Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

R-Link 2 - kilka pytań od świeżaka


Rekomendowane odpowiedzi

21 minut temu, Qbak napisał:

Nie tylko. Właśnie wystarczy "magik"

Jeśli fabrycznie miałeś 2.2 - to można samemu na 3.3 i dalej.

Jeśli natomiast R-Link wyjechał z fabryki z 3.3 - która ma własną gałąź aktualizacji i trzeba zmienić cały wsad, nie słyszałem - aby ktoś poza ASO by to zrobił i jeszcze podjął ryzyko z uwaleniem R-Linka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A przydaje się ten RS Monitor do czegoś w realnym, nie wyścigowym zastosowaniu, podczas codziennego przemieszczania się z punktu A do punktu B z rodziną i to wersją z bynajmniej nie sportowym silnikiem? Jakaś użyteczna diagnostyka? Czy tylko "taki bajer" żeby się pochwalić że jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Qbak napisał:

Papuga :?:

 

Potwierdzam. Dzwoniłem do Pana Waldka i powiedział, że aktualizacja 3.3 na 9 nie da nic, poza numerkiem 9 w informacji o wersji systemu. Aby mieć wszystkie dobra wersji 9 trzeba wymienić jakiś podzespół od radia. Koszt 450 zł + montaż = 950 zł. 

@sylwekdm w ASO wymienią cały wsad? Czy też tylko aktualizacja?

:lapka:
REGULAMIN Forum się kłania pkt , 5.13 :!: - Prezes

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mayan tego typu informacje nie powinny wyjść na zewnątrz ;). O Bose sam wspomniałem. Wprowadza dosyć ciekawe zmiany w Pulse Audio. Jak np. nowe moduły, przetwarzające strumienie dźwięku, dedykowane dla wzmacniacza Bose. Na pewno tony niskie mają teraz trochę inną charakterystykę.

 

Panowie, moduł multimedialny R-Link nie posiada żadnego "wsada"... Całe oprogramowanie znajduje się na kilku partycjach pamięci eMMC. Pierwsza z nich zawiera bootloader drugiego stopnia. Na drugiej z reguły jest oprogramowanie systemowe, czyli R-Link2. Na kolejnych znajdują się swap, mapy, licencje, cache, itp. Wszystko zależy od pojazdu, wersji wyposażenia oraz oprogramowania.

 

@Qbak ASO posiadają procedury aktualizacji. Jeżeli nie chcą, to lepiej wybrać się do innego, z kompetentnymi ludźmi :).

@bartasKRK zmieniłbym ASO albo zgłosił Renault PL. Akurat przejście z 3 na 7 jest banalne i dobrze opisane... Ponad 3/4 uszkodzonych modułów po aktualizacji pochodzi z przejścia z wersji 2 na 7. Która dla osób spoza IT może być za bardzo przytłaczająca.

Co do "Pana Waldka", to zapewne wymienia sam moduł multimedialny R-Link. Sprzętowo nie ma żadnych większych różnic pomiędzy modułami multimedialnymi w ramach drugiej generacji. Chyba, że nie masz modułu DAB to wtedy można zawsze dołożyć :D. Pytanie, czy nie byłoby Tobie szkoda wybebeszać całą deskę rozdzielczą...

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, arcean napisał:

moduł multimedialny R-Link nie posiada żadnego "wsada"

Posiada.

Cały problem z przejściem z 3.3 na 7.0 polega na tym, że oprócz softu który jest na eMMC zmienić trzeba również firmware cooprocesora

Godzinę temu, arcean napisał:

ASO posiadają procedury aktualizacji. Jeżeli nie chcą, to lepiej wybrać się do innego, z kompetentnymi ludźmi :).

Wiem - Actis 49605. Ale ta cała procedura to reprog radia po prostu i wgranie z USB softu 7.0. Tyle, że potrzeba do tego połączenia z Renault.net.

 

A co do ACP to względem wcześniejszych wersji do zmiany jest również czytnik SD/USB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, bartasKRK napisał:

Czy też tylko aktualizacja?

Tylko aktualizacja. 

 

1 godzinę temu, Qbak napisał:
3 godziny temu, sylwekdm napisał:

trzeba zmienić cały wsad

Dokładnie, trzeba zaktualizować Micom

 

Godzinę temu, arcean napisał:

moduł multimedialny R-Link nie posiada żadnego "wsada"

"Wsad" - Miałem na myśli zmianę oprogramowania startowego czyli bootloader-a, a nie wymianę fizycznie R-Linka.

Godzinę temu, bartasKRK napisał:

Dzwoniłem do Pana Waldka i powiedział, że aktualizacja 3.3 na 9 nie da nic, poza numerkiem 9

Pan Waldek się myli - po zmianie w ASO - jest pełna wersja - działa R.S Monitor, AA działa na full ekranie itp. 

 

2 godziny temu, mayan napisał:

A przydaje się ten RS Monitor do czegoś w realnym,

Masz podgląd na parametry w czasie rzeczywistym - tak jakbyś podłączył OBD i np. Torque + kilka dodatkowych bajerów.

  

Teraz, Qbak napisał:

Tyle, że potrzeba do tego połączenia z Renault.net

Dlatego jak na razie żaden "magik" tego nie potrafi pominąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, arcean napisał:

Ponad 3/4 uszkodzonych modułów po aktualizacji pochodzi z przejścia z wersji 2 na 7

Bo trzeba to robić po kolei. 

Z 2.2 na ostatnie 2.2.19.300, potem na 3.3 i dopiero potem na 7.0

1 minutę temu, sylwekdm napisał:

Dlatego jak na razie żaden "magik" tego nie potrafi pominąć.

Ale nie tylko ASO ma przecież do tego dostęp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Qbak napisał:

Posiada.

Cały problem z przejściem z 3.3 na 7.0 polega na tym, że oprócz softu który jest na eMMC zmienić trzeba również firmware cooprocesora

Wiem - Actis 49605. Ale ta cała procedura to reprog radia po prostu i wgranie z USB softu 7.0. Tyle, że potrzeba do tego połączenia z Renault.net.

 

A co do ACP to względem wcześniejszych wersji do zmiany jest również czytnik SD/USB

Przepraszam, że co posiada :)? Czym jest "firmware cooprocesora"? Czym w ogóle jest magiczny "cooprocesor"?

Podbicie z wersji 3 na 7 nie wymaga żadnych nadzwyczajnych zabiegów. Jest po prostu większą aktualizacją samego oprogramowania R-Linka.

Jeżeli chodzi o podbicie z wersji 2 na 7 to tak, tutaj jest już potrzebny większy nakład pracy i *uwagi*. Nie wchodząc tutaj w szczegóły - całość sprowadza się do aktualizacji bootloader'a drugiego stopnia, aktualizacji sygnatur bootloader'a pierwszego stopnia oraz na flashowaniu oprogramowania R-Linka z nowym formatem oraz układem partycji. Często pracownicy ASO restartują moduł multimedialny bo sama procedura trwa bardzo długo i w efekcie system się nie podnosi. A nieraz sam proces potrafi się zawiesić na dobrych kilka godzin. Może pomóc jedynie cold flash z maszyny developerskiej. Ale taniej jest wymienić moduł multimedialny niż wysłać kogoś z zespołu developerskiego :D. Czasami nie jest jeszcze zapisywana poprawnie partycja z kluczami prywatnymi... Wtedy sporo rzeczy ma prawo nie działać. Ten przypadek akurat ASO powinno umieć ogarniać.

Odnośnie kontrolera USB/mSD - zgadza się. Pierwsza generacja nie spełniała wymagań ACP. Dlatego napisałem o drugiej, którą kolega @bartasKRK posiada.

 

@Qbak Niczego nie trzeba robić po kolei... Przypomnę może, że oficjalnie wersji 2 do 3 nie można podnosić ;). Dość powiedzieć, że można moduł z R-Linkiem z wersją 1.3.41 podbić spokojnie bezpośrednio do wersji 9. I to podpinając się tylko z developerskiego PC po USB. Trwa to co prawda trochę ponad 3h ale można :).

 

@bartasKRK po przejściu na wersję 7 musiałbyś jeszcze samemu zrobić aktualizację do wersji 8 z pendrive'a. Z tego co widzę sporo osób na forum to robiło :). Wtedy ACP będzie na prawie całym ekranie. Bo chyba o to w końcu chodzi, prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilość wzajemnie się wykluczających informacji tutaj tylko potwierdza Renault koncertowo położył temat multimediów i ACP i AA na R-linku. Zamiast prostego - jest / nie ma / można wgrać, to się robi z tego jakiś cyrk jakby próbować hakować Pentagon... i każdy ma sprawdzone a inne informacje :) A ciekawym co będzie jak jeszcze dojdzie możliwość wpięcia sie bez kabla od Androida w wersji 12, heh.

 

W moim przypadku dopiero uczę się auta, ale co jakiś czas odnajduje coś zastanawiąjącego co wydawało mi się że powinienem mieć w swojej wersji a nie mam, lub nie wiem gdzie mam (np. ANC w kabinie, i ogólnie regulacja dźwięku Bose, aktywne utrzymanie pasa ruchu, zapisywanie ustawień fotela na koncie, regulacja wys. świateł LED PURE Vision...), i się zastanawiam czy warto "kopać" żeby to odnaleźć lub aktywować w ddt4all, czy lepiej nie dotykać póki reszta działa i nie wnikać w temat. Fajne te auta, świetne mają te multimedia i możliwości, ale z tymi aktualizacjami to trochę przekombinowali.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, arcean napisał:

Przepraszam, że co posiada :)? Czym jest "firmware cooprocesora"? Czym w ogóle jest magiczny "cooprocesor"?

Szczerze to myślałem, że to procesor Renesasa D70F3584 odpowiedzialny za konfigurację i komunikację po CANie. W R-Linku 1 tak było, że był procesor aplikacyjny oraz procesor komunikacyjny z konfiguracją w eepromie.

Jeśli tu jest tak, że procesor aplikacyjny odpowiada za wszystko to sory, nie wiedziałem

34 minuty temu, arcean napisał:

I to podpinając się tylko z developerskiego PC po USB. Trwa to co prawda trochę ponad 3h ale można :).

No mając maszynę na której cały ten soft był pisany to jasne że wszystko można wgrać z PC. 

A czy to prawda że za R-Linka2 była również odpowiedzialna firma programistyczna z Polski?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 15 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
        • +1
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!