśnienie na turbinie poniżej 2000rpm. Ile powinno wynosić? K9K636
      Pytanie jak w tytule. Ile powinno wynosić prawidłowe ciśnienie na turbinie poniżej dwóch tysięcy obrotów? Ostatnio mam wrażenie ,że nasz Scenic robił się strasznie ospały. Przerdzewiał wydech na samej przepustnicy, i wypiął się kompletnie.Żona jeździła tak z dwa tygodnie,wylapałem to dopiero kiedy wziąłem auto do pracy i na autostradzie nastąpiło wypalanie FAP (pełen przelot ).Od tamtej pory auto na jedynce nie jechało w ogole. Założylismy nowy wydech,jednak auto nadal było mułowate. Dopiero dziś zrobiłem adaptacje przepustnicy wydechu i jest jakby lepiej,ale nadal nie do konća . Auto pompuje około bar w przedziale 1600-1800/900,turbina rozkręca sie dopiero przy 2000-2100 obrotów na zadane 1.55 i scenic rusza żwawo do przodu. 
       
      Zastanawiam się czy ten wydech coś za sobą pociągnał,czy wystarczyło tylko zaadaptować inną przepustnice ,czy może jeszcze to fakt że pojeździlismy 2.0dci 150 i tylko się nam wydaję i było tak zawsze (laguna przyspiesza dość agresywnie w porównaniu do scenica). Wartości EGR i przepływomierza plynnie zmieniają się w trakcie obciązenia,auto nie ma żadnych błędów. 
      • 23 odpowiedzi
    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!