Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Wymiana koła pasowego wału


robertokot25

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, posiadam Megane II, 1,9Dci 120km, 2003r... przebieg 160tys.

Mechanik ostanio wymieniał mi kompletny rozrząd i pasek akcesoriów i przy okazji stwierdził usterkę koła pasowego wału (bardzo duży luz ma - pewnie pozrywana guma), a że nie było pod ręką części, a auto mi było pilnie potrzebne to założył to stare, ale tak czy tak trzeba to wymienić, chciałem kupić używkę w dobrym stanie, bo odradzał zamienniki gdyż są słabej jakości, i teraz pytanie gdybym to sam chciał to wymienić:

- czy da radę to wymienić bez ruszania rozrządu?

- istniej ryzyko przystawienia rozrządu? (wiem że obok tego koła jest mała zębatka napędzająca pasek rozrządu)

- dużo będzie z tym roboty? bez kanału się pewnie nie obejdzie?

- może wymieniał ktoś sam i mógłby opisać krok po kroku co należy zrobić? albo jest jakiś manual tej czynności

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samemu chcąc to wymienić musisz wbić bieg ,jedna osoba siedzi w środku i trzyma nogę na hamulcu a ty odkręcasz śrubę , żaden rozrząd się nie przestawi.. kanału nie trzeba, odkręcasz koło zdejmujesz przednią cześć nadkola i tam masz taka blachę na 4 śruby, odkręcasz i masz napinacz paska akcesoriów ,luzujesz napinacz ściągasz pasek na bok, i teraz można odkręcić koło , tak jak pisałem wyżej jedna osoba trzyma hamulec a ty kręcisz, dokręcanie w odwrotnej kolejności..

Jak coś to ja do dci kupowałem u tego sprzedawcy używkę i śmigała bez zarzutów, zresztą nadal śmiga :mrgreen:

http://allegro.pl/kolo-pasowe-walu-korbowego-renault-1-9-2-0-2-2dci-i4256103845.html

 

ps, u mnie tam było miejsce na klin ale go nie było , wiec się nie przejmuj jak coś ze urwał się czy coś w tym stylu, kolo trzyma tylko sruba z podkładką..

Edytowane przez arni88
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

arni88 - dzięki za info.

- Czyli kanał będzie zbędny do tej operacji? dostęp do kanału jakby coś mogę sobie załatwić.....

- Bieg obojętnie jaki wbijam?

- Jakieś specjalne klucze będą potrzebne?

- Jesli chciałbym sam sprawdzić czy koło pasowe ma luz.. to też druga osoba wbija bieg, noga na hamulec, a ja łapę koło pasowe o próbuję nim kręcić (nic nie poprzestawiam?)? powinno być sztywne jesli jest sprawne?

- Jeszcze mechanik coś wspominał o rolce bodajże na alternatorze że też do wymiany... (oby nie napinacz paska akcesoriów, bo drogi...), będzie te dostęp przy okazji wymiany koła pasowego?

- Tutaj ktoś napisał żeby blokować na kole zamachowym, bo bieg i hamulec to że można przestawić rozrząd i żeby dać na śrubę klej niebieski,... hmm :

http://megane.com.pl/topic/45425-stukanie-z-okolic-silnika/page__p__339035__hl__ko%C5%82o+pasowe__fromsearch__1#entry339035

- Na coś szczególnie uważać, jest opcja że mogę przestawić rozrząd?

Edytowane przez robertokot25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kanał jest zbędny, cały dostęp jest od koła, , klucze zwykle nasadki będą potrzebne, torxy i jakieś śrubokręty do kołków w nadkolu, jak zrzucisz pasek to sprawdzisz rolkę na napinaczu klimie i alternator, rolka na alternatorze jest bez sprzęgła ( z jednego kawałka metalu) wiec jak coś tam będzie nie tak to wewnątrz alternatora.. bieg wbij 4 i będzie ok ja taki wbijałem i było ok. koło z wybitym tłumikiem jest rozwarstwione i charakterystycznie poklepuję, sprawne koło ma mieć delikatne luzy i bije na boki jak chodzi.. nie sprawne poklepuję..

Robiąc tak jak pisałem, przestawić rozrząd to musisz być mistrz świata.. a klej to wedle uznania nie zaszkodzi a jak mocno dokręcisz to nie ma prawa się nic odkręcić, dla swojego spokoju możesz tam kapkę dać ..

wymiana jest prosta nie ma tam czego zepsuć , ani jak przestawić rozrządu, prędzej jak ci auto zgaśnie na biegu rozrząd ci się przestawi :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co kombinować :?: po prawej stronie masz śrubę. Trzeba ją wykręcić nasadką Torx, Kręcisz wałem i wkładacz imbus w otwór w wale i po sparawie :D to jest fabryczna blokada której się używa przy wymianie rozrządu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śruba jest pod filtrem oleju w dolnym prawym rogu bloku silnika. Wystaje łem na torx będzie widać ale postaram się zrobić fotkę. Tak sruba od koła odkręca się w lewą stronę. Pamiętaj o kleju do śrób jak będziesz składał.

Edytowane przez zawisza1980
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Moje uwagi do całego powyższego tekstu:

@arni88 - nie widziałeś klina, bo klina tu się nie stosuje. Te nacięcie w wale i zębatce może jednak sugerować, że tam powinien być klin - ale nie stosuje się. Dolna zębatka rozrządu trzyma się tylko poprzez mocne dokręcenie śrubą.

Ja zalecam klej średniego wiązania. Mimo, że Dialogys nic nie mówi o stosowaniu kleju. Za pierwszym razem też nie zastosowałem kleju. Śrubę przykręciłem zgodnie z dialogysem i kluczem dynamometrycznym i efekt: po niecałych 200 kilometrach śruba się poluzowała i przestawił się rozrząd i 2,5 tys. zł poszło się..... na naprawę głowicy (15 z 16 zaworów pogiętych)

 

@zawisza1980 - to nie służy do blokowania wału celem poluzowania nakrętki wału. Nawet w dialogsyie na to uczulają. Do blokowania jest specjalne miejsce na wieńcu koła zamachowego. Odkręca się metalową zaślepkę (klucz 10) i mamy dostęp do uzębienia koła zamachowego. Gdy nie mamy specjalnej blokady. Możemy wsunąć śrubokręt, który oprzemy o blok silnika.

 

Metoda z hamulcem i biegiem oczywiście działa - ale nie można mieć 100% pewności, że nie przestawi się rozrząd. Ja zalecam blokowanie koła zamachowego. W przypadku blokowania silnika poprzez bieg i hamulec - tak stosowałem w samochodach gdzie jest klin - przykładając siłę na ramię klucza celem poluzowania nakrętki następuje obrócenie wału (na sprężynkach sprzęgła lub kole dwumasowym - nawet na oko to prawie 90') Potem następuje zluzowanie nakrętki. Wtedy żadna siła nie trzyma dolnej zębatki rozrządu. Puszczamy klucz. Wał cofa się z powrotem i nie można mieć pewności czy np. dolna zębatka rozrządu też się cofnie, czy może jednak będzie stałą w miejscu ("zablokowana" paskiem rozrządu), a sam wał się cofnie i obróci i przesunie względem zębatki, która wtey luźno spoczywa na końcówce wału=przestawi rozrząd. Po zluzowaniu nakrętki jedyne co trzyma w swojej pozycji dolną zębatkę względem wału to tylko siły tarcia, które mogą (ale nie muszą) być nie wystarczalne.

Doradzam z tego względu jednak blokowania koła zamachowego - nie występują wtedy skręcanie całego wału do momentu całkowitego skasowania luzów skrętnych na sprzęgle zanim dojdzie do zablokowania i potem powrót, gdy już nic nie trzyma dolnej zębatki rozrządu. Po co robić sobie potencjalny kłopot.

Edytowane przez Optima
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie służy do blokowania wału celem poluzowania nakrętki wału

Jesteś w błędzie. To właśnie służy do blokowania wału. Śrubokręt w wieniec zębaty to se można włożyć... Potem dziwicie się, że coś jest wygięte czy połamane. Po to tam jest śruba i wcięcie na wale. Jest to bardzo dobre rozwiązanie aby odkręcić tę śrubę bez przestawiana rozrządu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie Optima i zawisza1980 obaj macie rację ale częściowo.

 

Użytkownik Optima dnia 15 czerwiec 2014 - 09:44 napisał

to nie służy do blokowania wału celem poluzowania nakrętki wałuJesteś w błędzie. To właśnie służy do blokowania wału. Śrubokręt w wieniec zębaty to se można włożyć...

Po założeniu tej blokady, śruby na wale nie odkręcisz bo blokada działa tylko w jedną stronę, w stronę dokręcania. Dialogys podaje następującą instrukcję: "Wymontować koło pasowe wału korbowego akcesoriów, blokując koło zamachowe silnika za pomocą śrubokręta".

Natomiast do dokręcania nakrętki na wale dialogys wyraźnie mówi by założyć blokadę wału i dokręcić śrubę koła pasowego odpowiednim momentem i kątem a następnie wyjąć blokadę wału.

Ja osobiście w obu przypadkach podczas wymiany rozrządu stosuję odpowiednio masywny śrubokręt, jakoś nie mam odwagi dokręcać śruby koła pasowego na blokadzie. Ale skoro instrukcja serwisowa tak zaleca i zawisza1980 to stosuje to chyba nie ma przeciwskazań by tak nie robić. Następnym razem wypróbuję tan sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po założeniu tej blokady, śruby na wale nie odkręcisz bo blokada działa tylko w jedną stronę, w stronę dokręcania

Specjalnie dla Ciebie odkręcę miskę i zrobię zdjęcie jak wygląda miejsce w wale na tę blokadę. Zakładając tam blokadę wał nie ma możliwości obrócenia się w żadną stronę. Za dużo czytasz Dialogysa a za mało praktyki niestety. Zrobię fotki jak to wygląda i Sam się przekonasz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawisza1980 - pozostawię bez komentarza (nic sobie nie wsadzam, na parady równości nie chadzam :mrgreen: )

aniewa - mój wcześniejszy post pisałem z pamięci - i przekonanie, iż blokady tej nie używa się do luzowania i dociągania nakrętki - było z instrukcji dołączonej do blokad (która została skopiowana w tym temacie: http://megane.com.pl/topic/3843-blokada-walkow-rozrzadu-14-16v-oraz-16-16v/

Cytat z instrukcji do blokad: "WAŻNE: NIE NALEŻY używać trzpieni blokujących wał korbowy do utrzymywania ustawiania wału korbowego w jego położeniu podczas luzowania lub dokręcania śruby koła pasowego. Trzpienie blokujące służą tylko i wyłącznie do „zapamiętania" (utrzymywania) pozycji rozrządu. "

A co dialogsysa - do luzowania nakazuje blokować śrubokrętem i wskazuje kolejność działań:

Wyjąć:

- blokadę (Mot. 1430),

- blokadę GMP (Mot. 1489).

Wymontować koło pasowe wału korbowego akcesoriów,

blokując koło zamachowe silnika za pomocą

śrubokręta.

 

a do składania wszystkiego z powrotem to kolejność wg dialogysa:

Zamontować koło pasowe akcesoriów wału korbowego.

Dokręcić momentem oraz kątowo (wał korbowy

oparty o blokadę GMP)

 

@zawisza1980 - to chyba zależy od silnika. Do 2.0 są inne blokady i wg rysunków - inaczej wygląda miejsce na blokadę - jest w formie szczeliny, która powinna zablokować wał w obydwóch kierunkach

ale w mojej ocenie - miałbym obawy czy ten mały "występek" wytrzyma siły jakie niekiedy trzeba przyłożyć do zluzowania nakrętki. Nie miałbym obaw przy użyciu klucza pneumatycznego - ale przy użyciu jakieś solidnej rury do przedłużenia...

post-7796-0-21354500-1402854434_thumb.jpg

Edytowane przez Optima
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!