Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Scenic II - nie działa nawiew (wentylator,dmuchawa)


Rekomendowane odpowiedzi

Wystarczy, że jest układ sprawdzający czy po dmuchawie jest napięcie, bardzo prosty. Potwierdzają to również inni użytkownicy, którzy mieli problem z obrotami dmuchawy. Po wymianie lub naprawie modułu klima zaczynała działać.

Takie zabezpieczenie jest sensowne, zabezpiecza ono parownik przed zamarznięciem, a może się to zdarzyć gdy nie ma przez niego przepływu powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam

Posiadam SCENIC II 2004 1,9 dci z klimą manualną

Nawiew nie działa od dłuższego czasu na 2-gim biegu,reszta ok, kilka dni temu przestał działać zupełnie, sprawdziłem bezpieczniki i znów zadziałał na krótko (kilka dni) i przestał działać.

przeczyściłem wyłącznik, styki na wyłączniku oraz na rezystorze (w kabinie nad schowkiem)wiatrak znów zaczął działać jak poprzednio (bez 2 biegu)

kupiłem więc rezystor [(opornicę dmuchawy http://allegro.pl/renault-scenic-ii-04-rezystor-opornica-dmuchawy-i1621686554.html )] (używany ale "niby" 100%sprawny ) założyłem go ale wciąż jest tak jak było (działa bez 2 biegu)

boję się że znów przestanie działać zupełnie (gdyby działał tylko na 1,3 i4 biegu to nie problem)ale jeśli zdechnie całkiem...

Czy ktoś wie czy oprócz opornicy (taka zielona z bezpiecznikiem termicznym)jest jeszcze coś co steruje wenytlatorem ?? nie wiem czy szukać błędu czy mogę dalej jeździć bez 2-go biegu i nie będzie to miało wpływu na szybsze uszkodzenie innych elementów nawiewu

Może ktoś podpowie co jeszcze mogę sprawdzić

Z góry dzięki za info

 

Dodano: 11 sie 2011 - 14:31

ha - wszystko jasne

po porrzedniej usterce jeździłem bez problemu aż do tej pory ale tym razem wentylator padł i nie działał na żadnym biegu

sprawdzałem kabelek po kabelku i NIESPODZIANKA okazało się że opornica jest sprawna ale wtyczka w nią wchodząca ma powypalane styki (wtyczka nie nadawała się do niczego)ale okazało się że gruby przewód złóto-brązowy to kabel doprowadzający prąd od bezpiecznika do opornicy gdzie łączy się z czarwonym i powraca do wiatraka ale w opornicy niepotrzebnie się grzeje na styku , idąc tym tropem uciąłem czerwony kabel z poprnicy i połączyłem z żółto-brązowym a ponieważ wtyczkę do opornicy miałem powypalaną to połączyłem przewody w odpowiedniej kolejności z opornicą za pomocą zwykłych złączek elektrycznych , oczywiście są zaizolowane

teraz wszystko działa poprawnie

no i oczywiście ów drugi bieg dmuchawy też działa

koszt naprawy 0 zł , no ale jakieś 4 godziny to robiłem , myślę że z tą pomocą zrobicie to w 2-3 godz

postaram się wprowadzić zdjątka jak będę umiał hehe

pozdrawiam

dodam tylko że +(plus) idzie do silniczka wentylatora a sterowanie czyli przełącznik (pokrętło) wyboru biegu dmuchawy działa na -(minus)

 

Dodano: 11 sie 2011 - 14:41

zdj 1 - opornica

zdj 2 - łączymy przewody poza opornicą (pomimo lutowania zastosowałem jeszcze zacisk (na śrubkę))

zdj 3 - po usunięciu wtyczki z kabli połączyłem kable od sterowania z opornicą za pomocą złączek

post-32923-0-08064200-1313066082_thumb.jpg

post-32923-0-84489600-1313066118_thumb.jpg

post-32923-0-36066300-1313066177_thumb.jpg

Edytowane przez scenic19DCI04
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Przy okazji może komuś się przydać. Przy włączonym silniku pobór prądu na 4 biegu wynosi 27A (przy wyłączonym 21A). Jak wentylator popracuje na 4 biegu około 15 min to kable są delikatne ciepłe. Myślę iż Renault pokpiło sobie zastosowane rozwiązanie i niestety wtyczka będzie sie wytapiać. Dlatego najlepiej jak najrzadziej używać biegu 4 wentylatora. Po prostu prąd płynący przy najdrobniejszym pogorszeniu przewodnictwa wtyczki zaczyna ją podgrzewać. Potem spirala sie nakręca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Miałem podobny problem z opornicą, po przeczytaniu wielu postów udało mi się zregenerować moduł wymieniając tranzystor (15zł)i poprawienie lutów na wejściu napięcia na moduł(przegrzane). Zmontowałem wszystko tak jak powinno być oczywiście, nie zakładałem plastików,pierwsza próba i NIC cisza,dmuchawa ani drgnie,Po zagłębieniu się bardziej w temat stwierdziłem że można spróbować dmuchawę na krótko załączyć.Dwa kable i bezpiecznik 15A i jazda.Po paru iskrach silniczek ruszył (ulga)nie trzeba ściągać góry deski rozdzielczej.Podpiąłem moduł i dmuchawa chodzi i reaguje na zmiany prędkości,niby OK ale stwierdziłem że bardzo grzeją sie kable zasilające moduł (mała kostka czarny kabel). I tu moje pytanie: Czy grzanie się tego przewodu może być spowodowane ciężką pracą dmuchawy co idzie z dużym poborem prądu przez opornice i czy można to zregenerować bez wyciągania dmuchawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sidek1 też myślałem że przyczyną może być nadmierny pobór prądu, ale sprawdź jaki tam jest bezpiecznik: 40A. Takie zabezpieczenie prądowe MUSI powodować nagrzewanie kabli 2.5mm2 a tym samym złącza którego styki nie są nejlepszej jakości poza tym są nastawione jednak na działanie niekorzystnych warunków np. w zimie wilgoć a po zapaleniu auta ciepło i tak na zmianę i jakość styków się pogarsza. Pogorszony styk się grzeje dalej pogarszając swoją przewodność aż po prostu pada wygrzewając plastik.

 

Opornica sama z siebie nie pobiera prądu ona go ogranicza aby dmuchawa się wolniej kręciła. Sprawcą podwyższonego poboru prądu przez dmuchawe może być np. zatarte łożysko które utrudnia obracanie się wirnika silnika. Jak wiesz im większy opór stawiasz wirnikowi tym większy prąd popłynie w obwodzie. Ale są 2 zabezpieczenia:

1. w opornicy na końcu jest termiczne zabezpieczenie bodajże 105 st. C więc powinno się spalić

2. bezpiecznik 40A

Z praktyki (awaryjności tegoż modułu) wynika iż Renault źle dobrało te zabezpieczenia bo albo:

- nie potrafią uchronić przed wytopieniem złącza

- albo złącze jest tak kiepskiej jakości że nie potrafi pracować w takich warunkach jakie założyli projektanci

 

Uff... tyle mojej teorii. Dla mnie szaleństwem jest pobór prądu przez dmuchawe na poziomie 28A!!! Nie ma byka - taki prąd to specjalne złącza tylko przeżyją, a w aucie jeszcze zmienne warunki panują i wszystko się wali.

Niestety pozostaje tylko wymiana złączki na nową i używanie 4 biegu sporadycznie i krótko (do 15 min).

Edytowane przez kipi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie w magance II z climatronic nie dziala nawiem. sprawdzilem wszyskie kostki i kable i chyba jest ok. do modulu sterujacego predkoscia nadmuchu wchodzi napiecie 12V i tyle samo wychodzi wiec wydaje sie ok ale sama dmuchawa nie dziala, wiec podlaczylem ja na "krotko" i tez sie nie odezwala.jakie jest prawdopodobienstwo ze padl sam silnik dmuchawy i czy wogole mozna go podlaczac na krotko z akumulatora??? pomozcie bo zima za pasem:(( aha na forum znalazlem info o tym module sterujacym nawiewem, ze jest schowany nad schowkiem pasazera. u mnie go tam nie ma. znalazlem go dopiero po wyjeciu filtra PP. widac go tam w srodku a zeby go wyjac to trzeba odkrecic 2 srubki od strony pedalu gazu.

 

 

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki, 5.7 - logika wypowiedzi

Nowe zdanie rozpoczyna się z dużej litery

P_r_z_e_m_o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cytowanie

 

Dodano: 05 paź 2011 - 11:04

Witaj Arek1986.

Możesz podłączyć wentylator na krótko.Ja u siebie tak zrobiłem,trochę się iskrzyło ale dmuchawa ruszyła.Jeśli masz taki sam moduł jak w scenic to po odłączeniu opornicy wepnij się w dużą kostkę oczywiście czerwony +, i jeżeli silnik jest sprawny powinien zakręcić.Jeżeli nie będzie kręcił to pewnie spalony silnik ,chyba że tulejki zatarte, szczotki może zawieszone, albo coś się dostało miedzy łopatki a obudowę i blokuje. Ciężko powiedzieć,dobrze by było go wyciągnąć i obejrzeć. Powodzenia

 

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.13 - cytowanie

P_r_z_e_m_o

 

Dodano: 05 paź 2011 - 11:10

sidek1 też myślałem że przyczyną może być nadmierny pobór prądu, ale sprawdź jaki tam jest bezpiecznik: 40A. Takie zabezpieczenie prądowe MUSI powodować nagrzewanie kabli 2.5mm2 a tym samym złącza którego styki nie są nejlepszej jakości poza tym są nastawione jednak na działanie niekorzystnych warunków np. w zimie wilgoć a po zapaleniu auta ciepło i tak na zmianę i jakość styków się pogarsza. Pogorszony styk się grzeje dalej pogarszając swoją przewodność aż po prostu pada wygrzewając plastik.

 

Opornica sama z siebie nie pobiera prądu ona go ogranicza aby dmuchawa się wolniej kręciła. Sprawcą podwyższonego poboru prądu przez dmuchawe może być np. zatarte łożysko które utrudnia obracanie się wirnika silnika. Jak wiesz im większy opór stawiasz wirnikowi tym większy prąd popłynie w obwodzie. Ale są 2 zabezpieczenia:

1. w opornicy na końcu jest termiczne zabezpieczenie bodajże 105 st. C więc powinno się spalić

2. bezpiecznik 40A

Z praktyki (awaryjności tegoż modułu) wynika iż Renault źle dobrało te zabezpieczenia bo albo:

- nie potrafią uchronić przed wytopieniem złącza

- albo złącze jest tak kiepskiej jakości że nie potrafi pracować w takich warunkach jakie założyli projektanci

 

Uff... tyle mojej teorii. Dla mnie szaleństwem jest pobór prądu przez dmuchawe na poziomie 28A!!! Nie ma byka - taki prąd to specjalne złącza tylko przeżyją, a w aucie jeszcze zmienne warunki panują i wszystko się wali.

Niestety pozostaje tylko wymiana złączki na nową i używanie 4 biegu sporadycznie i krótko (do 15 min).

No i po co cytujesz posta? Uważasz, że tak będzie czytelniej? Nie wydaje mi się

wystarczyło napisać

Popatrz co napisał kipi 3 posty wyżej

 

Dodano: 05 paź 2011 - 11:24

Dzięki Wielkie kipi. Podniosłeś mnie na duchu ale chyba skuszę się na wyciągnięcie dmuchawy i przejrzenie jej i smarowanie.Przeraża mnie tylko ściąganie góry deski,chyba że znasz inny sposób?

Edytowane przez P_r_z_e_m_o
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sidek1 zawsze lepiej zobaczyć na własne oczy, pomacać, przeczyścić i przesmarować. Jedynym ALE jest uciążliwość dostępu do dmuchawy - bez demontażu połowy deski rozdzielczej sie nie obejdzie. Ja sądzę iż jeśli silniczek nie piszczy to chyba nie warto...

Gdyby ktoś chciał zmierzyć jaki płynie prąd w jego dmuchawie. Mój miernik cęgowy wskazał na 4 biegu przy włączonym silniku prąd rzędu 27-28A (czyli moc silnika wentylatora około 390W. Uważam iż to jest bardzo dużo ale patrząc na bezpiecznik 40A to powinno być OK. (gdzieś wyczytałem o rezystancji wentylatora i po przeliczeniu to prąd by sie zgadzał mniej więcej)

Sam nie wiem a nie mam skąd wziąć samego silnika dmuchawy aby przeczytać jaki prąd ma płynąć przez niego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na elektrodzie piszą (można śmiało napisac fachowcy z elektroniki) aby przy klimatroniku w żadnym wypadku nie próbować podłaczyć na krótko samego wentylatora.

Nie znalazłem nigdzie info dlaczego - ale myślę, że warto ich posłuchać. Może to wynikać z faktu, iż ten wentylator jest sterowany elektronicznie, a więc nie tak jak w opornicy (która w klimatroniku nie występuje) napicięciem, a wypełnieniem sygnału prostokątnego podawanego na wentylator. W klimatronicu cały czas na niego idzie 12V, a obroty są regulowane wypełnieniem sygnału prostokątnego.

Jeżeli masz klimatronik - to najprawdopodobniej w module (czarno-zielone "pudełko" wielkości paczki papierosów) padł Ci w nim tranzysotr za 9pln. Może też kupic nowy moduł. W ASO po ok. 800,00 - na allegro są i po 150,00 do dostania. Choc można znaleźć używki po 250.

 

Arek1986 - nie wiem czy sobie nie zepsułeś wentylatora. Sam napisałeś, że z modołu WYchodziło 12V. To jest napięcie zasilające. Pozostałe kable sterują silnikiem. Jak Ty tam podłaczyłeś czyste 12V - hmmmm nie wiem czy to dobrze zrobiło elektronice w dmuchawie. No bo gdzie to podłączyłeś - jak sam napisałes, że z modułu wychodzi 12V. Więc przypuszcam, że podłaczyłeś jak piszesz gdzie indziej. Bo chyba nie tam gdzie i tak z modułu szło 12V

Edytowane przez Optima
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no panowie. Nie sądzę że producent zastosował inna dmuchawę do klimatronika a inna do wersji przez opornicę. Wersja z klimatronikiem ma większą sprawność (efektywność) w sterowaniu wentylatorem. Oczywiście wg mnie można podłączyć bezpośrednio pod akumulator celem sprawdzenia. Układ elektroniczny dodatkowo może zapewnić "łagodny" start wirnika a nie nagły skok prądowy jaki ma miejsce jak wpinamy wentylator "na krótko" pod akumulator (w wersji z opornicą nie da się właczyć od razu obroty na MAX lecz stopniowo od I do IV biegu co chroni silnik dmuchawy przed nagłym uderzeniem prądu).

Układ w klimatroniku poprzez wypełnienie przebiegu steruje wentylatorem podobnie jak w ściemniaczach pod 230V - wypełnienie impulsów a nie amplitudą przebiegu.

Edytowane przez kipi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dmuchawa jest ta sama, wielkość, mocowanie, moc. Różnica polega na innej budowie modułu regulacji obrotów, ale to chyba jasne? Przy ręcznym sterowaniu również nie ma możliwości "wrzucenia 4-ki". Trzeba przejść przez kolejne prędkości i zanim dojedzie się do max dmuchawa już się dobrze rozkręci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OPTIMA i sidek1 dmuchawe podlaczylem do zasilania ale wczesniej odlaczylem modul sterujacy. Sam modul jest sprawny kiedy na wyjsciu ma 12V. Dmuchawa sama w sobie nie ma zadnej elektroniki. Budowa przypomina silnik w odkurzaczu wiec nie mozna go uszkodzic podpinajac zasilanie 12V ale oczywiscie PO ODLACZENIU MODULU. U mnie problem juz rozwiazany. Okazalo sie ze we wtyczce ktora jest wpieta bezposrednio w obudowe dmuchawy jest zasniedzaly i lekko nadtopiony jeden styk. Po oczysczeniu wszystko dziala jak nalezy. Sam silnik tez wyjalem i wyczyscilem z lisci. Roboty z wyjeciem i rozkrecaniem co nie miara ale sie udalo zaoszczedzic kupe kasy:))) Dzieki za pomoc:))

 

 

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki

P_r_z_e_m_o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arek1986 szukaj od razu nowej wtyczki. Ta wytrzyma ci może 1 rok i padnie. Proces jej niszczenia został rozpoczęty. Tylko nowa wtyczka. Ja za pierwszym razem (była to zima więc MUSIAŁEM mieć nawiew) kupiłem używkę na szrocie. Wytrzymała 2 lata. Ze względu na warunki pracy tego modułu (prądy oraz wilgoć) tylko nowe podzespoły zapewnią przynajmniej 4 lata spokoju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 18 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!