Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Rekomendowane odpowiedzi

14 godzin temu, omega napisał:

No to co, że kąt pozostaje ten sam?

No to że w tym się to mierzy. 

14 godzin temu, omega napisał:

Zmienia się zbieżność o 1mm?

Zbieżność się nie zmienia. Zmienia się odległość.

Narysuj sobie kreskę na podłodze. Przedłuż  ją i sprawdź dokąd prowadzi. To samo zrób z dwa razy dłuższą w tym samym miejscu. Zdradzę Ci rozwiązanie... W to samo.

 

Próbujesz być mądrzejszy od matematyki/fizyki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak, bo jest ten sam kąt. A teraz zmierz sobie odległość od siebie na końcach krótkich i długich kresek...

i wyciągnij wnioski

Tu masz prawidłową definicję zbieżności: https://www.autocentrum.pl/motoslownik/zbieznosc-kol/  a to, że jest ona podawana wartością kąta, jest pewnie spowodowane urządzeniami do geometrii. Zakładany błąd jest tak mały (u mnie ok 0,1mm pomiędzy felgą 15" i 17"), że zwyczajnie jest pomijalny i nie jest on kompensowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, omega napisał:

Dokładnie tak, bo jest ten sam kąt.

 

Zakładany błąd jest tak mały (u mnie ok 0,1mm pomiędzy felgą 15" i 17"), że zwyczajnie jest pomijalny i nie jest on kompensowany.

Porównaj sobie dwa swoje zdania i się nad nimi głęboko zastanów.

  • Smutny 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję kolegom ten artykuł: https://autoexpert.pl/artykuly/w-zgodzie-z-geometria co prawda najwięcej jest tu o tzw. dystansach, ale jest też zdanie nt. wielkości koła a zbieżności

 

Na marginesie, z tego artykułu dowiedziałem się czegoś, czego nie wiedziałem, że geometria w ruchu lewo i prawo-stronnym jest w niektórych markach różna ze względu na stronę:.  "Taka operacja jest stosowana jako procedura serwisowa w samochodach Toyota i Lexus dla przeciwdziałania ściąganiu w prawo na skutek wypukłości nawierzchni dróg w Polsce. Po modyfikacjach uzyskano wartości promienia zataczania 81 mm po stronie prawej oraz 104 mm po lewej"

Jak widzimy, to się jeszcze bardziej komplikuje, bo już nie tak prosto jak zacząłem, Zmieniając nawet szerokość felgi, możemy utracić (w zasadzie utracimy) styk środka bieżnika z nawierzchnią. (tu analogicznie do dyskutowanego przypadku tylko pochylenie vs szerokość a nie zbieżność vs średnica) Nie zmieni to zbieżności w mm, ale jak autor sugeruje, powinna być ona wyliczona dla takiej zmiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież ten cały artykuł mówi o tym, o czym Ty mówisz, że nie ma wpływu. Przeczytaj konkluzję:

 

Czy wobec tego warto stosować obręcze inne niż oryginalne? Czasami warto, ale nie można ograniczyć się w takiej modyfikacji do samej wymiany kół. Trzeba ten zabieg połączyć z pomiarem geometrii kół i jej korektą. Nie warto natomiast zmieniać promieni zataczania, chyba że chodzi o przystosowanie auta do celów sportowych, np. driftu lub wyścigów na torze o przewadze zakrętów w jedną stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to po raz pierwszy widzę że przyznajesz iż zbłądziłeś chociaż tak jakoś na okrągło, ale niech będzie. A owszem ten artykuł jest dość ciekawy ale traktuje o nieco innych aspektach w zakresie geometrii kół ale konkluzja jest jedna, że każdą zmianę trzeba robić z głową. Trochę lat spędziłem w sporcie samochodowym i temat geometrii z oczywistych względów musiał być rozebrany na części pierwsze. W Megance nie ma wiele miejsca na kombinacje, ale jak poprosiłem panów na geometrii o 2 minuty na stronę rozbieżności to zaczęli jakieś dziwne teksty uprawiać. Niestety w obecnej firmie nie posiadamy maszyny do geometrii. 

  • Smutny 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już logiczne Cię nie przekonam. Trudno. Zgoda, ten artykuł mówi nam o tzw. tuningowaniu samochodu w zakresie felg i tłumaczy, dlaczego w takich przypadkach należałoby w zasadzie obliczyć parametry geometrii od początku. Skupia się na odsadzeniu i kącie pochylenia, ale jaka to różnica? Dla Ciebie analogicznie kąt pochylenia nie zmieni parametrów w zależności od rozmiaru felgi, bo jest kątem tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o widzę, że jednak dalej masz problem a już wydawało się że poszedłeś po rozum do głowy. Mówisz o różnych rzeczach to raz. Kąt pochylenia się nie zmieni przy zmianie felgi bo jest zależny jak i zbieżność od płaszczyzny piasty. W Twoich wywodach nie ma żadnej logiki a nawet więcej nawet podstawowej wiedzy z zakresu geometrii. Za moich czasów to było chyba w 8 klasie szkoły podstawowej ale to tak dawno temu było, że już nie wiem kiedy. Jest dużą różnica pomiędzy zmianami różnych parametrów w feldze a zmianami parametrów geometrii. Dla Twojej informacji odsadzenie też zbieżności nie zmieni. Ale np zmiana pochylenia koła, jeśli takowa regulacja istnieje to tak, zbieżność się zmieni. 

 

Takie małe ćwiczenie: narysuj sobie prostą która będzie stanowiła środek geometryczny pojazdu. Wyznacz sobie kolejną prostą przecinającą środek geometryczny pod kątem prostym i to będzie hipotetyczna oś twojego pojazdu. Do tego kolejne dwie proste które będą w jakiś sposób zbieżne/rozbieżne do środka geometrycznego które będą imitowały linie po których poruszają się koła. i teraz zaznacz sobie punkty na tych liniach w jakiejś odległości od osi pojazdu np 2 i 4cm. Zmierz odległości pomiędzy nimi i powiedz, że zbieżność w tych punktach jest różna.

  • Smutny 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki, ale tego ćwiczenia nie zrozumiałem, możesz jakiś screen wrzucić? Nie mówiłem, że odsadzenie zmieni zbieżność. NIE ZMIENI. Natomiast wymaga policzenia nowej geometrii dla takiego układu. Zmianą pochylenia kąta wg. mnie też zbieżności nie zmieni, ale... tutaj musiałbym się zastanowić. Jeżeli nawet, to zmiana bez znaczenia warsztatowego i w tolerancji. Na teraz wyobraźnia mi tego nie podpowiada. Tu się teraz nie upieram. Prześpię się Zauważ w tym artykule jeszcze jedną ciekawą rzecz tj. R - promień zataczania. W czym on jest? Ano w milimetrach. Dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzizas, jesteś kolejny na tym forum. Jednemu luzy zaworowe znikają bo mu się zawory wydłużają, ty kompletnie nie mając wiedzy, nie zrobiłeś pół geometrii w swoim życiu, dyskutujesz z gościem którego jest to zawód i hobby. Naprawdę skąd wy się bierzecie. Odpowiem Ci jeszcze raz, ostatni. To że coś wymaga policzenia w mm wymagane jest bo zmieniasz punkty pomiarowe, to proste jak kij od szczotki. Ale nikt w dzisiejszych czasach tego nie robi. Od tego jest maszyna która to przelicza odpowiednio mając wyniki z kamer pomiarowych. A kamery są przypinane do felg tylko dlatego, że tak jest wygodniej i szybciej. Położenie felgi jest zależne od położenia płaszczyzny piasty, to sztywne połączenie. Więc niektóre parametry zależą tylko i wyłącznie od położenia piasty. Zasadniczo zbieżność i pochylenie. W takim samochodzie jak np. Megane (zresztą większość współczesnych) zbieżność można zmienić tylko i wyłącznie długością drążka kierowniczego. Koniec.

29 minut temu, omega napisał:

Nie mówiłem, że odsadzenie zmieni zbieżność. NIE ZMIENI.

naprawdę? Jesteś pewien? Przecież w mm to będzie zmiana.

  • Zwycięzca 1
  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że jesteś praktykiem i dzielisz się wiedzą to super, ale naprawdę nie trzeba zjeść kupy, żeby przekonać się, że jest niesmaczna. Nie wszystko wymaga "dotknięcia". Zmiana w mm odsadzenia w osi koła nie wpłynie na zmianę odległości z przodu i z tyłu koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana pochylenia koła nie zmieni zbieżności tylko w przypadku, jeżeli ta odbywałaby się prostopadle do osi pojazdu. Ponieważ istnieje kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oznacza to, że "odciągając" koło robimy do pod jakimś małym kątem do osi pojazdu. Wniosek warsztatowy jest taki, że po zmianie kąta pochylenia koła, należy przeprowadzić ustawienie zbieżności, bo ta najprawdopodobniej się zmieni.

Proponuję jeszcze koledze ten artykuł: http://www.zssplus.pl/transport/budowa/transsam_geometria.htm  Zwróć uwagę na temat zbieżność całkowita. Znajdziesz tam zdanie: Zbieżność jest mierzona w stopniach i minutach kątowych. Niektórzy producenci podają jednak zbieżność w milimetrach. Zasadniczo dane w milimetrach odnoszą się jednak tylko do konkretnych wielkości obręczy kół i mierzy się je między obrzeżami obręczy, na wysokości środków obrotu kół. Ten stan rzeczy należy uwzględnić, jeśli montowane są obręcze kół o innych wymiarach.

W dniu 19.11.2022 o 20:08, carsik napisał:

Dla Twojej informacji odsadzenie też zbieżności nie zmieni.

Oczywiście, że zmieni. Być może zbieżność na tyle mało, że w tolerancji. Z tego co się wgłębiłem, to wszystkie te kąty są od siebie zależne i mają na siebie wpływ. Jeżeli nawet dystans nie zmieni zbieżności znacząco, to już jak wpływa na promień zataczania a to masz to wszystko w tym pierwszym artykule napisane i poparte wzorami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!