Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Projekt Lusterek składanych elektrycznie - Megane II


Rekomendowane odpowiedzi

Sterowanie tymi bistabilnymi odbywa się przez zmianę polaryzacji, więc kolejne klikniecie w przycisk nie spowoduje jego przestawienia w pozycje początkową.

Musiałbyś tu ingerować w bebechy przekaźnika, usuwając diodę ze środka lub zastosować inny, co podniesie koszty o jakieś 45 zł i zwiększy go gabarytowo o 300%. Sam przekaźnik jest 2 razy większy jak cały układ.

Wobec tego ja bym zastosował odpowiedni typ przełącznika, w tym układzie bistabilny, a przekaźniki i płytkę pozostawił jak jest obecnie. Różnica w cenie znikoma, kilka groszy jeśli w ogóle jakaś będzie, bo koszty zrównają się z zastosowanym przełącznikiem hebelkowym. Ba, może nawet taki sam być zastosowany z gumową osłonką przeciw zamakaniu zabudowany gdzieś w uchwycie zamykania drzwi jak to zabudował kol. DrNO

Ponadto niekorzystne by było przy takim zastosowaniu przekaźnika bistabilnego PK1, jakbyś wyłączył zapłon bez ponownego naciśnięcia przycisku. Wysiadając z auta i klikając w zamykanie zamków lusterka się otworzą a w czasie otwierania auta znowu pozamykają. Będzie to efekt pozostania bistabilnego w położeniu 2, przy monostabilnym sam odpadnie po zaniku zasilania zapłonu.

Zamiana obecnego jedynego i potrzebnego bistabilnego PK3 na mono, nie ma podstaw bytu, gdyż nie ma go co utrzymywać w pozycji 2. Impuls z CZ jest tylko przez ułamek sekundy i zanika. PK3 BIST i PK2 MONO raczej nie podlegają dyskusji i być muszą.

 

A i jeszcze jedno.... Przeglądając schematy sceniola II z 2004 bez składanych lusterek zauważyłem inny układ zasilania przełącznika lusterek.

W moim II ph II z fabrycznymi składanymi lusterkami STAŁY + jest na pinie 5, MASA na pinie 4

W scenilolach bez składanych lusterek STAŁY+ jest na pinie A2, MASA na B3.

Na to należy zwrócić uwagę przystosowując układ pod swoje auto i podłączyć przewody pod odpowiednie potencjały, zamiast sugerować się ułożeniem pinów w kostce.

Z tego też powodu nie należy podmieniać przełączników sterowania lusterkami, bo można więcej złego narobić jak dobrego.

Można tego dokonać, jednak potrzebne porównanie schematów i poprzekładanie pinów w kostce pod przełącznikiem.

I wcześniej obiecany przerobiony schemat podłączenia kompletnej płytki z 3 przekaźnikami ale w megankach i sceniolach gdzie fabrycznie składanych lusterek nie było:

thumb_hosting_zdjec_1374448328__przechwytywanie_-_kopia.jpg

Zastosowano przełącznik dwubiegunowy, bistabilny do szybkiego poskładania lusterek w czasie mijania na wąskich drogach czy wjazdach.

Działa tylko w czasie włączonego zapłonu, pracy silnika w domyśle- w czasie jazdy.

Edytowane przez gojgien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zrozumiałeś do końca mojej intencji ten jeden przkaźnik bistabilny chcę zamontować normalny o stałej polaryzacji gdzie po podaniu +12V cewka przeskakuje po podaniu drugi raz +12V cewka wraca Przykład 1 Przykład 2 kwestia do którego lepiej by tylko było układ dostosować. Co do schematów w megane II lusterka przed i po liwtowe są identyczne schemat kostki się nie zmienię w przypadku pełnej elektryki są dokładne tylko piny. Konektory już odpowiednie zamówione by można było dokładać do kostki. Najgorsze to to, że muszę ciągnąć kable z drzwi kierowcy do pasażera dobrże, że tylko dwa a i nie muszę ciągnąć plus po zapłonie bo to już mam w drzwiach kierowcy bo doprowadziłem to pod czas montażu tempomatu. Mam wersje 3D więc na panelu sterowania szybami było mnóstwo miejsca więc tam umiejscowiłem pilot do tempomatu.

Edytowane przez ciki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli potrafisz schematy czytać, to zapewne zauważyłeś, że przedstawione przekaźniki są nie tylko bistabilne (to z opisu i pinów sterowania wynika) ale także jednobiegunowe.

By bezproblemowo przełączać lusterka ze stanu otwartego do zamkniętego w czasie jazdy, potrzebujesz zamienić polaryzację na zasilaniu silniczków, a to uzyskasz tylko na przekaźniku z podwójnymi stykami albo przez równoległe podłączenie 2 przekaźników ale na pewno nie takich jakie pokazałeś.

No niby mozna ten pierwszy zastosować ale to wymaga kolejnych zmian na płytce usunięcia PK1 odpowiednich mostków na płytce i zastosowania przełącznika chwilowego (monostabilnego)

Tak więc nie ja czegoś nie zrozumiałem ale nadal nie ogarniasz zależności i nie widzisz różnic w kosztach i skomplikowaniu układu..

Prościej i pewniej zrobić to tak jak pokazałem, na przełączniku bistbilnym dwubiegunowym. Przykładowo takim; http://sklep.avt.pl/p/pl/484376/przelacznik+bistabilny+metalizowany+bialy.html

(są i inne kolory podświetlenia)

Naciskasz raz, przekaźnik momo PK1 łapie, lusterka się składają w czasie jazdy, naciskasz ponownie lusterka się rozkładają bo przekaźnik mono PK1 traci zasilanie. Zasada obsługi identyczna jak sobie wymyśliłeś. Dalsza kombinacja traci sens, to komplikowanie prostego układu.

No chyba ze znajdziesz odpowiedni przekaźnik niespolaryzowany, bistabilny, dwubiegunowe, albo do mono zastosujesz podtrzymanie.

Nikt nie zabrania komplikować sobie życia.

Z mojej strony tyle podpowiedzi i porad.

W tym miejscu zakończę więc dywagacje na ten temat. Każdy ma możliwość postąpić jak uważa i zastosować co uważa za najlepsze.

Kto chętny może z moich, zamieszczonych tu schematów skorzystać i za to ręczę że zadziała poprawnie.

Za niedługo wstawię do manuala dodatek z tym rozwiązaniem dla tych nie posiadających fabrycznych składanych elektrycznie lusterek.

Edytowane przez gojgien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem nae apie realizacji projektu. Ważna rzecz którą zauważyłem. W Megane II nie ma możliwości przełożenia tylko samych przekłądni z silniczkami do lusterek nie składanych elektrycznie budowa zawiasu jest delikatnie inna. gojgien zwróć uwagę na to w seniolach to a propo zmiany u twojego syna Nie wiem jak to wygląda w seniolach bo nie miałem styczności z takimi lusterkami, ale w megankach niestety trzeba wymieniać całe lusterko. Co do rozwiązania zrobię pewnie tak jak sugerujesz. Zakupiłem już przełącznik wskazany przez Ciebie z tym, że dwu kolorowy zmiana koloru odbywa się po zmianie polaryzacji nie będzie z tym problemu. będzie to też jakaś informacja o stanie lusterek.

 

Mam jeszczę jedną prośbę mogę Cię prosić o rozrysowanie schematu podłączenia tego przycisku do całości układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączenie samego przełącznika jest banalnie proste. Ma on 3 styki na jeden potencjał. To te 6 szerszych nóżek.

Przyjmijmy, że dla plusa przydzielamy styki 1-2-3, a dla minusa 4-5-6.

Styk 1 łączysz do stałego plusa, tam gdzie zasilanie plusem płytki i z tego kompletu styk 2 do zacisku K, dolnego z boku płytki.

Analogicznie masa

Styk 4 łączysz do masy, tam gdzie zasilanie płytki i styk z kompletu 5 do drugiego zacisku K, górnego z boku płytki

Styki 3 i 6 zostawiasz wolne.

Celowo, wbrew regułom potencjały są podłączone do skrajnych styków 1 i 4 zamiast środkowych 2 i 5, by po przełączeniu styki 3 i 6 nie były pod napięciem i nie spowodowały zwarcia.

thumb_hosting_zdjec_1374708882__przechwytywanie2.jpg

Gdyby się okazało, że po przełączeniu w 2 pozycję, przycisk pozostaje głębiej wciśnięty i chcesz by to w tym momencie lusterka się składały, wówczas dopływ plusa podłączasz zamiast 1 na 3 i analogicznie masa zamiast 4 podłączasz na 6. 1 i 4 w tym przypadku pozostają wolne i bez zasilania w obydwu pozycjach przełącznika. Styki 2 i 5 tak jak poprzednio opisane do obydwu K, bez zmian.

Do styków L1, L2, tych cienkich po bokach, podłączasz zasilanie podświetlenia ale na jeden z nich szeregowo podłącz rezystor, by diody w przełączniku nie przepalić.

Potrzebny jest nie mniejszy jak 500Ω 0,2W, do 1kΩ tej samej mocy albo większej. (najlepiej dobrać doświadczalnie coś pomiędzy 500Ω a 1KΩ, by dioda świeciła z podobnym natężeniem jak pozostałe przyciski w aucie)

http://www.lukaszkomsta.pl/?tag=obliczanie-rezystora-dla-diody-led

Jako napięcie zasilające przyjąłem 14V, a napięcie diody 2,4V i 20mA, co wynika z poprzedniej tabelki danych wyłącznika, dla kolorów czerwonego i zielonego.

Co do samego pomysłu by kolory się zmieniały w zależności od stanu przełącznika, to jest to trochę skomplikowane nie dokładając kolejnych elementów, ponieważ jedyny zmienny potencjał jaki tam jest to zasilanie lusterek, czyli to co z płytki wychodzi do silników. Ten potencjał jednak jest stale, więc i przełącznik by stale świecił, albo w jednym, albo w drugim kolorze.

Ja bym go po prostu podłączył równolegle do oświetlenia przycisków sterowania szybami i tak jak one podświetlał by się po włączeniu świateł. Można oczywiście przebudować kolejny raz część schematu i podświetlenie zasilać plusem po zapłonie ale gra nie jest warta świeczki. Lusterka masz za szybą i nie potrzeba kolorowej sygnalizacji w jakim są stanie, jakby były kilkadziesiąt metrów dalej, albo niewidoczne. Wystarczy spojrzeć w ich kierunku.

No i na koniec jeszcze szablon na płytkę, do której przełącznik powinieneś wlutować, by ładnie go zabudować. (płytka oczywiście gabarytowo większa, by ją przykręcić albo podkleić w miejscu gdzie przycisk ma być zabudowany)

thumb_hosting_zdjec_1374710212__przechwytywanie3.jpg

Dane katalogowe i szkic rozstawu otworów pobrałem z PDF-a z tego sklepu:

http://www.tme.eu/pl/details/pb61302al-13101/mikroprzelaczniki-tact-pcb/highly/pb61302al-13-101/

To nie reklama ale źródło pochodzenia użytych w poście materiałów.

Edytowane przez gojgien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem nad podłączeniem diody właśnie do zasilania śilniczków zdaje sobie sprawe, że w takim przypadku będzie on się świecić cały czas ale można na tej lini wstawić zwykły przekaźnik zasilany z plusa po zapłonie i jeden prosty przekaźnik nie skomplikuje układu a można go dać na płytce na której będzie przycisk nie powiększy to też jakoś znacznie tej płytki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można i tak z 4 przekaźnikiem obok przycisku. Musi on jednak układem styków być podobny, a najlepiej taki sam jak te na płytce, albo styki tego przycisku. Oczywiście MONO. Wówczas jego cewkę zasilasz z masy i plusa po zapłonie, a na styki robocze dajesz przewody z odpływu do silniczków, równolegle do mich.

Posługując się rozpiską pinów z wyłącznika, podłączasz jeden do styku 2 drugi do 5.

Styki 1 i 6 łączysz ze sobą i do L1, styki4 i 3 także łączysz ze sobą i do L2, pamiętając o rezystorze na jednym z nich. Przewody na L1 i L2 można zamieniać pomiędzy sobą, według tego jaki kolor w danym stanie przycisku ma go podświetlać początkowo, a jaki po przełączeniu.

Można także, skoro już będzie kolejna płytka i przewody z przycisku do płytki sterującej, podłączyć na styk 2 przełącznika plus po zapłonie, a na 5 masę, bo masz je już na miejscu do sterowania przekaźnikiem podświetlenia. Nie musisz wtedy przeciągać 2 przewodów pomiędzy stałym plusem i masą do przełącznika. wyjście z niego styki 1 i 4 lub 3 i 6 do KK podłączasz tak jak wcześniej. Działanie będzie identyczne, a pajęczyna mniejsza.

Do przygotowania płytki polecam darmową wersję programu EAGLE 6.2.0

Edytowane przez gojgien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich serdecznie,

 

Mam mały problem,mianowicie zakupiłem scenica II 2004r, ze składanymi lusterkami ale popękanymi lusterkami,padł pomysł aby zakupić drugie,oczywiście najtańsze okazały się z anglika,i takie które nie mają składania.Czy lusterka od anglika to dobry pomysł,będzie dobra widoczność w nich czy nie koniecznie,oraz czy jest można przełożyć silnicznik z moim elektrycznie składanych do tych manualnych tak aby wszystko było grało?Może jest szansa aby przełożyć same ramki?Z góry dziękuję za zainteresowanie.Pozdrawiam

Edytowane przez paweldzwo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ewentulnie jeszcze można zrobić tak, że cewkę przekaźnika tego przy przełączniku zasilić z plusa oświetlenia. Wtedy podświedlenie przycisku będzie działać razem z całością oświetlenia. Nie zmienia to wiele ale trochę zwiększa plątanine kabli przy przycisku i konieczność doprowadzenia jeszcze jednego kabla bo masa i tak jest wspólna dla wszystkiego.

 

Dodano: 25 lip 2013 - 15:38

Nie wiem jak to wygląda w sceniolach ale w megankach nie ma takiej możliwości przypuszczam, że w sceniolach też nie da rady bo te samochody są podobne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak to wygląda w sceniolach ale w megankach nie ma takiej możliwości

Jak najbardziej jest taka możliwość, zarówno w megance jak sceniolu. Jeśli wszystko w drzwiach zabudowujesz to masz przecież fabrycznie podświetlane przyciski od szyb.....

Ja z tego przewodu mam klamki wewnętrzne ledami podświetlone i to w każdych drzwiach. zapalają się jak automat zapali mijania, ą że został już dawno oszukany i ZAWSZE widzi ciemność to zapala światła zaraz po uruchomieniu silnika, choć manetka świateł jest na 0

Cuda z tym można wyczyniać, zależy to tylko od pomysłów i chęci grzebania w przewodach.

Edytowane przez gojgien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak to wygląda w sceniolach ale w megankach nie ma takiej możliwości

 

Chodzi o przerobienie lusterek zwykłych na elektrycznie składane. Nie ma takiej możliwości w Megane II budowa lusterka jest delikatnie inna do zwykłych nie da się wstawić silniczka i przekładni.

 

Co do elektryki chęć grzebania w kabelkach jest tylko często czasu brakuje, podświetlane klamki też mam tylko spięte z oświetleniem kabiny więc świecą zawsze gdy jest aktywne oświetlenie w kabinie tak samo diody w bocznych lusterka oświetlające w około samochodu w nocy daje to świetny efekt i widoczność samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podświetlane klamki też mam tylko spięte z oświetleniem kabiny więc świecą zawsze gdy jest aktywne oświetlenie w kabinie

No ja to inaczej zrobiłem, bo jak w kabinie świeci to nie trzeba klamek podświetlać są widoczne. A to oświetlenie zapala się dopiero po pociągnięciu klamki i zwolnieniu zamka. Do tego czasu niektórzy moi pasażerowie, (ci którym trzeba 80 razy tłumaczyć, a i tak nie załapią, ci sami co pas bezpieczeństwa przez głowę zakładają zamiast normalnie przez pierś przeciągnąć :D ) zazwyczaj obmacali kilkakrotnie całe drzwi by klamkę odszukać. Teraz wnęki klamek są podświetlone i już wiedzą gdzie złapać by wysiąść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w HB 3D raczej nie staram się o pasażerów poza moją nażyczoną uznaje to po prostu za komplet. Ja jeżeli chodzi o taką przypadłość jak ty wskazałeś to powinienem pomyśleć nad oświetleniem klamek na siedzeniach służących do składanie fotela przedniego i to najlepiej jeszcze jakiś pulsujące. Myślę, że i z tym co niektórzy by mieli pewnie problem.

 

Dodano: 27 lip 2013 - 18:54

Mam jeszcze jedną proźbe czy możesz wstawić schemat płytki ten kolorowy z połączeniami bez przekreśleń bo ten co jest w manualu jest w małej rozdzielczości ten który tu wrzuciłeś jest ok tylko bez przekreśleń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale Ty potrzebujesz nie ten z manuala, bo to do aut z fabrycznymi skadanymi lusterkami, gdzie i przełącznik jest inny i inaczej kostka pod nim podłączona. Dla Twoich potrzeb jest narysowany ten na poprzedniej stronie w poście: http://megane.com.pl/topic/49399-projekt-lusterek-skladanych-elektrycznie/page__view__findpost__p__360924

Nawet przełącznika hebelkowego tam nie ma. bo nie chciałeś takiego.

Ewentualnie jeszcze może o to chodzić ale to raczej czarne jak kolorowe:

thumb_hosting_zdjec_1370036765__plytka3.png

Edytowane przez gojgien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełącznik hebelkowy jest zastąpiony przyciskiem monostabilnym by można było złożyć pod czas jazdy lusterka układ jest identyczny jak u Ciebie z tym, że nie chciało mi się płytki drukować, więc po dokładnej analizie połoczyłem wszystko kabelkami 4 przekaźniki i dużo lutowania ale udało się układ działa testowałem miernikiem na odpływie do silniczków polaryzacja sie zmienia.

 

Co zauważyłem ciekawego kostka lusterka od strony pasażera jest przystosowana do lusterek elektrycznie składanych kostka po stronie kierowcy już nie brakuje tych dwóch pinów dziwne bardzo dziwne, ale zasadniczo to się ucieszyłem bo mam mniej roboty nie muszę się przebijać przez kostkę od strony pasażera wystarczy, że odszukam od strony kabiny w kostce te kabelkami i sie pod nie podłącze i będzie gotowe.

 

Dzięki za schemat:)

Edytowane przez ciki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!