Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Tempomat w dCi ?


Rekomendowane odpowiedzi

tego w większości samochodów nie ma...tylko czujnik na sprzegle i hamulcu

Owszem jest taki czujnik :) W razie kiedy trzeba przyspieszyć to tempomat trzeba wyłączyć i od tego jest właśnie ten czujnik :)

 

Mam kilka schematów potencjometru pedału gazu, wszystko zależy od wyznacznika silnika. Ja mam F9Q 732, w schematach takiego nie mam, mam takie:

F9Q 733

F9Q 746

F9Q 736

F9Q 744

Nie wiem, który wybrać w tej chwili. Muszę policzyć ilość kabelków wchodzących do kostki, bo są różne ilości.

 

meganecoupe02 napisał/a:

trzeba się wpiąć w instalację przed wtyczką do potencjometru gazu i zrobić sterowanie elektryczne zamiast linki

 

a dlaczego tak a nie za wtyczką od potencjometru :) przerwało by sie tylko obwód

To dotyczy instalacji w silniku benzynowym gdzie całe sterowanie otwarciem przepustnicy odbywa się za pomocą linki (nie dotyczy silników z elektroniczną przepustnicą, 2002 rok bodajże).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dotyczy instalacji w silniku benzynowym gdzie całe sterowanie otwarciem przepustnicy odbywa się za pomocą linki (nie dotyczy silników z elektroniczną przepustnicą, 2002 rok bodajże).

i tu się mylisz - mam sterowanie a raczej schemat właśnie diesla gdzie potrzebne są w układzie odpowiednie oporniki - całe 3 szt które będą powodowały skok przyspieszenia (używając manetki) o 2 km/h . ktos to już zrobiłi działa. ja będę to przenosił do meganki o iel się uda :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tommi, owszem, ja wiem że tak jest w dieslu, natomiast w benzynie tylko linka steruje przepustnicą i tu sprawa się komplikuje. W dCi nie powinno być problemu.

 

Z pierwszego postu wynika, że przewodów jest 6, więc wybieram schemat dla F9Q 733:

potencjometrgazu.th.jpg

 

W załączniku są schematy elektryczne potencjometru pedału gazu i jego instalacji dla silników F9Q 732 i F9Q 733. Gdyby ktoś potrzebował coś takiego do innego silnika proszę o informację.

 

Ciekaw jestem, czy ten temat by trochę nie pomógł:

http://megane.com.pl/megane-ii-phi-montuje...-mii-vt9473.htm

schemat_F9Q_733.pdf

schemat_F9Q_732.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Wprawdzie nie mam potrzeby posiadania tempomatu, ale chciałbym się podzielić moimi spostrzeżeniami na ten temat. Może trochę wam pomogę.

Czytając powyższe propozycje zauważyłem, że nic nie wspominacie o jeszcze jednym problemie. Jest nim problem związany z utrzymaniem stałej prędkości pojazdu. Tempomat jest urządzeniem mającym utrzymać stałą prędkość, a nie stałą wartość paliwa dostarczanego do silnika. Jeśli zrobicie tempomat, który ustala tylko stałą zadaną przez kierowcę dawkę paliwa dostarczoną do silnika to niestety w zależności od wiatru, innych pojazdów i przede wszystkim ukształtowania terenu wasze samochody będą jechać z prędkością wahającą się nawet o 20-25 km/h (jazda pod górę - wolniej z góry - szybciej).

Jeśli wam to nie przeszkadza to zastanówcie się nad tak zwanym "gazem ręcznym". Takie rozwiązanie było stosowane już w Warszawach i pierwszych Fiatach 125p.

Mianowicie druga linka połączona z jednej strony do pedału gazu, a z drugiej strony do cięgna sterowanego ręcznie przy kierownicy z oporem pokonującym opór sprężyny zamontowanej przy pedale gazu (może to prymitywne rozwiązanie, ale jakie proste w realizacji).

Wracając do waszych propozycji związanych ze sterowaniem elektrycznym dawki paliwa.

Oczywiście można też uwzględnić sygnał idący do prędkościomierza i stworzyć układ, który zwiększałby ilość podawanego paliwa przy spadku prędkości i odwrotnie. Tylko wtedy trzeba by wykonać go jako układ programowalny, aby mieć możliwość po testach wgrać optymalne nastawy z punktu widzenia ekonomiczności względem wahań prędkości zadanej. Ale zrobienie takiego czegoś chyba nie będzie takie proste.....

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

damianpop, dzięki za uwagi, ja patrzyłem na to pod innym kątem, że sterowanie dawką paliwa ustali równą prędkość, jednak tak chyba nie jest jak piszesz. Ten sposób ustali stałe obroty :-/

Temat nie umrze mam nadzieję, razem coś łatwiej będzie wymyślić, liczę na pomoc i pomysły.

Wprawdzie nie mam potrzeby posiadania tempomatu

oj tam, zrób dla własnej satysfakcji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wprawdzie nie jestem ekspertem w tej dziedzinie (z waszych postów wynika że macie dużo więcej doświadczenia jeśli chodzi o samochody), ale wydaje mi się że obroty silnika są uzależnione od jego obciążenia. Im większe obciążenie tym obroty niższe. Można to zauważyć jadąc ze stałą prędkością najpierw po prostej drodze a następnie wjeżdżając pod górkę. Jak nie dodamy gazu auto wyraźnie zwolni. No chyba, że sygnał elektryczny z potencjometru sterowanego linką gazu jest jeszcze analizowany przez komputer silnika.

Mam nadzieję że w końcu dacie radę zrobić ten tempomat i wtedy moje wątpliwości zostaną rozwiane.

Może wtedy zmienię zdanie i też zainwestuję w mojego Scenica. :)

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem coś na pocieszenie posiadaczy silnika dti:

tempomat.th.jpg

auto jest na allegro:

http://picasaweb.google.com/4zdzislaw/Megane#

To jest dowód, że zainstalować można i że zadziała. Na forum laguny znalazłem manual jak podłączyć tempomat w 2.2dt, ale raczej nijak ma się do 1.9 dCi :cry:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spędziłem tam trochę czasu, wyczytałem mnóstwo ciekawych rzeczy, ale na tempomat w dCi nie trafiłem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pozwoliłem sobie zacytować całego manuala z stronki laguny oto on

"Witam wszystkich właścicieli Lagun.

Wiedziony postami w portalu elektroda.pl i na stronie klubu laguna postanowiłem zawalczyć z instalacją tempomatu. Otóż okazuje się, że większość naszych autek jest w nie wyposażona i aktywowana, tylko ... nie ma "końcowego interface użytkownika" w postaci czterech przycisków na kierownicy oraz przełącznika tempomat / ogranicznik.

 

Poniżej kilka uwag, a instrukcja oraz zdjęcia już wkrótce (dzisiejszy post jest w stylu "chwalę się").

Mamy dwa wdrożenia - auto Przemka (1.9dCi) i moje (2.2dCi).

 

1. Jakich aut to dotyczy:

- Laguna II Ph1 (podejrzewam, że również Ph2) z poziomem wyposażenia od Privilege (niewykluczone, że również Dynamique, natomiast Expression niestety nie) w górę (generalnie z tzw. zaawansowanym sterownikiem kabiny).

- silniki dCi - nie wiem jak w benzynach

 

2. Jak sprawdzić, czy moje auto może mieć tempomat:

- najpierw wymontuj przełączniki po lewej stronie od kierownicy. Pod spodem poszukaj białej kostki - jeśli jej nie masz, dalej nie czytaj, bardzo mi przykro, instalacja tempomatu byłaby nieopłacalna bo trzeba rozbebeszyć pół auta, żeby pociągnąć instalację, z obserwacji wynika, że dotyczy to wersji Expression, ale nie wiem, czy to jest reguła,

- następnie sprawdź, czy na sprzęgle od góry masz dwa wyłączniki krańcowe (wciśnięte / wyciśnięte) - to jest bardzo ważny element jeśli chodzi o tempomat - bez niego jazda autem jest NIEBEZPIECZNA bo wysprzęglenie nie wyłączy tempomatu i obroty polecą do nieba.

- włóż przełącznik tempomat/ogranicznik, podłącz białą kostkę, następnie zapłon i sprawdź, czy włączenie którejkolwiek funkcji powoduje zaświecenie się kontrolki w prawym dolnym rogu tablicy (powinno). Jeśli tak nie jest - masz pecha - Twój komputer nie ma aktywowanej funkcji i czeka Cię wizyta z podpięciem do CLIPa. Wszystkie Laguny, które udało mi się sprawdzić (około 4 sztuk) miały funkcję tempomatu domyślnie włączoną, o konieczności włączenia wnioskuję z dokumentacji w Dialogysie (jest odpowiedni kod) oraz doświadczeniach z Megane III.

- pedał gazu kompatybilny z ogranicznikiem prędkości - tutaj niestety nie znam innej metody jak podłączyć tempomat i sprawdzić empirycznie

 

3. Co jest potrzebne:

- zapasowy sterownik do radia (niekoniecznie, ale tak na wszelki wypadek, gdyby coś poszło nie tak)

- 3 rezystory o wartościach 100ohm, 300ohm, 900ohm

- tak ze 2 metry kabeków

- "doposażenie" samochodu w oryginalne części w zależności od tego, co jest, czego nie ma (vide 2.).

- torxy, miniaturowe śrubokręty philipsa (krzyżaki) do rozkręcenia sterownika radia, kombinerki, lutownica, cyna, taśma izolacyjna i lakier do paznokci od żony / dziewczyny.

- 4 mikroswitche - polecam te z dwiema nóżkami,

- omomierz

 

4. Demontaż / montaż sterownika do radia (2x10min):

- wymontowanie:

- - rozłożeniu osłony kolumny kierownicy - są dwa torxy od dołu, bliżej kierownicy - wykręcić, aż zaczną przeskakiwać (raczej nie wylecą na podłogę, bo tam jest ciasno),

- - zdjąć górną część osłony (ja również zdejmuję dolną) dla wygody - górna część jest na rzepie przyczepiona do osłony tablicy na pseudoskórzanym kawałku oraz trzech zaczepach - jeśli wyjęcie stanowi problem - wymontować razem z osłoną deski lub po prostu odchylić do góry bez wyciągania całości bo to też nie jest najprostsze

- - od dołu sterownika wysunąć złącze radia (uwaga - seryjne radio może sobie spokojnie chodzić, zarówno w czasie montażu jak i bez sterownika, nic mu się nie stanie),

- - od góry odkręcić srebrnego torxa i wysunąć sterownik.

 

5. Jak ze sterownika do radia zrobić sterownik do tempomatu (30min):

Sterownik tempomatu/ogranicznika jest identyczny dla obu funkcji i są to po prostu 4 przełączniki, podłączone między dwoma kablami w sposób następujący: jeden robi zwarcie kabla wspólnego do sygnałowego, pozostałe są przepuszczane przez rezystancje 100, 300, 900 ohm. Na tej podstawie komputer rozpoznaje, co zostało naciśnięte.

Te switche normalnie są na kierownicy, natomiast ja umieściłem je od tyłu sterownika radia - są zawsze w zasięgu palców.

Oznaczenia switchy to:

(+) - dodaj 2km/h do ustawionej prędkości

(-) - odejmij 2 km/h od ustawionej prędkości

(0) i ® - zawieś / odwieś funkcję - pozwala na chwilę wyłączyć tempomat / ogranicznik bez wyłączania funkcji przełącznikiem na konsoli.

 

- odkręcamy tylną płytkę,

- montujemy 4 mikroswitche na zewnątrz z nóżkami przełożonymi przez uprzednio przewiercone dziurki, ja sugeruje dwa na górze i dwa na dole, odpowiednio powyżej i poniżej rolki,

- lutujemy okablowanie oraz rezystory wg schematu (o tym w sieci+zdjęcia)

- składamy do kupy (skecamy) i ... teraz UWAGA!

- lakierem do paznokci malujemy wszystkie "gołe" elementy i złączenia elektryczne, w szczególności miedziane elementy wystające z korpusu - żeby się nie zwarły z instalacją z "denka" od sterownika po skręceniu, bo oszaleje zarówno tempomat jak i radio, izolujemy rezystory (ja je wcisnąłem do tej pustej przestrzeni w kostce

- do dwóch wychodzących kabli podłączamy omomierz i sprawdzamy, czy i jak działa - powinno być odpowiednio +-0ohm (najczęściej ok. 5-6-opór kabli), 100, 300, 900 - ponieważ czasem jest problem z rezystorami o tych wartościach dokładnie, to należy kupić o wartości większej (typowo 120, 330, 910). Jeśli będzie mniej niz 100, 300, 900 sterownik się pogubi!

 

6. Montaż w kolejności odwrotnej niż w 4., tyle, że potem mamy dodatkowo do podłaczenia sterownik tempomatu. I teraz ważna uwaga.

Kabelki do których należy podłaczyć się idą przez kolumnę kierownicy do zwijacza. Są to kable o kolorze białym i pomarańczowym (biały to część wspólna przełączników, pomarańczowy to "opór" wybrany naciśnięciem) ale ... do tej kostki idą jeszcze 4 inne kable (dwie skrętki) i są to kable do zapalników poduszki, więc:

- - montaż robimy przy co najmniej wyłączonej stacyjce (Renault zaleca odłączenie akku i odczekanie 45min bodajże ;-) )

- - jak powyższe nie wchodzi w grę (brak czasu, brak kodu do radia lub też jesteście twardzielami) to montażu w żadnym wypadku nie należy przeprowadzać trzymając ręce "przez kierownicę" tylko dookoła kierownicy i trzymać twarz jak najdalej od poduszki.

 

7. Kilka uwag dla tych co nie mieli, a teraz mają:

- jakakolwiek funkcja jest aktywna >30km/h więc na parkingu nic nie przetestujesz poza załączeniem kontrolki i komunikatem na wyświetlaczu.

- skok sterownika to 2km/h (w obu funkcjach)

- funkcja ogranicznika - fajna do miasta ale w pierwszej chwili ma się wrażenie, że auto zdechło bo ogranicznik działa dość drastycznie

- odblokowanie ogranicznika jest możliwe albo poprzez przełącznik na konsoli, albo poprzez kliknięcie jednego z przycisków, albo ... poprzez depnięcie do oporu - tutaj słyszałem, że podobno wystarczy > 50%, ale z tego co przetestowałem, to nie jest prawda - wyłaczenie ogranicznika działa po depnięciu do deski i to solidnym, więc w sytuacji awaryjnej noga w podłogę bez skrupułów

- tempomat się wyłącza po dotknieciu sprzęgła lub hamulca sam. Jesli tego nie robi - nie ryzykuj i zdemontuj całość - tak jeździć się raczej nie da o bezpieczeństwie nie wspominając.

- tempomat jest ok na autostradę, pod warunkiem, że nie ma dużego natężenia ruchu - jazda na tempomacie po mieście to kuszenie losu. " no i adres z której strony go użyczyłem

http://www.klubrenault.pl/forum/viewtopic.php?p=50063

niestety z powodu ograniczonego czasu póki co nie pomogę ale jak coś będziesz miał bergman do dawaj na pw szybciej wtedy zajrzę :)

 

oto z kolejnego forum "myślę, że część innych posiadaczy Laguny II ph I, przynajmniej z silnikami cDi może też sobie zamontować.

Prawie fabryczny biggrin.gif. różni się tylko jednym szczegółem.

ogólnie do pracy tempomatu potrzebne jest kilka elementów:

- komputer wtrysku obsługjący funkcję. (wszystkie przy silnikach dCi na pewno obsługują, przepustnica i pedał gazu też jest elektroniczny)

- czujniki na pedałach gazu, hamulca i sprzęgła (na sprzęgle muszą być dwa - do tempomatu jest ten, nad pedałem, który się załącza jak puścimy sprzęgło, na pozostałych zawsze są bo używa ich też ABS)

- do funkcji ogranicznika prędkości pedał gazu z punktem oporu

- i najgorsze - przyciski sterowania na kierownicy

 

1. pierwsze co trzeba zrobić to sprawdzić, czy za panelikiem przycisków (EPS/Tempomat/Synteza) nie ma w zaślepce kostki z 5 kabelkami

Panelik się podważa śrubokrętem, jest na zatrzaski.

Jeśli jest kostka (najczęsciej białą to 99% szans, że wszystko pozostałe jest)

kostka wygląda tak:

 

Zmniejszono: 97% z oryginalnej wielkości [ 527 x 484 ] - Kliknij, aby zobaczyć cały obrazek

Wyprowadzenia ścieżek kostki od tempomatu:

Kostka sterowania tempomatu:

A1 + oświetlenie

A2 + After ignition

A3 Cruise control On/Off switch

B1 Speed limiter On/Off switch

B2 Masa

B3 puste

układ pinów jest opisany w gnieździe włącznika

tam wygląda to tak (patrząc od strony gniazda)

A 1 2 3

B 1 2 -

więc w kostce wiszącej za zaślepką jest odwrotnie

widok kostki (patrząc od strony otworków, czyli jak na zdjęciu):

3 2 1 A (A to tam gdzie są wszystkie 3 kabelki)

- 2 1 B (B to tu gdzie są dwa)

zwarcie styków A2/A3 powoduje włączenie funkcji tempomat

zwarcie styków A2/B1 powoduje włączenie funkcji ogranicznik prędkości

Do testu wystarczy drucik, zaświecają się funkcje na panelu jak się zewrze te styki. Oczywiście przy włączonym silniku.

Czyli przed kupnem przełącznika można w ten sposób sprawdzić.

 

2. Sprawdzić czy nad pedałem sprzęgła jest czujnik smile.gif, jak nie ma to powinna i tak być wiązka gdzieś za deską przyczepiona a czujnik kosztuje w ASO 40 pln

Ale jeśli jest kostka z pkt 1 to czujnik też powinien być lub kabelek zaczepiony za konsolą..

 

3. teraz trzeba kupić ten przełącznik tempomatu/ogranicznika prędkości

ja kupiłem na allegro za 20 pln smile.gif

Zresztą w ASO nowy kosztuje chyba ok. 40-70pln (nr części:8200002447)

jeśli go podłączymy to nawet jak nie ma przycisków sterowania to się powinna zaświecić funkcja na panelu instrumentów. Zielona lub bursztynowa kontrolka i pytanie o prędkość do ustawienia.

 

4. no i to co jest największym problemem.

Aby mieć przyciski w kierownicy trzeba mieć 4-ramienną kierownicę z poduszką z wycięciami pod przyciski i zwijacz airbag z 4 kablami.

 

A większość pewnie tak jak ja ma 3-ramienną albo 4 ramienną bez przycisków.

Czyli żeby mieć jak w oryginale trzeba wymienić:

airbag, kierownicę, zwijacz - na allegro w sumie ok. 800pln ale używane, a przy poduszkach i zwijaczach różnie to bywa.

 

Ale można to zrobić inaczej

Przyciski z kierownicy to w rzeczywistości 4 styki, w tym 3 połączone w szereg z rezystorami.

Wygląda to tak smile.gif

Zmniejszono: 50% z oryginalnej wielkości [ 1007 x 634 ] - Kliknij, aby zobaczyć cały obrazek

 

+ zwiększa ustawioną prędkość

- zmniejsza ustawioną prędkość

R (A na schemacie) zapamiętanie prędkości i ponowne wywołanie funkcji (po wyłaczeniu)

0 (B na schemacie) - zawieś - chwilowe wyłączenie

Więc po co je umieszczać na kierownicy. Jest to co prawda wygodne ale trzeba by wymieniać kierownicę, poduszkę i zwijacz.

A jakby je umieścić sobie gdzieś na konsoli jump1_125.gif

 

Więc postarałem się dostać do tego podłączenia.

- kierownica prosto

- odłączenie akumulatora (bo będę odłączał poduszki)

- poczekać 5 minut

- odkręcić 2 śruby (torx 20) w dolnej części osłony kolumny kierownicy

 

i tam widać, to podłączenie do przycisków, które dochodzi do zwijacza od tyłu.

Jet to kostka na 10 pinów centralnie na górze zwijacza (od strony deski rozdzielczej)

wchodzi tam 6 kabelków na poniższe piny kostki:

1 - biały kabel - tempomat

2 - pomarańczowy - tempomat

6,7 splecione (różowy i drugi, różne w róznych autach) do pierwszego zapalnika poduszki

9,10 - splecione (różowy i inny, u mnie zielony) do drugiego zapalnika poduszki

 

kostkę da się rozebrać i wyciągnąć z niej te dwa kabelki od tempomatu

potem ładnie złożyć kostkę, podłączyć tak jak była.

pozakładać osłony smile.gif a do kabelków podłączyć układ z 3 rezystorków i 4 przycisków.

(monostabilne, takie, że w pozycji normalnej otwarte, po wciśnięciu zwierają, jak się puści to wracają do pozycji otwartej)

Wszystko działa.

Trzeba tylko pamiętać źe dopiero powyżej 30km/h smile.gif)))))

Wszystko działa tak jak powinno.

Ogranicznik też. i co ciekawe, po wciśnięciu gazu do dechy da się przekroczyć limit prędkości, pomimo, że pisali że z tym pedałem gazu bez punktu oporu to nie działa smile.gif. A działa.

Tempomat - też tak jak powinien.

funkcjonalność w pełni taka jak fabryczna. Jedyna róznica to umiejscowienie przycisków sterowania.

 

Test drogowy też przeprowadzony smile.gif

Tempomat można ustawić w zakresie 30-200km/h

z 5 osobami na pokładzie i pod wiatr na trasie do W-wy

sorry za ostrość ale to kobieta z boku robiła.

niestety z powodu dużego ruchu nie mogłem poczekać aż auto osiągnie ustawioną prędkość.

 

Zmniejszono: 50% z oryginalnej wielkości [ 1011 x 502 ] - Kliknij, aby zobaczyć cały obrazek

kostki3.th.jpg

schemat.th.gif

"oto link do adresu

http://renaultlaguna.pl/forum/index.php?&showtopic=3581

oto dodatkowa informacja z elektrody - tu na temat forda mondeo

"Witam

Ja mam forda mondeo z tempomatem oraz artykuł jak zamontować tempomat w fordzie mondeo może coś Ci to pomoże.

 

Artykuł nie jest mój ale myślę że autor się nie pogniewa za udostępnienie go.

 

Artykuł dotyczy montażu układu sterującego prędkością (tempomat) do samochodu Ford Mondeo 1993-2000.

 

Wstęp

W tym artykule postaram się przedstawić sposób montażu urządzenia kontrolującego prędkość (tempomat) do samochodu Ford Mondeo 1993 – 2000, który fabrycznie takiego urządzenia nie posiadał. Postaram się także pokazać zasadę działania tempomatu na przykładzie w/w samochodu.

 

Co będzie potrzebne

Pod maską :

• Serwo układu sterującego prędkość ze stelażem (98BB 9C734 BA)

• Linka sterowania : Zetec 1.6 1.8 i 2.0 – długa (98BB 9A820 AD), Duratec V6 – krótka (94BB 9A820 BJ)

W środku :

• Kierownica pod układ sterowania prędkością (97BB 3599 BEYYDI)

• Poduszka powietrzna pod układ sterowania prędkością (97BB F044H42 BAYYDI)

• Styki klaksonu pod układ sterowania prędkością (93GB 13K805 AE)

• Przełączniki układu sterowania prędkością (97BB 9E740 BA)

• Wiązka elektryczna – przełącznik światła stopu, położenia hamulca i pedału sprzęgła (97BG 13A612 EA)

• Przełącznik położenia pedału hamulca (94BB 9C872 AC)

• Przełącznik położenia pedału sprzęgła (94BB 7C534 AC) – dla manualnej skrzyni biegów

• Przekaźnik odcinający do samochodów posiadających układ TCS (96FG 19W572 AA)

• Żarówka z oprawką do tablicy wskaźników (94AP 13464 AA)

 

Nie dopisuje do listy m.in. taśmy sygnałowej za kierownice oraz tzw. IIM (Instrument Interface Module) czyli modułu sterującego pracą wskaźników w samochodzie, bo te elementy powinny już się w nim znajdować fabrycznie. Moduł IIM znajduje się za włącznikiem świateł. To taka szara lub brązowa kostka.

 

UWAGA ! Wszystkie prace związane ze zdejmowaniem poduszki powietrznej należy przeprowadzić przy odłączonej klemie minusowej (-) od akumulatora. Kable oraz ewentualne lutowania należy zabezpieczać taśmą izolacyjną.

 

Wprowadzanie kabli do środka pojazdu

Serwo tempomatu zamontowane jest pod maską w komorze silnikowej. Znajduje się za kielichem amortyzatora po stronie kierowcy. Tam należy założyć serwo, uprzednio montując uchwyt (stelaż). Przy dobrym układzie znajdziemy tam też wtyczkę płaską którą wkładamy do serwa. Jeżeli nie posiadamy takiego wtyku, to musimy się w niego zaopatrzyć – wyjmując go np. z rozbitego samochodu i przechodzimy do kroków poniżej.

 

Potrzebujemy wiązki z 6 kabli o różnych kolorach. Kable wprowadzamy do wnętrza pojazdu, a z drugiej strony podłączamy do pin 1, 4, 5, 6, 7 i 9 wtyczki serwa tempomatu.

 

Wtyczka do serwa składa się z 10 pinów :

pin 1 : Lampka otrzegawcza „włączony tempomat”. Podłączamy do IIM.

pin 2 : Nie podłączony

pin 3 : Sensor prędkości samochodu (VSS). Podłączamy do pin 5 w dużej czarnej rozkręcanej wtyczce obok filtra powietrza.

pin 4 : Przełącznik pedału sprzęgła.

pin 5 : Przyciski tempomatu. Podłączamy do taśmy sygnałowej za kierownicą.

pin 6 : Przyciski tempomatu. Podłączamy do taśmy sygnałowej za kierownicą.

pin 7 : +12V. Podłączamy do bezpiecznika F23.

pin 8 : Nie podłączony.

pin 9 : Przełącznik położenia pedału hamulca.

pin 10 : GND (-). Podłączamy do akumulatora lub dowolnego źródła (-).

 

Montaż serwa tempomatu

Jak wspomniałem wcześniej serwo jest zamontowane po stronie kierowcy (LHD) za kielichem amortyzatora.

1. Aby dostać się do otworów montażowych należy podnieść samochód na lewarku od strony kierowcy.

2. Zdjąć lewe przednie koło i ściągnąć nadkole.

3. Umieścić stelaż i zamontować do karoserii na 3 śruby.

4. Zamontować nadkole i założyć koło.

5. Umieścić serwo w stelażu i dokręcić 1 śrubą.

6. Włożyć wtyk 10 PIN.

Rys. 1 Serwo tempomatu

Montaż linki tempomatu

Poniżej przedstawię instrukcje montażu dla silnika typu Zetec z długą linką sterującą. W przypadku silnika Duratec instrukcja montażu jest podobna.

1. Włożyć linkę w ustalacz linki serwa tempomatu. To takie plastikowe kółeczko co się kręci i nawija linkę. Zamontować plastikową osłonę.

2. Doprowadzić linkę do przepustnicy przekładając ją wcześniej przez dziurkę przy kolektorze.

3. Założyć końcówkę linki za przepustnice (zahaczając ją za koniec).

Fot. 1 Linka tempomatu

 

Montaż kierownicy i poduszki

Montaż tempomatu wiąże się z koniecznością zmiany kierownicy i poduszki. Konstrukcja jest zupełnie inna i do zwykłej kierownicy nie da się zamontować przycisków.

1. ODŁĄCZAMY MINUS Z AKUMULATORA

2. Przekręcamy kierownice o 90 stopni od normalnego położenia (jazda na wprost) i odkręcamy z tyłu dwie śruby TORX 30. Śrubki znajdują się w środkowych dziurkach.

3. Zdejmujemy poduszkę i ją odłączamy (odciągamy żółty konektor)

4. Odkręcamy kierownice – klucz rozmiar „15”.

5. Montujemy nową kierownice z przyciskami tempomatu i podłączamy wtyczki. Podłączamy wtyk do poduszki i montujemy samą poduszkę dwoma śrubkami TORX 30.

Fot. 2 Kolumna kierownicza

Okablowanie

Zacznijmy od sprawdzenia, czy pod kolumna kierownicy znajduje się wiązka kabli z trójkątnym wtykiem – posiadająca 3 piny. Wtyk ten podłączony jest z taśmą sygnałową, ma kolor czarny i zamontowany jest tuż przy samej kierownicy. Jeżeli wszystkie 3 piny są obsadzone, to możemy być szczęśliwi, bo prawdopodobnie posiadamy całą instalacje elektryczną przystosowaną do obsługi tempomatu. Jeżeli nie, to musimy jakoś ten dodatkowy pin doprowadzić.

 

1. Doprowadzamy do kolumny kierowniczej kabelki, które wcześniej wprowadziliśmy od serwa tempomatu (pin 5 i 6).

2. Odizolowujemy kabel, który dochodzi do pin 1 trójkątnej wtyczki i podłączamy do niego kabel idący od serwa pin 6.

3. Jeżeli nie posiadamy trzeciego pinu w trójkątnej wtyczce, musimy go sobie zrobić. Do 3 pinu w trójkątnej wtyczce doprowadzamy i podłączamy kabelek idący od serwa pin 5.

 

Następnie musimy podłączyć czujniki położenia przy pedałach. W samochodach nie posiadających fabrycznie tempomatu będą tylko 2 czujniki. Przy pedale hamulca do światła STOP (kolor czarny) oraz przy pedale sprzęgła (kolor czerwony). Brakuje czujnika położenia pedału hamulca (kolor zielony). Musimy go zamontować ponad czujnikiem STOP. Czujnik położenia sprzęgła w samochodach bez tempomatu posiada 2 PINy, z tempomatem – cztery, więc musimy uzupełnić dwa dodatkowe PINy podłączając je równolegle do starych. Można także nabyć czujnik, ale jest to dodatkowy – niepotrzebny – wydatek. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów oczywiście nie będzie czujnika przy pedale sprzęgła.

Fot. 3 Czujniki położenia pedałów

Ktoś pewnie zapyta, po co te czujniki. Już odpowiadam. Po naciśnięciu któregokolwiek z pedałów tempomat musi się wyłączyć. Jest to wymuszone względami bezpieczeństwa. Nie bardzo chciało mi się tworzyć własną wiązkę do czujników, więc nabyłem taką drogą kupna. Na dzień pisania tego artykułu kosztowała ona 50 PLN. Czujnik (zielony) kosztował niecałe 30 PLN.

 

Mając wiązkę w samochodzie przystosowaną przez producenta do podłączenia tempomatu (obecny pod maską wtyk do serwa, 3-ci pin przy kolumnie kierownicy) oraz komplet zamontowanych czujników, wystarczy tylko wpiąć wiązkę do czujników w odpowiednie wtyki.

Moduł IIM oraz wskaźnik załączenia tempomatu

 

Jeżeli w samochodzie posiadamy kompletną wiązkę pod tempomat – pomijamy kroki 1, 2 i 5.

1. Przewód od serwa (pin 1) podłączamy do modułu IIM (pin 12).

2. Doprowadzamy nowy przewód od modułu IIM (pin 13) do tablicy wskaźników. Dzięki temu w momencie włączenia tempomatu zapali się zielona lampka.

3. Zdejmujemy obudowę zegarów. Odkręcamy w tym celu 5 wkrętów. 2 pod zegarkiem/komputerem pokładowym, 1 pod przyciskami podgrzewanych szyb i 2 przy zegarach.

4. Odkręcamy tablice wskaźników (zegary).

5. Podłączamy przewód z pkt. 2 do wtyczki po prawej stronie za wskaźnikami (pin 6).

6. Wkładamy żarówkę w odpowiednie miejsce.

7. Składamy w odwrotnej kolejności.

 

Testowanie

O ile nie popełniliśmy jakiegoś błędu to wszystko powinno działać poprawnie. Aby sprawdzić poprawność działania proponuje przejażdżkę na jakiejś pustej drodze. Rozpędzamy się do prędkości około 40 km/h i naciskamy przycisk po lewej stronie – biała kropka. Teraz po naciśnięciu przycisku (+) lub (-) powinien załączyć się układ sterowania prędkości i zaświecić zielone światełko na tablicy wskaźników. Prędkość płynnie regulują przyciski (+) oraz (-). Jedno naciśnięcie odpowiada przyspieszeniu lub zwolnieniu o około 1,5km/h. Naciśnięcie któregokolwiek z pedałów wyłączy tempomat. Aby rozłączyć tempomat możemy także nacisnąć przycisk z czerwoną kropką.

 

Fot. 4 Załączony tempomat

Opis funkcji

Układ sterowania prędkością kontrolujemy za pomocą 5 przycisków umieszczonych na kierownicy.

Lewa strona na górze : Włączanie systemu.

Lewa strona na dole : Wyłączanie systemu (resetowanie pamięci prędkości)

Prawa strona na górze : Przycisk ten umożliwia nam zapamiętanie aktualnej prędkości w celu późniejszego powrotu do niej, np. po wykonaniu manewru wyprzedzania innego pojazdu.

Prawa strona na środku : Zwiększanie prędkości. Jedno naciśnięcie przycisku zwiększa prędkość jazdy o około 1.5 km/h. Ciągłe przytrzymywanie przycisku powoduje przyspieszanie do momentu puszczenia go lub do osiągnięcia przez samochód prędkości około 200 km/h.

Prawa strona na dole : Zmniejszenie prędkości. Podobnie jak w przypadku przycisku (-), lecz działanie odwrotne.

W dowolnym momencie można wyłączyć tempomat naciskając pedał sprzęgła lub hamulca.

 

UWAGA ! Układ sterowania prędkości (tempomat) załącza się przedziale prędkości od około 40km/h do około 200km/h.

 

Pozdrawiam,

Marcin Madej (STraits)

marcin(at)madej.net

Powodzenia

Paweł

 

p/s

u mnie tempomat nie działa jestem na etapie zbierania dokładniejszych informacji niż zawiera ten artykuł celem znalezienia i usunięcia usterki w moim." oraz źródło

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic386941.html#5783474

oraz kolejny z opla

Schematu mi się nie chce rysować, bo taki już jest wśród schematów od Opla Omegi B. Mogę wkleić moje wypociny w których już kiedyś opisywałem jak to połączyć, podłączałem w Astrze F

A tu rozpiska zlacz:

Tempomat posiada zlacze 10 pinowe, 2 rzędy po 5 pinów oznaczone literami od A do K (z pominięciem litery I ). Litery są widoczne na złączu. Po kolei:

A - manetka, przycisk reset ("O") normalnie zwarty do +12. służy do dezaktywacji tempomatu.(odłączenie od +12 wyłącza)

B - manetka, przycisk "I", normalnie rozwarty, do +12 aktywacja tempomatu i zwiększane prędkości

C - manetka, przycisk "R", normalnie rozwarty, do +12 zmniejszanie prędkości

D - czujnik sprzęgła, normalnie zwarty (zwarty przy puszczonym sprzęgle) do +12V. U mnie na połączone na stale. z +12V

E - masa

F - Zasilanie, +12V, max 5A

G - światła STOP. ciekawostka: pozostawienie tego przewodu niepodłączonego powoduje ze tempomat traktuje jakby był hamulec naciśnięty. Tzn aktywny stanem 'wysokim' z wewnętrznym podciąganiem do +. U siebie podłączyłem zaraz przy włączniku świateł stop.

H - linia diagnostyczna. Zostawić niepodłączone :)

J - połączenie ze sterownikiem skrzyni automatycznej pozostawić niepodłączone przy skrzyni manualnej..

K - czujnik prędkości. Ja podłączyłem do niebiesko - czerwonego w kostce od radia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tommi super opis. Szkoda tylko ze dotyczy laguny.

...... poszukaj białej kostki - jeśli jej nie masz, dalej nie czytaj, bardzo mi przykro, instalacja tempomatu byłaby nieopłacalna bo trzeba rozbebeszyć pół auta, żeby pociągnąć instalację, .....

Wynika z tego tyle, że jak auto nie ma okablowania i programu sterującego do tempomatu to nie jest opłacalne robienie tego we własnym zakresie. Biorąc pod uwagę że w scenicach I nie było fabrycznie montowanych tempomatów raczej na pewno nie ma okablowania i sterownika.

Więc chyba nic z tego nie wyjdzie.. :cry: niestety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, dużo tych informacji :)

Zastanawiam się, czy nie zacząć przypadkiem od podpięcia auta pod Clipa i sprawdzeniu dokładnie wyłączonych funkcji komputera. Jeżeli będzie tam coś takiego jak tempomat to będzie sukces, jeśli nie to będzie większa rzeźba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 18 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!