Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Zakup nowego auta


Marcin Szymansk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Poniżej zamieszczam krótki przewodnik jak powinny wyglądać oględziny samochodu przed zakupem.

Przewodnik został skopiowany z forum seicento, gdzie też czasami zaglądam za zgodą jego autora, którym jest user szymonek

 

Przewodnik dotyczy zakupu sejka,ale wydaje się być na tyle uniwersalny, że można go zastosowac do zakupu meganki.

Jeśli admin uzna, że jest w złym miejscu to prosze o przeniesienie w poprawne miejsce.

 

Przewodnik:

 

1)Najpierw sprawdzamy stan zewnętrzny czyli Lakier, blachy, ogumienie, zderzaki, szyby, gumowe uszczelki.

 

a)Aby dokładnie ocenić stan lakieru powinniśmy oglądać pojazd na otwartej i równej powierzchni przy dobrym oświetleniu(w dzień przy świetle słońca). Oceniając stan lakieru powinniśmy zwrócić uwage na różne przebarwienia i odcienie lakieru, jeżeli jedna cześć rożni sie barwą od pozostałych(nawet w niewielkim stopniu) świadczy to o tym ze owa cześć była lakierowana osobno.Jeżeli dysponujemy urządzeniem do sprawdzania grubości lakieru to warto takie badanie wykonać, na ogół grubość powłoki lakierowej nakładanej przez producenta wynosi od 80 do 150 um.Lakier nie powinien być szorstki ani zbyt gładki.

 

b)Ważnym elementem jest stan blach(karoserii). Wszystkie łączenia(szczeliny) powinny mieć równą szerokość, jeżeli tak nie jest świadczy to o tym że dany element był wymieniany i w dodatku źle dopasowany.Powinniśmy również szukać śladów korozji. Najczęściej występuje w tych miejscach:nadkola,podszybia, dolne części drzwi i tylnej klapy, progi. Jeżeli znaleźliśmy już oznaki rdzewienia(niewielkie obszary, pęcherzyki) nie powinniśmy spisywać na straty tego auta, gdyż nie jest to aż taki wielki problem no i w końcu nie możemy za wiele wymagać przecież jest to auto używane.Warto jeszcze zajrzeć do bagażnika, sprawdzić czy podłoga nie była łączona.Ostatnim ważnym elementem do sprawdzenia jest stan podłogi pod wycieraczkami(nie powinna być powyginana, ani lakier którym jest pokryta zawierać drobinki kurzu).

 

c)Ogumienie-nie dajmy sie zwieść,nie bądźmy zdania "przecież można wymienić...". Tak można wymienić(nawet trzeba), ale ze stanu ogumienia możemy wywnioskować inne usterki takie jak np zbieżność kół(jeżeli jest zużyta nierównomiernie) bądź usterki zawieszenia(jeżeli występuje tzw. ząbkowanie).

Chyba nie muszę przypominać, że opona o bieżniku mniejszym niż 2-3 mm jest oponą zużyta.

 

d)Zderzaki- nie powinny być porysowane, popękane, osmolone(ale to później) bądź nierówno osadzone(oznacza to, że pojazd mógł być uczestnikiem kolizji).

 

e)Szyby- powinny być tego samego producenta i wykonane w tym samym roku (może wystąpić różnica paru lat).

 

f)Uszczelki-nie powinny być pęknięte, poszarpana i nosić śladów lakieru a połączenia z wykorzystaniem śrub powinny być bez śladów odkręcania, powinny być równomiernie pokryte lakierem.

 

2)Przyszedł czas na kolejny punkt, jest nim silnik. W silniku powinniśmy sie dopatrywać takich rzeczy jak:

 

a)Silnik nie powinien być myty, jeżeli tak jest oznacza to, ze sprzedający może mieć coś do ukrycia.

 

b)Wszelkiego rodzaju wycieki.

 

c)Ugięcie paska klinowego pod naciskiem palca powinno wynosić nie więcej i nie mniej niż 10 mm.

 

d)Jeżeli na bagnecie znajdują sie kropelki cieczy chłodzącej oznacza to ze samochód ma uszkodzoną głowice,uszczelkę głowicy lub kadłub.Na bagnecie nie powinno także być żadnych opiłków żelaza.Przy tej czynności sprawdzamy także poziom oleju.

 

e)Po powierzchni cieczy chłodzącej nie powinny pływać "tłuste oka" ciecz chłodząca nie powinna być także brudna lub rdzawa.

 

d)Warto także odkręcić korek wlewu oleju w pokrywie głowicy. Na korku nie powinna sie zbierać konsystęcja przypominająca nieco majonez.Jeżeli tak jest świadczy to o przedostawaniu sie cieczy chłodzącej do układu smarowania silnika.Jeżeli po odkręceniu korka olej jest rozbryzgiwany a temu towarzyszy wydobywanie sie czarnego dymu to auto jest mocno wyeksploatowane.

 

e)Aby dobrze ocenić stan silnika warto obejrzeć świece zapłonowe. Świece powinny mieć kolor jasno szary przechodzący w brąz, świeca nie może być czarna lub nadpalona.Jeżeli tak jest może to świadczyć o złym ustawieniu zapłony albo co gorsze wadliwe działanie układu zasilania.

 

f)Możemy wziąć kawałek rurki metalowej i przystawiać kolejno do cylindrów(tłoków)i do ucha rzecz jasna i nasłuchiwać jak pracują (stuki itp.)

 

3)Teraz czas na układ wydechowy.

 

a)Szczelność układu wydechowego-możemy ją sprawdzić poprzez zatkanie tłumika końcowego.Jeżeli silnik zgaśnie to wszystko jest OK jeżeli będzie inaczej to znaczy ze mamy jakąś nieszczelność.

 

b)Pewne informacje na temat stanu technicznego można uzyskać przyglądając sie końcówce rury wylotowej i tylnemu zderzakowi w jej okolicy. Jeżeli te elementy są pokryte czarnym i do tego tłustym osadem masz do czynienia z autem które spala olej.Branie oleju spowodowane jest zużyciem uszczelniaczy zaworów i pierścieni tłokowych

 

c)Spaliny: jeżeli są czarne prawdopodobnie mieszanka paliwowo powietrzna jest zbyt bogata i konieczna jest regulacja gaźnika lub wtrysku paliwa.Jeżeli spaliny są koloru białego to oznacza ze woda(ciecz chłodząca) przedostaje sie do komór spalania w wyniku uszkodzenia uszczelki głowicy albo samej głowicy, bądź tez pęknięcia bloku silnika.O tym samym będą świadczyć pęcherze powietrza w zbiorniku wyrównawczym cieczy chłodzącej przy pracującym silniku.

 

4)Stan zawieszenia, bardzo ważna sprawa. Aby dobrze ocenić stan zawieszenia należy:

 

a)Mocno nacisnąć jeden z boków samochodu nad kołem i w najniższym dolnym położeniu zwolnić raptownie nacisk, a nadwozie powinno wrócić do normalnego położenia bez wahnięć.

 

b)Jeżeli mamy możliwość skorzystania z podnośnika bądź podjazdu warto szukać śladów korozji na częściach zawieszenia i śladów zużycia na gumowych częściach. Zapomniałem wcześniej wspomnieć o tym ze warto sprawdzić stan całego układu wydechowego i podłogi jeżeli już korzystamy z podnośnika.

 

5)Przeszedł czas na oględziny wnętrza jakże ważnego miejsca;). Ale nie dajmy ponieść sie emocją. Wszystkie elementy jakie teraz wskaże mogły być wymienione. Wnętrze może ukazać "prawdziwy" przebieg pojazdu. Wiec dokonując oględziny zwróćmy uwagę na:

 

a)Stan kierownicy- czy jest wytarta(pewnie będzie ale w jakim stopniu.

 

b)Nakładki pedałów- jak mocno są wytarte(jak już mówiłem mógł być wymienione, taka wymiana nie jest trudna wiec jest często dokonywana).

 

c)Podłokietniki-również szukajmy śladów wytarcia.

 

d)Gałka zmiany biegów-zwracamy uwagę na to co powyżej

 

e)Fotele- głownie fotel kierowcy, może nam wiele "powiedzieć". Zapadnięty lub wysiedziany fotel jest dowodem na to ze kierowca spędził w nim wiele czasu wiec tym samym zrobił niem wiele kilometrów. Wytarte boki fotela oznaczają ze pojazd był wykorzystywany na krótkich odcinkach, gdyż często do niego wsiadano i wysiadano.

 

6)No i najwyższy czas na jazdę próbną. Ale przed tym jeszcze raz obejdźmy pojazd do okoła żeby ochłonąć. Zanim zaczniemy jazdę sprawdźmy jeszcze czy wszystkie drzwi zamykają sie w odpowiedni sposób( dopatrujmy sie "odbić"i różnic między szczelinami). Teraz opisze parę czynności jakie powinniśmy wykonać podczas jazdy próbnej:

 

a)Jeżeli po ruszeniu auta (o przednim napędzie) i maksymalnym skręcie kierownicy słychać stuki z przednich kół- przeguby są do wymiany.

 

b)Próbną jazdę powinniśmy wykonać w rożnych warunkach, na nierównej nawierzchni obserwując zachowanie pojazdu, odgłosy dochodzące z silnika i zawieszenia. A na równej powierzchni sprawdzić czy auto po puszczeniu kierownicy i spokojnym hamowaniu nie skręca na boki.

 

c)Sprawdzenie sprzęgła- na równej powierzchni na ówcześnie rozgrzanym silniku.Zaciągamy ręczny,trzeci bieg na skrzyni i próba ruszania...ślizga bądź ciągnie.

 

d)Po ujęciu gazu nie może do Twoich uszu dochodzić basowy pomruk.

 

I to chyba tyle;) jeszcze 2 rady:

 

1)Nie kupuj auta sam, zawsze weź kogoś ze sobą, ktoś kto podejdzie do tego z większym dystansem.

2)I radze przespać sie z decyzja, nie kupuj auta w tym samym dniu no chyba ze jest to bardzo daleko.

 

Życzę Wszystkim udanych zakupów i mam nadzieje ze ten poradnik Wam pomoże w jakimś stopniu;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, tak jak napisałeś, poradnik jest dość uniwersalny. Autor ma ciekawe podejście do sprawy - dopuszcza rdze na błotnikach, ale rysy na zderzaku już nie są mile widziane :-)

d)Warto także odkręcić korek wlewu oleju w pokrywie głowicy. Na korku nie powinna sie zbierać konsystęcja przypominająca nieco majonez.Jeżeli tak jest świadczy to o przedostawaniu sie cieczy chłodzącej do układu smarowania silnika.Jeżeli po odkręceniu korka olej jest rozbryzgiwany a temu towarzyszy wydobywanie sie czarnego dymu to auto jest mocno wyeksploatowane.

/Pogubione zdanie/

Nie każdy silnik jest skonstruowany tak samo i w niektórych będzie olej chlapać, w innych nie - to nie jest wyznacznik, jednak warto na to zwrócić uwagę.

1)Nie kupuj auta sam, zawsze weź kogoś ze sobą, ktoś kto podejdzie do tego z większym dystansem.

2)I radze przespać sie z decyzja, nie kupuj auta w tym samym dniu no chyba ze jest to bardzo daleko.

:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

meganecoupe02, poradnik jest wzięty ze strony klubu seicento. Niestety opisuje on typowe bolączki tego typu konstrukcji. Dlatego jak zaznaczyłem część rzeczy może być nieprzydatna.

Autor ma ciekawe podejście do sprawy - dopuszcza rdze na błotnikach, ale rysy na zderzaku już nie są mile widziane
- rdzę dopuszcza bo w fiacie jest jej pełno, szczególnie starszym. Natomiast obcierki i popękania nalezy dokładnie obejrzeć bo mogą świadczyć o mniejszych/większych kolizjach. Ale nie czytam tam nic o dyskwalifikacji takiego auta.

Prezes, przeczytałem. I co z tego ma wynikać? Spis X linków z ostrzeżeniem jak trudno kupić porządny samochód. Tu jest wszystko zebrane i uporządkowane, ale jeśli zaśmieca forum to prosze o usunięcie wątku i skupmy sie na kolejnym problemie w stylu co lepsze benzyna czy diesel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co z tego ma wynikać? Spis X linków z ostrzeżeniem jak trudno kupić porządny samochód. Tu jest wszystko zebrane i uporządkowane,
Tam też jest wszystko i ładnie zebrane zwłaszcza w 4 częściach.
skupmy sie na kolejnym problemie w stylu co lepsze benzyna czy diesel.

Na forum już była prowadzona na ten temat dyskusja :!:

:mrgreen: i czytaj forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!