Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

CB radio. Jak i gdzie zamontować w Megance radio i antenę


maly_man

Rekomendowane odpowiedzi

Łukasz, montowałem trochę antenek znajomym i miałem możliwość przetestować różne modele. Posłuchaj zdania Kfadratowego i daj sobie spokój z takimi wynalazkami. Żeby się przekonać jak chodzi wybebeszysz pół dachu, a efekt i tak będzie do d... . Jeździłem sporo na krótkich antenach i mogę cię zapewnić, że dobry odbiór zaczyna się od 1m długości anteny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Pozwole sobie troszke napisac na ten temat.

Zalezy do czego (jakie stawia wymagania) ta antena bedzie zamontowana. Jesli bedzie uzywana jako Antymiskowa w miescie to w 100%, a rzeklbym nawet ze w 1000% spelni pokladane w niej zadanie - czemu? otoz dlaczego: niewytraawni CB-zlodzieje nie beda wiedzieli ze to CB antena, wiec jej RACZEJ nie zaukradna, nie ma dodatkowych patykow na magnesie, uchwycie czy jakimskolwiek innym wynalazku (po prostu nie ma osobnej anteny do kazdego urzadzenia). Jedynym minusem w tym przypadku jest jej cena: ~230PNZ. Jesli ma to byc antena do uzytku na trasie - to niestety IMHO to pomylka i to raczej duza.

Mala antena maly = zasieg nadawania i odbierania (nie nalezy rozumiec ze nadawanie i odbieranie konczy sie na 1km), ale co za tym dzie antena taka zlapie mniej szumow i innego niechcianego jazgotu, co w miescie jest BARDZO POZADANE (po co nam jezdzac w miescie sluchac co gadaja koledzy 10km dalej)

Duza antena = zupelnie owrotna sytuacje do poprzedniej (nie chce mi sie pisac dlatego poczytaj wyzej i daj to na odwrot :P )

Sam jestem posiadaczem 2metrowego pantografu na dachu i nie zawsze jest to to co tygrysy lubia najbardziej.

Reasumujac: jesli triflex jest antena do uzytku w wiekszej czesci wi miescie - SUPER WYBOR (nie liczac oczywiscie ceny tej anteny), jesli oczekujemy super zasiegow na trasie - to wybor ZLY.

Zdrawim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam jestem posiadaczem 2metrowego pantografu na dachu i nie zawsze jest to to co tygrysy lubia najbardziej.

zicherka- to parkingi w Plazie i Focusie już nie dla Ciebie. Tam metrowa magnesówka na Lantrze już świetlówki rozbija. :P :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

"Obudowę z popielniczki kupiłem za grosze na allegro, żeby ewentualnie powrócić do oryginalnej (kwestia odkręcenia i przykręcenia 2 śrubek). "

 

Jokker moim zdaniem jesteś genialny. W którymś tam poście opisałeś pięknie montaż w Megance. Ja też tak chcę! Ale napisałeś że zdobyłeś obudowę gdzieś w Alledrogo. Masz może namiar na sprzedającego?

A w ogóle to szkoda że nie mieszkasz gdzieś blisko bo bym Ci podrzucił Renię z prośbą o montaż, oczywiście z odpowiednią zapłatą <ok>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez pozwole sobie wyglosic krotki elaborat na temat dopasowania anten.

 

Jak wiadomo, antena dziala najlepiej, gdy jej dlugosc odpowiada dlugosci fali na jakich ma pracowac (lub jej wielokrotnosci).

CB wykorzystuje pasmo 27 MHz, co oznacza, ze idealna antena powinna miec 11,103 metra. Oczywiscie jest to nierealne, wiec stosuje sie anteny mozliwie najdluzsze w danej sytuacji.

Radio FM w UE zajmuje pasmo w okolicach 88-108 MHz (srednio 100 MHz) i dla tego przedzialu optymalna antena to 2,8-3,4 metra.

Systemy komunikacji komorkowej pracuja z kolei w trzech przedzialach. GSM 900 MHz (antena 33,3cm), DCS 1800 MHz (antena 16,6cm) i UMTS 2100 MHz (antena 14,3cm).

Oznacza to mniej wiecej tyle, ze antena, ktora jest dobra wzgledem dopasowania do CB powinna tez dobrze dzialac dla radia FM jak i systemow komorkowych. Problemem jest jednak nie tyle dopasowanie czestotliwosciowe ale zysk takiej anteny (ktory bedzie sie mocno roznil dla roznych czestotliwosci) i podzial mocy (bo przeciez konieczne jest obsluzenie 3 roznych odbiornikow z takiej anteny). Dzielenie mocy sygnalu na 3 to 4,7dB strat, ktorych nie mozna uniknac w tym wypadku. Nawet gorzej, bo moc sygnalu z pasma np. 27 MHz trafiajaca do odbiornika FM jest w sumie tracona. Z tego tez powodu tracimy potrojnie - bo zasieg kazdego z urzadzen spadnie o srednio polowe lub wiecej. I tak jak napisal zicherka to nie ma wiekszego znaczenia w miescie, ale na trasie, gdzie odleglosci do nadajnikow (CB/FM/BTS) sa znacznie wieksze moze to oznaczac duze problemy.

 

pzdrv,

VoorT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
A w ogóle to szkoda że nie mieszkasz gdzieś blisko bo bym Ci podrzucił Renię z prośbą o montaż, oczywiście z odpowiednią zapłatą

 

maly_man, w sumie obydwaj mieszkamy na śląsku wiec jakoś napewno moglibysmy się spotkać ;-) A co do robocizny to tylko troche zabawy z szlifierką kontową, wiertarką i pilnikiem plus podłączenie = 2godz i zgrzewka browara <ok>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wiadomo, antena dziala najlepiej, gdy jej dlugosc odpowiada dlugosci fali na jakich ma pracowac (lub jej wielokrotnosci).

 

ciekawe, ja nigdy nie widzialem anten bazowych do cb 1L. I zapominasz o takim detalu jak charakterystyka promieniowania ktora przy 1L tnie prosto w niebo.

 

CB wykorzystuje pasmo 27 MHz, co oznacza, ze idealna antena powinna miec 11,103 metra

 

Idealna antena powinna miec idealna sprawnosc a nie dlugosc. To tak jakbys napisal ze idealny samochod musi byc duzy...

 

Oznacza to mniej wiecej tyle, ze antena, ktora jest dobra wzgledem dopasowania do CB powinna tez dobrze dzialac dla radia FM jak i systemow komorkowych

 

jako odbiorcza zadziala. Jako antena nadawcza nie ma mozliwosci zeby zadzialala chociazby przez ilosc drutu na cewce.

 

Dzielenie mocy sygnalu na 3 to 4,7dB strat, ktorych nie mozna uniknac w tym wypadku

 

na to jakis wzor jest? poza tym nie dzielisz sygnalu na 3. Przeciez jesli nadajesz to masz max 2 sygnaly [cb + gsm], chyba ze w samochodzie wozisz nadajnik ukf. Nie bardzo rozumiem skad wychodzie te 4,7dB. I 4,7dB w porownaniu do czego? do dipola polfalowego?

 

Zeby nie byc goloslownym, antena odbiorcza moze byc prawie wszystko co jest metalowe. Zawsze jakos to zalapie i costam bedzie slychac. Jesli chodzi o nadawanie, to nie mozna podlaczac anten od GSM pod CB i na odwrot. Kazda fala ma swoja dlugosc ktorej wielokrotnosc [1/2, 5/8,3/4, 7/8 w przypadku CB 3x5/8 itd w przypadku wyzszych czestotliwosci] bierze sie pod uwage przy projektowaniu anten. Ale nawet i tak, 1/2L w przypadku CB to 5,5metra. Ale zeby anteny byly krotsze, stosuje sie cewke ktora "skraca" antene przy jej poprawnym dzialaniu. Nie istnieje JEDNA antena na kilka pasm, jedynym wyjatkiem sa anteny do scannerow, ale sa to anteny odbiorcze, ktorych niedopasowanie najwyzej zmniejszy wyniki a nie uszkodzi odbiornik. VoorT, albo napisal nieprecyzyjnie w jakim przypadku antena zadziala, albo niedopowiedzial tego co trzeba. W przypadku Triflexa, to tak na prawde trzy anteny w jednym "opakowaniu". Natomiast to ze nie dziala na zadowalajacym poziomie wynika z jej dlugosci a nie z jakiegos niedopasowania, bo po to sie sprawdza SWR zeby poznac poziom niedopasowania anteny. Triflex dziala na poziomie 18-244, jesli wjedziemy na giewont to przy dobrych wiatrach moze dogoni as-100. Krotkie anteny zbieraja mniej sygnalu i mniej zaklocen. Dluzsze wiecej, ale fizyki nie oszukamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

AVE

Do kfadratowego: Nie kazda antena pracuje najlepiej (w przypadku nadawania) gdy ma najmniejszy SWR, sa anteny pracujace poprawnie przy SWR ogromnym (dla nas taki zaczyna sie od 3-5) czyli powyzej 20. A zalezy to tylko od anteny (jej budowy). Poczytaj o radiokomunikacji wojskowej i radarach.

A triflex (to tylko moje domysly - nigdy nie rozbieralem tego cuda) ma nawiniete i/lub nalozone trzy anteny na szklany (lub o podobnych wlasciwosciach material pret - jak chociazby wlokno szklane), cos jak maja niektore autka w swoich antenach (lub jak maja anteny helikalne). Stosujac rozne odleglosci miedzy zwojami da sie zmieszcic rozna dlugosc drutu (czy czegokolwiek innego) na tej samej dlugosci. I hyba w te strone poszedl TRIFLEX

Mala dygresja na temat Triflexa:

Wracajac z grecji slyszalem w CB jak kolesie mowili ze serbscy i slowaccy policjanci czepiaja sie aut z dwona lub wiecej antenami na dachu (smieszne, ale ja to tylko w CB slyszalem jak kolesie gadali) wiec tutaj triflex ma kolejny plus (IMHO BARDZO DUZY), poiewaz nikt sie nie kapnie co to za bacik, hyba ze policmajstry zobacza jak sciskamy gruche.

Sorki za ta dygresje ale zawsze cos nowego...

Zdravim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś dodam od siebie odnośnie montażu CB - super sprawa jest na tunelu bocznym od strony pasażera , mam małego unidena bodajże 520 - czy jakoś tak i antenkę sirio 145 - na starej A-2 ściaga , żebym was nie skłamał około 10 km. Polecam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AVE

Do kfadratowego: Nie kazda antena pracuje najlepiej (w przypadku nadawania) gdy ma najmniejszy SWR, sa anteny pracujace poprawnie przy SWR ogromnym (dla nas taki zaczyna sie od 3-5) czyli powyzej 20. A zalezy to tylko od anteny (jej budowy). Poczytaj o radiokomunikacji wojskowej i radarach.

 

nie ucz ojca jak dzieci robic :). Poza tym rozmawiamy o triflexie a nie o radarach przeciwlotniczych. To ja Ci moge powiedziec ze najlepiej pracuja anteny ktore maja 40 metrow dlugosci bo uzywa ich lotnictwo. Bzdura kompletna. Poza tym, sprawnosc anteny to jedno a zywotnosc koncowki to drugie. Polecam jeszcze zobaczyc jakiej wielkosci sa wojskowe radiostacje i jakie ilosci ciepla wydzielaja przy pracy. W pojazdach cywilnych anteny sa bardziej miekkie i bardziej wytrzymale niz te wojskowe. Anteny na pojazdach wojskowych sa sztywne i po dwoch spotkaniach z galeziami ich nie ma, dlatego np na czolgach takie anteny przy wjezdzie do miasta sie kladzie.

 

Stosujac rozne odleglosci miedzy zwojami da sie zmieszcic rozna dlugosc drutu (czy czegokolwiek innego) na tej samej dlugosci.

 

chciales powiedziec dlugosc cewki i przez to dostrojenie do czestotliwosci i dlugosci promiennika. Dlugosc "drutu czy czegokolwiek innego" zwiekszysz tylko przez wziecie dluzszego kawalka :).

 

Co do ukrywanlosci triflexa to jest jej zaleta. Mimo to mysle ze ukrwalnosc kosztem dzialania jest bez sensu. Analogia jest taka - mamy samochod ktory jest cichy, maly, prawie go nie widac ale jego vmax to 30km/h. Nie mowie ze kazdy ma wozic po dwa metry bata na dachu, ale na boga nie oszukujmy sie anteny ponizej metra to anteny typu "jak Cie widze to Cie slysze". Ja w swojej "karierze" przetrzepalem ze 30 anten na moim dachu i nawet cudne helikale typu triflex nie sa w stanie sie zblizyc a co dopiero przescignac normalnej, poprawnie wykonanej anteny. Ja mam teraz dwie anteny do cb s90 na miasto i 9+ na trase. Wczesniej jezdzilem z megawattem 4000. Trzeba znalesc zloty srodek dla kazdego w kategoriach dlugosc vs sprawnosc [albo zasieg czy jakkolwiek to nazwac] vs cena. Moim zdaniem aktualnie najlepsza antena na rynku ktora laczy w sobie te trzy wymagania jest ml-145. Ma ~150 cm, nie widzialem jeszcze sztuki ktora by sie nie zestroila, wersja sirio jest najlepiej wykonana moim zdaniem. Oczywiscie nie kazdy chce wozic 150cm na dachu, ale antena ktora kosztuje 130pln w kwotach tej i zblizonych nie ma sobie rownych. O detalach typu poprawnosc montazu albo dobry stan instalacji nawet nie mowie bo nie ma po co. Ale wracajac, triflex to cud techniki do wszystkiego, a jak wszyscy wiedza jak cos jest do wszystkiego to jest do du... duzego niczego. Triflex moim zdaniem jest porownywalny jesli chodzi o cb do anten typu 18-244, troche lepiej niz micro30. W kazdym razie, moim zdaniem to pieniadze wywalone w bloto. Za pieniadze ktore kosztuje triflex mozna kupic dobra antene do cb, antene radiowa a i pieniadze na gsm sie znajda [chociaz przy dzisiejesz ilosci nadajnikow to raczej zbedne]. I to wszystko bedzie dzialac poprawnie a nie tylko dzialac.

 

I dla kupujacych anteny dodam tylko, nie sugerujcie sie "zyskiem" bo te liczby sa wziete prosto z kosmosu. Przyklaem jest WA27 ktora podany zysk ma 5,5 dBi a alaska o pol metra krotsza ma zysk podany na poziomie 5 dBi. Moja antena bazowa [3/4L] miala zysk podany na poziomie 8 dBi co tez bylo oszukanstwem. Biorac pod uwage duzy zapas wartosci mysle, ze przy dobrych wiatrach wa27 ma jakies 2 dBi, alaska moze 0 [chociaz w to nie wierze], a moja bazowka [8,25m] miala jakies 3 moze 4. Dodajmy do tego, ze kazdy producent mierzy zysk w porownaniu do czego chce. Jesli mierzymy zysk w porownaniu do kija od szczotki to takie wartosci typu 6, 8 sa do osiagniecia. I pamietajcie, szklane karkasy i kolorowe promienniki [ a szczegolnie ich zaginanie] w niczym nie pomaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Witam klubowiczów CB :mrgreen:

Ja wzorem jokkera (piąta strona tematu) zamontowałem radio w miejsce popielniczki. Idelanie tam pasuje. Mam Lafayetta Ermesa, czarnego a kolor podświetlenia idelanie pasuje do pomarańczowych wyświetlań wskaźników megane. Przy okazji wrzucę zdjęcie :)

Zapmniałem dodać. Jako antenę wybrałem Tajfuna 27. Dlaczego? Nie muszę wyjmowac i chować jest dyskretna i dla mnie wystarczająca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!