Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Dokładamy tempomat i funkcje ogranicznika


Rekomendowane odpowiedzi

Jak dołożyć funkcje tempomatu i ogranicznika w Megane III.

 

 

Wszystko robisz na własna odpowiedzialność za wszelkie uszkodzenia i nie powodzenia- nie odpowiadam. Temat w celach edukacyjnych.

 

 

Na początek opisze co jest potrzebne do działania tempomatu i ogranicznika. Pierwsze elementy które rzucają się w oczy między samochodem z tempomatem i bez tempomatu to inny licznik,przycisk w tunelu do wybierania funkcji: tempomat i ogranicznik, oraz kierownica. Są jeszcze inne elementy z których korzysta tempomat, ale i nie tylko on (ale przynajmniej u mnie one już były założone ). Czujnik położenie pedału sprzęgła, oraz czujnik przekroczenia pewnego progu w pedale gazu po którym ogranicznik się rozłącza i przechodzi do pamięci.

 

post-24044-0-36945100-1323373431_thumb.jpg

 

 

Opis jest zrobiony na podstawi mojej Meganki III z grudnia 2008 roku benzyny 1.6 16V 110 KM z funkcją podgrzewanych foteli. To co posiadałem na starcie:

 

1.Wiązka elektryczna do podłączenia przycisku w tunelu, wpięta w zaślepkę od przycisku.

 

2.Odpowiedni zwijacz w kierownicy, który obsługuje PINY z kostki od tempomatu. Jest to ta sama kostka którą idzie klakson. Aby sprawdzić to wystarczy miernikiem zbadać na odpowiednich pinach według schematu czy jest przejście (czy przewodzą prąd).

post-24044-0-11474500-1323373490_thumb.jpg

 

3.Czujniki położenia pedałów ( sprzęgła, gazu i hamulca)

 

Zakup części:

1. Kierownica przyciskami po bokach. U mnie wpadła kierownica skórzana (koszt 200,00 PLN)

2. Przycisk w tunelu (koszt 50,00 PLN)

3. Licznik (150,00 PLN)

Ceny zakupu na aukcjach serwisu Allegro wąchają się. Moje ceny zakupu są aktualne na wrzesień 2011 roku.

W wyborze przycisku w tunelu i kierownicy nie ma najmniejszego problemu. Kupujemy te rzeczy, które się nam podobają czyli nie są odrapane i pasują do naszego modelu. Z licznikiem jest trochę gorzej.

Po pierwsze musimy dobrać odpowiedni do posiadanego silnika. Na szczęście rozróżniamy tylko Diesla i Benzynę. Jest to łatwo rozróżnić ponieważ Diesel kręci się maksymalnie do 5k obr. /nim

a Benzyna do 7k obr. / min.

post-24044-0-65510100-1323373452_thumb.jpg

 

post-24044-0-98503500-1323373478_thumb.jpg

Drugim ważnym atutem jest przebieg w zakupionym liczniku. Jedna bardzo prosta i jakże ważna sprawa. Przebieg nie może być większy niż wasz aktualny. Po podłączeniu komputer komunikuje się z licznikiem i porównuje przebiegi jeśli licznik ma mniejszy przebieg to koryguje go na wyższy zgodnie z zapisem stanu licznika w sterowniku ABS-u. Natomiast jeśli licznik ma wyższy przebieg niż ten zapisany w komputerze to górą jest ten większy przebieg i jego stanem nadpisuje aktualne przebieg w samochodzie.

Po trzecie i ostatnie sprawdzamy i porównujemy licznik stary i nowy pod względem posiadanych dodatkowych funkcji. Chodzi tu tylko i wyłącznie o funkcję obsługiwane i sygnalizowane na liczniku. W moim przypadku okazało się to ważne o czym wcześniej bym nie pomyślał, bo posiadam funkcje grzania przednich foteli co jest po włączeniu sygnalizowane pomarańczową kontrolką. Ja zakupiłem licznik od samochodu oczywiście z mniejszym przebiegiem i silnikiem benzynowy, ale bez funkcji grzania foteli. Co się później okazało że jest problem (pewnie do rozwiązania) aby uaktywnić ta funkcje w liczniku. Oczywiście fotele po włączeni grzeją, ale nie jest to sygnalizowane na liczniku. Więc aby zaoszczędzić wam problemów spytajcie się sprzedawcy czy owy licznik był od samochodu z podobną konfiguracją wyposażenia. Chodzi tu tylko o grzanie foteli, oraz halogeny przeciwmgielne z przodu. Mi aktualnie pozostaje szukać licznika od benzyny z mniejszy przebiegiem niż mój aktualny i z funkcją grzania foteli.

Dla informacji jeszcze napisze że w liczniku jest zapisany numer VIN samochodu. Więc w ASO po podłączaniu do CLIP-a może sygnalizować że licznik nie jest od tego samochodu fabrycznie. Są na szczęście warsztaty z magikami, którzy w razie czego umieją napisać numery VIN tak aby były zgodne z naszym numerem i przy okazji wgrać niższy przebieg niż nasz jakby okazało się że nie możemy znaleźć licznika z niższym przebiegiem niż nasz aktualny. Ale to wszystko dodatkowy i nie potrzebny koszt około 200,00 PLN.

 

Podchodzimy do montażu:

 

1. Na początek zabieramy się za rozebranie tunelu, to znaczy za rozebranie jego górnej części.

post-24044-0-62327200-1323373846_thumb.jpg

Tunel trzema się na zatrzaski. Więc odhaczamy delikatnie zatrzaski od mieszka od hamulca ręcznego oraz wyjmujemy i tu potrzeba trochę więcej siły ramkę która trzyma mieszek od gałki od skrzyni biegów. Następnie zdejmujemy górną część tunelu uważając aby nie uszkodzić zatrzasków. Umie zamiast przycisku (tempomat / ogranicznik) była zaślepka a w niż wpięta wiązka elektryczna. Odłączamy wiązkę elektryczną odkręcamy od spodu dwie śruby (torx), który trzymają nasza zaślepkę zamieniamy zaślepkę z przyciskiem miejscami dokręcamy z powrotem dwie śrubki, podłączamy wiązkę elektryczną oraz składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

 

2. Wymieniamy licznik. Tu trochę mniej pracy. Na początek regulujemy kierownice aby była jak najdalej i jak najniżej licznika. Wkładamy cos cienkiego w szpary z boku licznika

post-24044-0-57361300-1323373470_thumb.jpg

Ja użyłem blaszek do wyciągania radia samochodowego, bo licznik jest zamontowany na dwa zatrzaski zupełnie tak samo jak radia samochodowe. Jak już lekko wyjdzie po obu stronach to ciągniemy do siebie. Przepinamy wiązkę elektryczną do nowego licznika wciskamy do otwory i zrobione. (na tym i następnym etapie dobrze jest odłączy dla bezpieczeństwa klemę od akumulatora).

 

3. Ostatnim zabiegiem mechanicznym jest zamiana kierownicy. Na początek kręcimy kierownica do pozycji aby kierownica była do góry nogami. I teraz od góry od strony zegarów jest otwór w który wkładamy śrubokręt i dusimy do oporu jednocześnie ręką popychając poduszkę powieczną w dół aż wyskoczy. Odpinamy kable od poduszki (po obu stronach), odłączamy kostkę od klaksonu. Potem duży TORX (nie pamiętam rozmiaru) odkręcamy kierownicę. Zakładamy nową, podpinamy wszystko w odwrotnej kolejności zakładamy poduszkę i po sprawie. Dla opornych filmik z YouTuba jak zdemontować kierownice.

 

 

 

4. Następny krok to uaktywnienie funkcji tempomau w komputerze wtrysku. Osoby, która to potrafiłaby zrobić w Polsce szukałem długo. ASO wysiadło po jednym dniu prób- w odpowiedzi usłyszałem że oni nie mogę tego zrobić, ale powiedzieli że to nie oznacza że się nie da. Po prostu ich sprzęt nie może nic więcej funkcji aktywować niż jest to zapisane pod danym numerem VIN samochodu. Byłem jeszcze u kilku mechaników z Clipem, ale było to tylko strata czasu. Jeden konkretny się tylko w Poznaniu znalazł, który miał naprawdę o Megance III pojęcie, ale i on zawiódł.

Szukając tak dalej dostałem numer do Mechanika z Gniezna do którego rzekomo jeździ cała Polska i pół Niemiec z francuzami- jak się ASO wykłada to on to rozpracowuje. Więc umówiłam się z nim na telefon pojechałem i autko zostało na trzy dni. Trwało to tak długo ponieważ byłem pierwszym klientem, który o takie „czary” prosił, ale operacja powiodła się. Nie znam szczegółów, ale metoda prób i błędów zakończyło się to tak:

Odłączamy komputer wtrysku, który znajduje się koło akumulatora. Podłączamy pod komputer. Tam bezpośrednio aktywujemy funkcje tempomatu. Podłączamy z powrotem i wszystko działa.

Numer do mechanika na WP.

Po tych wszystkich zabiegach funkcje tempomatu i ogranicznika prędkości działają tak jak z fabryki. Nie ma żadnego problemu- przynajmniej u mnie.

 

A na dokładkę linki o tematów jak to wszystko się tworzyło:

Temat pierwszy

 

Temat drugi

 

Tekst jest mojego autorstwa i zabraniam kopiować go na inne fora.

 

/0cool: usunąłem kolor czerwony oraz pogrubienie zgodnie z regulaminem.

EDIT: 2012-11-04

Tempomat można aktywowac w licznikach fabrycznie bez tempomatu:

Zapraszam do tematu:

Tempomat aktywacja

Edytowane przez Woytus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 18 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!