Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Montaż Xenonów - Krok po kroku


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Postanowiłem opisać krok po kroku moją przeróbkę lamp halogenowych na reflektory xenonowe oraz przeróbka silniczka krokowego. Na wstępie zaznaczam, że nie jest to instalacja taka jak w Megane z seryjnie zamontowanymi xenonami. Instalacja ta jest pozbawiona samopoziomowania. Regulacja reflektorami odbywa się jak w światłach halogenowych, tzn. za pomocą pokrętła pod kierownicą 1-2-3-4. Uważam, że lepsza jest taka regulacja, niż jeżdżenie bez niej. Jeśli montaż będzie przeprowadzony prawidłowo i lampy będą wyregulowane oraz gdy będziesz regulował światła w zależności od obciążenia pojazdu zgodnie z zapiskiem w instrukcji obsługi to na pewno nikt jadący z przeciwka nie będzie się wkurzał na ciebie i nie będzie ci dawał znać „długimi”.

 

a1rs4.jpg

 

Co musimy mieć:

- reflektor lewy 7701054660

a2ap2.jpg

- reflektor prawy 7701054959

a3da0.jpg

- przetwornice - 2 szt.

a5qw6.jpg

- przewody wysokiego napięcia - 2 szt.

14fn9.jpg

- cewki - 2 szt.

16zl3.jpg

- żarówki xenonowe D2S – 2 szt.

- żarówki świateł drogowych H7 – 2 szt.

- żarówki świateł postojowych W5W – 2 szt.

- żarówki kierunkowskazu PY21W – 2 szt.

a8af4.jpg

- silniczek Valeo z wtyczkami – 2 szt.

img9639tr7.jpg

- kostki do reflektorów Saab 4114013 – 2 szt.

- piny do kostek – 18 szt.

 

Co musimy przygotować:

- nożyczki lub nóż

- spinki samozaciskowe - 2 szt.

- śruby do przykręcenia przetwornicy – 12 szt.

- izolacja termokurczliwa

- klucz imbusowy 5,5mm

- śrubokręt „krzyżak”

- silikon

- miernik

- lutownica

a9bd1.jpg

 

ETAP 1: DEMONTAŻ SILNICZKA KROKOWEGO.

 

W dokumentacji Renault znajduje się taki zapisek „Nie ma możliwości demontażu siłownika (silnik krokowy). W przypadku jego usterki konieczna jest wymiana całej lampy zespolonej.”

Okazuje się, że można. Zdejmujemy metalowy zacisk przytrzymujący osłonę uszczelniającą wraz z osłoną.

01yy5.jpg

Obracamy imbusem 5,5mm białą śrubę (kierunek obojętny) i jednocześnie ciągniemy delikatnie za biały uchwyt trzymający silniczek.

02es1.jpg

 

03dt4.jpg

W pewnym momencie uchwyt wysunie się i uwolni silniczek i śrubę.

04ae7.jpg

Następnie podważamy nożem śrubę i wyjmujemy ją.

05nr0.jpg

Silniczek przekręcamy o 45 stopni. Silniczek na początku stawia opór, ale w końcu odpuszcza. Proszę się nie bać, nic się nie urwie.

06wq4.jpg

 

07rm5.jpg

Po tej operacji rusza nam się całe lustro lampy wraz z silniczkiem. I teraz najgorsza rzecz, wyjęcie kulki silniczka z uchwytu.

08yd6.jpg

Pierwsza kulkę wyjmowałem z godzinę, natomiast druga nie zajęła więcej niż 5 minut. Należy znaleźć kompromis między ciągnięciem silniczka, a przeginaniem go w górę. Pomagałem sobie nożem (tępą stroną) naginając tuż przy kulce.

09pn1.jpg

Po zdemontowaniu silniczka trzeba wypiąć 5 pinów z kostki, która wchodzi w przetwornicę. Dla lepszego dostępu usunąłem opaskę zaciskową. Z kostki usuwamy dwie białe zapinki trzymające piny. Wszystkie piny są ponumerowane. Wyjmujemy pin 6 czerwony, 9 brązowy, 10 żółty, 11 czarny, 12 bez osłony. Piny od wewnętrznej strony mają zaczepy. Należy je odgiąć i wyciągać do dołu.

10ns9.jpg

 

ETAP 2: MONTAŻ NOWEGO SILNICZKA.

 

Z montażem silniczka nie powinno być problemu. Robimy wszystko to samo jak przy demontażu, lecz od końca. Dodatkowo musimy doprowadzić 3 przewody do sterowania silniczkiem. Aby uniknąć wiercenia dziur w lampie, wykorzystałem 3 nie potrzebne piny kostki, która wchodzi w przetwornicę. Mianowicie pin 2, 3 i 4 odpowiedzialne za informacje o prędkości auta, obciążeniu pojazdu i komunikacji z komputerem. Wyjmujemy wyżej wymienione piny i obcinamy końcówki. Za pomocą miernika sprawdzamy, do jakiego pinu w kostce reflektora jest przypisany przewód.

11gh9.jpg

Ja osobiście wykorzystałem pin 2 jako sterowanie siłownika, pin 6 jako masa (-), a pin 7 jako zasilanie (+). Udało mi się kupić silniczki razem z końcówkami, także wystarczyło tylko polutować przewody i umieścić wtyczkę w silniczku.

12kj6.jpg

 

ETAP 3: MONTAŻ PRZETWORNICY

 

Nie ma nic prostszego. Wkładamy przewód wysokiego napięcia w kostkę przetwornicy i przekładamy ją przez dziurę by wyszła obok odbłyśnika soczewki.

13qn7.jpg

 

14fn9.jpg

 

15tk0.jpg

Na drugim końcu przewodu zakładamy cewkę.

16up8.jpg

Kostkę 12-pinową umieszczamy na swoim miejscu i przykręcamy przetwornicę do obudowy lampy. W kostce zostały tylko 2 przewody, 8 już usunęliśmy.

17hz9.jpg

Nie ma możliwości się pomylić. Renault zaleca wymianę uszczelki modułu elektronicznego. Problem jest taki, że uszczelka nie występuje jako część zamienna. Tylko z nową przetwornicą. W związku z tym wszystkie szpary wokół przetwornicy i wszystkie śruby uszczelniłem silikonem. Mam kolegę, który handluje xenonami i mówił, że przetwornice Valeo padają głównie z powodu nie szczelności.

 

ETAP 4: MONTAŻ ŻARÓWEK

 

Skupię się tutaj wyłącznie na żarówce xenonowej. Żarówkę trzymamy za trzonek, nie za bańkę. Jeśli się tak stało, należy przemyć używając alkoholu i miękkiej szmatki nie gubiącej kłaczków.

18qn9.jpg

Gniazdo ma specjalne wytłoczenie, także nie ma możliwości pomylić się.

19ay4.jpg

Wkładamy żarówkę D2S, przyciskamy ją zamkiem (opuszczamy dwa druciki i zahaczamy).

20jv6.jpg

Następnie zakładamy moduł wysokiego napięcia zgodnie z kierunkiem na cewce i przekręcamy o 1/8 obrotu.

21sa1.jpg

Na koniec zakładamy osłonę uszczelniającą i zakładamy metalowy zacisk przytrzymujący. Montujemy pozostałe żarówki, zakładamy zaślepki i mamy gotowe lampy do montażu.

01yy5.jpg

 

 

ETAP 5: PRZERÓBKA WIĄZKI

 

Dotychczas w lampie halogenowej mieliśmy kostkę 5-pinową (nazwałem ją A) i kostkę do silniczka reflektorów 3-pinową B. W reflektorze xenonowym będziemy mieli tylko jedną kostkę. Kostkę C.

23rm7.jpg

Trzeba je jakoś połączyć. Patrz obrazek.

 

Kostka A:

1. Masa

2. Światło mijania +

3. Kierunkowskaz +

4. Światło drogowe +

5. Światło pozycyjne +

 

Kostka B:

1. Masa

2. Sterowanie siłownika

3. Zasilanie (przez Moduł Zabezpieczeń i Połączeń)

 

Kostka C (po mojej przeróbce):

1. Fabrycznie zaślepiona

2. Sterowanie siłownika

3. Światło mijania +

4. Masa światła mijania

5. Światło drogowe +

6. Masa silniczka

7. Zasilanie silniczka

8. Kierunkowskaz +

9. Światło pozycyjne +

10. Masa

22hd1.jpg

Bez lutowania się nie obędzie. Próbowałem pójść na łatwiznę i powyjmowałem piny ze starych kostek, ale niestety nie pasują. Są minimalnie za duże i nie mieszczą w kostkę od Saaba. Kostki polecam kupić w Saabie. Można je kupić na sztuki po 18zł bez pinów. W Renault tylko całą wiązka i koszt ok. 1200zł, w lutym była promocja 600zł.

 

ETAP 6: MONTAŻ

 

- zdejmujemy zderzak

- demontujemy lampy odkręcając 3 śrubki, 1 od góry i 2 od doły

- z lamp odkręcamy tzw. hokeje. Między lampę, a hokej wchodzi zderzak. U mnie hokej był przynitowany. Także nity zostały zerwane, a ponowny montaż hokei odbył się śrubach.

- montujemy hokeje na nowe lampy

- podłączamy kostki do lamp

- montujemy lampy

- zakładamy zderzak.

 

ETAP 7: REGULACJA REFLEKTORÓW

 

- Ustawić pojazd na płaskim i poziomym podłożu.

- Sprawdzić ciśnienie w oponach.

- Nie zaciągać hamulca postojowego.

- Sprawdzić, czy bagażnik pojazdu jest pusty.

- Ustawić pokrętło regulacji wysokości wiązki światełna "0".

- Ustawić regloskop przed pojazdem i wyregulować stosownie do wartości podanej na reflektorze (-1,3 %).

- Poruszać śrubą (A) w celu regulacji wysokości.

- Poruszać śrubą (:( w celu regulacji kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Choina, przyznaje Ci racje..

 

Bardzo dobry artykuł... Gratuluje!!

 

Ja swoje tylko podepnę tak zeby świeciły... bo i tam potrzebuje tego na jeden zlot i potem pożegnam się z moją "Dacią", wiec w moim przypadku nie widze sensu z zabawą w silniczki regulacji...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam ochoty dyskutowac na ten temat,ale dobrze wiesz Snap,ze on ma lampy ksenonowe,a Twoje swieca wszedzie.Jego beda razily na gorkach i nierownej drodze a Twoje raza nonstop.BEZ URAZY :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

snap, miałem przerobione juz Clio na xenon na podobnej zasadzie jak teraz i nikt nigdy nie dawał mi znać długimi, że go oślepiam.

Samopoziomowanie w Megane odbywa się w dwojaki sposób. Jedna regulacja (Informacja o prędkości pojazdu (moduł elektroniczny ABS)) to, gdy jedziemy do 30km/h to lampy świecą niżej i jest to tylko po to, żebyśmy widzieli lepiej to co jest przed autem. A druga regulacja (czujniki wysokości przodu i tyłu nadwozia) odbywa się w zależności od obciążenia pojazdu. Natomiast to czy jedziemy pod górkę, czy z górki nie ma żadnego znaczenia i tutaj nawet fabryczne samopoziomowanie nic nam nie da.

 

Tak na chłopski rozum. Jedziesz pod górkę, dużą górkę. Przednia częśc auta jest wyżej, tylna niżej. Wtedy samopoziomowanie powinno obniżyć lampy najniżej jak się da :( A co z twoją widocznością przed autem :) Odpowiedź: System poziomowania nie może tego zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

System poziomowania, nie może tego zrobić
moze,moze.Nowoczesne systemy w ksenonach potrafia to zrobic kiklka razy na sekunde.Obnizy Ci maksymalnie w momencie (nie wiem jak to napisac) jak jestes na gorce i zaczynasz zjezdzac.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

waldek708, możliwe że tak jest, ale nie w Megane. Musiałby być jakiś dodatkowy czujnik przechyłu pojazdu czy coś w tym stylu. Tutaj masz opis co i jak zanim zaświeci xenon w seryjnym Megane.

xenonsx1.jpg

Studiowałem całą dokumentację odnośnie xenonów w Megane pół roku. Kupiłem lampe, wymontowałem silniczek, obfotografowałem go, pomierzyłem i szukałem zamiennika. Znalazłem tylko ten silniczek, który by pasował w miejsce seryjnego. Gdy już byłem pewien, że to ten przez przypadek znalazłem chłopaka, który miał właśnie przerobione xenony na tym samym silniczku. On mnie uświadomił, że jestem na dobry tropie. Rozmawiałem z elektrykami, pracownikami ASO, firmami zajmującymi się montażami xenonów i każdy mówił albo "nie możliwe" albo "Panie, załóż HiDa w zwykłe lampy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie waldek708 i Quba., kto powiedział że nie ma czujników poziomowania w zawieszeniu :( Owszem ma, ale tak jak napisałem wcześniej czujniki te odpowiedzialne są za obciążenie pojazdu. Wsiadają 3 osoby do tyłu, dupa siada, czujniki zawieszenia (przód i tył) wysyłają inforamacje do przetwornicy, a ta ustawia światła niżej. Ale napewno nie reagują na to czy jedziemy z górki, czy pod górkę. Zawieszenie przecież nie ugina się podczas jazdy pod górkę. Ktoś tu myli pojęcia.

 

To co robi autotyka my robimy za pomoca pokrętła pod kierownicą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!