Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Wymiana drążków kierowniczych i końcówek


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć! Przymierzam się do wymiany drążków kierowniczych i końcówek w Megane 3, ph1 rok 2010 silnik 1.4 TCe. Instrukcja serwisowa przewiduje użycie narzędzia do blokowania przekładni. Pytanie czy faktycznie trzeba użyć takiego narzędzia czy można śmiało wykręcić drążek kierowniczy przy użyciu klucza do tego typu pracy i nie martwić się, że przy odkręcaniu coś możemy popsuć w samej przekładni? Być może ktoś z forum wymieniał już samodzielnie drążki w M3 i podzieli się ze mną instrukcją jak to zrobił? 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, carsik napisał:

...spokojnie odkręcać.

A czy możesz podpowiedzieć jakieś typowe "triki" podczas wymiany? Koła na wprost czy skręcić w swoją stronę żeby było łatwiej? Dostęp od spodu i od strony koła wystarczający? Wymieniałem ostatnio poduszkę pod silnikiem ale nie przyjrzałem się jaki jest dostęp do drążków. 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda robiłem to kilka razy w MII, ale myślę, że różni się aż tak bardzo od MIII. Nie blokowałem listwy i myślę, że nie wielu mechaników ma taki przyrząd i z niego korzysta.

Drążek dokręcałem chyba 80 Nm. Jak korzystałem z dedykowanego klucz do odkręcania a nie walczyłem żabką.

Po wymianie oczywiście zbieżność.

Warto zastanowić się nad wymianą całego zawieszenia przód - kolumny, sprężyny, łożyska na MCpherson'ach i sworznie wahaczy. Wiem, że pewnie przegląd przechodzi i procenty wychodzą ale to nie to samo co nowe.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, szwagier24a napisał:

...korzystałem z dedykowanego klucz do odkręcania a nie walczyłem żabką.

Czy korzystałeś z takiego klucza?

https://allegro.pl/oferta/yato-klucz-do-drazkow-kierowniczych-30-42-mm-13405690103

Jak z dostępem jeśli chodzi o użycie tego typu klucza i dużego dynamometrycznego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Sadam49 napisał:

A czy możesz podpowiedzieć jakieś typowe "triki" podczas wymiany? Koła na wprost czy skręcić w swoją stronę żeby było łatwiej? Dostęp od spodu i od strony koła wystarczający? Wymieniałem ostatnio poduszkę pod silnikiem ale nie przyjrzałem się jaki jest dostęp do drążków. 🤔

Ja robiłem to na parkingu. Koła na wprost, tylko że miałem do tego klucz.

Przy kołach na wprost najprawdopodobniej jabłuszko przegubu drążka będą przysłaniać sanki. 

Przed demontażem zarówno końcówki drążka: oczyścić gwint z brudu, użyć odrdzewiacza w spray, jak mocno skorodowany gwint przegubu końcówki drążka to użyć narzynki o odpowiednim rozmiarze - usunie rdzę z gwintu i ułatwi odkręcenie nakrętki.

Przed rozkątrowaniem drążka warto zmierzyć lub policzyć liczbę obrotów końcówki na drążku i ponownie tyle samo ustawić.

z takiego typu:

https://allegro.pl/oferta/klucz-sciagacz-do-drazkow-kierowniczych-28-35mm-7192708453

zakończony jest kwadratem 1/2" i można założyć grzechotkę a przy dokręcaniu klucz dynamometryczny. Tym kluczem zdemontujesz i zamontujesz drążek w minutę Mi ten klucz sięgał w okolicę tarczy hamulcowej więc nie ma przy tym gimnastyki. Gwint drążka kierowniczego, który wkręcasz do przekładni smarowałem szczeliwem niebieskim.

Jak wszystko dobrze pójdzie to na spokojnie wymianę zrobisz w ciągu 1 h/strona.

Razem z drążkiem założysz nową manszetę, którą musisz zacisnąć opaskami na drążku i obudowie przekładni - czasem są z drążkiem a czasem trzeba kupić samemu. Jeżeli nie masz specjalnych kleszczy do opasek samozaciskowych lub zagniatanych warto kupić w tym rozmiarze takie na śrubokręt skręcane. Gimnastyka jest przy montażu opasek na przekładni.

Ja zębnik listwy zębatej traktowałem smarem z teflonem.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz swobodnie skręcać kołami by mieć jabłko drążka odpowiednio wysunięte, ja zawsze oryginalny drążek odkręcam zwykłą żabką do rur. Oczywiście dedykowanym kluczem znacznie łatwiej. Nowy drążek zazwyczaj ma nacięcie na klucz 27. Tak jak napisał kolega @szwagier24a warto zabezpieczyć się w opaski, starych opasek raczej nie założysz. Warto odkręcić stary drążek łącznie z końcówką, zmierzyć długość "zestawu" i do nowego drążka wkręcić końcówkę na podobną głębokość. Kilka razy udało mi się wstrzelić idealnie tak, że zbieżność nie uległa zmianie.

Manszetę na nowym drążku załóż mniej więcej w tym samym miejscu by nie ulegała nadmiernemu rozciąganiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, szwagier24a napisał:

Ja zębnik listwy zębatej traktowałem smarem z teflonem.

A czy smar miedziowy nada się do przesmarowania listwy zębatej?

 

30 minut temu, aniewa napisał:

 Warto odkręcić stary drążek łącznie z końcówką, zmierzyć długość "zestawu" i do nowego drążka wkręcić końcówkę na podobną głębokość.

Taki mam też zamiar ale mimo wszystko dzięki za instrukcje. Zapytam też Ciebie czy smar miedziowy będzie odpowiedni żeby nasmarować listwę zębatą w przekładni?

 

EDIT:

 

Jeszcze jedno... mam plan kupić ściągacz do sworzni ale zwykłą łapę żeby uderzyć młotkiem gdyby końcówka drążka nie chciała zejść, jednak nie wiem jaki wymiar powinien być tego ściągacza 🤔 a są różne takie 20mm i 24mm chociażby.

Edytowane przez Sadam49
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja przy montażu ten stożek smaruję smarem grafitowym. Końcówka wychodzi po lekkim stuknięciu.

Uderzać młotkiem z czuciem aby zwrotnicy nie skrzywić lub aby nie pękła.

Żabka nie próbowałem bo na parkingu mało ergonomiczne - z podnośnika mógłbym spróbować.

Nie każdy drążek ma wejście na klucz 27 - np TRW do Mii były gładkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakupiłem widelec do ściągania końcówek. Skoro będę je wymieniał to na ich gumie mi nie zależy bo wiem, że widelec je niszczy. Myślę, że temat wyczerpany i wiem już jak się do tego zabrać i z czym. Po wymianie dam znać czy się udało. Dziękuję wszystkim za pomoc. 😊

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Sadam49 napisał:

Myślę, że temat wyczerpany i wiem już jak się do tego zabrać i z czym.

Dodam jeszcze od siebie, że jak masz teraz dobrze wyregulowaną zbieżność i kierownicę prosto przy jeździe na wprost to idzie ogarnąć zbieżność do tolerancji lub bardzo blisko. Robisz jedną stronę. Tak jak już kolega wyżej pisał na miarkę końcówkę. Potem metodą prób i błędów jeździsz po kawałku i kręcąc drążkiem ustawiasz aż kierownica będzie na wprost. 

Po takim ustawieniu w innym aucie nie było potrzeby już regulacji bo pola były na zielono na maszynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.03.2023 o 12:04, CzechuXX napisał:

Po takim ustawieniu w innym aucie nie było potrzeby już regulacji bo pola były na zielono na maszynie.

Aktualnie przy kierownicy na wprost auto lekko ucieka w prawo. Mimo wszystko ustawie tak jak jest na starych bo i tak będę jechał na zbieżność aby została ustawiona jak najbardziej prawidłowo.

 

Drążki jak i końcówki wymienione. Wszystko poszło bez problemów. Nasmarowane co trzeba i wymienione wszystko co być powinno. Nie udało się ustawić idealnie ale autko i tak będzie na zabieżności w poniedziałek. Dziękuję za przydatne rady wszystkim, którzy brali udział w dyskusji. Jak na pierwszą taką moją wymianę to uważam, że poszło sprawnie. Jedna strona 2 godzinki, druga już było wiadomo co i jak więc godzinka z hakiem w tym przerwy na fajkę :D 

 

Dzięki i pozdrawiam.

  • Zwycięzca 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 24 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!