FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence: Silnik nie daje się uruchomić - FORUM Renault Megane, Scenic, Fluence

Skocz do zawartości


Zasady nazewnictwa tematów

[Model faza] Tytuł tematu, przykład: [Megane I phI] Gdzie znajdę numer VIN?
  • 2 stron +
  • 1
  • 2
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

Ogólne
Silnik nie daje się uruchomić

#1 Użytkownik nie jest zalogowany   P_r_z_e_m_o 

  • Wyświetl blog
  • Wyświetl galerię
  • Grupa: Mod Team
  • Rejestracja: 05-wrzesień 06
  • Skąd:Oświęcim
  • Auto:Scenic Kaleido / Vectra C
  • Silnik:1,6/16V K4M7 / 2,0 TDi
  • Przebieg (tys.km):~200

Napisano 10 sierpień 2011 - 10:43

Znalazłem poniższy tekst na innym forum.
Myślę, że można by to zastosować do naszych aut i stworzyć tablicę , która zawierała by ogólny szablon z zebranymi w jednym miejscu przyczynami, które utrudniają lub uniemożliwiają uruchomienie silnika.
Już widzę, że należało by rozdzielić na silniki benzynowe i diesle.

Zapraszam do redakcji poniższego tekstu.
Mam nadzieję, że powstanie z tego dość porządny manual.

Cytat


Silnik nie daje się uruchomić

1. OBJAW - Silnik nie obraca się po włączaniu rozrusznika

PRZYCZYNY

- Rozładowany akumulator (naładować lub użyć dodatkowego akumulatora do rozruchu)
- Zaciski akumulatora poluzowane lub skorodowane (oczyścić zaciski szczotką drucianą, posmarować wazeliną techniczną)
- Wadliwe połączenie akumulatora z nadwoziem, przewód masowy poluzowany lub przerwany (masa – sprawdzić połączenie, naprawić lub oczyścić)
- Przewody rozrusznika lub wyłącznika elektromagnetycznego poluzowane lub przerwane (Sprawdzić wszystkie przewody elektryczne i połączenia przy akumulatorze, elektromagnesie rozrusznika i wyłączniku zapłonu)
- Wałek zębaty rozrusznika zakleszczony w zębach koła zamachowego. Jeśli pojazd jest wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów, włączyć bieg i rozkołysać pojazd w celu obrócenia silnika. Przy najbliższej okazji wymontować rozrusznik i sprawdzić wałek zębaty oraz wieniec koła zamachowego.
- Uszkodzony wyłącznik zapłonu (stacyjka – rozebrać, przeczyścić styki i WD-40 w mechanizm )
- Wewnętrzna usterka rozrusznika lub wyłącznika elektromagnetycznego (nowy rozrusznik)
- Poważne mechaniczne uszkodzenie (zatarcie silnika … nowy silnik)

2. OBJAW - Rozrusznik obraca silnik powoli

PRZYCZYNY

- Częściowo rozładowany akumulator (naładować lub użyć dodatkowego akumulatora)
- Zaciski akumulatora poluzowane lub skorodowane
- Wadliwe połączenie akumulatora z masą, poluzowany przewód masowy
- Poluzowane przewody rozrusznika
- Wewnętrzna usterka rozrusznika

3. OBJAW - Rozrusznik obraca się, nie obracając silnika

PRZYCZYNY

- Uszkodzone sprzęgło rozrusznika
- Zniszczone lub zużyte zęby koła zamachowego
- Poluzowane śruby mocujące rozrusznik Silnik obraca się normalnie, ale nie uruchamia się
- Brak paliwa w zbiorniku
- Nieprawidłowe ustawienie początku wtrysku.
- Awaria pompy wtryskowej paliwa
- Niedostateczne ciśnienie sprężania
- Poważne uszkodzenie mechaniczne (np. napędu wałka rozrządu)
- Uszkodzone świece żarowe (diesel)
- Przerwane, poluzowane lub rozłączone przewody elektryczne świec żarowych (diesel)
- Poluzowane lub nieszczelne przewody wtryskowe paliwa
- Zanieczyszczone paliwo

4. OBJAW - Trudności z uruchomieniem zimnego silnika

PRZYCZYNY

- Akumulator rozładowany lub częściowo wyładowany
- Poluzowane lub uszkodzone przewody elektryczne podgrzewaczy
- Nieprawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa
- Nieszczelne przewody wtryskowe paliwa
- Nieszczelny wtryskiwacz

5. OBJAW - Trudności z uruchomieniem ciepłego silnika

PRZYCZYNY

- Zatkany filtr powietrza
- Paliwo nie dopływa do wtryskiwaczy
- Zatkane dysze wtryskiwaczy
- Nieszczelny przewód wtryskowy paliwa
- Hałaśliwe, nierównomierne zazębianie silnika rozrusznika, zużyte lub wyłamane zęby wałka zębatego rozrusznika lub koła zamachowego Zdjąć pokrywę z tyłu silnika (jeśli występuje) i dokonać przeglądu
- Poluzowane lub brakujące śruby mocujące silnik rozrusznika

6. OBJAW - Silnik zapala i zaraz gaśnie

PRZYCZYNY

- Zbyt mała dawka paliwa dopływająca do wtryskiwaczy
- Zbyt niskie obroty biegu jałowego
- Zapowietrzone przewody wtryskowe paliwa
- Zapowietrzające się wtryskiwacze (wymienić)
- Zanieczyszczone paliwo

7. OBJAW - Silnik zatrzymuje się nagle

PRZYCZYNY

- Pusty zbiornik paliwa
- Nieprawidłowa regulacja obrotów biegu jałowego
- Zatkany filtr paliwa i/lub występowanie wody i zanieczyszczeń w układzie paliwowym
- Nieprawidłowe ustawienie luzu zaworów
- Awaria pompy wtryskowej paliwa
- Nieszczelność przewodu wtryskowego paliwa
- Nieszczelny wtryskiwacz.
- Układ zapowietrza się przez wtryskiwacz

8. OBJAW - Silnik przerywa i gaśnie lub traci moc

PRZYCZYNY

- Pusty zbiornik paliwa
- Uszkodzona pompa zasilająca lub zabrudzony filtr
- Zabrudzony odpowietrznik wlewu zbiornika paliwa (podczas odkręcenia korka słychać zasysanie powietrza do zbiornika)
- Awaria zespołu regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa
- Nieprawidłowe ustawienie początku wtrysku paliwa

Inna usterka:
- Zakleszczenie hamulców
- Niewłaściwy poziom płynu w automatycznej skrzyni biegów
- Ślizganie sprzęgła
- Awaria turbosprężarki

9. OBJAW - Silnik gaśnie - inne przyczyny

PRZYCZYNY

- Przegrzanie silnika
- Poważne uszkodzenie mechaniczne (np. napędu wałka rozrządu)


PRZERWY W ZAPŁONIE
10. OBJAW - Silnik pracuje nierówno na biegu jałowym

PRZYCZYNY

- Zatkany wtryskiwacz
- Uszkodzona uszczelka pod głowicą
- Zużyte krzywki wałka rozrządu
- Niewłaściwe luzy zaworowe
- Niewłaściwa regulacja dawki paliwa
- Nierówne ciśnienie sprężania w cylindrach
- Wypalony zawór lub gniazdo
- Wyciągnięty łańcuch rozrządu
- Awaria pompy wtryskowej lub urządzenia regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku
- Zanieczyszczone paliwo

11. OBJAW - Silnik dławi się przy zwiększaniu obrotów

PRZYCZYNY

- Nieprawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa
- Zatkany filtr paliwa; wymienić filtr
- Awaria w układzie wtryskowym


BRAK MOCY LUB NISKIE CIŚNIENIE SPRĘŻANIA
12. OBJAW - Usterka mechaniczna

PRZYCZYNY

- Wypalone zawory
- Zawory nie chcą się otwierać lub zamykać
- Słabe lub pęknięte sprężyny zaworów
- Zużyte prowadnice lub trzonki zaworów
- Zużyte tłoki i pierścienie


SILNIK PRZEGRZEWA SIĘ
13. OBJAW - Lampka ładowania świeci się

PRZYCZYNY

- Luźny lub zerwany pasek napędowy alternatora - naprężyć lub wymienić

14. OBJAW - Lampka ładowania nie świeci się

PRZYCZYNY

- Uszkodzony termostat
- Niski poziom oleju w silniku
- Zakleszczone hamulce
- Niewłaściwie ustawiony początek wtrysku lub źle działające regulatory wyprzedzenia wtrysku
- Zbyt uboga mieszanka
- Jazda z przyczepą przy temperaturze powietrza powyżej 35 °C


NISKIE CIŚNIENIE OLEJU W SILNIKU
15. OBJAW - Niskie wskazania miernika lub zapalona lampka ostrzegawcza przy pracującym silniku

PRZYCZYNY

- Niski poziom oleju lub niewłaściwy (o zbyt małej gęstości) olej
- Przegrzanie silnika
- Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju
- Zagnieciony przewód czujnika ciśnienia oleju
- Zatkany filtr oleju lub uszkodzony zawór przelewowy
- Zatkany smok pompy olejowej
- Uszkodzona uszczelka pompy oleju
- Zużyta pompa olejowa lub poluzowana rurka zasysająca
- Zużyte panewki główne lub panewki korbowodowe
- Zbyt niskie obroty biegu jałowego
- Nieszczelność przewodu wskaźnika ciśnienia oleju
- Słabo dokręcona lub poluzowana śruba mocująca koło pasowe wału korbowego

Uwaga:
Niskie ciśnienie oleju w silnikach po dużym przebiegu, przy małej prędkości (na obrotach biegu jałowego) nie musi być powodem do zmartwienia. Nagły spadek ciśnienia przy dużej prędkości obrotowej jest znacznie poważniejszym problemem. W każdym przypadku, zanim uzna się silnik za uszkodzony, należy wkręcić manometr mechaniczny i sprawdzić rzeczywiste ciśnienie oleju. Po osiągnięciu przez silnik temperatury pracy ciśnienie oleju na biegu jałowym może spaść do 0,3 bara bez niebezpieczeństwa uszkodzenia silnika. Jednak po zwiększeniu obrotów silnika ciśnienie powinno naty-chmiast wzrosnąć.


INNE USTERKI SILNIKA

19. OBJAW - Plamy oleju pod silnikiem

PRZYCZYNY

- Nieszczelność uszczelki miski olejowej i/lub uszczelki korka spustowego oleju; sprawdzić i wymienić w razie potrzeby
- Nieszczelność uszczelki pokrywy zaworów z przodu lub z tyłu silnika
- Nieszczelność przednich lub tylnych uszczelniaczy olejowych wału korbowego
- Nieszczelność obudowy filtru oleju
- Nieszczelność czujnika ciśnienia oleju

Pozdrawiam - P_r_z_e_m_o
Dołączona grafika
ıɯɐƃou ʎɹoƃ op ɹoʇıuoɯ zsɐɯ ǝz ʎzɔɐuz oʇ ɔɐʇʎzɔǝzɹd oʇ ǝıuɐʇs ʍ sǝʇsǝɾ ılǝzǝɾ
Zaglądnij TU - hasło: renault
2

Sprawdź:

Części samochodowe


Samochody używane


 

#2 Użytkownik nie jest zalogowany   jarcys7 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 17-maj 07
  • Skąd:kraków
  • Silnik:1.9 dci
  • Przebieg (tys.km):0

Napisano 08 październik 2011 - 08:33

MOZE JESZCZE
SILNIK NIE URUCHAMIA SIE . KONTROLKA IMMOBILIZERA SZYBKO MRUGA
PRZYCZYNA
- USZKODZONY IMMOBILIZER
- BRAK IMMOBILIZERA (PRZEZ PRZYPADEK "ZGUBIONE IMMO" CZASEM MAM TAKIE PRZYPADEKI)
- ZAPASOWY KLUCZ(POMIJAJAC GROT) NIE OD NASZEGO SAMOCHODU - TO SA TAK ZWANE NIEUCZCIWE CHWYTY HANDLARZY


Dołączona grafika
Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki, 5.7 - logika wypowiedzi i ortografia i 5.10 - Caps Lock
Normalnie wstyd, przeczytaj regulamin po chyba go zapomniałeś. Post kwalifikuje się do kosza.
P_r_z_e_m_o
0

#3 Użytkownik nie jest zalogowany   ZygaM 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 02-czerwiec 10
  • Skąd:Mogielnica
  • Auto:Renault Scenic RX4 i Laguna I
  • Silnik:2.0l 16V F4R 136KM +LPG / 1,8 8V
  • Przebieg (tys.km):200+

Napisano 08 październik 2011 - 09:10

Tabela z podziałami problemów i ich (możliwe) rozwiązania, jestem za :)
0

#4 Użytkownik nie jest zalogowany   darew13 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 03-listopad 11
  • Skąd:elbląg
  • Auto:renault megane 2
  • Silnik:15 dci
  • Przebieg (tys.km):190000

Napisano 09 listopad 2011 - 20:57

Raz miałem przypadłość, gdy włożyłem kartę i wcisnąłem start silnik ani drgną. Okazało się ze zalałem skrzynkę :D bezpieczników.
0

#5 Użytkownik nie jest zalogowany   matias 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 06-czerwiec 11
  • Skąd:Białołęka
  • Auto:Scenic II ph 1
  • Silnik:1.9 DCI
  • Przebieg (tys.km):88000

Napisano 06 grudzień 2011 - 14:59

Jadac nagle silnik sie wyłączyl i auto staneło.
Brak jakiejkolwiek reakcji na Start.
I zapaliły sie błędy ESP / ASR , Poduszek wyskoczył mi komunikat Bordelektrnik Defekt oraz jak włączam i wyłączam startem to też Lenkradsperre defekt.

Właśnie awaria usunięta :) ale zastanawiam się nad przyczyną .
Przepalił się bezpiecznik 30A ten na akumulatorze w czerwonej puszce na dodatniej klemie.
Są tam dwa czerwone po bokach i jeden czarny CAL2 główny na środku i to właśnie ten z lewej strony się przepalił.
Warto wozić ze sobą miernik bo inaczej bym nie skumał co i jak bo te bezpieczniki nie sa przezroczyste i nie widać że sa przepalone no i oczywiście kilka zapasowych bezpieczników.
W sklepach nie dostępne ( w moim mieście) tylko na Allegro . pozdrawiam
0

#6 Użytkownik nie jest zalogowany   wesoly1 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 14-marzec 12
  • Skąd:łódź
  • Auto:Megane I phII
  • Silnik:1,4
  • Przebieg (tys.km):150000

Napisano 15 marzec 2012 - 08:32

Moja przygoda z silnikiem.
Zimny - zapala idealnie auto jeżdzi bez problemów.
Ciepły - nie można zapalić.
Jak ostygnie - zapala idealnie.
W moim przypadku był to uszkodzony czujnik położenia wału. Po wymianie wszystkie problemy znikęły.
0

#7 Użytkownik nie jest zalogowany   Sroqraf 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 16-styczeń 10
  • Skąd:Piła
  • Auto:Citroen C5 Mk1
  • Silnik:2,0 16V
  • Przebieg (tys.km):195

Napisano 12 styczeń 2013 - 17:05

U mnie w ogóle zagadka. Latem (wysokie temperatury) zdarzało się, że silnik zapalił, ale natychmiast zgasł i nie mogłem go później odpalić.
Obserwacje:
- dioda Immo zachowuje się zupełnie normalnie
- być może to przypadek ale wyciągnięcie kluczyka i c.zamek ON/OFF kilka razy + pomieszanie kluczem w stacyjce - często pomagało. Innym razem nic nie dawało i można było próbować do wytrzepania akku.
- CLIP nic nie znalazł
- na innym komputerze wskazało w historii usterek "cewka pierścieniowa - zwarcie do masy", ale auto już odpalalo
- czujnik położenia wału podmieniony (niezły numer, pojechałem na szrot, zgasiłem auto, wymieniłem czujnik i nie chciał odpalić. Po podmiance na mój, znowu odpalił... masakra).
- problem ustał sam po gorącym lecie (?)

Jakieś pomysły? Ja jestem bezsilny i czekam na lato, wysokie temperatury i problem z odpaleniem samochodu. U elektryka na złość palił jak się patrzy, jak do niego jechałem - oczywiście nie mogłem ruszyć się z parkingu.

Czy stary akumulator może powodować takie problemy?
Czy jest sens wymieniać plastikową tuleję (cewkę pierścieniową) przy stacyjce? Słyszałem, że identyfikacja błędów z Renault często nie ma nic wspólnego ze źródłem usterki.

Użytkownik Sroqraf edytował ten post 12 styczeń 2013 - 17:17

0

#8 Użytkownik nie jest zalogowany   karolove 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 18-styczeń 13
  • Skąd:Inowrocław
  • Auto:Megane RS
  • Silnik:2000 Cm3
  • Przebieg (tys.km):30 000

Napisano 07 luty 2013 - 15:31

Wyświetl postUżytkownik wesoly1 dnia 15 marzec 2012 - 08:32 napisał

Moja przygoda z silnikiem.
Zimny - zapala idealnie auto jeżdzi bez problemów.
Ciepły - nie można zapalić.
Jak ostygnie - zapala idealnie.
W moim przypadku był to uszkodzony czujnik położenia wału. Po wymianie wszystkie problemy znikęły.

Ile to Cię kosztowało?
0

#9 Użytkownik nie jest zalogowany   pouter49 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 21-grudzień 13
  • Skąd:Warszawa
  • Auto:Twingo
  • Silnik:1,4
  • Przebieg (tys.km):120000

Napisano 21 grudzień 2013 - 12:39

To bardzo dobrze, że są takie porady, aczkolwiek oczywiście nie ma standardowych rozwiązań.
To co mnie porywa to dźwięk silnika mojego auta, pozdrawiam
0

#10 Użytkownik nie jest zalogowany   Sroqraf 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 16-styczeń 10
  • Skąd:Piła
  • Auto:Citroen C5 Mk1
  • Silnik:2,0 16V
  • Przebieg (tys.km):195

Napisano 21 grudzień 2013 - 16:02

Wyświetl postUżytkownik Sroqraf dnia 12 styczeń 2013 - 17:05 napisał

U mnie w ogóle zagadka. Latem (wysokie temperatury) zdarzało się, że silnik zapalił, ale natychmiast zgasł i nie mogłem go później odpalić.
Obserwacje:
- dioda Immo zachowuje się zupełnie normalnie
- być może to przypadek ale wyciągnięcie kluczyka i c.zamek ON/OFF kilka razy + pomieszanie kluczem w stacyjce - często pomagało. Innym razem nic nie dawało i można było próbować do wytrzepania akku.
- CLIP nic nie znalazł
- na innym komputerze wskazało w historii usterek "cewka pierścieniowa - zwarcie do masy", ale auto już odpalalo
- czujnik położenia wału podmieniony (niezły numer, pojechałem na szrot, zgasiłem auto, wymieniłem czujnik i nie chciał odpalić. Po podmiance na mój, znowu odpalił... masakra).
- problem ustał sam po gorącym lecie (?)

Po długiej nieobecności potwierdzam - walnięty czujnik położenia wału. Przestrzegam przed szukaniem tego na szrocie - ja przez szrot straciłem kupę czasu i nerwów. Jak pisałem wcześniej, czujnik podmieniałem na takie samo g***o jak moje i usterkę wykluczyłem. BŁĄD. Kupiłem nowy czujnik w Focie - koszt 80-90 zł, wymieniłem sam i auto pojechało ze mną do gorącej Chorwacji - to najlepszy test sprawności. Problem już się nie pojawiał. Uleczony. Grunt to nowy czujnik - uwaga- w najtańszych nie pasuje wtyczka (znaczniki blokujące w lustrzanym odbiciu). Pozdrawiam
0

#11 Użytkownik nie jest zalogowany   karczes60 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 26-grudzień 10
  • Skąd:Trzebiatów
  • Auto:Megane Scenik
  • Silnik:1,6 16V
  • Przebieg (tys.km):229000

Napisano 04 październik 2014 - 20:59

U mnie nie wiem co jest zgrane, ponieważ komputer nie wykazuje żadnego błędu, a mimo to czasami mam problem z uruchomieniem Renaty. Minione dwa tygodnie miałem spokój, nawet wybrałem się z przyjaciółmi w Góry, zrobiliśmy prawie 2000 km Renia spisała się bez zarzutów mimo moich obaw, ponieważ wcześniej zdarzały się problemy z uruchomieniem. Jeździłem czasem parę dni bez żadnych problemów, a czasem nie mogłem odpalić bez wyjątku czy ciepły czy zimny, zazwyczaj odpalałem na zaciąg więc immo odpada, na jakiś czas był spokój i znów powtórka. Czy może to być czujnik położenia wału?
krzysq
0

#12 Użytkownik nie jest zalogowany   smeg 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 23-listopad 10
  • Skąd:Kraków
  • Auto:Megane IphII kombi
  • Silnik:1.6 16v k4m700
  • Przebieg (tys.km):180

Napisano 04 październik 2014 - 22:34

Trudno powiedzieć, może wtyczka się rozpina? Poruszaj nią, możesz dla pewności wziąść kawałek przewodu i skręcić ją razem z czujnikiem.
0

#13 Użytkownik nie jest zalogowany   mayn 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 29-sierpień 09
  • Skąd:South East Poland
  • Auto:Clio 2 ph2
  • Silnik:1.2 16V
  • Przebieg (tys.km):97000

Napisano 04 październik 2014 - 22:41

Jak najbardziej może być czujnik położenia wału. Przeczyść go delikatnie (bolec) oraz wtyczke wraz z pinami.
0

#14 Użytkownik nie jest zalogowany   tvardy 

  • Grupa: Nowy użytkownik
  • Rejestracja: 22-maj 07
  • Skąd:Szczecin
  • Silnik:1.6
  • Przebieg (tys.km):150

Napisano 06 październik 2014 - 07:39

To możesz łatwo sprawdzić, parę dni temu robiłem koledze auto bo nie mógł odpalić. Poruszałem wiązką przy czujniku położenia wału korbowego i auto od strzała odpaliło gdy tylko dotknąłem wiązki auto zgasło. Porozpinałem wtyczki w tym miejscu poczyściłem, przemyłem kontaktem i nie było już żadnych problemów. Sam czujnik też wykręciłem i wyczyściłem.

Użytkownik tvardy edytował ten post 06 październik 2014 - 07:44

0

#15 Użytkownik nie jest zalogowany   Szpula 

  • Grupa: Użytkownik
  • Rejestracja: 04-październik 14
  • Skąd:Gdansk
  • Auto:Scenic I Ph II 2 sztuki :)
  • Silnik:1.6 16V
  • Przebieg (tys.km):200

Napisano 19 październik 2014 - 07:04

TUTAJ opisałem mój problem
Ludzie zrobią wszystko, żeby spotkać ratownika. Nawet piją i siadają za kierownicę...
0


Udostępnij ten temat:


  • 2 stron +
  • 1
  • 2
  • Nie możesz napisać tematu
  • Nie możesz odpowiedzieć

Ostatnie artykuły



Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post
Nowe odpowiedzi Traktorek w silniku 1.6 benz. Pil 
  • 2 Odpowiedzi
  • 9406 wyświetleń
Nowe odpowiedzi temperatuta silnika? Układ chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji - Megane I, Scenic I mr6319 
  • 6 Odpowiedzi
  • 10505 wyświetleń
Nowe odpowiedzi symbol silnika 1.9 dci 75 kw??? 1.9 diesel Krystian 
  • 3 Odpowiedzi
  • 8435 wyświetleń

Forum motoryzacyjne megane.com.pl zrzesza fanów i posiadaczy samochodów marki Renault, a w szczególności posiadaczy modeli Megane, Scenic, Fluence oraz modeli Clio Laguna Vel Satis Latitude i innych. Forum megane.com.pl nie jest formalnie powiązane z koncernem Renault. Znaki towarowe wykorzystane w treściach forum należą do ich właścicieli i zostały użyte wyłącznie w charakterze informacyjnym.
Wszelkie naruszenia praw autorskich należy zgłaszać pod adres: [email protected]. W sieci od 2006-09-04.

Renault Forum :: Fiat Klub Polska :: Hosting www :: Symfony2 developer :: Blog mechatronika :: Książka pojazdu (beta)